کد خبر 1094396
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
سید احسان خاندوزی

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: در حال حاضر تعداد خانه های کشور از تعداد خانوار بیشتر است یا در برخی از آمار این تعداد برابر است به همین جهت نباید شاهد نوسانات قیمت مسکن در کشور باشیم.

به گزارش مشرق، سید احسان خاندوزی، نماینده مردم تهران گفت: با توجه به اینکه مجلس یازدهم بنا دارد در کنار اقدامات بلند مدت درباره ساماندهی بازار مسکن، واکنش کوتاه مدتی نیز به افزایش قیمت در این بازار و نوسانات بی ضابطه و افسارگسیخته نشان دهد، یکی از بهترین ابزارها برای این واکنش‌های کوتاه مدت استفاده از ظرفیت خانه‌هایی است که در کشور وجود دارد اما عرضه نمی‌شود و تحت عنوان خانه‌های خالی معروف است.

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: بر اساس استانداردهای بین‌المللی اگر ۴ الی ۵ درصد خانه‌های هر کشوری در یک بازه زمانی کوتاه مدت، خالی باشند به جهت جا به جایی خانوار متعارف است اما این نرخ در کشور ما بیش از ۹ درصد و در شهرهایی مثل تهران بیش از ۱۸ درصد است بنابراین در کل کشور بیش از دو برابر عرف دنیا و در شهرهایی مثل تهران بیش از ۴ برابر عرف دنیا خانه‌های خالی داریم.

تعداد خانه‌ها از جمعیت کشور بیشتر است!

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تعداد زیاد خانه در کشور، گفت: در حال حاضر تعداد خانه‌های کشور از تعداد خانوار کشور بیشتر است یا در برخی از آمار این تعداد برابر است به همین جهت نباید شاهد این نوسانات قیمت مسکن در کشور باشیم.

نرخ مالیات قانون قبلی کافی نبود

وی با اشاره به تصویب دو فوریت طرح مالیات بر خانه‌های خالی ادامه داد: طرحی که دو فوریت آن دیروز به تصویب رسید، نقطه ثقل خود را بر کارآمد سازی ابزارهای قانونی پیشین قرار داده است به این صورت که گرچه مالیات بر خانه‌های خالی در سال ۹۴ ذیل ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم به تصویب رسیده بود اما به جهت نرخ غیر مؤثر آن، موجب انگیزه کافی برای عرضه آن مسکن‌ها نمی‌شد همچنین تکمیل نبودن سامانه املاک و اسکان هم بهانه‌ای شده است که در پنج سال گذشته، امکان اعمال این پایه‌های مالیاتی برای تغییر رفتار محتکران بازار مسکن ایجاد نشود.

خانه‌های خالی شهر تهران بیش از کل ساخت و ساز مسکن کشور در یک سال

خاندوزی درباره کارکرد این مالیات در کوتاه مدت گفت: اگر همین اتفاق در ماه‌های پیش رو رخ دهد می‌توانیم شاهد توقفی در افزایش قیمت مسکن طی ماه‌های پس از تصویب این قانون باشیم. ما سالانه نزدیک به ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخت بخش خصوصی در کشور داریم و وزارت راه و شهرسازی هم هدفگذاری‌هایی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در یک سال برای کل کشور دارد.

وی افزود: اگر به تعداد بیش از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خالی فقط در شهر تهران توجه کنیم، متوجه می‌شویم که عرضه این مسکن‌ها به معنای این است که کل هدف یک‌ساله وزارت راه و شهرسازی پوشش داده شده است و می‌تواند معادل سرمایه گذاری یک سال برای ساخت مسکن باشد.

خاندوزی یادآوری کرد: با تصویب نهایی این طرح در مجلس انتظار می‌رود پیام مؤثری در زمینه ساماندهی کردن اطلاعات بازار مسکن به جامعه مخابره شده و امید برای توقف روند افزایش قیمت مسکن افزایش یابد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    6 0
    این سیاست شما فقط پاک کردن موقتی صورت مساله می باشد و مجددا اثرات منفی خود را نشان خواهد داد. اگر راست می گویید باید رقابت در کاهش قیمت بوجود آورید . با ساخت خانه های با کیفیت و قیمت مناسب در محل های مناسب شاید بتوانید قیمت را کاهش دهید وگرنه این مالیات بر خانه های خالی مثل مالیات بر ارزش افزوده گریبانگیر مصرف کننده خواهد شد.
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      2 0
      احسنت! نه امثال مسکن مهر. اگه به فرض هم، گفتم به فرض! قراره الگوی توسعه چین پیاده بشه باید بدونن اونها در انبوه سازی داخلی خودشون مساکنی که بادوام باشند ارائه میدن. اینطور دست کلاشهایی که با هر موجی نرخها رو افسانه ای میکنند بریده میشه. مسکن بدیهی ترین حق تملک برای افراد جامعه هست. قیمت مسکن در حال حاضر در کشور ما به افسانه ای شاخ دار تبدیل شده. هرگز چندین نسل هم نمی تونن چند میلیارد در آمد داشته باشند که ازدواج کنند و به فکر فرزند داری بشن. باید به نفع مصالح مملکتی هم که شده شاخ این افسانه شکسته شه.
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    2 0
    قیمتدامها و زمینهای روستاییانی که از اب و مراتع مفت ایتفاده میکنند هم ۲۰ برابر شده
  • ناشناس IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    2 1
    جناب خاندوزی ادرس علط به مردم ندهید. وقتی قیمت مصالح ساختمانی 10 برابر شده انتظار دارید قیمت مسکن پائین بیاید. با این طرح و ایده شما قیمت مسکن دو باره اوج میگیرد. نکنید اینکا را.
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      0 0
      شما نبر بالا، بالا نمی ره. دست دلال جماعت باید قطع شه. خیلی از بنگاهها و دلالها در افزایش نرخ سنگ تمام میگذارند. باید آیین نامه تدوین بشود که فعالیت بنگاههای دلالی کنترل و پایش شود.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    2 1
    شيره را خورد و گفت شيرين است.مواظب باش چشم نخوري خب مرد حسابي اين را بجه شش ساله هم مي داند چطور مي خواهي من صاحبخانه را كه 100 واحد خالي دارم وادار كني خانه ام را اجاره دهم؟
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      1 1
      خب باید گردن کلفتهایی امثال تو مالیات سنگین بدن. تو آمریکا چنین ثروتی بهم نمیزدی هر سال سرانه مالی فرد چک میشه و به شدت برخورد میشه. فهمیدی؟؟؟؟ این قانون خوب باید در ایران عملی بشه. اما امثال تو رشوه خوار و رشوه دار و رشوه بند مانعید که انشالله کلکتون رو از روی زمین امدادهای آسمانی بکنند!
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    البته این کار خوب است ولی متاسفانه بعید است جلوی رشد قیمت مسکن را بگیرد بی خردی دولت در کاهش سود بانکی بجای زیاد کردن آن سیل نقدینگی را روانه سایر بازارها کرده است کمبود ارزی هم مزید علت شده بهر حال قرص مسکن خوبی است ولی مسکن برای مردم نخواهد شد سود بانکی را باید حداقل ۲۳ درصد کنند تا اندکی عطش خروج پول از بانکها کم شود باور کنند تورم بالای ۵۰ درصد با سود ۱۵ تا ۱۸ درصد سخت است مردم را به نگه داشتن پول در بانک وادار کرد البته واگذاری زمین برای ساخت و تسهیل در امر جواز ساخت کمک به تولید مسکن حواهد کرد و عرضه بیشتر خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس