کد خبر 1088886
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی «فرنگ نوشت» با اشاره به قوانین اجاره خانه در هلند و آلمان نوشت:
در هلند و همچنین آلمان، مستاجر تا هر زمان که بخواهد می تواند در آن خانه با پرداخت اجاره بهای مشخص زندگی کند (ده سال، بیست سال و یا حتی بیشتر)؛ صاحبخانه تا زمانی که #مستاجر نخواهد، نمی تواند مستاجر را از خانه بیرون نماید.

موجر و صاحبخانه تنها در صورتی می تواند مستاجر را از خانه بیرون نماید و قرارداد را فسخ نماید که بتواند ثابت کند که مستاجر چند ماه اجاره خانه را پرداخت نکرده است. علاوه بر این، حالت دیگر زمانی است که صاحبخانه بتواند ثابت کند که قصد فروش خانه را دارد و یا اینکه خودش می خواهد در آن خانه ساکن شود.

مبلغ سالانه اجاره هر ساله با توجه به نرخی که دولت اعلام می کند می تواند افزایش پیدا کند و صاحبخانه این امکان را ندارد که مبلغ اجاره را خودسر اضافه نماید. برای مثال اگر شما خانه ای را با مبلغ 300 یورو در ماه اجاره کرده باشید، صاحبخانه نمی تواند آن را برای سال آینده به طور خودسر به 350 و یا 400 یورو افزایش دهد. بلکه تنها می تواند سالیانه با توجه به درصدی که دولت برای افزایش حق اجاره ها اعلام می کند به مبلغ اجاره اضافه نماید.

نکته جالب در این خصوص اینکه در هلند خانه های بسیار بزرگ و شیک و مجللی هستند که مستاجر آن تنها ماهیانه سیصد یورو! بابت اجاره آن پرداخت می کند؛ در حالیکه اگر کسی بخواهد همان را امسال اجاره کند حداقل باید ماهیانه هزار و چهارصد یورو برای آن پرداخت نماید. علت این مساله این ست که آن خانه نزدیک به چهل تا پنجاه سال است که در اجاره یک نفر است و صاحبخانه نیز قصد فروش آن را نداشته و مستاجر نزدیک به پنجاه سال است که در آن زندگی می کند و با توجه به نرخ سالیانه اعلام شده توسط دولت برای افزایش اجاره بها، مبلغ اجاره بها اضافه شده و در نهایت به مبلغ سیصد یورو در ماه رسیده است.

اگر صاحبخانه بتواند ثابت کند قصد فروش خانه را دارد باید اول از همه آن را به مستاجر اعلام نماید و در صورت انصراف مستاجر، می تواند آن را به فرد دیگری بفروشد؛ در صورت اعلام آمادگی مستاجر برای خرید خانه، قیمت خانه یا بصورت رضایت دو طرف و یا با نظر کارشناس رسمی مشخص و تعیین می گردد.

اگه مستاجر بخواهد به هر دلیلی زودتر از موعد خانه را تخلیه کند باید ابتدای امر موجر و یا همان صاحبخانه را راضی کند در غیر اینصورت باید کل اجاره خانه را تا پایان قرار داد پرداخت کند. در بعضی موارد صاحبخانه ها به شرطی با این مساله موافقت می کنند که مستاجر بتواند یک نفر را با همان مبلغ اجاره و به شرط تایید صاحبخانه جایگزین خودش کند.

مستاجر اگر بخواهد در زمان اتمام قراردادش خانه را تخلیه کند باید دو تا سه ماه زودتر به صاحبخانه اطلاع دهد تا به فکر یک مستاجر جدید باشد؛ در غیر اینصورت اگر در زمان اتمام قرارداد اجاره به صاحبخانه اعلام کند که دیگر نمی خواهد در این خانه اقامت داشته باشد باید اجاره یک، یا دو و یا حتی تا سه ماه رو (بسته به نظر صاحبخانه) به عنوان جریمه به صاحبخانه پرداخت کند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • DE ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    9 1
    صاحبخانه تا زمانی که #مستاجر نخواهد، نمی تواند مستاجر را از خانه بیرون نماید. خواب دیدی خوش باشد ! دادگاه تصمیم می گیرد مستاجر حقش است بماند یا برود.
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      1 1
      احتمالا قوانین ضمانتی بسیار سختگیرانه ای هم دارند
  • صادق IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    8 9
    اجاره نشینی در ایران دقیقا شبیه آلمان و هلند است.
  • سید IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    7 1
    خدا شاهده کپی کردن از کارهای کشورهای دیگه نه تنها هیچ عیبی نداره بلکه برای مردم خیلی عالیه، مثلا همین قوانین اجاره نشینی در آلمان و هلند، قوانین آموزشی ژاپن، اجرای قوانین قضای مثل تایلند که نخست وزیر کشورشون رو بخاطر سوءاستفاده دوست ایشان از قدرت برکنار شد ولی ما......
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      3 5
      21:16 استاد، من 10 سال آلمان مستاجر بودم این خبرها نیست! اگر تو قرارداد زمان مشخص نشده باشه درسته وگرنه درست روز اتمام قراداد باید تخلیه کنی وگرنه باید بری دادگاه، باختی هزینه های دادگاه صاحب خونه رو هم باید بدی!! آقا وام 1.5 تا 3 درصد 30 ساله میدن برای خرید خونه اونم 70-80 درصد قیمت ملک خوب اینجام بدین اجاره میشه مفت!! در ضمن من فقط یک آپارتمان دارم و ذینفع نیستم!!!
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    1 0
    دوستم سوئد هست میگفت اون جا صاحب خونه نمیتونه مستاجر را بیرون کنه، به شرط این که اجاره خونه پرداخت بشه. البته صاحب خونه هم شخص حقیقی نیست بلکه شرکت های بزرگ هستند که هزاران خونه اجاره داده اند افزایش اجاره هم هر سه سال یک بار قابل مذاکره هست و حداکثر هم پنج درصد میتوان افزایش داد. که البته همون پنج درصد افزایش بعد از سه سال هم به ندرت رخ میدهد و غالبا اجاره ها برای مدت طولانی ثابت می ماند.
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    0 0
    خوب قبلا وحالا درایران هم این قوانین را داریم-ولی موضوع اینه که محری قانون وحراشت قانونی نداریم!؟
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    1 0
    تورم اعلامی آنها واقعی است نه تقلبی طلای 80 هزار تومانی شده 880 هزار تومان تورم 20 درصد
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    3 0
    خواهشا درآمد رو هم با اونور مقایسه کنید البته تورم
  • محمود IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    3 0
    موتور گازی کجا وماشین بنز کجا تازه به اضافه اختلاس,دزدی و.......و......
  • سهند IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    4 1
    هر وقت موضوعی مربوط به طبقه پایین یا معمولی جامعه باشد هزار دلیل و مدرک از غرب و شرق رو میکنیم!!! ولی نمیگیم اگر میلیونها خانه لوکس سالها دست ثروتمندان باشد در غرب چکار میکنن!! یا با مفسدان و غارتگران در شرق و غرب چیکار میکنن!!
  • م IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    0 1
    همین قانون رااگردرایران اجرا بکنند یکی ازراههای فاصله گرفتن ثروتندان از فقرا را جلویش رامیگیرند..و نه خونه گران میشود و نه یه نفر میتواند دوهزارخانه داشته باشد ومجبورمیشود درجاهای دیگرسرمایه گذاری کند
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      0 0
      عموجون من دو هزار تا خونه ندارم ولی بخل به مال دیگران سبب فرار سرمایه ها از کشور می شه . این تفکرات کمونیستی که روز بروز در شماها بیشتر می شه عاقبتش در شوروی به انجام رسید . ثروت داشتن باعث ایجاد شغل و کار برای دیگران می شه و دولت نمی بایست به دارائی دیگران بخیل باشد و دعوای مستاجر و مالک ایجاد کند تا خود نفس بکشد . دولت مکلف است برای مردم خانه تهیه کند نه اینکه از دارا بگیرد و به ندار بدهد . برخی در صددند تا فقیر کردن داراها همه را در کشور یکسره گدا کنند و برخی بدبخت ها هم دامن به این مسئله می زنند
  • صادق IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    2 5
    مشرق تو را به خدا از غرب چیزی ننویس وقتی مهد تمدن غرب تو پاریس مردمش به دیوارها ادار می کنند تا پول سنگین دو یورویی برای رفتن به دستشویی ندهند وبوی تعفن ادار در تابستان های پاریس بسیار آزار دهنده است.دیگه چه چیزی برای لیبرالیسم باقی میماند که بخواهد جذابیت داشته باشد.
    • اکبر IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      3 0
      چی میگییییی؟ حالت خوشه؟؟ الان چه ربطی داشت؟؟ یکم چشماتونو بازکنین لطفا چرا انقد با تعصب و بی ربط جواب میدین
  • امیر IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    0 1
    سلام بهترین راه برای کنترل دلالی و قیمت زمین و مسکن محدود کردن مالکیت ان به تعداد تعیین شده است و مازاد انرا بعد از مدتی مصادره و به محرومین واگذار کنند قولنامه ها باید با حضور طرفین ثبت و مدت دار شود بعد از مدت تعیین شده باطل وقتی انصاف و مروتی نیست با قانون جلوی دلال و سرمایه دار را باید گرفت تا ملت بیچاره نشن
    • مجید IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      0 0
      دلت خوشه مگر میشه جلوی دلالی وسرمایدا ایستادگی کرد تمام مسولین ما خودشان هرقانونب که وضع بشه به صرر یه اعدای هست نمی‌توان کاری کرد تمام مسولین ما هرکدامشان چندین مستاجر دارن
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    0 0
    داریم هرروزبدبختترازدیروزمیشیم یه فکری به حال ما بکن اقای روحانی
  • رامین NL ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    0 0
    خانه های قدیمی در هلند ضد رحمت ب خانهای کوچه عربهای ناصر خسرو تنگ و باریک خدا نصیبتان نکنه هلند جا ست که میاین مردم احمق گدا خسیس عین روباتن هر چی کامپیوتر بگه کمک مالی کم گرانی همین خانه های قدیمی مشکلات دیگر همش زیر ذربینی آب بخوری باید دولت بدانچه وگرنه حقوقت قطع میشه و هزاران بدبختی دیگر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس