کد خبر 1092390
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
بازار داغ خرید و فروش کد ملی/ شناسایی 300 هزار نفر با تراکنش بانکی بالای 5 میلیارد تومان

معاون سازمان امور مالیاتی از شناسایی 5 هزار شرکت کاغذی خبر داد و گفت: نمره عملکرد سازمان مالیاتی 18 تا 19 است.

به گزارش مشرق، محمود علیزاده در مورد آخرین وضعیت اخذ مالیات از خانه‌های خالی، اظهار داشت: هنوز چیزی شروع نشده است؛ ما گفتیم اگر سامانه ملی املاک و اسکان تکمیل شود و بتواند خانه‌های خالی را معرفی کند، کار را شروع می کنیم چراکه در قانون تاکید بر این شده که از طریق این سامانه باید نشانه‌گذاری و شناسایی خانه‌های خالی انجام شود.

بیشتر بخوانید:

*شناسایی خانه های خالی هنوز شروع نشده است

معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سوال که گفته بودید هفته بعد شناسایی خانه‌های خالی شروع می‌شود، عنوان کرد: نگفتیم شروع‌ می شود. متولیان امر سامانه گفتند که در حال رسیدن به شاخص ها هستند و گفتیم اگر این موضوع به درستی عمل کند نسبت به اخذ مالیات آن اقدام می‌کنیم.

* نمره 19 عملکرد سازمان مالیاتی

وی در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید در روز مالیات به عملکرد سازمان امور مالیاتی نمره بدهید از ۲۰ چه عددی در نظر می گیرید؟ گفت: ظرف یک سال گذشته سازمان حرکت‌های خوبی را شروع کرده مخصوصاً درباره قانون سامانه پایانه فروشگاهی زمانبندی که قانون پیش‌بینی کرده برای حرکت به سمت اطلاعات به درستی و به هنگام عمل شده است. فکر می‌کنم جهش و حرکت سازمان مناسب بوده و می توان بر اساس آن نمره خوبی به خودش بدهد. از ۲۰ حداقل ۱۸ تا ۱۹ می توان به سازمان داد.

این مقام مالیاتی ادامه داد: در بحث هوشمند سازی ظرف یک سال گذشته خیلی خوب کار شده و امیدواریم سال ۱۴۰۰ با پیاده‌سازی پایانه های فروشگاهی و استقرار سامانه مودیان تکمیل شود. اکنون می‌خواهیم کل رویدادهای مالی فعالان اقتصادی را در سامانه مودیان ثبت و ضبط کنیم و بستر آن در حال ایجاد شدن است.

علیزاده در پاسخ به این سوال که قطعاً مردم باید به عملکرد سازمان نمره قبولی و بالا بدهند و البته نمی توان یک برنامه را محور ارزیابی قرار داد، خاطرنشان کرد: کاری که گفتم هنوز کسی آن را ندیده و فعلا متخصصان و دست اندرکاران و همچنین دستگاه‌های نظارتی از آن با خبر هستند. شروع کار سال ۱۴۰۰ است و اکنون مقدمات و بسترهای آن فراهم شده است.

*صدور صورت حساب الکترونیکی برای مودیان

وی در پاسخ به این سوال که برای کارِ نکرده نمره ۱۹ به خودتان دادید؟ بیان داشت: کاری که کردیم را نمره دادیم بر اساس زمانبندی که داشتیم بسترها، آماده ‌سازی شده است. همچنین بیزینس مدل پایانه های فروشگاهی را تدوین کردیم و بر مبنای آن سامانه و نرم‌افزار آماده است. سال آینده صورت حساب الکترونیکی یونیک که در اختیار سازمان است، ارائه می شود. یعنی فعالان اقتصادی هر فاکتور خرید و فروشی را که صادر می‌کنند درون کارپوشه خود در سامانه مودیان انجام می دهند و سازمان به منشاء همه رویدادها دسترسی دارد.

* بازار داغ خرید و فروش کد ملی

معاون فنی و حقوقی سازمان در مورد داغ شدن بازار خرید و فروش کد ملی به منظور صدور فاکتورهای خرید و فروش از ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان، تصریح کرد: کارهایی که انجام شده برای جلوگیری از این اتفاقات است. فهرست موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات ها در حال اصلاح است. مدارکی که برای عملکرد مالیاتی سال ۹۹ گرفته می شود بر مبنای سریال فاکتور فروش است. اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده نیز به ما کمک می کند.

* تفاهم نامه سه جانبه برای شناسایی کارت‌های بازرگانی یکبارمصرف

وی در مورد اینکه معمولاً سازمان امور مالیاتی این‌گونه فاکتورهای خرید و فروش را قبول نمی‌کند و در نهایت مالیات را به روش خودش حساب کتاب می‌کند، یادآور شد: حساب کتاب دستی نداریم و همه در سیستم سامانه تعریف می شود. از طرفی بحث های کنترلی نیز وجود دارد. همچنین تفاهمنامه سه جانبه میان دادستانی تهران وزارت اطلاعات و سازمان مالیاتی در خصوص فاکتورهای صوری و کارت‌های بازرگانی اصطلاحا یک‌بارمصرف به منظور پیگیری و ردیابی آنها امضا شده و فایل های مالی آن تهیه شد.

معاون سازمان مالیاتی افزود: وزارت اطلاعات با توجه به دسترسی هایی که دارد پشت پرده کارت‌ها و فاکتورها را شناسایی می‌کند. دادستانی با توجه به ماده ۲۷۴ قانون مالیاتهای مستقیم پیگیر جرائم صدور فاکتورهای صوری است. همچنین سازمان مالیاتی پرونده های قبل از سال ۹۵ را با کاوی خواهد کرد تا سوء استفاده شرکت‌های کاغذی به صورت عمیق بررسی شود.

*5 هزار شرکت کاغذی 

معاون سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: در کشور حداقل ۵ هزار شرکت کاغذی داریم که البته این شرکت‌ها به صورت قانونی ثبت شده اما ماهیت فعالیت آنها صوری و برای صدور فاکتور های واهی و انحراف در مباحث مالی است. 

* 5 هزار ثروتمندی که وضعیت مالیاتی آنها مشخص نیست

علیزاده درباره موضوع شناسایی ۳۰۰ مودی ثروتمند نیز عنوان کرد: بحث به این شکل است که  رسیدگی به تراکنش‌های بالای ۵ میلیارد تومان در دستور کار بود و اطلاعات آن استخراج شد. حدود ۳۰۰ هزار نفر که دارای تراکنش بالای ۵ میلیارد تومان بودند که مورد رسیدگی قرار گرفت. برای آنها پروفایل مالیاتی تشکیل شده و از این تعداد، پرونده تراکنش بانکی ۵ هزار نفر در حال رسیدگی است که آیا مشمول مالیات هستند و در زمان خود آن را ابراز کرده اند یا خیر؟

* آخرین وضعیت لایحه مالیات بر عائدی سرمایه

وی در مورد آخرین وضعیت لایحه مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: لایحه در کمیسیون تخصصی دولت  در حال بررسی است و امیدواریم هر چه زودتر تمام شود. همچنین مجلس طرحی دارد که روی مسکن متمرکز است در این زمینه همکاری خواهیم داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس