کد خبر 1088999
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۹
پژوهشگر چینی یائو جیده

مدیر مرکز تحقیقات ایران شناسی دانشگاه «یونن» چین در واکنش به تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام گفت: همکاری های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی شفاف، وسیع و مثال زدنی است.

به گزارش مشرق، «یائو جیده» روز یکشنبه، با اشاره به همکاری های مناسب ایران و آژانس گفت: همکاری بین دولت ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای، بسیار خوب و کاملاً شفاف است و تصویب قطعنامه جدید پیشنهاد شده توسط انگلیس، فرانسه و آلمان ناشی از فشار ایالات متحده بوده و منطقی نیست.

بیشتر بخوانید:

پیام وزارت خارجه در سالروز جنایت سردشت

او گفت: انگلیس، فرانسه و آلمان، به عنوان کشورهای مهم دنیا و اعضای اصلی اتحادیه اروپا و امضا کنندگان «توافق هسته ای ایران» باید تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرند و بازیچه نشوند و اقداماتی مناسب و درست انجام دهند.

عضو آکادمی علوم اجتماعی چین درباره تصویب قطعنامه شورای حکام و تاثیرات جانبی آن خاطر نشان کرد که اصولا دستیابی به توافق شش جانبه در مورد مساله هسته ای ایران کار ساده ای نبوده است توافقنامه اصلی منعکس کننده نگرانی های مشروع همه طرفین در جامعه بین المللی است و برای امضای ان تلاش های زیادی است.

یائو اظهار کرد:  قطعنامه ضد ایرانی که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی تصویب شد قابل بحث است زیرا مساله هسته ای ایران را که در مسیر حل و فصل دیپلماتیک و صلح آمیز قرار دارد با چالش مواجه می کند و در برابر تلاش های دیپلماتیک نیز سدی بوجود می آورد که خواست جامعه جهانی نیست.  

مدیر مرکز تحقیقات ایران شناسی دانشگاه «یونن» چین با اشاره به اظهارات «وانگ چون» سفیر چین و نماینده دائم این کشور در سازمان های بین المللی در وین  گفت از دیدگاه چین، آمریکا عامل اصلی افزایش تشدید تنش ها در برجام است زیرا به طور یک جانبه از آن خارج شد و تحریم های ایران را از سر گرفت.

این صاحب نظر چینی تصریح کرد: توافق هسته ای ایران به دلیل خروج دولت ترامپ از این توافق در ماه مه ۲۰۱۸ با مشکل مواجه شد اما زنده است این اقدام دولت آمریکا کاملاً یک رفتار سرکش از طرف یک کشور است که هنجارهای اساسی حقوق بین الملل و روابط بین الملل را نادیده می گیرد.

یائو تصریح کرد: پس از آنکه آمریکا از این توافق خارج شد و تحریم های اقتصادی غیر منطقی علیه ایران را افزایش داد خواستار آن شد که ایران همچنان این توافقنامه را اجرا کند و این دلیلی جز برتری طلبی آشکار آمریکا ندارد و غیرمنطقی بودن این کشور را نشان می دهد.

استاد دانشگاه یونن تصریح کرد: ایران به عنوان یک عضو سازمان ملل متحد که پیمان بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا کرده است، مطابق با توافقات عمل کرده است.

قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، به‌رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه گذشته به تصویب رسید.

در این قطعنامه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا خواسته‌اند ایران به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت هسته‌ای کشور پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس