کد خبر 1082970
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
صادقی: در فوتبال با «داد و بیداد» باید حق را گرفت

سرمربی تیم فوتبال سایپا گفت: در فوتبال ایران باید داد و بیداد کنید که حق خود را بگیرید. دریافتی تمام اعضای تیم که بیش از ۴۰ نفر هستیم، به اندازه یکی از بازیکنان خارجی یکی از تیم‌های بالای جدول هم نمی

به گزارش مشرق، تیم فوتبال سایپا امسال به عنوان جوان‌ترین تیم لیگ، پا به مسابقات گذاشت. آن هم در شرایطی که هدایت این تیم به «ابراهیم صادقی» مربی جوان و کاپیتان سال‌های اخیرش رسیده بود.

صادقی پس از یک سال دستیاری «علی دایی»، نخستین تجربه سرمربیگری خود را پشت سر می‌گذارد. خودش می‌گوید که مربیگری در این فصل تجربه‌های گرانبهایی برای او به همراه داشت.

ابراهیم صادقی در مورد مسائل مختلف از جمله شروع مجدد مسابقات لیگ و اتفاقات اخیر باشگاه سایپا صحبت کرد که در زیر می‌خوانید:

شرایط سایپا پس از آغاز دور جدید تمرینات این تیم چطور است؟

از روز سوم خرداد تمریناتمان را آغاز کردیم. همچنین ۲ مرحله آزمایش کرونا انجام دادیم که در ابتدا جواب آزمایش یکی از نفرات جوان ما مثبت شد اما در مرحله دوم جواب تمام نفرات منفی بود. تمرینات خیلی خوبی را هم در این مدت انجام دادیم و رفته رفته برای آغاز لیگ اماده می‌شویم.

در این میان جواب آزمایش یک بازیکن هم مثبت اعلام شد.

بله در نمونه اول، متاسفانه جواب تست یکی از بازیکنان جوان ما مثبت اعلام شد اما در نمونه‌های بعدی جواب آزمایش این بازیکن هم منفی بود و خوشبختانه از روز گذشته او تمریناتش را با تیم آغاز کرد.

اردوی هفت روزه‌ای را هم در کرج پشت سر گذاشتید.

اردوی خیلی خوبی داشتیم. بعد از ۲ ماه بازیکنان دور هم جمع شدند و حال و هوای تمرینات تیمی دوباره به اردوی سایپا بازگشت. بازیکنان در ابتدای تمرینات کمی نگران بودند اما الان شرایط بهتر است.

بازی دوستانه با پرسپولیس چطور بود؟

در این بازی سعی کردیم به تمام بازیکنان بازی دهیم تا کسی دچار مصدومیت نشود. به اهدافمان از برگزاری این بازی رسیدیم و توانستیم کمی برنامه‌هایمان را در مسابقه اجرا کنیم.

در این فصل تیم شما سه بار برنامه‌های بدنسازی را پشت سر گذاشت.

درست است. در ابتدای فصل که اوضاع خیلی بد بود، چرا که لیگ با ۴۵ روز تاخیر آغاز شد و برای ما که کارمان را به موقع آغاز کرده بودیم این موضوع به ما لطمه زد. از طرفی لیگ، به دلیل رفع برخی مشکلات و تجهیز ورزشگاه‌ها با تاخیر آغاز شد اما هیچکدام از وعده‌هایی که داده بودند عملی نشد. نه ورودی‌ها درست شد و نه صندلی‌ها شماره‌گذاری. دوربین و بلیت‌فروشی الکترونیکی را هم در خیلی از ورزشگاه‌ها شاهد نیستیم اما تیم سایپا به خاطر این موضوع لطمه دید. پس از آن هم یک تاخیر به خاطر کرونا افتاد که کار ما را سخت کرد اما این موضوع تنها مربوط به ایران نبود.

به عنوان سرمربی سایپا نظر شما در مورد ادامه لیگ چه بود؟

ما نباید در این مورد اظهار نظر کنیم. شغل ما فوتبال است. بهتر است در این مورد وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم بگیرند، چرا که آنها کار کارشناسی شده انجام می‌دهند. اگر آنها شرایط را مساعد ببینند می‌گویند مسابقات برگزار شود و اگر هم شرایط مساعد نباشد، آنها تصمیم منطقی را خواهند گرفت.

پیش از تعطیلات، سایپا در چند بازی نتایج خوبی گرفت و از انتهای جدول جدا شد اما به خاطر کرونا لیگ متوقف شد. آیا در شروع دور جدید بازی‌ها باز هم روند صعودی سایپا ادامه خواهد داشت؟

تیم ما خیلی جوان بود و در نیم فصل اول از بی‌تجربگی ضربه خوردیم اما در نیم فصل دوم بهتر عمل کردیم. فکر می‌کنم که دوباره نتایج خوب سایپا را شاهد باشیم.

یعنی سایپا از شرایط خوبی بعد از آغاز لیگ بهره می‌برد؟

کار تیم‌هایی که میانگین سنی آنها بالاتر باشد، برای بازگشت به مسابقات سخت‌تر است. تیم ما جوان است و فکر می‌کنم از نظر بدنی بازیکنانمان زودتر به آمادگی بالا برسند. از طرفی لیگ فشرده برگزار می‌شود و در این شرایط، تیم‌های جوان بهتر نتیجه خواهند گرفت.

در سال اول مربیگری چالش‌های جالبی را تجربه کردید؛ از وقفه در شروع لیگ گرفته تا تعداد بالای ملی‌پوشان در تیم امید و وقفه به خاطر کرونا. این موضوع در سال اول مربیگری شما چه تاثیری داشت؟

شروع لیگ خیلی سخت بود و برنامه ما را بر هم زد. پس از آن هم ۱۰ بازیکن در تیم امید داشتیم که در هر اردو ۶ نفر از آنها دعوت می‌شدند. ۲ بازیکن تیم هم عضو تیم جوانان بودند. از طرفی آن دسته از بازیکنانی که دعوت نمی‌شدند از نظر روحی ضربه می‌خوردند و این چالش بزرگی برای ما بود. پس از آن هم تیم امید از گردونه مسابقات کنار رفت و شرایط روحی تیم کمی بدتر شد و متاسفانه بعد از آن هم بیماری کرونا آمد که مدیریت تیم در این شرایط کار بسیار سختی است. اما در مجموع این مسائل تجربیات خوبی برای من بود و از طرفی به آینده این تیم هم امیدوار هستم.

تا الان به هدفتان در سال اول مربیگری رسیده‌اید؟

هدف اصلی ما پرورش استعداد بود و بستری را برای سال‌های بعد سایپا فراهم کنیم تا این تیم نتایج خوبی بگیرد. این کار را خوب انجام دادیم و تنها در نتیجه گرفتن کمی از هدفمان دور ماندیم که امیدوارم در ادامه در زمینه نتیجه گرایی هم شرایط بهتری پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید:

پرسپولیس شانس آورد ۶ تایی نشد

اشتباهات داوری چقدر در روند کاری شما تاثیرگذار بود؟

در انتهای جدول فاصله امتیازی تیم‌ها آنقدر به هم نزدیک است که ممکن است یک امتیاز ۲ پله جایگاه یک تیم را بالاتر ببرد. طبق بررسی و آنالیز داوری برنامه‌های تلویزیونی که توسط کارشناسان انجام شد، تیم ما ۶ امتیاز به خاطر اشتباهات داوری از دست داد و یک امتیاز هم به نفع ما شد. این یعنی یک ضرر ۵ امتیاز. اگر ۵ امتیاز بیشتر داشتیم در حال حاضر در رده نهم جدول بودیم. اگر من با سایپا الان در رده نهم جدول حضور داشتم به طور حتم تمام کارشناسان تعریف می‌کردند که با جوان‌ترین تیم تاریخ لیگ برتر ایران در سال اول مربیگری در رتبه نهم جدول ایستاده‌ام. در مجموع این موضوع خیلی من و تیمم را اذیت کرد.

این خیلی بد است که در فوتبال ما حتما باید داد و بیداد کنید، در نشست‌های خبری با جنجال حقتان را بگیرید. این برای فوتبال ما بد است. اگر  یک داور به ضرر یکی از تیم‌های بالای جدول و پرطرفدار اشتباه کند، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ هواداران، اخبار برنامه‌های تلویزیونی همه به آن می‌پردازند. حتی ما شاهد این بودیم که اعتراض به داوری سر از مجلس شورای اسلامی درآورد و وزیر ورزش را خواستند که به خاطر اشتباه داوری علیه یک تیم پاسخگو باشد. اما برای تیم ما نهایت ۱۵ ثانیه در یک آنالیز داوری به آن پرداخته خواهد شد. اگر هم مصاحبه کنیم به کمیته انضباطی احضار و محروم می‌شویم.

چرا در چند سال اخیر به سایپا به دید یک مدعی نگاه نمی‌شود؟

چرا همه باشگاه‌ها باید در مسیر قهرمانی حرکت کنند؟ ما مگر این ظرفیت را داریم که با پرسپولیس، سپاهان، تراکتور و استقلال رقابت کنیم؟ دریافتی تمام اعضای تیم ما از جمله بازیکنان و مربیان که بیش از ۴۰ نفر هستیم، به اندازه یکی از بازیکنان خارجی یکی از این تیم‌ها هم نمی‌رسد. اسم نمی‌آورم اما شما رقم قرارداد تمام نفرات سایپا را نگاه کنید و رقم قرارداد فلان بازیکن خارجی فلان تیم را هم ببینید. چگونه می‌توانیم با چنین باشگاهی رقابت کنیم.

ولی سایپا در این سال‌ها یک کارخانه بازیکن‌سازی برای فوتبال ایران بوده است؟

مهدی امیر آبادی، حسین کاظمی، هادی عقیلی، مسعود شجاعی، محسن خلیلی، جواد آشتیانی، محسن ارزانی و سید جلال حسینی که البته در ملوان به فوتبال معرفی شد، مرحوم مجید غلام‌نژاد، کریم انصاری‌فرد، امین منوچهری تا مهدی ترابی و علی قلی‌زاده از جمله بازیکنانی هستند که از سایپا به تیم‌های دیگر رفتند. در مورد نسل کنونی سایپا هم به طور حتم در سال‌های آینده بیشتر خواهید شنید. تمام این نفرات افرادی بودند که یک روزی در سایپا به آنها فرصت داده شد. نکته جالب این است که آنها در سال‌های ابتدایی حضورشان هم نتوانستند چندان خودی نشان دهند اما سایپا به آنها فرصت داد تا شکوفا شوند و در حال حاضر ستاره تیم خود هستند.

در نسل کنونی سایپا که متشکل از  بازیکنان جوان است،  در آینده چند بازیکن مانند مهدی ترابی خواهیم دید؟

ترابی از نظر استعداد و شخصیت بازیکن خاصی است و دوست داریم باز هم بازیکنانی مانند او پرورش دهیم. با این حال فکر می‌کنم که در نسل کنونی هم هفت یا هشت بازیکن خوب داریم که در سال‌های آینده به ستاره‌های فوتبال ایران تبدیل شوند.

این اجحاف به سایپا نیست که تا زمان بهره‌برداری از یک بازیکن می‌رسد، سایر باشگاه‌ها به سراغ آنها می‌آیند و آن بازیکن را می‌خرند؟ چرا سایپا نباید با استفاده از مهره‌هایی که خودش پرورش می‌دهد برای کسب عنوان در جدول تلاش کند؟

این خودش یک تجارت فوتبالی است. ۲۰ سال است که در سایپا هستم. با این تیم سوم شدم، قهرمان شدم، لیگ قهرمانان آسیا بودم و حتی برای بقا در جدول هم با این تیم جنگیدم. از بالا تا پایین جدول من با سایپا بودم. سایپا بهتر است در همین مسیر بازیکن‌سازی پیش برود. جامعه فوتبال و مردم هم دوست دارند که سایپا در این مسیر باشد. ما هوادار نداریم. مردم دوست دارند پرسپولیس، استقلال، تراکتور، سپاهان و تیم‌هایی که هوادار دارند، قهرمان شوند.

اما می‌بینیم تیمی مانند استقلال خوزستان قهرمان می‌شود.

سرنوشت این تیم پس از قهرمانی چه شد؟ یک سال پس از آنکه سایپا قهرمان لیگ شد، در رده سیزدهم قرار گرفت. قهرمانی هزینه‌های زیادی می‌خواهد. فولاد هم یک سال پس از قهرمانی، به دست پایین سقوط کرد. تیم‌هایی مانند سایپا معلوم نیست در سال پس از قهرمانی چه سرنوشتی داشته باشند، چرا که برای قهرمانی منابع مالی زیادی لازم است. یک شرکت در طول سال،  هزینه‌های می‌کند، اما بازیکن‌سازی خودش یک تجارت و درآمدزایی برای باشگاه است.

به عنوان مربی حاضر هستید ستاره تیم را بفروشید؟

این در فوتبال دنیا مرسوم است و پرورش و فروش بازیکن برای باشگاهی مانند سایپا خیلی خوب است. اما یک سال هم می‌بینیم که منابع مالی خوب است می‌توانیم موفق شویم. برای قهرمانی حداقل ۱۰ برابر امسال باید هزینه کنیم.

وضعیت قرارداد بازیکنانتان چگونه است؟

تمام بازیکنان تقریبا قراردادهای ۲، سه و یا پنج ساله دارند و خیلی خوب است که این بازیکنان حفظ شود اما اگر بازیکن جوانی پیشنهاد خوبی دریافت کند، باشگاه راه پیشرفت را برای او باز خواهد گذاشت.

یکی از مشکلات سایپا، ضعف مهاجمان در گلزنی بود. آیا این موضوع را قبول دارید؟

این موضوع نیاز به تجربه دارد که مهاجمان سال به سال با تجربه‌تر شوند. در این لیگ اگر سه گل کمتر خورده بودیم، الان یک پله بالاتر بودیم. نشان دادیم تیم خوب بازی کرده اما در گل خوردن یا گلزنی مشکلاتی داشتیم ما کار می‌کنیم تا این مشکلات را برطرف کنیم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس