خاخام‌ارشد یهودیان ایران

خاخام ارشد یهودیان ایران تاکید کرد که امنیت یهودیانی که در ایران زندگی می‌کنند بسیار عالی است و بر خلاف اروپا نیازی به حضور نیروهای امنیتی برای حفاظت از مدارس و عبادتگاه‌های یهودیان وجود ندارد.

به گزارش مشرق، «یهودا گرامی» خاخام ارشد ایران گفت که رژیم صهیونیستی نماینده یهودیان نیست.

وی که با پایگاه خبری «المانیتور» درباره جامعه یهودیان ایران صحبت می‌کرد، درباره تعداد یهودیانی که در داخل ایران زندگی می‌کنند، گفت: «من برآورد می‌کنم که بین ۲۰ تا ۲۵ هزار یهودی در ایران زندگی می‌کنند که بیشتر آنها در تهران، شیراز، اصفهان و کرمانشاه زندگی می‌کنند.»

یهودا گرامی درباره وضعیت اجتماعی یهودیان در ایران گفت: «ما آزادی عقیده کامل داریم. تمامی کنیسه‌ها (عبادتگاه یهودیان) باز بوده و آموزش‌های تورات در آنجا صورت می‌پذیرد. ما تمامی انواع موسسات آموزشی از جمله ابتدایی و متوسطه را داریم.»

بر اساس مصاحبه خاخام ارشد ایران با پایگاه المانیتور، فعالیت‌های مذهبی یهودیان در این کشور به صورت آزادانه و بدون هیچگونه محدودیت صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

افزایش حملات به یهودیان در کشورهای غربی

گرامی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که این شرایط سخت به جامعه یهودیان در ایران نیز آسیب رسانده است.

وی گفت: «این طبیعی است که مردمی که بیشترین آسیب را از تحریم‌ها می‌بینند مردم طبقه متوسط هستند. اکثر یهودیان ایران نیز دارای کسب‌وکارهای شخصی به خصوص فروشگاه‌های لباس بوده و آنها بخشی از طبقه متوسط هستند و اغلب مردم ایران واقعا فشار تحریم‌ها را حس کرده‌اند.»

خاخام ارشد ایران به رابطه یهودیان ایران با جامعه مسلمانان این کشور پرداخت و گفت: «همسایگان مسلمان ما احترام زیادی برای ما به عنوان یهودیانی که در ایران زندگی می‌کنند قائل هستند. بر خلاف اروپا، در ایران نیازی به حضور نیروهای امنیتی برای حفاظت از کنیسه‌ها و مدارس یهودی وجود ندارد و امنیت شخصی ما عالی است. اغلب مردم به ما احترام می‌گذارند و با ما در صلح زندگی می‌کنند.»

وی تاکید کرد: «چیزی که مهم است این بوده که در ایران مفمومی به نام حملات سازمان‌یافته به یهودیان وجود ندارد.»

یهودا گرامی در ادامه این مصاحبه تاکید کرد: «تفاوت بزرگی میان صهیونیسم و یهودیت وجود دارد. یهودیت دینی با پیشینه ۳۳۰۰ سال بوده حال آنکه صهیونیستم یک جنبش سیاسی با سابقه‌ای تنها ۱۰۰ سال است.»

وی افزود: « کابینه اسرائیل بر اساس اقداماتش بسیار از دین یهودیت دور است. کابینه اسرائیل در کل اهمیتی به یهودیت نمی‌دهد.»


در ماه ژانویه (دی ماه)، گرامی به منزل شهید «قاسم سلیمانی» (فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) رفت تا به خانواده وی شهادتش را تسلیت بگوید.

پایگاه خبری المانیور درباره این دیدار از وی پرسیده که گرامی پاسخ داد: «اول از همه،‌ من تنها کسی نبودم که به آنجا رفتم. نمایندگانی از تمامی مذاهب در ایران در این دیدار مشارکت داشتند که از جمله نماینده مسیحیان نیز حصور داشت. آنها قصد داشتند تاکید کنند که این جنگ میان مذاهب مختلف نیست.»

خاخام ارشد یهودیان ایران اضافه کرد: «چیزی که جهان غرب به طور کامل درک نمی‌کند این است که سلیمانی یک قهرمان ملی ایران است. وی کاملا در کشورش مورد تحسین است. وی شجاعت زیادی در جنگ ایران و عراق نشان داد و پس از آن در جنگ سوریه،‌ این سلیمانی بود که داعش را شکست داد و این برای مردم ایران بسیار مهم است. دیدار ما، به عنوان نمایندگان تمامی مذاهب با هدف گرامیداشت یاد وی به دلیل تمامی کارهایی بود که برای ایران انجام داده بود.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    16 0
    من تا حالا کسی رو ندیدم بین اطرافیانم که از دیگران بپرسه دینتون چیه درسته اکثریت مسلمان هستیم اما به دیگر ادیان کاری نداریم و داریم زندگیمونو میکنیم مگر ادیان دیگه بخوان شیطنت کنن.
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      1 0
      23:01 گل گفتی! من هم دقيقأ همینو به چندتا دوست خارجیم گفتم که باورش براشون سخت بود بخاطر مطالبی که در رسانه های اونور به خوردشون میدن، دو سه تاشون اومدن ایران با چشم خودشون دیدن و بعدش شدن مبلّغ ایرانیا!! یکی از دلایل دید بد بعضی از خارجی‌ها به ما چرندیاتیه که ايرانيهای فراری که میخوان پناهندگی بگیرن بهشون میگن که اقلا 80 درصدش دروغه!!! مثلا میگن همجنس بازها رو میبرن از بالای پشت بوم پرت میکنن تو خیابون!!!!!
  • حمیدرضا IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    14 0
    باسلام عرض ادب و احترام ...... انشالله برگزاری رفراندوم بحق و تشکیل دولت ی متشکل از تمام ادیان و ساکنین فلسطین . """" . تمدن اسلامی ایران با امامت امام خمینی ره و رهبری رهبر معظم انقلاب هیچگاه افراط دین را غالب بر اخلاق و سیاست و کشور داری نداشتند . در دین اسلام نیز بسیار محترم و سفارش شده اند . درود بر بینش و شجاعت بالای خاخام در بیان و فاصله گذاری بین دین یهود و صهیونیست جنایتکار . یاد حاج قاسم و همرزمانش بخیر . التماس دعا ***
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    1 0
    ۲۵۰۰ سال نوکری یهود
  • کوروش IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    5 0
    عزیزم'دستشون درد نکنه،به خدا این صحبت ها خیلی کمک میکنه و از قدیم (یه خنجر از پشت میزند دشمن داشتیمو یه پشتت گرمه)؛درود برایشان،ایران کشور اقوام و ادیان الهی؛میخواد به ترتیب تاریخ زرتشتی باشه یا یهودی یا مسیحی و مسلمان،تازه هرکدوم انواع گوناگون دارند ولی یک چیز ثابته و اون هزاران سال یکجانشینی ایرانی ها و خونشونه(نه افراطی نیستم بلکه "خون و خونه"شون است:)هرچند همین مقدار که باقیست به خواست خدا،پاینده ایران خداحافظ همگان.
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    5 1
    زنده باد گل گفتی اینم یک جواب تو دهنی محکم به ادعای وزیر خارجه آمریکا که میگفت ما یهودستیزی میکنیم به آنان حملات سازمان یافته تربیت میدیم کلی چرت و پرت ها حتی به سازمان ملل قطعنامه فرستاده بودند حالا بفرما اینم جواب ما از طرف یهودیانمون
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    0 0
    خدا حفظتون کنه البته که نه ما مشکلی با پیروان سایر ادیان توحیدی داریم و نه اونها با ما مشکلی دارند همه ایرانی هستیم و زیر پرچم واحد خداوند با هم زندگی مسالمت آمیز داریم مشکل ما با صهیونیزم-اعم از صهیونیست های به ظاهر یهودی، مسیحی و مسلمان- هست نه پیروان حضرت موسی علیه السلام
  • سینا IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    0 0
    جایگاه قوم یهود نه فقط در ایران بکه در هیچ کشور حتی خود اسرایی نخواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس