کد خبر 1095029
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
محمود عباس بشار اسد

بازگشت تشکیلات خودگران فلسطین به سمت دمشق نشان از آن دارد که اردوگاه سازش در اراضی اشغالی هر چند به صورت دیرهنگام اما در نهایت به اشتباهات محاسباتی خود در طول سال‌های گذشته پی برده‌ است.

به گزارش مشرق، اخیراً خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نامه‌ای را خطاب به «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه ارسال کرده است. گفته شد که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این نامه در خصوص آخرین تحولات مسأله فلسطین سخن گفته و از مواضع دمشق در حمایت از این مسأله قدردانی به عمل آورده است.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به موضع اروپا در قبال مسئله الحاق

شرط «محمود عباس» برای مذاکره با تل‌آویو

«زیاد ابو عمرو» عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین و از مقامات ارشد تشکیلات خودگردان در جریان دیدار با «فیصل المقداد» معاون وزیر خارجه سوریه نامه «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان خطاب به «بشار اسد» را به وی تحویل داد. او در جریان دیدار با معاون وزیر خارجه سوریه صراحتاً اعلام کرد که از حضور در این کشور احساس افتخار می‌کند و امیدوار است که مجدداً نیز بتواند به آنجا سفر کند.

سوریه همواره سیاست واحد و یکسانی را در قبال تمامی گروههای فلسطینی در پیش گرفته و آن حمایت تمام قد از مسأله فلسطین بوده است

واقعیت آن است که نامه «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خطاب به بشار اسد در حالی ارسال شده است که تشکیلات مذکور در طول سال‌های گذشته روابط مناسبی با دولت دمشق نداشته است. درست به همین دلیل است که انتشار خبر ارسال نامه از سوی ابومازن برای رئیس جمهور سوریه به تیتر اول بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای تبدیل شد.

پر واضح است که سوریه در طول سالیان متمادی گذشته جزو حلقه‌های اصلی مقاومت بوده و به عبارتی می‌توان از آن به عنوان خاستگاه مقاومت نیز یاد کرد.

دولت دمشق پیش از آغاز بحران سوریه همواره سیاست واحد و یکسانی را در قبال تمامی گروه‌های فلسطینی ازجمله تشکیلات خودگردان در پیش گرفته بود و در تعامل با آنها هیچ‌گونه فرقی قائل نمی‌شد.

حمایت‌های همیشگی از مواضع فلسطینیان، ارائه کمک به گروه‌های مقاومت فلسطین و نیز جای دادن بیش از ۵۰۰ هزار آواره فلسطینی در اردوگاه «یرموک» در دمشق تنها گوشه‌ای از حمایت‌های تاریخی دمشق از فلسطین به شمار می‌رود.

دیدار معاون وزیر خارجه سوریه با معاون نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین

بنابراین، ناگفته پیداست که در مقایسه با دیگر کشورهای عربی، سوریه بیشترین حمایتها از مسأله فلسطین را به عمل آورده است. علیرغم تمامی این مسائل، با ظهور و بروز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی شاهد آن بودیم که برخی از گروه‌های فلسطینی به دلیل درک نادرست، عدم برخورداری از تجربه سیاسی و نیز گرفتار شدن در دامِ اشتباهات محاسباتی، سیاست نادرستی را در قبال دمشق در پیش گرفتند.

در نتیجه آنچه که گفته شد، برخی از گروه‌های فلسطینی با مرتکب شدن اشتباهات محاسباتی بسیار بزرگ، روابط خود با دمشق را به تدریج قطع کردند. این اتفاق درحالی رخ داد که دولت سوریه به عنوان یکی از بازوان اصلی محور مقاومت همچنان حمایت‌های خود از مسأله فلسطین را متوقف نساخت و صراحتاً اعلام کرد که حمایت از مسأله فلسطین یک موضع راهبردی و ثابت است و در سایه تحولات مختلف، دستخوش تغییر نخواهد شد. اینجا بود که تشکیلات خودگردان فلسطین به این مهم پی بُرد که سوریه اصالت مقاومتی خود را همچنان حفظ کرده است.

همین موضع ثابت و اصولیِ دمشق موجب شد تا تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان یکی از گروه‌هایی که رابطه خود را با دولت سوریه قطع کرده بود، تصمیم به بازگشت به سمت آن بگیرد. افزون بر این، نباید این مسأله را نادیده گرفت که تشکیلات خودگردان فلسطین به اشتباهات راهبردی خود در طول سال‌های گذشته پی برده است. ازجمله این اشتباهات، حساب باز کردن روی رژیم صهیونیستی، شیخ نشینان عرب و … بود.

تشکیلات خودگردان فلسطین به این نتیجه رسید که سوریه حتی در شرایطِ پس از سال ۲۰۱۱ نیز اصالت مقاومتی خود را در قبال مسأله فلسطین حفظ کرد

تشکیلات خودگردان فلسطین پس از گذشت چندین سال امروز به خوبی دریافته است که راه حمایت از مسأله فلسطین و آرمان‌های فلسطینیان از سرزمین سوریه می‌گذرد و تکیه بر تل آویو، اتحادیه عرب، عربستان سعودی … نه تنها هیچ سودی ندارد، بلکه موجب اتلاف وقت و فراهم شدن زمینه برای اجرای طرح‌های خصمانه رژ یم صهیونیستی، می‌شود. از همین روی، این تشکلات درحال حاضر در صدد جبران اشتباهات گذشته خود برآمده است.

هرچند که تاکنون محتوای نامه محمود عباس به بشار اسد به طور دقیق اعلام نشده است اما اظهارات «زیاد ابو عمرو» عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین و از سران ارشد تشکیلات خودگردان در دیدار با معاون وزیر خارجه سوریه می‌تواند به نوعی بیانگر محتوای نامه مذکور باشد. وی در این دیدار گفت: من احساس افتخار می‌کنم که به سوریه سفر کرده‌ام؛ جایی که همواره ستون خیمه گاه حمایت از مسأله فلسطین بوده است.

در نهایت اردوگاه سازش در اراضی اشغالی هم به این باور رسید که سوریه به عنوان یکی از بازوان اصلی محور مقاومت بیش از دیگران از مسأله فلسطین حمایت کرده است

این اظهارنظر واضح، صریح، شفاف و آشکار از سوی مقام ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین نشان می‌دهد که تشکیلات خودگردان فلسطین علیرغم مواضع سالهای گذشته خود، جایگاه محوری را برای سوریه در محور مقاومت قائل است و آن را ستون خیمه گاه حمایت از مسأله فلسطین قلمداد می‌کند.

در همین حال، پاسخ به نامه «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از سوی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در یک مدت زمان کوتاه نیز نشان می‌دهد که روابط دو طرف درحال بازگشت به شرایط عادی خود است. رسانه‌های خبری اعلام کردند که «زیاد ابوعمرو» معاون نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین پاسخ نامه را از «فیصل المقداد» معاون وزیر خارجه سوریه دریافت کرده است.

در هر صورت، آنچه که در این خصوص باید گفت این است که بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری «محمود عباس» به سمت یکی از ستون‌ها و حلقه‌های اصلی مقاومت یعنی دولت سوریه هرچند که از روی اجبار و بسیار دیرهنگام اتفاق افتاد اما نشان می‌دهد که حتی اردوگاه سازش نیز به این نتیجه رسیده است که محور مقاومت بیش از هر محور دیگری تاکنون از مسأله فلسطین حمایت کرده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بختیاری US ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    6 0
    واقعیت این هست تشکیلات خودگران اوایل بحران سوریه سقوط بشار اسد رو قطعی میدونسته وبرای خودشیرینی واطمینان دادن به گاوشیرده منطقه و اینکه ازحمایت تروریست های بعداز بشار اسد برخوردار باشه خیلی سریع روابط رو قطع کرده ،کلا غیرقابل اعتماد هستند مسئولین تشکیلات خودگردان وخیلی ساده لوح وترسو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس