صندوق پول

عملیات بازار باز به پیروی از سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول بدون توجه به آثار و تبعات آن برای کشور، در حال اجرا است.

سرویس اقتصاد مشرق- با وجود تذکرات همیشگی رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ضرورت پرهیز از الگوگیری از نسخه‌های غربی برای مدیریت کشور، اخیراً عملیات بازار باز به پیروی از سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول در کشور در حال اجرا است.

بانک مرکزی اخیراً سیاست جدید پولی با نام عملیات بازار باز اتخاذ کرده است و بنا بر اعلام مسئولان، رویکرد اصلی پولی دولت در سال جاری اجرای عملیات بازار باز است.

عملیات بازار باز به معنای خرید و فروش اوراق دولتی، اوراق قرضه یا اسناد مالی بانک‌ها توسط بانک مرکزی است. در واقع عملیات بازار باز ابزاری برای سیاست‌های انقباضی و انبساطی بانک مرکزی است. اگر بانک مرکزی قصد اجرای سیاست پولی انقباضی و جمع کردن پول از بازار داشته باشد، اقدام به فروش اوراق می‌کند و برعکس آن اگر بانک مرکزی قصد داشته باشد سیاست انبساطی در پیش بگیرد، اوراق را می‌خرد و به جای آن، پول در اقتصاد تزریق می‌کند. این در واقع همان عملیات بازار باز به منزله یکی از ابزارهای سیاست پولی است.

هرچند توجیهاتی برای استفاده از عملیات بازار باز همچون کنترل نقدینگی ذکرشده، اما بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد این سیاست در اقتصاد ایران موجب کاهش نقدینگی نخواهد شد.

لازم به ذکر است پیش از انقلاب اسلامی هم بانک مرکزی از عملیات بازار باز استفاده می‌کرد اما بعد انقلاب، به علت غیرشرعی و ربوی بودن آن کنار گذاشته شد. اکنون هم کارشناسان بسیاری نسبت به اجرای این ابزار غیرشرعی ایراد وارد کرده‌اند.

عاقبت نسخه‌های صندوق بین‌المللی پول

عملیات بازار باز وعده‌ای است که رییس کل بانک مرکزی از زمان تصدی این پست تاکنون به طور مکرر بیان کرده و آن را حلال مشکلات پولی و حتی تسهیل کننده رشد اقتصادی، کنترل نقدینگی و مهار تورم قلمداد کرده است. حال آنکه بررسی‌ها نشان می‌دهد این سیاست مشابه سیاست تعدیل ساختاری در اوایل دهه ۷۰، گسترش بی‌محابای بانک‌های خصوصی در دهه ۸۰، بسطید بانک‌های خصوصی در نظام پولی و توقف طرح مسکن مهر در دهه ۹۰ شمسی، پیشنهادی دیگر از سوی صندوق بین‌المللی پول است که مصرانه در ادوار مختلف توسط آن نهاد پیگیری شده است.

در حالی‌که تبعات سیاست‌های مذکور هم‌اکنون پیش‌روی ماست: جهش نرخ ارز و تورم ۵۰ درصدی در دهه ۷۰، سونامی نقدینگی بصورت رشد ۷۵۰ درصدی و توزیع مخرب منابع بویژه منتج از عملکرد بانک‌های خصوصی در دهه ۹۰ شمسی که عواقب آن در سقوط ۱۵۰۰ درصدی ارزش پول ملی و تاثیرات منفی بسزای آن بر بخش واقعی اقتصاد از جمله انفجار نرخ خرید و اجاره مسکن و تورم بیش از ۵۰ درصدی اقلام خوراکی قابل ملاحظه است.

مجموعه تبعات مذکور در نهایت به تشدید شکاف طبقاتی و گسترش ناعدالتی اجتماعی منجر شده که در نقطه مقابل عدالت اجتماعی به عنوان هدف متعالی انقلاب اسلامی است.

مصوبه‌ای به نام سران قوا به کام صندوق بین‌المللی پول

مهرماه سال ۹۷ شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با پیشنهاد بانک مرکزی برای انجام عملیات بازار باز موافقت کرد. چند ماه بعد و در فروردین ۱۳۹۸ دستورالعمل عملیات بازار باز به تصویب شورای پول و اعتبار رسید. از چندی پیش هم عملیات بازار باز از سوی بانک مرکزی به اجرا درآمده است.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد عملیات بازار باز که اکنون به طور جدی از سوی بانک مرکزی در حال اجرا است، نسخه مورد تاکید صندوق بین‌المللی پول به مسئولان اقتصادی کشورمان بوده است.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش‌ها و توصیه‌نامه‌هایی که در چند سال اخیر خطاب به مقامات اقتصادی کشورمان منتشرکرده، بر ضرورت اجرای عملیات بازار باز از سوی بانک مرکزی به عنوان راهکاری برای اصلاح نظام پولی کشور تاکید کرده است.

در فوریه ۲۰۱۷ صندوق بین‌المللی پول با اشاره به دستور روحانی برای اصلاح نظام بانکی، یک چارچوب سیاستی برای اصلاح نظام بانکی به ایران پیشنهاد می‌کند که یکی از سیاست‌های توصیه‌شده در این زمینه استفاده از ابزار بازار باز بود.

در بند ۹ این بسته سیاستی، مجدداً بر اجرای سیاست بازار باز از سوی بانک مرکزی تاکید شده است.

صندوق بین‌المللی پول در مارس ۲۰۱۸ (اسفند ۱۳۹۶) گزارشی درباره مسائل اقتصادی ایران منتشر کرد که در بند ۱۷ آن، آن بر ضرورت اجرای سیاست بازار باز از سوی بانک مرکزی تصریح شده است.

صندوق بین‌المللی پول در مارس ۲۰۱۸ گزارش دیگری هم موسوم به گزارش ماده ۴ از اقتصاد ایران منتشر کرد که در بند ۲۲ این گزارش هم به اجرای سیاست عملیات بازار باز تاکید شده است.

بازار باز چه تبعاتی دارد؟

با وجود تذکرات همیشگی کارشناسان دلسوز درباره ضرورت پرهیز از الگوگیری از نسخه‌های غربی برای مدیریت کشور، اصرار بر اجرای عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی آن هم به پیروی از سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول محل سؤال جدی است.

اولاً نسخه‌ها و سیاست‌های متوالی چند دهه گذشته صندوق بین‌المللی پول و بانک‌جهانی برای کشورهای مختلف جهان و از جمله ایران و آثار و تبعات سوء آن بر اقتصاد آشکار و مبرهن است. حال سؤال این است که چرا ملت ایران باید از یک سوراخ چند بار گزیده شود؟

ثانیاً عموم بحران‌های اقتصادی نظام سرمایه‌داری بویژه در چند دهه اخیر نشات گرفته از بخش مالی آنهاست که پس از چند صباحی به بخش واقعی اقتصاد نیز سرایت کرده و این نظام را با بحران‌های شدیدی مواجه نموده است حال این سؤال مطرح می‌باشد چرا این خط مشی بایستی در کشور ما با جدیت دنبال و اجرایی شود؟

ثالثاً آنچه در نظام اقتصاد سرمایه‌داری مغفول مانده و موضوعیت ندارد، مسئله عدالت اجتماعی است که با شئونات اسلامی و انقلابی کشور سازگار نیست، حال این سؤال مطرح می‌شود که چرا بایستی سیاست‌هایی اجرایی شود که رابطه معنی‌داری با عدالت ندارد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    16 4
    یعنی کسی تو این مملکت نیست که سواد داشته باشه که چه خاکی بر سر کنیم؟؟!!!
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      6 0
      شایسته سالاری نیست سیاست زدگی هست
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      3 2
      00:26 البته سوال دقیقتر اینه که: آخه تو این مملکت کسی نیست که سواد داشته باشه و خائن نباشه؟؟!!!
    • وطن پرست DE ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      3 0
      درست رای بدی همه چیز حل می شه. موقع رای دادن بفکر کنسرت نباش.
  • علی IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    11 0
    اخه قربون شکل ماه مشرق بشم اقتصاد لیبرال ایرانی به پشتوانه کدوم منظومه فکری به جز هرچی که از غرب ترجمه و تحمیل شده قدم برداشته ! ۷۰ سال ترجمه و تقلید عاقبتی بهتر از شرایط الان می خوای ببینی؟
  • BE ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    4 1
    روتچیلد پروژه در حال پیشروی !!
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    16 2
    چند وقت قبل از حوادث آبان و افزایش ناگهانی قیمت بنزین کارشناسان صندوق بین المللی پول اومدن ایران اما خیلی پوشش ندادن مطمئنم قیمت بنزین هم کار همونها بود و مسئولان بی فکر سازمان برنامه و بودجه که لقب دکتر هم و... اصلا درک واقعی از شرایط ندارن فقط بله گفتن به اجنبی بلدن میان گریه میخندم که چون شمع اندر این مجلس/ زبان آتشینم هست لیکن در نمیگیرد
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    3 2
    بنویسید که با امضای حسین فریدون بوده، معاونت اجرایی نهاد ریاست جمهوری
  • TR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    5 1
    اقتصاد اساسا علم نیست بلکه یک ایدئولوژی ضد بشری است که همان اساتید آمریکاییشان به بن بست رسیدن آن را اعلام کرده اند. اقتصادانان عملا عروسکهای کوکی هستند که کاری جز تکرار نظرات ویرانگر صندوق بین المللی پول ندارد. حتی دو نفر اقتصاد نمی توانند با هم سر یک مساله به توافق برسند. چون هر کدام قرائت و برداشت خودش را از سرمایه داری دارد. احمدی نژاد چهل اقتصاد دان را دعوت کرد که همگی مدعی بودند راه حل دارند. اما هیچ دو نفری از آنها در مورد ارائه راه حلی برای جلوگیری از تورم زایی درآمد ناشی از فروش نفت به توافق نرسیدند. یادمان باشد اوباما پا روی همه اصول و قواعد علم اقتصاد گذاشت و با بردن شرکتها و صنایع بزرگ آمریکا زیر چتر حمایت مالی دولت فدرال - یعنی یک رویکرد سوسیالیستی و کاملا ضد علم اقتصاد- توانست بحران اقتصادی آمریکا را مهار کند و جنرال موتورز را نجات دهد.
  • قاسم IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    4 3
    تو رو به قرآن بذار کارشو بکنه یکی داره درست کار میکنه آیه یاس میخونید . میتونی بگی تا الان کدوم عدالت اجتماعی اجرا شده . متاسفانه روز به روز داره فاصله و شکاف اجتماعی بیشتر میشه و جوانان ناامید و در آرزوی یک شبه پولدار شدن .چون میدونن با این وضع نه تنها دیگه نمیتونن خونه بخرن بلکه زن هم نمیتونن بگیرن
  • US ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    6 3
    در کانادا و خیلی از کشورهای اروپایی و ترکیه و مالزی و امارات و غیره برخی از ایرانیان مقیم هستند.  بسیاری از آنها یا والدین آنها در ایران یا  درآمد نجومی از ناحیه دولتی یا غیر دولتی (مانند برخی جراحان و متخصصان پزشکی و مدیران بخش خصوصی و تولیدی و بورس و بانک) دارند یا سرمایه گذاری نجومی در بانک‌ها و بورس دارند و یا حتی خانه‌ها و آپارتمان‌های خود را اجاره می‌دهند. اگر می‌بینید که قیمت خانه و زمین و کرایه خانه و حتی خدمات پزشکی مانند حق العمل جراحی و سود بیمارستان‌ها خصوصی و... در ایران با دلار سنجیده می‌شود یکی از دلایل عمده آن همین است.   چون هزینه‌های عظیم این افراد و خانواده‌های آنها در کانادا و انگلیس و امریکا و اروپا و استرالیا و امارات و ترکیه و.... اگر هر سال بیشتر نشود قطعا کمتر نمی‌شود. بنابراین هر اندازه کسری بیاورند بر قیمت ملک و کرایه و سرویس و خدمات و تولیدات بنگاه خود در داخل ایران می‌افزایند و این شده است نرم و استاندارد قیمت گذاری اجناس و به خصوص کرایه و مسکن در ایران نتیجه آن فشار بسیار بیشتر بر 95 درصد مردم ایران است که نیازی به دلار ندارند
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    4 0
    اگر این کار مصوبه سران قوا نیست واجرا می شود پس چرا هیچکس حرفی نمی زنه مگر خدای نکرده لالند. برای دروغ گفتن که خوب حرف میزنند.!!!
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    7 0
    آقایان شایستگی مدیریت کشور را ندارند
  • سینا IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    5 4
    هر چی ک غربی باشه دلیل بر بد بودنش نیست همین الان نظام بانکی ما ناعدالتی مالیش از هر چی بانک های صهیونیستی جلو زده ..عده ای پنج هزار نفر ب اسم واردات دلار کشور رو میسوزونن و میلیاردر میشن. عملیات بازار باز ابزاریربرای سوخت پول و نقدینگیست. با سوخت پول ن تنها تورم کاهش داریم بلکه دلار میتونه ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش ارزش نسبت ب تومان داشته باشه. مسالا اینه کسی که این مقاله رو نوشته هیچی از اقتصاد نمیدونه فقط چون صندوق بین الملی گفته پس ما نباید انجام بدیم‌‌. ایران نیاز داره ب سیاست انقباظی شمد خواهید دید که با این سیاست در میان مدت مسکن بورس و واردات کالا افت میکنه و تولید ملی تقویت میشه. میشه گفت این ابزار حتی جلوی سفته بازی رو میگیره چ افراد مولتی میلیاردری با این دو سه مصوبه بانک مرکزی ب خاک سیاه بشینن همون ادمایی ک پولشون توو بانکا داره سودشک میخورن و خارج نشینن. همونایی ک خون مردم رو تو شیشه کردن دارن میخورن. این روزا روزای بزرگی برای بانک مرکزی و تولید در ایرانه. خواهش مشرق عزیز ب موضوعات جنگ و سوریه و .. بپرداز تو مساله ای ک تخصصش رو نداری وارد نشو چون خودت خراب میشی .مثل الان.
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    1 0
    آستانه تحریک کجاست!؟
  • IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    2 1
    ننگ ما ننگ ما عامل بدختی ما دولت لیبرال مسلک ما
  • IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    3 1
    مثل اینکه مسئولان دولتی مغز ندارند
  • IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    2 0
    همین حالا اثرات عملیات ب ب را در افزایش قیمت مسکن، افزایش قیمت ارز و تشکیل حباب در بورس شاهد هستیم. یورش نقدینگی خلق شده در اختیار موسسات مالی به اصطللح بانکی ما از هم اکنون خود را پدیدار کرده است. متاسفم برای کارشناسانی که تابلودار دادن آدرسهای غلط به نظام شده اند و همچنان می تازند. آنها می گویند که عملیات ب ب در همه ی کشورهای جهان غیر از ایران، تورم را به صفر رسانده است. آنها اما نمی گویند که حباب های مسکن و دیگر حبابهای سرمایه ای در همین کشور پیش غراول این عملیات یعنی آمریکا، وضع بی عدالتی اجتماعی را آنگونه کرده است که می بینیم. آنها نمی گویند که در آمریکا، مردم نمی روند مثل ایران، ارز بخرند تا سرمایه خود را از کشور تورم زا ، فرار بدهند. آنها نمی گویند که ریشه تورم در ایران، بسیار در قیمت ارز خارجی نهاده شده است. آنها نمی گویند که هر چه در آمریکا بیشتر پول چاپ می شود و اوراق خریداری میشود، تورم مواد غذایی «کم تر» میشود. اصلا رابطه ای بین نرخ رشد نقدینگی و تورم در آمریکا و اروپا برقرار نیست که با عملیات ب ب بخواهد تنظیم شود. رییس بانک مرکزی اعلام کرده که در سال آخر دولت برای اولین بار، هدف ۲۲ درصد تورمی تعیین کرده. بله آقای رییس به گمان من به آن می رسید، به قیمت تاراج منابع ارزی کشور، به قیمت گران شدن خانه و اجاره و به قیمت ایجاد بورسی تخیلی که قابلیت نگهداری طولانی مدت نقدینگی پر قدرت شما را ندارد. همه اینها وبال گردن دولت بعدی خواهد شد. عملیات ب ب حاصل دستپخت آقای ف ن برادر آقای م ن و صاحب ویلای معروف در آمریکا، در اقتصاد ما به کار نخواهد آمد. بروید بانکهای فاسد و پولهای فاسدشان را از مملکت جمع کنید.
  • مهدی IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    7 2
    در این نوشته صرفا به آثار سیاستهای قبلی پیشنهادی صندوق بین المللی پول اشاره شده و مشخصا و بطور علمی گفته نشده که سیاست بازار باز دقیقا چگونه به اقتصاد آسیب میزند!
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    5 4
    افزایش نرخ دلار از 11300 تومان به 18000 تومان نتیجه اجرای سیاست اقتصادی بازار باز توسط بانک مرکزی است.
  • سید IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    9 1
    درحالی که صندوق بین المللی پول با آمریکا در تحریم ها بر علیه ایرام کاملاً همکاری می کند، چه دلیلی وجود دارد که طرف مشورت دولت و بانک مرکزی ایران باشد!؟
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    1 1
    چرا این مقاله اسم نویسنده نداره؟ به هرشکل برای ارزیابی صحت و قوت این کلام غیر از خود مطلب باید دید فردی یا افرادی که این مطلب رو عنوان میکنند، چه تجربه، تحصیلات و کارنامه ای در زمینه مطلب مورد اظهار نظر دارند.
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    1 0
    مهره های از سازمان های جاسوسی بیگانه در بخش اقتصاد دولت تدبیر و امید وجود دارند که دستورات آنها را برای نابودی اقتصاد ایران اجرا می کند
  • رحیم GB ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 1
    این سیستم اقتصاد لبرالیستی رو کنار بگذارن چی دارن جایگزین کنن ؟
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 1
    خیلی بلاها میخواد که هرچیز رو که از غرب اومده نجس بدونیم. نویسنده مطلب یقینا سرکار پیراهن و شلوار میپوشه ونه عبا و عمامه. همه میدونیم که این سبک لباس عربیه که رضاخان به ما تحمیل کرد. لطفاً به سطح شعور مخاطب توهین نکنین. عملیات بازار تنها ابزار بانک مرکزی است برای کنترل نقدینگی. و مهمترین وظیفه بانک مرکزی تدوین سیاست‌های مالی است برای کنترل تورم.
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    2 1
    تمام سازمانها و نهادهای بین المللی زیر نظر فراماسونها(شما بخون دشمن امام زمان)هستن و ایران کشور امام زمان،تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل
  • عبا دالله IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 2
    سلام این همه عقل کل در مشرق نیوز فقط قر می زنند راه کار علمی خود را اگر دارید تقدیم رهبر عزیز انقلاب بکنید و ایشان صد در صد دستورات لازمه را به مسئو لین اقتصادی ابلاغ خواهند نمود عزیزان شما فقط بلدید بکید نه حالا چه چیزی باید اری باشد را بلد نیستید پس شما را به خدا از نق زدن دست بر دارید دو قوه از سه قوه مملکت در دستان شماست عملکرد خود را نشان بدهید مرگ بر امریکا
  • رضا IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    2 5
    سلام مشرق جان اولا دین مان می گوید انسانهای متقی به اقوال مختلف گوش می دهند و بهترین را انتخاب می کنند و ثانیا گفته اند که اگر در دهان سگی جواهری دیدی بردار و بشوی و استفاده کن پس با این دلیل که چون نسخه صندوق بین المللی پول است نباید گارد منفی گرفت و از تجربه بشر در همه زمینه ها باید استفاده کرد فعلا که با اجرای بازار باز نرخ سود بین بانکی کم شده و این میتواند مفید باشد در چرخه معیوب اقتصاد نرخ تورم و نرخ بالای سود بانکی تاثیر متقابل برروی هم دارند
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      2 1
      منظورش از نرخ سود بین بانکی کم شده اینه که یه عده آدم خاص راحت تر به پول های خاص می رسند.
    • SE ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      7 0
      این جواهر مورد نظر شما همان فجایع سقوط اقتصادی آرژانتین و شیلی و روسیه دهه 1990 و ماجرای یونان و فاجعه تعدیل اقتصادی 1374 ایران را رقم زد. صخیونیستهای صندوق بین المللی پول هدفی جز به هم ریختن کشورها ندارند و کسی که نسخه شیطانی آنها را جواهر می نامند دشمن کشور است.
  • جواد اسدی IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    2 0
    الگو ها و مدل های پیشنهادی صندوق بین المللی پول می تواند منجر به نتایج مثبت شود و‌لی مشکل آنجا است که برخی خودشیفتگی خاصی نسبت به الگوهای مورد نظر صندوق دارند و به اقتضائات و شرایطی که باید مهیا باشد توجه نمی کنند. شرایط موجود در ایران به هیچوجه مناسب اجرای عملیت بازار باز نیست و قطعا موجب مشکلات جدید، افزایش رشد نقدینگی و تورم بیشتر می شود.
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    3 0
    خدایا ما غیر از تو پناهی نداریم. اینها همان جماعت بی شرفی هستند که به اسم اسلام در سرتاسر نظام سر سوزنی از خیانت در امانت و ربا و مال حرام خواری ابایی ندارند
  • SE ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    1 0
    دولت 2030 را هم دارد اجرا میکند
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    1 0
    مانند گرانی بنزین که با تدبیر شیخ حسن ولی با نام سران سه قوه به مردم تحمیل شد .
  • امیر۱۱۰ IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 4
    لطف کنید برید کمی مطالعه کنید. هر جیزی که صندوق بگه که بد نیست. مشکل شما ، روحانی و تیمش است وگرنه حل مشکل کشور ، مساله شمایت.
    • مهرداد IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
      0 1
      نسخه تعدیل که صندوق گفت و اجرا شد لابد خیلی خوب وبد؟؟؟
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    2 0
    صندوق بین المللی پول و بانک جهانی با دیکته دستورات صهیونیزم جهانی دنیا را به سمتی میبرند که خودشان بر ان حکومت کنند با چاپ دلار های تقلبی 70 درصد اقتصاد دنیا را در دست دارند . با انکه دلارهای انها بی پشتوانه و بدون حساب و کتاب چاپ میگرددولی هیچگاه ارزش پولشان کم نمیشود .و کشور های مثل ما که در گرداب آنها گرفتاریم توان اقتصادیمان دست خودمان نیست آگر همه اقتصاد دان های کشور را هم جمع کنید محال است بتوانند از این گرداب نجات پیدا کنند ، مگر انکه بنا بدستورات مقام معظم رهبری راه اقتصاد مقاومتی را با حذف دلار از معاملات ادامه دهیم و معاملاتمان را با کشور های که با ما هم فکرند بر اساس پول های محلی-طلا و تجارت پایا پای جنس در مقابل جنس و یا جنس در مقابل خدمات و غیره انجام و کاری کنیم تا سیل دلارهای تقلبی به سمت کشور های تهیه کننده آن باز گردد. در آن صورت ارزش واقعی دلار معلوم میشود که هر دلار یک ریال هم ارزش ندارد.
  • منوچهر IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    1 3
    عزیران گرارشگراقتصادی مشرق لطفا وقتی وارد چنین مباحثی میشود لطفا بخش بندی بفرمایید تا موضوع جنبه شعاری بخود نگیرید یعنی اول خبر وقوع حادثه دوم تحلیل حادثه سوم راهکار حادثه تا بچه انقلابی ها در تحلیل قوی شوند . اما یک موضوع که همیشه باهاش درگیر بودم یک اجماع بزرگ از انقلابیون در لواح یک تشکل یا حزب قوی بوده که فصل الخطابها به تحلیل ها و راهکارهای آنها منتهی شود و عدم اجرایی آن توسط دولتها را کار ندارم اما دلسوزان بدانند در حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگ، هنر، اجتماعی این تشکیلات قوی انقلابی راهکار دارد اما توسط دولتها کنار گذاشته میشود این همه چهرهای انقلابی دلسوز داریم اما دیده و شنیده نمی شوند که اگر چنین میشد دولت لیبرال روحانی جرات آزموده را آزمودن و خساراتهای غیرقابل جبران به نظام و ملت و انقلاب و آرمانها پیدا نمی کردند. مشرق داسوز لطفا متولی یک حرکت انقلابی فراگیر متحد الشکل انقلابیون شوید تا هم مردم و‌هم نظام چهره های شاخص را بشناسند نه حجاریان و عبدی زیباکلام یکه تاز شوند
  • رضا CH ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    0 0
    كدوم عدالت اسلامي ؟؟؟ خودتونو مسخره ميكنيد يا ما رو ؟؟؟؟ يه سري به پايين و بالاي شهر بندازيد . يه جند روزي زباله گردي بفرماييد بعد از عدالت و لزوم اجراي عدالت شعار مجاني بفرماييد .....!!!!!!
  • US ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    0 0
    پسر كونداردنشان ازپدر توبيگانه خوانش نخوانش پسر سياست تيم اقتصادى دولت وشخص رئيس جمهور ارثيه است كه از بانك جهانى صندوق بين المللى بول به انها رسيده است اين دونهاد ابزارى براى كنترل جهان دردست بانيان است
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    0 0
    خوبه نمونه این حرف رو بیارید "آثار و تبعات سوء آن بر اقتصاد آشکار و مبرهن است"

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس