کد خبر 1087560
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵
رسانه‌های آمریکا اعتراضات این کشور را چگونه پوشش دادند؟

واقعیت این است که دم خروس ضعف آمریکا در مقابله با کرونا آشکار شده و حاکمیت این کشور در یک موقعیت ضعیف قرار دارد.

به گزارش مشرق، امروز دنیا مظلومیت را زیر پای پلیس آمریکایی دید که نفسش بی‌رمق شده و جان می‌دهد اما سال‌هاست که مظلومین جهان به همین بی‌رحمی‌و به همین دردناکی مظلومانه زیر چکمه‌های استکبار جان می‌دهند و نفس نفس می‌زنند اما نه همه‌گیر می‌شود و نه دوربینی روی آن زوم می‌کند.

جان سپردن یک سیاه پوست زیر پای یک پلیس آمریکایی در اصل پایین‌ترین تصمیمی‌بود که یک مسئول خرد گرفت و جالب آنجاست که مقامات این کشور برای خراب نشدن وجهه‌شان آن را محکوم کردند اما دقیقاً چند ماه پیش شاهد گرفتن تصمیمی‌بسیار بزرگ، جنایتکارانه و لقمه بزرگ‌تر از دهن از سوی اصلی‌ترین مقام این کشور برای شهادت بزرگ مرد محور مقاومت که سال‌هاست در برابر  ‌تروریست‌ها ایستادگی کرده و از امنیت مردم حراست می‌کند، بودیم. جنایتی که می‌رود تا افولشان را رقم بزند.

افول آمریکا، بهای خون شهید سلیمانی

هنوز چند ماه از ‌ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی نگذشته که به یک‌باره ویروس کرونا اقتصاد آمریکا را فلج کرد و میلیون‌ها آمریکایی بیکار شدند و این روزها در تظاهرات علیه خط و مشی نژادپرستانه در آمریکا جوانان آمریکایی عکس‌های شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس را بالای سر می‌برند.

اسپوتنیک در گزارشی می‌نویسد، بسیار معروف است که آمریکایی‌ها اهمیتی به مسایل بین‌المللی نمی‌دهند و خیلی از آنها حتی جای کشور خود روی نقشه جهان را نمی‌توانند پیدا کنند چه برسد به نقشه مثلا عراق یا ایران و شاید جای تعجب باشد که اینها از کجا قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را می‌شناسند.

اصلا آیا اینهایی که عکس‌های این دو شهید را بالای دست می‌گیرند با ایدئولوژی این دو تن آشنا هستند؟

به احتمال قریب به یقین، خیر، اینها با ایدئولوژی این دو شهید آشنایی ندارند اما می‌دانند که ‌ترامپ و نژادپرستان آمریکایی با آنها دشمن بودند و آنها را ‌ترور کردند، پس یعنی اینها در صف مظلومان قرار دارند.

همان‌طور که پس از ‌ترور شهید سلیمانی در شهرهای مختلف این کشور راهپیمایی اعتراضات مختلفی صورت گرفت و مردم این کشور از سیاست‌های جنایتکارانه و جنگ طلبانه کشورشان برائت جستند.

همچنین کاربران فضای مجازی در واکنش به این رویدادها، با داغ کردن هشتگ «افول آمریکا» توئیت‌هایی را به زبان فارسی و انگلیسی منتشر کردند؛ آنها این تنش‌ها در کشور آمریکا را تاوان کوچکی برای به شهادت رساندن سردار سلیمانی دانسته و عنوان کردند که حاج قاسم با رهایی از تن مادی، حالا با خیل عظیمی‌از شهدا برای از بین بردن آمریکا از آسمان‌ها تلاش می‌کند.

تعدادی از آنها نیز سخنان بزرگانی مانند شهید آوینی و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره افول آمریکا را بازنشر داده و آیه «وَ مَکَروا وَ مَکَرالله وَاللهُ خَیرُ الماکِرین» از سوره آل‌عمران را دلیلی آشکار برای افول آمریکا در روزهای اخیر دانستند.

همچنین کاربران به  هشتگ‌های تابستان داغ که توسط معاندین‌ترند می‌شد اشاره داشتند تا به واسطه مسائل اقتصادی در ایران اعتراضات خیابانی راه بیندازند و اکنون خیابان‌های ایران خلوت و آرام و برقرار است و خیابان‌هایشان از استوا داغ‌تر! و این‌گونه است که دشمنان درگیر کید خودِ خود خواهند شد.

نقض حقوق بشر توسط آمریکا در سطح بین‌الملل

نقض حقوق بشر توسط آمریکا محدود به قلمرو داخلی این کشور نبوده، بلکه اقدامات فرامرزی آن نیز در بسیاری موارد ناقض حقوق انسان‌ها بوده است.

حمایت از ‌تروریسم و گروه‌های  ‌تروریستی که در خدمت منافع آمریکا بوده‌اند سیاست دیرین دولت این کشور بوده است. به‌ویژه در منطقه غرب آسیا، ایجاد ‌تروریسم از سوی آمریکا در دوره جنگ سرد با بنیان نهادن و تأمین مالی برخی جریان‌ها به منظور ممانعت از نفوذ شوروی در منطقه شکل گرفت که در نتیجه آن القاعده به‌وجود آمد. همچنین، ظهور داعش در عراق و سوریه با حمایت مستقیم آمریکا صورت گرفت.

موضوع مداخله در امور داخلی کشورها یک سیاست مستمر و دیرین آمریکا بوده است. این سیاست در مورد کشورهای مستقل مقاوم در برابر آمریکا عمدتاًً در چارچوب راهبرد «تغییر رژیم» دنبال می‌شود. در بسیاری موارد سیاست مداخله در امور داخلی یک کشور به طور مستقیم با اقدامات ضد حقوق بشری همراه بوده است. هر چند موضوع دخالت‌های غیرقانونی آمریکا درخصوص کشورهای متعددی مصداق دارد.

بی اعتنایی در برابر نقض حقوق بشر

آمریکا در حالی مدعی پایبندی به اجرای حقوق بشر در سطح جهان است که آشکارا نسبت به نقض گسترده حقوق بشر از سوی متحدان خود بی‌تفاوت بوده و حتی از اقدامات آنها، بی‌شرمانه حمایت می‌کند. در این زمینه می‌توان به حمایت آمریکا از اقدامات ضد حقوق بشری رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی‌ اشاره کرد.

قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار و نویسنده اهل کشور عربستان سعودی درترکیه که از منتقدان ولیعهد و پادشاه کشور عربستان بود، نشان داد که ایالات متحده در برابر نقض حقوق افراد برابر منافع خود به واکنش می‌پردازد.

 واکنش انفعالی و بی‌تفاوتی واشنگتن در این مورد و بی‌توجهی او به درخواست‌های مکرر داخلی و خارجی مبنی بر تجدید نظر در روابط خود با ریاض سبب شد که این مسئله به یکی از رسوایی‌های میلیاردی سیاست خارجی آمریکا تبدیل شود.

سید جلال فیاضی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «موضوع نقض حقوق بشر و اقدامات نژادپرستانه توسط حاکمیت آمریکا یک اتفاق تازه‌ای نیست بلکه از بدو تاسیس این کشور نگاه نژادپرستانه وجود داشته است.»

 وی ادامه می‌دهد: «از همان  ابتدا موسسان این کشور اقدامات ضد بشر دوستانه‌ای را علیه سرخپوستان ساکن این منطقه انجام دادند، بنابراین نگاه نژادپرستانه ریشه عمیق در این کشور دارد و آنچه که در شرایط فعلی اتفاق افتاده چهره واقعی و بدون روتوش آمریکایی‌ها را نشان می‌دهد، این حرکت وحشیانه پلیس علیه یک سیاه پوست نمادی از جنایت‌های بی‌شمار این کشور می‌تواند باشد.»

 فیاضی یادآور می‌شود: «تمامی اقدامات وحشیانه‌ای که توسط پلیس این کشور صورت می‌گیرد به‌خاطر چراغ سبزهایی است که دولتمردان این کشور به آنها نشان دادند اکنون نیز دولتمردان این کشور اعتراضات مردمی را تهدید به کشاندن ارتش به خیابان‌ها می‌کنند.»

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به صحنه‌های دردناکی نظیر مقابله پلیس خشن آمریکا با پیرمرد ۷۵ ساله  در بوفالو که منجر به صدمه دیدن جمجمه این پیرمرد شد، می‌گوید:

« این حرکات نشان می‌دهد که همچنان قرار است با این اقدامات ضد نژادپرستی سرکوبگرانه رفتار شود، اکنون نیز موج تظاهرات ضد نژادپرستی از شهرهای آمریکا فراتر رفته و به کشورهای دیگر از جمله فرانسه و انگلیس رسیده است.»

 وی اضافه می‌کند: «به‌نظر می‌رسد این اتفاقات آثار خودش را بر مسائل اقتصادی و سیاسی آمریکا خواهد گذاشت و آنچه که همزمان با این ماجرا مطرح است اقدامات بسیار ضعیف دولت آمریکا در ارتباط با کرونا است که این کشور را در راس فهرست قربانی کرونا قرار داده اگرچه که ‌ترامپ سعی می‌کند ماجرا را به‌گونه‌ای دیگر نشان دهد.»

 فیاضی ادامه می‌دهد: «واقعیت این است که دم خروس ضعف آمریکا در مقابله با کرونا آشکار شده و حاکمیت این کشور در یک موقعیت ضعیف قرار دارد.»

 این کارشناس سیاست خارجی خاطرنشان می‌کند: «اکنون کشورهای اروپایی و هم‌پیمانان این کشور نیز زوال آمریکا را متوجه شده و دریافتند که دنیا باید خود را برای داشتن نظام چند قطبی آماده کند، دوران رهبری ایالات متحده و کدخدایی به پایان رسیده و دور از نظر نیست که ‌ترامپ خود را گورباچف آمریکا بداند.»

پیش‌بینی افول آمریکا

فواد ایزدی تحلیلگر مسائل آمریکا در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «دعواهای نژادی مطلب جدیدی در آمریکا نیست و از 400 سال پیش وجود داشته است.»

وی ادامه می‌دهد: «به‌نظر می‌رسد تظاهراتی که اکنون در آمریکا صورت می‌گیرد نسبت به تظاهرات‌های گذشته گسترده‌تر باشد حتی عده‌ای می‌گویند نسبت به کشته شدن مارتین لوترکینگ در دهه ۶۰ میلادی این تظاهرات جمعیت بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.»

ایزدی می‌افزاید: «از دیگر تفاوت‌های این اعتراضات با اعتراضات گذشته می‌توان به حضور افراد غیرسیاه‌پوست در این اعتراضات‌ اشاره کرد، حتی مسلمانان نیز در این اعتراضات حضور پیداکردند و این اتفاق، اتفاقی جدید است.»

 این کارشناس مسائل آمریکا تأکید می‌کند: «جمعیت سفید پوستان در میان معترضین کم نیستند، دلیل حضور آنان این است که نمی‌خواهند در کشوری زندگی کنند که نژادپرستی و ظلم در آن رواج دارد، همچنین علاوه‌بر بحث نژادپرستی، بحث اختلاف طبقاتی سیستم حکومتی شبهه دیکتاتوری و سیاست‌های غلط دولت در حوزه‌های مختلف مطرح بوده که مجموعه‌ای از اعتراضات در آمریکا را رقم زده است.»

 وی اضافه می‌کند: «هر باری که سیاه‌پوستان  در دهه‌های گذشته به موفقیت و امتیازی دست پیداکردند به واسطه زور و اعتراض بوده و هیچ‌گاه به زبان نرم نتوانستند صاحب امتیاز شوند و هم اگر اعتراضی نباشد دولت آمریکا هرگز به سیاه‌پوستان توجهی نمی‌کند دقیقاً حالتی که نسبت به ما در ماجرای برجام داشتند، دولت آمریکا چه در سیاست خارجی چه در سیاست داخلی فقط زبان زور را می‌فهمد.»

ایزدی تصریح می‌کند: «امروز به خوبی شاهدیم که دولت آمریکا در سرکوب حرکت‌های اجتماعی توانمند نیست و ما نمی‌دانیم این حرکت که امروز اتفاق افتاده چه سرنوشتی پیدا می‌کند ولی اگر اعتراضات ادامه‌دار باشد دولت آمریکا چاره‌ای جز اصلاح سیاست‌های نژادپرستانه خود ندارد.»

وی یادآور می‌شود: «پلیس‌ها در آمریکا به راحتی آدم می‌کشند، شکنجه می‌کنند اما طبق قانون مصونیت دارند، این قانون باید برداشته شود و جامعه آمریکا جامعه رو به تغییری است و به سمتی می‌رود که سفیدپوست‌ها جزء اقلیت‌ها محسوب شوند، بنابراین تمام تلاش‌هایی که ‌ترامپ می‌کند در این راستا است که این اتفاق را به تاخیر بیندازد.»

این کارشناس مسائل آمریکا می‌گوید: «جمعیت سفید پوست‌ها رو به کاهش است آن هم به‌خاطر فسادی که در آنها وجود دارد از جمله همجنسگرایی و غیره، به همین خاطر سرعت رشد جمعیت شان کند شده، بنابراین این تظاهرات اگر سرد نشود قطعا تغییراتی را در این کشور رقم خواهد زد.»

ایزدی با بیان اینکه افرادی تلاش می‌کردند تا آمریکا را بزک کرده نشان دهند اکنون باید از کرده خود خجالت زده باشند، اظهار می‌دارد: «واقعیت‌ها را باید آن‌طور که هست دید بنابراین کسانی که آمریکا را کدخدا می‌دانستند باید این خلاف گویی را متوقف کنند، همه اتفاقات اخیر نشانه افول آمریکاست و این کشور جایگاه خودش را در دنیا دارد از دست می‌دهد.»

 وی خاطرنشان می‌کند: «آمریکای واقعی دارد به نمایش گذاشته می‌شود حتی امروز صحبت‌هایی از فروپاشی آمریکا به میان آمده که این تحولات می‌تواند آغازی بر پایان آمریکا باشد و اتفاقاً این بحث در خود این کشور مطرح شده است.»

به پایان آمریکا نزدیک می‌شویم

در پایان لازم است به این نکته‌ اشاره کنیم علاوه‌ بر پیش‌بینی نابودی کمونیسم و سقوط شوروی و پیش‌بینی‌هایی مانند «عاقبت رژیم پهلوی و فرار شاه»، «تشکیل حکومت اسلامی در ایران»، «حمله عراق به کویت»، «حرکت مردم مصر و عاقبت حسنی مبارک»، «عاقبت ذلت‌بار برای سران مزدور»، «وقوع بیداری اسلامی در منطقه» از سوی معمار کبیر انقلاب اسلامی که در جای‌ جای صحیفه نور مشهود است، «فروپاشی آمریکا از درون» است که حضرت امام در فرازهایی به آن تصریح کرده‌اند.

امام خمینی(ره) ۲۵ آبان ۶۱ در پیامی‌به مردم اصفهان (در تجلیل از شهدا و خانواده‌های آنها) می‌فرمایند: «اطمینان دارم که این فداکاری‌ها و جانبازی‌ها در آینده نزدیک شجره طیبه اسلام را بیش از پیش بارور می‌نماید، و دشمنان قسم‌خورده اسلام را به نابودی و اضمحلال محکوم خواهد ساخت.» (صحیفه نور، ج ۱۷، ص ۹۵)

یکی از تحلیل‌های امام راحل درخصوص وضعیت آمریکا که گویا برای این روزها گفته شده است این بخش از بیانات ایشان است که می‌فرمایند: «مظلوم‌ها دیگر نمی‌توانند تحت ظلم ابرقدرت‌ها باشند. الان در آمریکا هم خود ملت آمریکا قبول ندارد این کارهایی را که دارد رئیس‌شان می‌کند. الان مردم آمریکا هم عاصی شده‌اند از دست اینها. دنیا اصلاً به عصیان کشیده شده است.» (صحیفه امام؛ ج ۱۸؛ ص ۳۲۳)

تحلیل و آینده‌نگری امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب مبنی بر افول آمریکا و فروپاشی و نابودی امپراطوری آمریکا، در حال وقوع است. اکنون ۳۲ سال پس از ابلاغ ‌نامه امام خمینی(ره) به گورباچف، یکی از رهبران جهان دوقطبی، آمریکا قطب دیگر نیز با اضمحلال از درون مواجه شده است.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    8 0
    کشوری که رو خون میلیونها سرخپوست بیچاره با اون طرز کشتار ساخته شده و سنگ بنای اقتصادش فروش و صادرات اسلحه باشه و بخاطر همین دنیارو به جنگ و باز هم کشتار بکشه سرانجامی جز نابودی درانتظارش نیست
    • BE ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      3 0
      انشالا...
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      1 0
      البته یانکی های وحشی لایق بقا نیستند ولی حکومت های مذهبی هم بنوبهدخود وحشیگری کردهاند همه میدانیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس