کد خبر 1083742
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱
سهام عدالت - کراپ‌شده

دولت، نیمی از سهام عدالت ۴۰ میلیون ایرانی را از آن خود کرده است و هر فرد به‌جای آن‌که از فروش سهام خود بیش از ۱۵ میلیون تومان عایدی داشته باشد، تنها حدود ۸ میلیون تومان درآمد خواهد داشت.

به گزارش مشرق،  آبان ۱۳۸۴ ، وزارت رفاه آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی را از طریق گسترش سهم بخش تعاون بر اساس توزیع سهام عدالت به هیئت دولت پیشنهاد داد و در بهمن ۱۳۸۴ با تغییراتی به تصویب هیئت دولت رسید. بدین ترتیب واگذاری سهام عدالت که از سهام ۶۰ شرکت دولتی تشکیل‌شده بود، به قیمت مصوب دولت کلید خورد. 

درحالی‌که در ابتدا قرار بود سهم هر فرد یعنی ارزش هر ورقه ۵۰۰ هزار تومان باشد، اما درنهایت یک‌میلیون تومانی شد. طبق برنامه‌ریزی دولت وقت، به بیش از ۴۹ میلیون ایرانی یک‌میلیون تومان سهام داده شد و بر اساس ماده ۱۱ آیین‌نامه فوق، مقرر شد از محل سودهای تقسیمی سهام مردم طی ۱۰ سال، مبلغ یک‌میلیون تومان تسویه شود. دراین‌بین، مشمولان تخفیف‌دار شامل خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی، از تخفیف ۵۰درصدی بهره‌مند می‌شدند.

بیشتر بخوانید:

حداقل ارزش ۳۰ درصد سهام عدالت چقدر است؟

ماجرای ۳۳۰ هزار میلیارد تومانی که دولت از مردم پس گرفت

اولین سود نقدی، در سال ۱۳۸۸ و پیش از تسویه بدهی سهام عدالت از سوی دولت به مردم پرداخت شد.  اما پس از ۱۰ سال از شروع طرح سهام عدالت و در سال ۱۳۹۵، دولت پروژه به‌اصطلاح آزادسازی سهام عدالت را کلید زد. مبنای این تصمیم گذشت ۱۰ سال مهلت قانونی تسویه بوده است و در همان سال، دولت بااطلاع رسانی بسیار ناکارآمد و ضعیف به سهامداران عدالت اعلام کرد با مراجعه به سامانه سهام عدالت نسبت به پرداخت مانده بدهی خود اقدام نمایند. 

بر اساس اطلاعات موجود، این موضوع با عدم استقبال مردم به دلیل بی‌اطلاعی و عدم شفافیت سیاست‌های دولت در آزادسازی سهام عدالت روبه‌رو شد و تنها چند هزار نفر از میان بیش از ۴۰ میلیون نفر اقدام به واریز بدهی خود نمودند. در این زمان هیچ‌گونه زمان‌بندی و شفافیتی در آزادسازی سهام عدالت و پرداخت پول وجود نداشت. از سوی دیگر، سؤال اساسی این بود که چگونه باگذشت بیش از یک دهه و رشد چند برابری تورم و شاخص بورس و دلار، سود این شرکت‌ها تنها نیمی از بدهی مشمولان را پوشش داده است و کل یک‌میلیون تومان تسویه نشده است. 

بخشی از موضوع این داستان به قیمت‌گذاری گران اولیه و بخشی دیگر به پرداخت‌های پیش از سررسید به مشمولان مربوط می‌شود که مسئولیت آن نیز با دولت است.

در این مقطع دولت با حدود ۴۰ میلیون ایرانی مواجه بود که هنوز حدود ۴۷۰ هزار تومان بابت تسویه سهام عدالت خود به دولت بدهکار بودند. اما دولت چه کرد؟ بدون اغراق واکنش دولت، بزرگ‌ترین تضییع حقوق مردم در تاریخ اقتصادی ایران بوده است. پس از ارائه صورتحساب در سامانه مشخص شد که سود سهام، حدود ۵۳۰ هزار تومان از بدهی‌ها را پوشش داده است و اکنون سازمان خصوصی‌سازی با تعیین و تمدید چندین‌باره مهلت‌ها از مردم خواست تا بدهی ۴۷۰ هزارتومانی خود را بابت سهام عدالت به دولت بپردازند.

آخرین‌مهلت در مهر ۱۳۹۶ به پایان رسید. این در شرایطی رخ داد که دولت هیچ‌گونه چشم‌اندازی برای زمان آزادسازی و امکان نقل‌وانتقال سهام اعلام ننموده بود. بنابراین مردم در این دورنمای تاریک و مبهم و عدم اعلام ارزش واقعی سهام عدالت، استقبالی از پرداخت بدهی نکردند. یعنی مردم نمی‌دانستند که چرا برای سهامی که سال‌هاست برایشان منفعتی ایجاد نکرده، باید مبلغی به‌حساب دولت واریز کنند.

دولت برای افرادی که بدهی خود را نپرداختند، به ارزش زمان تخصیص سهام عدالت یعنی سال ۱۳۸۴، از دارایی‌هایشان کاست. درحالی‌که بر اساس آیین‌نامه واگذاری، بدهی مشمول سود فروش نبوده است یعنی به بدهی بابت تأخیر بهره تعلق نمی‌گرفته است. درحالی‌که برای بیش از یک دهه مدیریت سهام عدالت در اختیار دولت بوده و مدیریت، سودآوری و تقسیم سود توسط دولت صورت گرفته است.

در شرایطی که در آن زمان ارزش سهام عدالت هر فرد ۴ تا ۵ میلیون تومان برآورد می‌گردید، اما دولت به بهانه بدهی حدود ۴۷۰ هزارتومانی، حدود نیمی از دارایی‌های سهامداران عدالت را از آن خود کرد. درحالی‌که رقم بدهی تنها معادل ۱۰% دارایی‌های هر فرد بوده و دولت در بدترین حالت می‌بایست معادل ریالی طلب خود را از محل ارزش روز دارایی‌ها بکاهد.

در حقیقت دولت در سال ۱۳۹۶ طلب خود را برمبنای قیمت‌های سال ۱۳۸۴ برداشت کرد که اگر اندکی تأمل شود، بهت‌آورترین رویداد اقتصادی تاریخ اقتصادی ایران رقم خورده است.
درحالی‌که کل طلب دولت حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، ارزش روز دارایی‌هایی که دولت به بهانه بدهی‌های سهامداران عدالت از آن خود کرد، بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که باید هرچه سریع‌تر به‌حساب مردم بازگردد.

به بیان ساده‌تر، هر یک‌میلیون تومان سهام تعلق‌گرفته به مردم ایران، امروز بیش از ۱۵ میلیون تومان ارزش دارد، اما دولت به بهانه بدهی حدودا نیم میلیون تومانی در سال ۹۶، یک‌دوم سهام هر فرد (به قیمت سال ۸۴) را از دست او خارج کرده، درحالی‌که در سال ۹۶، نیم میلیون تومان تقریبا یک‌دهم ارزش دارایی هر فرد بوده است.

حال دولت، نیمی از سهام عدالت ۴۰ میلیون ایرانی را از آن خود کرده است و هر فرد به‌جای آن‌که از فروش سهام خود بیش از ۱۵ میلیون تومان عایدی داشته باشد، تنها حدود ۸ میلیون تومان درآمد خواهد داشت. دولت باید امین مردم باشد، نه دست در جیب مردم! دولت حق ندارد از بی‌اطلاعی مردم سوءاستفاده کند.

پیشنهاد ما این است: میزان برداشت‌شده از حساب هر شخص، باید به او بازگردد و تنها مبلغ حدودا نیم میلیون تومان به قیمت سال ۹۶ از حساب هر فرد بابت بدهی سهام عدالت کسر شود. 
سرمایه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی ۴۰ میلیون ایرانی را تا حصول نتیجه و احقاق حق مردم پیگیری خواهیم کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 13
  • بختیاری NL ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    19 8
    طوری نیست دستمزد برداشتن سایه شوم جنگ و چرخاندن چرخ زندگی مردم همزمان چرخش سانترفیوژهاست!!!! مشرق حساس نشو حساس نشو
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    23 1
    الان به کی باید شکایت بشه؟
    • Ahvaz IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      14 1
      ما فقط خدا رو داریم مردم رو تشویق کردن به روش مستقیم ...که مردم رو گول بزنند ...ایران بهترین کارشناسان دزد داره انها در خارج ازکشور درس خواندن بلدن چطور مردم رو مسخره کنند،پول هایشان بگیم خانه هامان اخر از مان میبرن ....خدا ازتان نگذره
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    14 0
    باید اعتراض مسالمت آمیز کرد
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    11 11
    باید صبر کنیم یه دولت انقلابی بیاد
  • منصور IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    7 0
    من یادمه زمانی که سهام دادند قرار بود مدت چن سال از برداشت شود سهام دولت سهم خودش رو بگیره ،بعد کل سهام آزاد بشه
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    11 1
    من سهام یک دانم برکه ش یک میلیون تومان در زمان ریس جمهوری قبلی بود امام به لطف ریس جمهور جدید شده پانصد هزار تومان
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    14 0
    واقعا مایه خجالته از جیب مردم بیچاره برداشتن اونم توی این اوضاع اقتصادی
  • دیده بان IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    11 1
    خوب حسن اولش گفت که دولت تدبیر و نا امید . تدبیر برای سرکیسه کردن مردم برای بیچاره کردن مردم این دولت سرمایه دارهاست دولت امپریالستی است اگر سرمایه هر کدام از مدیران این دولت رو روی هم بگذاریم بوجه چند سال ایران میشه .
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    12 0
    اینها باید محاکمه شوند چگونه در زمان این آقایان سهام عدالت نتواست قسط خودش بدهد در صورتیکه اینها ادعا می کنند سهامی با ارزشی است
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    8 0
    بالا کشیده
  • US ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    9 1
    الان کاغذی که به ما دادن یک میلیون تومان است. چرا تبدیل به 530 تومان شده است. مسولین قضائی اقدام کنید. جناب قالیباف مردم منتظر این برخورد ها هستند اگر می بینی و می دانی اقدام کنید.
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    10 1
    خوب جای بحث نداره روحانی توی مناظراتش فرمود کاری بکنم دولت دست به سوی مردم درازکند اینم یک نمونه اش بود نصف سهام مردم را به خاطر عملکرد بدش بالا کشید
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    10 0
    دم خبرگزاری فارس گرم...
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    9 0
    دمت گرم.
  • مهرداد IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    11 1
    سپاس از دقت شماکمترکسی به این موضوع پی برده بود.امیدوارم که پیگیری بشه وحق به حقداربرسه اگرچه که دولت خیلی حق مردم روپایمال کرده وهیچ نهادی هم ناطرنیست.مردم مهم نیستن
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    6 0
    خواهشاً پی گیری کنید. خدا لعنتشان کند.
  • سهام دار IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    4 0
    این مطلب کاملا درست است. ما هم چنین فکری داشته و داریم. در آن زمان اطلاع رسانی نشد که مردم ارزش سهام عدالت را بدانند.
  • IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    3 0
    بایستی این موضوع حتما از طریق نمایندگان مجلس با جدیت پی گیری شود
  • IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    4 0
    دست علی یارتون .هرچی گفتید درسته. حضرت علی (ع) هم فرمودند:حق گرفتنی است.ان شاالله آقای رییسی ورود کنند برای حل مسئله.
  • جواد IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    3 0
    با سلام لطفا خبرگزاری مشرق در کنار سایر خبرگزاری های انقلابی پیگیر این مسئله باشند. این مبلغ، مبلغ کمی برای خانواده ها نیست علی الخصوص در این شرایط.
  • علی IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    2 0
    انا لله این جنایت کمی نیست در کنار جنایات دیگر که از این فجیع تر است مانند به یک پنجم تبدیل شدن دارایی مردم یک شبه وتنزل غیرقابل باور ارزش پول ملی ودریافت عواید دولتی در بازرگانی خارجی وپرداخت دستمزدبه پول داخلی و...ولی افسوس که اولا خود مردم درانتخاب ...وثانیا قوای نظارتی مانند قضاییه به این جنایات آشکار ورود نمی کنند
  • محمد US ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    2 0
    سلام و ورود.دولت تدبیرو امید دورو و منافق در اومد .یعنی متاسفانه در این نظام و حکومت ۴تا مسئول دلسوز از مقامات مدیران ارشد نظام از این موضوع اطلاع نداشتند که به مردم رو در جریان بزارند همشون لال شده بودند
  • اکبر IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    1 0
    سلام تکلیف اونایی که سهام خود را آزاد نکردن چی میشه
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    2 0
    دقیقا برگه سهام من یک میلیون تومان هست ولی دولت دیده ارزش اسمی بابازار خیلی اختلاف پیدا کرده گشیده بالا تا چند وقت دیگه بفروشدش به خود مردم و از جیب مردم کسری بودجه رو جبران کنه واقعا مکتب لیبرالیسم رو بدون کم و کاست دارند اجرا میکنند
  • بوعلی IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 0
    درسته دولت بخاطرجمع کردن سودسهام عدالت.مشغول بودن ..که طبری ومنصوری و.ووووو ارغفلت دولت سوءاستفاده کردن وبیت المال خاالی کردن .. کی گفته مسئولین دوللت خواب بودن بدبختها شبانه روزی درحال جمع کردن سود ملت له شده بودن ..ــ ــّ
  • ار IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 0
    اگر میخواستند کاری مردم بکنند که وضع مردم این نبود
  • ناصر IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 0
    ازپیگیری شمامتشکریم امیدوارم مردم به حق قانونی خودبرسند،البته باپیگیری شمادوستان ومردم عزیز
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 0
    دمت گرم
  • پ IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 0
    مجلس پس چیکارست
  • قاسم IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 1
    اگه یادتون باشه اینا اومدن گفتند 590000 تومان هر دارنده سهام سود دارد اونهایی که سهامشون یک میلیونیه بگیرند و اونهایی که سهامشون نیم میلیونیه میتونند بگیرنن میتونند بزارن رو سهامشون که تقریبا همه گفتن میخواهند بگیرند اما نه پرداخت کردن نه بردن روی ارزش سهام .
  • علی پورنوری IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    1 0
    احسنت : خدا پدر و مادرتونو رحمت کنه خدا خیرتون بده . ما که دستمون به زور دولت نمیرسه .شاید شماها برای ما کاری کنید. دعای خیر بدرقه راهتان
  • حامد IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 0
    دزدی در کشور ما یه چیز عادی هستش جای تعجب نداره
  • س IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 0
    لعنت ..لعنت..لعنت
  • ابراهیم IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 0
    سلام خواهش میکنم این سوالمو در سامانه قرار دهید تنها سوال من نیست سوال همه است دیشب اقای فهمی گفت کسانی که از روز فروش ده روز گذشته اما براشون مبلغی واریز نشده اونا برن حسابشون چک کنن احتمالا شماره حساب یا شبا بانکیش مشکل داره من هم که سهامم الان بیش از بیست روز شده ثبت سفارش زدم اما هنوم نریختن امروز رفتم شعبه مربوطه حسابم چک کردم معاون شعبه نگاه کرد گفت نه حسابت هیچ مشکلی نداره هم حسابت هم شبات بدون هیچ خطا اخطاری فعالن همه چی سر جاشه اقای فهیمی این جواب توجیع کننده نیست مردم سر کار نذارید هیچ حساب شبایی مشکل ندره ی سری پولها رو خوردن و نمیخان بدن خواهشا حق ما را بدید بهونه اشکال در شبا و حساب بانکی چ کشکیه
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 0
    خب دیگه باید گفت چرا؟؟؟ این سوالی که جوابشو همه میدونن خب اینا دزدن دیگه چگونه وچرا نداره که اینا حق صغیرو کبیرو میخورن بازم احمدی نژاد بخدا خیلی مرد بود کسی قدرشو ندونست درود به شرفت احمدی نژاد هرچه هم داریم ازاون بنده خدا هست والا بقیه که هیچ
  • امیر IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    0 1
    لطفا از نمایندگان مجلس و آیت الله رییسی پیگیری کنید.این بزرگترین دزدیه تاریخه ایرانه
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    بله. نیم ملیون سهام عدالت را کش رفتند ..معلو نیست کجا رفت ..یک تو جیه عیر منطقی اورد .. این رئیس احتلاسگر ان موقع ....umm mmخوا لعنتس کنه
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    2 0
    ۳۰ درصد برای فروش گذاشتم و نام شرکتهای من متفاوت بود همه رو بالا کشیدن چون کارگزار بانک ملی انجام داد ۱۰۰ درصد سهام من رو انتقال داده به یک شرکت از ۴۳ شرکت.مگه میشه بدون اجازه.حتی پرینت شرکت هام رو دارم
  • محسن نوروزی IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    0 0
    نباید از یاد بر د 40 سال تحریم ظالمانه از بیرون ...حالا امروز دولتمردان ما با برخی قوانین تحریمهای دشمنان یا بعبارتی فشارهای دشمنان را بر ملت بزرگ ایران مضاعف میکنند که جای تاسف و سوال دارد ....؟؟؟؟؟!!!!!!؟؟؟!!!براستی گوش شنوا و چشم بینایی هست .....؟؟؟؟!!!
  • رضا IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    بیش از دوماه از فروش سهام عدالت اینجانب می گذرد ولی تا حالا هیچ پولی از طرف بانک ملی به من داده نشده است...سهام من ۵۰۰هزار تومانی است و به گفته مسئولان قیمتش نزدیک ۲۰ میلیون تومان است....چرا دولت دست در جیب مردم میکند....تورا به خدا به دادمان برسید من و خانواده ام بیش از یک هفته است که فقط نان خالی می خوریم بدنمان ضعیف شده است...زیر چشممان سیاه شده....
  • Mazi IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 0
    شرم بر این دولت که پول سهام عدالت مردم رو دزدید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس