رئيس هيئت مؤسس انجمن قلم ايران با مفيد خواندن طرح «بسته کتاب خانواده» گفت: عرضه کتاب در سوپرمارکت‌ها در قالب طرح «بسته کتاب خانواده»، سبب ترويج فرهنگ کتابخواني در ميان خانواده‌ها مي‌شود.

به گزارش مشرق، محسن پرويز، رئيس هيئت مؤسس انجمن قلم ايران در گفت‌وگو با فارس، درباره عرضه کتاب‌هاي مشهوري مانند «دا» در سوپرمارکت‌ها گفت: عرضه کتاب در سوپر مارکت‌ها و کيوسک‌هاي روزنامه فروشي و ديگر اماکن در حوزه کتاب‌هاي کودکان، در گذشته نيز سابقه دارد، البته اين سابقه چندان خوب نيست و باعث تقسيم کتاب به دو دسته سوپر مارکتي (بازاري) و فاخر شد، پس بايد دانست اين امر پيش زمينه مناسبي ندارد.
وي در ادامه افزود: عرضه موفق فيلم در سوپر مارکت‌ها در سال‌هاي اخير، سبب شد برخي تصور کنند که مي‌توان کتاب‌ را هم مانند فيلم عرضه کرد و موفق بود، اما معتقدم عرضه کتاب‌هاي فاخر در سوپرمارکت‌ها شايد با استقبال خوبي مواجه نشود.
رئيس هيئت مؤسس انجمن قلم ايران در اين راستا اظهار داشت: فيلم و کتاب در ابعاد و اندازه با يکديگر متفاوت هستند، همچنين کتاب فضاي زيادي را نياز دارد، اما اگر مورد استقبال فروشندگان و مردم قرار گيرد، مسئله مطلوب و مناسب است و هرچقدر بتوان ويترين‌هاي عرضه کتاب را افزايش داد و کتاب در دسترس آسان مردم قرار گيرد، کار مثبتي انجام شده و با اين رويکرد مي‌توان به رونق کتابخواني بيش از پيش اميدوار بود.
پرويز درباره اين مسئله که آيا طرح «بسته کتاب خانواده» باعث ترويج فرهنگ کتاب و کتابخواني مي‌شود يا خير، ابراز داشت: يکي از اصول اصلي در ترويج فرهنگ کتابخواني، در دسترس بودن کتاب است، چه در کتابخانه‌ها و چه با گسترش کتابفروشي‌ها و يا در کيوسک‌ يا حتي در مکان‌هايي که در اصل کتابفروشي نيستند مي‌توان کتاب را در آن عرضه کرد، طبيعي است که هرچه کتاب در معرض ديد بيشتر باشد، احتمال خريد و خوانش آن بيشتر خواهد بود و معتقدم از اين لحاظ اين طرح کار ارزشمندي است.
پرويز در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه آيا طرح «بسته کتاب خانواده» باعث پايين آمدن شان کتاب مي‌شود يا خير، تصريح کرد: تفکر پايين آمدن شان کتاب به سبب عرضه در سوپر مارکت‌ها ناشي از پيشينه نه چندان خوب آن است، کتاب‌هاي عرضه شده در سوپرمارکت‌ها، کتاب‌هاي بازاري بودند، آن هم به دليل اينکه هدف آنها جذب و جلب مشتري و فروش بيشتر بود؛ بالطبع از نقاشي‌هاي خاصي استفاده مي‌کردند و کتاب‌هاي خاصي براي سنين کودک و نوجوان عرضه مي‌شد و اين تصور از آن زمان حاصل شده، اما اگر هدف اين باشد که مردم کتاب را تهيه کنند و بخوانند، چه تفاوت دارد که محل تهيه آن کجا باشد، چرا بايد فکر کنيم شان کتاب با عرضه در سوپرمارکت‌ها پايين مي‌آيد؟ اما به صراحت مي‌گويم که اينگونه نيست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس