به گزارش مشرق، حجت الاسلام محمد حسن مهدوی مهر روز گذشته در بازدید چند ساعته از فروشگاه مرکزی کتاب انتشارات آستان قدس رضوی با بیان این مطلب تاکید کرد: در تولید و ترویج و توزیع فرهنگ و به ویژه کتاب و کتابخوانی باید به دنبال ابداع و نوآوری باشیم.
وی با بیان اینکه در این بخش اگر لازم است باید سرمایه گذاری کنیم تا کار نو و جدید عرضه کنیم، افزود: حرف اول و آخر جامعه باید توجه به علم و دانش وفرهنگ باشد و نباید از زمان عقب باشیم و در گذشته سیر کنیم.
رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: کتاب کاری است که رهبری به عنوان راس هرم فرهنگ، مدیریت، دین، علم و تقوا از آن یاد می کنند و باتوجه به تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری به کتاب و کتابخوانی ، وظیفه فعالان حوزه کتاب را مضاعف می کند.
مهدوی مهر با اشاره به توجه رهبری و تولیت آستان قدس رضوی به موضوع کتاب و کتابخوانی ، افزود: باید از این موضوع الهام و درس بگیریم و توجه به حوزه کتاب را به جامعه منتقل کنیم.
رییس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی با ابراز خوشحالی از فعالیت های ارزشمند صورت گرفته در مجموعه به نشر گفت: در این بازدید شاهد تنوع بسیار بالا، روزآمد بودن کارها و به روز بودن آثار ، اقدامات و فعالیت های حوزه کتاب آستان قدس رضوی بودیم.
وی خطاب به مدیران و پرسنل انتشارات آستان قدس رضوی با تاکید بر این موضوع که همین روند باید ادامه پیدا کند و با همین سرعت کار را پیش ببرید، گفت: حوزه کتاب در مجموعه آستان پراهمیت است و با توجه به اهتمام شخص تولیت به حوزه کتاب، نباید از آن به سادگی گذشت.
وی با اشاره به جوایز پرتعدادی که آثار به نشر در جشنواره های مختلف کسب کرده است، گفت: جایزه نشان دهنده کار برتر است و تایید اینکه این کتاب و کار برجسته بوده است.
حجت الاسلام محمد حسن مهدوی مهر با اشاره به ظرفیت های بالای آستان قدس رضوی و فرصت های بی همتایی که در این مجموعه وجود دارد، خاطرنشان کرد: این مجموعه باید نسبت به سایرین متمایز ، پیشتاز و متفاوت باشد که این موضوع دور از ذهن نیست.
وی با بیان اینکه ما باید واقعا خیلی باید جلوتر از بقیه باشیم، گفت: با تلاش و برنامه ریزی و زمان بندی متناسب و مدیریت حساب شده قطعا این موضوع در آینده کوتاه دست یافتنی خواهد بود.
دکتر مهدوی مهر با طرح این سوال که اگر ظرفیت ها و امکانات آستان در بخش کتاب را، بخش خصوصی دارا بود چه عملکردی داشت، گفت: قبول داریم که مجموعه های رسمی و جایگاه های سازمانی با بخش خصوصی محدودیت ها و تفاوت های دارند، اما این توجیه خوبی نیست و باید اشکالات و گره و گردنه ها را از سر راه برداریم و کار را تسهیل کنیم تا از ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم.
وی با اشاره به ظرفیت سفر سالانه میلیون ها زائر و فروشگاه های کتاب اطراف حرم مطهر رضوی که هیچ انتشاراتی این فرصت را ندارد ، گفت: باید برای جذب مخاطب جاذبه ایجاد کنیم.
رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی با تاکید بر هم افزایی میان موسسات داخل و خارج از آستان قدس رضوی گفت: به عنوان مثال در موزه های بزگ دنیا، بخش معرفی و عرضه کتاب و فرهنگ وجود دارد و ما می توانیم در موزه های حرم مطهر رضوی بخش عرضه و فروش داشته باشیم که البته عرضه فرهنگ و معارف با نگاه فروش و بحث مالی نمی باشد.
حجت الاسلام محمد حسن مهدوی مهرادامه داد: باید میان انتشارات به نشر و مجموعه های مرتبط مانند سازمان کتابخانه ها، بنیاد پژوهش ها و موسسه آفرینش های هنری و سایر مجموعه ها پروتکل های همکاری تعریف شود و باهم کار کنیم.
دکتر مهدوی مهر گفت: باید در حوزه های تخصصی تعامل با مجموعه های دیگر علمی و تحقیقاتی ایجاد شود.
رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی با تاکید بر توسعه و حمایت از نشر دیجیتال گفت: در موضوع کرونا بعضی ها کارها وفعالیت ها تعطیل شد و بعضی ها رشد کردند و آن مواردی که ارتقا و رشد پیدا کردند حوزه فضای مجازی فعال بودند. در این حوزه باید عقب ماندگی را جبران کنیم.
وی با اشاره موضوع فروشگاه های کتاب و موضوع سوغات فرهنگی زائر گفت: اگر فعالیت ها سوده نباشد ، به سمت نزولی یا ایستا می رود که باید در این زمینه بررسی ها و اقدامات لازم صورت پذیرد البته بحث های حمایت در بخش هایی مانند مناطق محروم و حاشیه ایی نیز باید پیش بینی شود.
در این بازدید حسین سعیدی مدیرعامل به نشر نیز با ارائه گزارشی از تحولات صورت گرفته در انتشارات آستان قدس رضوی گفت: برنامهریزی و حرکت با برنامه در تولید آثار، روی آوردن به قالبهای جوان پسند به ویژه رمان ، تمرکز بر سه موضوع «معارف اسلامی»، «ارزشهای نظام ولایی» و «سبک زندگی ایرانی اسلامی» ، آغاز برگزاری نشستهای تحلیلی و نظریهپردازی در عرصه ادبیات دینی ، برگزاری نشستهای داستاننویسی دینی در مشهد و تهران ، برگزاری نشستهای شورای علمی بزرگسال و کودک ، کسب توفیقات در جشنوارههای ارزشی کشور، گسترش تولیدات نشرالکترونیک، گسترش تولیدات در نشر بین الملل، افزایش همکاری مشترک با سازمانهای دیگر، افزایش میزان تولیدات، ورود به عرصه برنامههای تبلیغی و ترویجی کتاب به منظور گسترش فرهنگ کتابخوانی، ورود به تولید و عرضه سوغات فرهنگی زائر و توسعه کمی و کیفی مراکز پخش و فروشگاهها از مهم ترین تحولات صورت گرفته در به نشر است.