نابرابری تورم بین دهک‌های درآمدی

فقط در دو سال گذشته درآمد خانوارهای شهری بیش از ۲۹درصد از رقم تورم عقب‌مانده است.

سرویس اقتصادی مشرق- بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار، سال ۱۳۹۸ بدترین سال برای خانوارهای کشور از لحاظ فاصله درآمدی با نرخ تورم بود.

در سال ۱۳۹۸ نرخ تورم سالانه کشور  به ۴۱٫۲درصد رسید در حالی که متوسط درآمد خانوارهای کشور در این سال فقط ۲۴٫۴درصد افزایش پیدا کرد. بدین ترتیب فاصله رشد درآمد خانوارهای شهری با نرخ تورم به رکورد منفی ۱۶/۸ درصد رسید که بالاترین فاصله در دهه اخیر محسوب می‌شود.

پیش از این سال ۱۳۹۷ بدترین سال از لحاظ کاهش ارزش واقعی درآمد خانوارها بود. در سال ۱۳۹۷ نرخ تورم کشور ۳۱٫۲ درصد و رشد متوسط درآمد خانوارهای شهری ۱۸٫۶ درصد بود که بیانگر عقب‌ماندگی ۱۲٫۶درصدی درآمدها از تورم بود.

بر این اساس، فقط در دو سال گذشته درآمد خانوارها بیش از ۲۹درصد از رقم تورم عقب‌مانده است.

این در حالی است که در سال ۱۳۹۰ که موج اول تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان اعمال شد، با اجرای سیاست‌های حمایتی دولت، میزان رشد درآمد خانوارها بیشتر از رقم تورم بود. در سال ۱۳۹۱ هم که اوج تحریم‌ها بود درآمد خانوارها فقط ۲٫۲ درصد کمتر از تورم بود.

در سال ۱۳۹۲ که با تغییر دولت همراه بود، به ناگاه با عقب‌ماندگی شدید درآمد خانوارها از تورم بودیم به طوری که این فاصله به۱۲٫۴ درصد افزایش یافت.

از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۸، مجموعاً تورم در کشور ۲۲۸٫۴ درصد بیشتر شده در حالی که درآمد خانوارها در این مدت ۱۹۸٫۷درصد بالا رفته است. به عبارتی درآمد خانوارها در یک دهه اخیر حدود ۳۰ درصد یا یک‌سوم کاهش یافته است.

لازم به یادآوری است که ارقام مربوط به درامد خانوارها بر مبنای متوسط درآمد جامعه است و قطعا میزان افزایش درآمد دهک‌های متوسط و کم‌درآمد از ارقام مذکور هم کمتر بوده کاهش رقم واقعی درآمد آنها بیشتر از ارقام بالا است.

ناگفته نماند ریشه‌کنی فقر مطلق و افزایش درآمدهای مردم، یکی از شعارهای انتخاباتی آقای روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۶ برای دولت دوازدهم بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • امیر LU ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    4 0
    آیا همه تصمیمات کشور با نظر رئیس جمهور گرفته میشه آیا افراد دیگری مقصر این وضعیت نیستن ؟
    • محمودرضا IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      0 3
      درسته که همه تصمیمات توسط رییس جمهوری گرفته نمیشه ولی مدیریت اقتصاد کشور به عهده دولت هست و 80% اقتصاد ایران هم در اختیار دولته و این حرف های عوامانه که گفته میشه: دولت در سایه، اختیارات کم رییس جمهوری ، اجازه فعالیت به ما ندادند فقط فرار به سمت جلو هست حتی اگه اشکال در جاهای دیگه باشه تاثیرش انقدر نیست که قیمت دلار نزدیک به 16000 تومان در 7 سال بالا بره و قیمت مسکن در کمتر از 1 سال رشد 180% داشته باشه
    • رامین IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      0 0
      اقتصاد ؟ کدوم اقتصاد منظورتونه که کسی بخواد مدیریتم کنه؟ صادرات خودرو به اروپا و ژاپن و کانادا؟ صادرات غیر نفتی ؟ صادرات تجهیزات پیشرفته برای ناسا؟ خدایا اینا کجا زندگی میکنن؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس