کد خبر 1086126
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
شاخص بورس امروز ۳۵ هزار واحد رشد کرد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه با افزایش 30 هزار و 210 واحد روبه‌رو شد و با ورود به کانال یک میلیون 300 هزار واحدی رکورد جدیدی از خود به جای گذاشت.

به گزارش مشرق، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه با افزایش 30 هزار و 210 واحد به رقم یک میلیون و 300 هزار و 164 واحد رسید که به یک رکورد بی‌نظیر دست یافته است. 

کارشناسان دلیل رکوردشکنی پی‌درپی بورس را سرازیر شدن سیل نقدینگی به سمت بازار می‌دانند که حجم نقدینگی در کشور به 270 هزار تریلیون تومان رسیده است. 

امروز شاخص کل با معیار هم‌وزن 1973 واحد رشد کرده و به رقم 411 هزار و 216 واحد رسید. 

بیشتر بخوانید:

پیش بینی کارنامه مثبت بورس در تابستان ۹۹

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 4 هزار و 868 تریلیون تومان رسید که اگر ارزش فرابورس ایران را هم در نظر بگیریم که به 946 هزار میلیارد تومان رسیده، ارزش روز شرکت‌های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران به بیش از 5 میلیون و 814 هزار میلیارد تومان رسیده است. 

امروز معامله‌گران در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 12.5 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 1.6 میلیون فقره معامله و به ارزش 14 هزار و 570 میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش معاملات امروز فرابورس ایران که به بیش از 6 هزار و 632 میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم، معامله‌گران امروز در بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران بیش از 20 هزار و 892 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

به گفته مقامات بورس، همه این معاملات پول جدید نیست و حدود 10 درصد آن یعنی 2 هزار میلیارد تومان آن نقدینگی جدیدی است که جذب بازار شده و بقیه مربوط به دست به دست شدن سهام بین اشخاص حقیقی و حقوقی است.

در این زمینه کارشناسان توصیه کردند، برای عمق‌بخشی به بازار و افزایش سهام شناور بازار باید شرکت‌های بزرگ عرضه اولیه داشته باشند و در بورس حاضر شوند و همچنین شرکت‌های حاضر در بورس برای جذب نقدینگی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود، میزان سهام شناور خود را افزایش دهند. 

همچنین کارشناسان به تازه‌واردان بورس اکیداً توصیه می‌کنند در ورود به بازار سرمایه با دقت و تحلیل و مشاوره با افراد مجوزدار و صلاحیت‌دار عمل کنند و در ابتدا از خرید عرضه‌های اولیه، واحدهای صندوق ای‌تی‌اف دولتی و نیز سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری را آغاز کنند، چون حضور در بازار بورس الزاماً همراه با ریسک و بازدهی است. 

کارشناسان همچنین می‌گویند، برای سرمایه‌گذاری در بورس از پس‌اندازهای کناری استفاده کنند و به هیچ‌وجه دارایی‌های سرمایه‌ای خود مانند خانه یا ماشین مورد استفاده و یا فروش گاو و گوسفند و ابزار کار خود برای بورس استفاده نکنند که ممکن است، دچار زیان جبران ناپذیر شوند. 

امروز شاخص کل در بورس 2.3 درصد رشد کرده، شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی 2.3 درصد، شاخص کل با معیار هم‌وزن 48 صدم درصد، شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 48 صدم درصد، شاخص آزاد شناور 2 درصد، شاخص بازار اول 2.2 درصد و شاخص بازار دوم بورس 2.6 درصد رشد کرد. 

امروز نمادهای فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس، شستا، همراه اول، هلدینگ تاپیکو و چادرملو بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته‌اند. 

نمادهای پربیننده امروز شامل بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، بانک تجارت، پالایش نفت بندرعباس ، بانک صادرات و گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو بوده‌اند. 

در فرابورس ایران نیز در پایان معاملات امروز شاخص کل 276 رشد کرده و به رقم 14 هزار و 455 واحد رسید. 

امروز ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 946 هزار میلیارد تومان رسید. 

معامله‌گران در فرابورس ایران امروز 3.1 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 861 هزار نوبت معامله و به ارزش 6 هزار و 632 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

نمادهای پتروشیمی زاگرس، هلدینگ معدنی خاورمیانه، صبا تأمین، پتروشیمی تندگویان، فولاد هرمزگان، ذوب‌آهن اصفهان و بیمه پاسارگاد همگی در تقویت شاخص فرابورس مؤثر بوده‌اند. 

نمادهای پربیننده در فرابورس ایران شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، پتروشیمی تندگویان، بانک دی، سیمان لار سبزوار، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و نیروی برق دماوند بوده‌اند. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    3 0
    مردم اگر بورس بخرند از کاهش ارزش پول و قدرت خرید در اثر تورم در امان هستند حتی بورس بیشتر از تورم دلاری هم افزایش میابد علت آن رشد سوددهی و افزایش قیمت سهام شرکتها علاوه بر تاثیر پذیری داراییهای آنها و سهامداران از تورم است،همچنین  با افزایش صادرات و بخصوص کاهش واردات شرکتهای بورسی موقعیت بهتری پیدا کرده اند، که با حمایت همه جانبه دستگاههای ذیربط و مردم از بورس و با تامین سرمایه های لازم شرکتهای بورسی از طریقه سرمایه گذاری عموم مردم ،هرچه بیشتر  شاهد افزایش کیفیت کالای داخلی خواهیم بود
  • رامین IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    0 0
    جالبه کل شرکت های بورسی 5814000میلیارد تومن ارزش داره میشه تقریبا 300 میلیارد دلار .... در مقابل شرکت امازون به تنهایی 1000 میلیارد دلار ارزش داره ... بعد اونوقت بعضی ها دارن شاخ و شونه میکشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس