رونمایی از کتاب ماجرای عیب یک جشن تولد

دیانی گفت: الان نویسندگانی در حوزۀ کتب شهدای مدافع حرم کار می کنند که تنها سرمایه و دارایی‌شان برای نوشتن، یک عدد رکوردر، یک عدد سوژه،‌ یک نفر همسر شهید و دو نفر همرزم شهید است!

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، نشست رونمایی از چاپ دوم کتاب "ماجرای عجیب یک جشن تولد" جشن امضا و بررسی کتاب در کتابفروشی به‌نشر (آستان قدس رضوی) برگزار شد.

روایت‌ها نفس‌گیر در "ماجرای عجیب یک جشن تولد"

در ابتدای مراسم میثم رشیدی مهرآبادی، نویسنده دفاع مقدس، بعد از خیر مقدم‌گویی به حاضرین، ‌به حال و هوای خود بعد از خواندن کتاب "ماجرای عجیب یک جشن تولد" پرداخت و گفت: صبحی که کتاب را خواندم، مخصوصاً بخش‌های انتهایی کتاب را، واقعاً‌ تا شب تمام برنامه‌ها و کارهایم به هم ریخت. آقای کلاته عربی به خوبی حس اضطراب، و حال و هوای یک نبرد نفس‌گیر در سوریه را به تصویر کشیده بودند. در بین کتاب‌های نوشته شده در حوزۀ شهدای مدافع حرم،‌ کتاب شهید ثامنی راد یکی از بهترین کتاب‌هاست چون تصویر واضح و روشنی در مورد جنگ در سوریه را نشان می‌دهد و ما را به عنوان یک ناظر بینا به وسط میدان نبرد می‌برد. انتشار یک نقشه گویا از مناطق جنگی و عکس هوایی از آخرین عملیات، ‌کاملاً ما را می‌تواند با جملات کتاب همراه کند و آن سختی و مشکلاتی که در آن منطقه عملیاتی حاکم بوده را در ذهن ما به تصویر بکشد که در کتاب‌های دیگر در این حوزه متأسفانه به خوبی دیده نمی‌شود.

نویسنده ماجرای عجیب یک جشن تولد، مستندنگاری را بلد است

در ادامه، حجت‌الاسلام مسعود دیانی، در مورد تشریح وضعیت ادبیات و پژوهش در حوزۀ شهدای مدافع و ویژگی‌های کتاب "ماجرای عجیب یک جشن تولد" گفت: غیر از آقای کلاته عربی که سال‌ها در حوزه ادبیات دفاع مقدس کار کرده،‌ تجربه کسب کرده و در کنار گلعلی بابایی و بهزاد کارآزموده شده، مستندنگاری را بلد است ‌و آزمون و خطاهایش را پشت سر گذاشته، بعد رفته سراغ نوشتن از شهدای مدافع حرم، کمتر نویسنده‌ای در این زمینه با این ویژگی‌ها سراغ دارم.

دیانی گفت: الان نویسندگانی در حوزۀ کتب شهدای مدافع حرم کار می کنند که تنها سرمایه و دارایی‌شان برای نوشتن، یک عدد رکوردر، یک عدد سوژه،‌ یک نفر همسر شهید و دو نفر همرزم شهید است که این کار کاملا نادرست و غیرحرفه‌ای است.

دیانی در پایان تصریح کرد: کتاب "ماجرای عجیب یک جشن تولد" روایتی روان و یک‌دست دارد و متنش به دور از هیجان‌زدگی نوشته شده است. در مجموع، یک روایت دوست‌داشتنی است که کشش آن باعث می‌شود فرد این کتاب را در یک جلسه بنشیند و بخواند.

حرکت روی مرزهای قصه‌گویی و مستندنویسی

در پایان مراسم، جواد کلاته‌عربی نویسندۀ کتاب گفت: کتاب حاضر با پژوهش دو تا دو سال و نیم مصاحبه‌های دقیق و توسط پژوهشگران باتجربه به نگارش درآمده است. خودم هم وقتی شروع کردم به نوشتن، از یک جایی احساس کردم که باید وارد بحث پژوهش بشوم و با افراد جدیدی مصاحبه کنم.

او در ادامه اظهار داشت: در نوشتن کتاب مهدی ثامنی راد در حالی خودم را پای‌بند به قصه‌گویی کردم که حقی از روایت مستند ضایع نکنم. یعنی در کتاب شهید ثامنی، اطلاعات و جزئیات فراوان به کمک روایت و قصه‌گویی من آمد و من هیچگاه نخواستم برای زیبایی و جذابیت کار، از مرزهای مستندنگاری خارج نشدم.

در ابتدای برنامه، یکی از همرزمان شهید مهدی ثامنی راد به ذکر خاطراتی از شهید پرداخت. در پایان مراسم هم جشن امضای کتاب انجام شده و از لوح یادبود مراسم رونمایی شد.

در این نشست، تعدادی از اهالی کتاب، فرهنگ و ‌رسانه همچون محمدعلی صمدی، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس؛ ‌علی اکبری مزدآبادی، نویسنده و مدیر انتشارات یازهرا؛ علی‌اصغر بهمن‌نیا، مدیر انتشارات نارگل؛ ‌وحید مداح، مدیر پخش کتابخون؛ افروز مهدیان، نویسنده دفاع مقدس؛ مهدی سلیمانی، مدیر روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛ حامد صلاحی، فعال حوزه کتاب؛ مهدی خدادادی، نویسنده دفاع مقدس؛ سپهر قدیمی، فعال حوزه کتاب؛ محمد خضریان، مدیر روابط عمومی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ و مازیار حاتمی، مدیر نشر۲۷ بعثت حضور داشتند.

کتاب فوق جدیدترین اثر جواد کلاته عربی در ۳۴۰ صفحه در تاریخ دوم تیرماه ۱۳۹۹به چاپ رسید و در کمتر از ده روز با استقبال مخاطبین به چاپ دوم خود رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس