کد خبر 1085138
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۵

توزیع صندوق‌های قابل معامله (ETF) با این هدف انجام گرفت که سهام داران بتوانند با ریسک کمتری وارد بازار سرمایه شوند.

به گزارش مشرق، باتوجه به نوساناتی که در شاخص کل بورس در هفته‌ آخر خرداد ماه به وجود آمد و باعث التهاب در بازار بورس شد و خبرهای حاکی از سری دوم عرضه صندوق ‌ای تی اف در بورس, طی این گزارش تحولات بازار سرمایه را بررسی کرده ایم؛

علی عباسی کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار بورس در هفته‌ گذشته اظهار کرد: بازار بورس در هفته‌ای که گذشت یک روند منفی به مثبت را به لحاظ حجم معاملات و شاخص پشت سر گذاشت این مسئله بدین معنا است که ما در این هفته رشد صعودی و نزولی بازار را یک جا مشاهده کردیم.

بیشتر بخوانید

ارزش نخستین صندوق ETF دولتی ۲ برابر شد

این کارشناس بازار سرمایه افزود: نکته‌ای که در بازار بورس این هفته حائز اهمیت بود این است که همانند هفته‌های گذشته به طور متوالی روند مثبت یا منفی را تجربه نکردیم بلکه در بعضی از روزها بازار سبز پوش بود و در روزهای دیگر روند رو به رشد بازار تا حدودی اُفت می‌کرد. دلیل این امر این است که نخست بازار دارد به حالت تعادل خود دست می‌یابد و دوم این که سهام داران جدید به این منطق دست یافته اند که در کدام بازه‌ زمانی یک سهم راخریداری کنند یا آن را به فروش برسانند.


افزایش علاقه‌ مردم برای خرید سهام شرکت‌های پلایشگاهی

او تصریح کرد: در این هفته پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها بیشترین سهم را به خود اختصاص داده بودند به علت آنکه طبق رصدهای صورت گرفته در بازار بورس بیشتر سهام داران برای خرید سهام به سمت پلایشگاه‌ها سوق پیدا کرده بودند و این موضوع نشان دهنده‌ این است که در آینده‌ نچندان دور ما اوضاع خوبی را در شرکت‌های پالایشگاهی شاهد خواهیم بود.

خبر افزایش نرخ قیمت سیمان دلیل موثر بر رشد شاخص بازار بورس

عباسی در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش شاخص بورس در روزهای آخر هفته چه بود؟ بیان کرد: خبرهای شنیده شده حاکی از افزایش نرخ قیمت سیمان سبب روی آوردن سهام داران برای خرید سهام این شرکت ها شد که این مسئله تاثیر چشمگیری را روی شاخص‌ها در آخرین روز معاملات بازار بورس داشت.

فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در خصوص توزیع صندوق‌هایETF از تاریخ ۴ تیرماه در بازار بورس بیان کرد: در حقیقت توزیع این صندوق‌های قابل معامله برای آن است که سهام داران بتوانند با یک ریسک کمتری وارد این بازار شوند؛ که در مرحله اول این صندوق‌ها با یک سری محدودیت وارد بازار سهام شد به طوری که هر سهام دار نمی‌تواند بیشتر از دو میلیون تومان در این بخش سرمایه گذاری کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: تنها راهی که بتوان از طریق آن هم عرضه و تقاضا را برابر کرد و هم حجم نقدینگی را در بازار بورس کنترل کرد توزیع همین صندوق‌ها در بازار سهام است.

او تصریح کرد: روی صندوق‌های قابل معامله مدیریت‌های دقیقی صورت می‌گیرد. این مسئله بدین معنا است که کارشناسانی که از جانب مردم بر سهام‌ آن‌ها جهت خرید و فروش نظارت دارند، زیر نظر دولت قرار دارند که می‌توان گفت که این صندوق‌های قابل معامله به نحوی مانند سهام عدالت هستند.

اُفت کم شاخص کل در بازار بورس طی این هفته

آقا بزرگی در خصوص اینکه با توجه به توزیع مجدد صندوق‌های‌ای تی اف ما در این هفته با کاهش شاخص‌ بازار بورس مواجه خواهیم بود یا خیر؟ بیان کرد: به طور معمول عرضه‌های اولیه تا حدودی جو بازار را متشنج می‌کند شاید در این هفته با اُفت موقت مواجه باشیم، اما می‌توان اشاره کرد که در مرحله‌ اول هنگامی که صندوق‌های ‌ای تی اف عرضه شدند ارزش آن بالغ بر دوازده هزار میلیارد تومان بود که معادل یک روز از معاملات در بازار بورس است پس جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

 آقا بزرگی در پایان به افزایش قیمت سهام‌های موجود در بازار بورس گفت: دلیل اصلی این مسئله را می‌توان افزایش میزان حجم نقدینگی در بازار بورس دانست.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • GB ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    4 3
    هیچ دلیل منطقی برای افزایش و رشد شاخص بورس در ایران نیست. تنها سود جویی ،دلیل این افزایش است - همان گونه که دلیل افزایش قیمت پراید نیز همین بود. سقوط بورس حتمی است.
  • تیمسار JP ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    3 2
    در جواب دوستانی که میگن رسد شاخص بورس منطقی نیس رشد قیمت طلا سکه دلار چی اونها منطقی هستن هر زمان دلار سقوط کنه بورس سقوط میکنه الان قیمت زمین کارخانه ها بشدت بالا رفته کار به محصول نهایی کارخانه ها که هر روز گرون میشه هم نداریم همون زمین و تجهیزات ضامن افزایش نرخ سهام هس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس