نیروهای عراقی (1).jpg

مثلث مرزی «صلاح الدین - دیاله - کرکوک» برای آمریکایی ها حکم مرک و زندگی دارد چرا که اگر پاکسازی شود تمام اهداف آنان را برای قبضه قدرت در عراق بر باد می دهد.

به گزارش مشرق، صبح روز دوشنبه (دوم تیرماه) نیروهای مسلح عراق با پشتیبانی یگان های هوایی، عملیات جدیدی را در مثلث مرزی «صلاح الدین - دیاله - کرکوک» برای پاکسازی مناطق آلوده به هسته های پنهان گروهک تروریستی داعش آغاز کردند.

نیروهای ارتش، پلیس فدرال و رزمندگان بسیج مردمی در جریان عملیات جست و جوی منطقه به منطقه در مناطق شمال شرقی عراقی در تلاش هستند عناصر مخفی داعش را شناسایی و مقرهای آنان را هم کشف و منهدم کنند؛ تروریست‌ها در ماه های گذشته تحرکات را در این محور افزایش دادند و با انجام جندین حمله گسترده ناامنی هایی را به وجود آوردند.

یک منبع میدانی به جزئیات عملیات نیروهای عراقی اشاره کرد و افزود: علاوه بر پاکسازی مثلث مرزی صلاح الدین - دیاله - کرکوک، امن کردن جاده های مرتبط شرق استان صلاح الدین به سمت غرب استان دیاله و جنوب غرب کرکوک در دستور کار است.

این منبع میدانی با بیان این که عملیات در مساحت 5 هزار کیلومتر مربع از سه محور در حال انجام است، گفت: محور نخست عملیات از پل «العظیم» در شمال غرب استان دیاله تا منطقه «الزرگه» در جنوب استان کرکوک و نزدیکی مرز استان صلاح الدین امتداد دارد.

به گفته این منبع میدانی، محور دوم عملیات از منطقه «اشرف» در غرب استان دیاله تا منطقه «وادی الشویش» و محور سوم نیز از محور منطقه «آمرلی» در شرق استان صلاح الدین تا نزدیکی رود «فاضل» در نزدیکی منطقه العظیم جریان دارد.

کادر زرد رنگ:محدوده عملیات نیروهای عراقی

به گزارش مشرق، نیروهای عراقی تاکنون در جریان این عملیات موفق شده اند 33 روستای را پاکسازی و ده ها تله انفجاری نیز شناسایی و خنثی کنند؛ 27 مخفی گاه و تونل تروریست های داعش هم در محدوده مشخص شده عملیات کشف و منهدم شد.

روستاهای «الزرکة، الصیادی عرب حمود، الذیابات، شلال، عرب، صندل، اللویلة، عرب شلال جاسم، هادی الفیاض، هویدی، کریم رمضان، عیشة الولید، عرب صطیح، البوعواد، البوطلحة، البوبکر البوحنیحن و ...» مناطقی به شمار می آیند که در این عملیات امن شدند.

با توجه به محدوده در نظر گرفته شده برای عملیات به نظر می رسد یکی از اهداف اصلی نیروهای عراقی رصد دقیق در محور رشته کوه های حمرین است چرا که بخشی از آن از غرب، جنوب غرب دیاله، جنوب غرب کرکوک و شرق استان صلاح الدین می گذرد.

روند تحولات میدانی نشان می دهد، نیروهای عراقی توان خود را برای پاکسازی منطقه «وادی الشای» در جنوب غرب استان کرکوک، منطقه بزرگ و متروکه «العبث» در شرق استان صلاح الدین و مناطق شمال غربی بعقوبه و غرب منطقه العظیم در استان دیاله متمرکز کرده اند.

به گفته منابع میدانی، این مناطق مهم ترین و آلوده ترین بخش ها در مناطق مرزی مشترک استان های «صلاح الدین، دیاله و کرکوک» در شمال شرق عراق محسوب می شوند و همین مسئله بر اهمیت شان افزوده است.

منطقه «العبث» در شرق استان صلاح الدین از غرب و جنوب غرب به سامراء، تکریت و بیجی متصل و از جنوب به بخش بلد، از شرق به مناطق غربی و شمال و شمال غربی بعقوبه و از شمال شرق به جنوب غرب کرکوک و همچنین بخش هایی از رشته کوه های حمرین وصل می شود.

منطقه صعب العبور «العبث» به دلیل داشتن مناطق متروکه از جمله «مطیبیجه» که هم مرز با غرب استان دیاله است در ماه های گذشته شاهد تحرکات و حملات گسترده عناصر مخفی گروهک تروریستی داعش بوده است.

منطقه مهم «العبث» در شرق استان صلاح الدین

اگر نیروهای عراقی موفق شوند آرامش را به طور کامل در مثلث مرزی «صلاح الدین - دیاله - کرکوک» برقرار کنند، امنیت جاده بسیار مهم مرکز به شمال عراق و جاده دیاله - بغداد تامین می شود و از سویی دیگر تهدید پایتخت و مناطقی که در نزدیکی مرزهای مشترک با ایران واقع شده اند به حداقل خواهد رسید و این یک دستاورد بزرگ میدانی است چرا که تلاش های آمریکایی ها را برای ایجاد ناامنی ها ناکام می گذارد.

نباید فراموش کرد مثلثی که تروریست های داعش در مناطق مرزی مشترک استان های «صلاح الدین - دیاله - کرکوک» با کمک مستقیم آمریکایی ها ایجاد کرده اند این امکان را به آنان داده که ساختارهای دفاعی خود را حفظ کنند و بتوانند حملات را علیه نیروهای عراقی ادامه دهند.

به گزارش مشرق، حملات هسته های خاموش داعش در این مثلث مهم و راهبردی بخشی از سناریوی آمریکایی ها برای قبضه قدرت در عراق است؛ کاخ سفید با سازماندهی این حملات قصد دارد به مردم عراق القا کند که خروج نیروهایش از این کشور برابر با قدرت گیری دوباره تروریست های داعش و افزایش حملات و ناامنی ها است؛ با این وجود به نظر می رسد آمریکایی ها این عملیات را تحمل نخواهند کرد و به هر شیوه ممکن به کارشکنی ها ادامه می دهند تا مانع از تامین امنیت این مثلث شوند و البته در مقابل هم باید منتظر ماند و دید واکنش دولت عراق در عمل چیست و آیا به طور جدی عملیات را تا پایان ادامه می دهد یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    50 2
    آفرین صد آفرین بچه خوب نازنین فرشته روی زمین
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    80 9
    مرغ کیلویی چند
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      2 0
      برو از ریس جمهورت بپرس فهمیدی؟؟
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
      2 0
      از حسن کلید ساز باید بپرسی
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    190 2
    عراقی دارن با آمریکایی ها مذاکره میکنن که محورمقاومت و مثه یمن که شکستش دادن تو عراق هم اینجوری بشه منزوی و محاصره ... داره از روزن استعماره اقتصادی مثه چین این کارو میکنه ... اگه ایران نگاهشون کنه واقعاً ضرر بسیار سنگینی میخوره( چون عراق کشوره کوچکی نیست با این همه منابع میتونه مثه گذشته یه قدرته منطقه ای بشه .. وهرکی که مخشو بزنه تو منطقه پیروزه)
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    11 0
    سرزمین مقدس عراق سالهاست کانون آشوب و جنگ است چرا که نقطه ثقل حوادث اخرالزمانیست و دقیقا علت حضور آمریکاییها نیز به همین دلیل است.غفلت از جغرافیای عراق و حوادث آن یعنی حسرت و پشیمانی ابدی پس باید با حضور قدرتمندانه و تاثیرگذار دندان طمع قدرت های خارجی را از این منطقه کشید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس