آمریکا یک دانشمند چینی را به اتهام جاسوسی بازداشت کرد

روسیه و چین با زیاده‌خواهی آمریکا در تقلا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالفت کردند.

به گزارش مشرق، وانگ‌یی وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه 18 خرداد (7 ژوئن) به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نیکولاس ده ریویر نماینده فرانسه در سازمان ملل و ریاست دوره‌ای شورای امنیت، نامه‌ای را درباره برنامه هسته‌ای ایران ارسال کرد و خواستار توزیع آن به عنوان سند رسمی میان اعضای شورای امنیت شد.

وانگ‌یی در نامه خود نوشته است: «توافقنامه برجام در مورد مسئله هسته‌ای ایران با قطع‌نامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل منطبق است و نتیجه مهم دیپلماسی چند جانبه و عنصر اصلی سیستم منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بین‌المللی به شمار می‌آید. آمریکا به طور یک‌جانبه از برجام خارج شده و تحریم‌های یک‌جانبه غیرقانونی علیه ایران را از سر گرفته و با این عملکرد، توافق‌نامه و قطع‌نامه شماره 2231 شورای امنیت نقض کرده است. ما از ایالات متحده می‌خواهیم که از تحریم‌های یک‌جانبه و «مدیریت درازدستانه» که هیچ پایه و اساسی در حقوق بین‌المللی ندارد صرف نظر کند و به مسیر صحیح یعنی پیروی از برجام و قطع‌نامه شورای امنیت بازگردد و به اتفاق طرف‌های دیگر، برای حفظ سیستم بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و صلح و ثبات خاورمیانه تلاش کند.»

به گزارش تسنیم، وانگ‌یی گفت: «چین قاطعانه از اعتبار قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و برجام حراست می‌کند و با اقدام آمریکا در تلاش برای تصویب تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت موافقت نخواهد کرد و بر آن است که کلیه مفاد قطع‌نامه شماره 2231 شورای امنیت از جمله قسمت مربوط به موضوع تحریم تسلیحاتی باید با دقت به اجرا گذاشته شود. آمریکا با خروج از برجام، دیگر بخشی از این توافق‌نامه نیست و حق ندارد از شورای امنیت بخواهد ساز و کار ماشه مبنی بر «ازسرگیری سریع تحریم‎ها» را فعال کند.»

وی در این نامه خاطرنشان کرد: «حفظ و اجرای برجام تنها راه صحیح برای حل مسئله هسته‌ای ایران است و اولویت اصلی کنونی، پیروی از اصل «عملیات گام به گام و برابر» و پیش رفتن به سوی ازسرگیری اجرای کامل برجام توسط ایران درکنار تضمین منافع اقتصادی این کشور و برقراری مجدد توازن بین تعهدات و اختیارات برجامی است. چین برای حفظ برجام و قطعنامه شورای امنیت و چندجانبه‌گرایی و پیش رفتن به سوی حل موضوع هسته‌ای ‌ایران به روش سیاسی، با طرف‌های مختلف و جامعه بین‌المللی همکاری خواهد کرد. در عین حال، ما همچنین از حقوق و منافع مشروع خود قاطعانه دفاع خواهیم کرد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس ‌دوره‌ای شورای امنیت، آمریکا را به ایجاد تنش با ایران و نقض برجام و قطع‌نامه شماره 2231 محکوم و تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را اقدامی زیادی خواهانه نامید.  

لاوروف در قسمتی از نامه خود به حکم دادگاه کیفری بین‌المللی در سال 1971 استناد کرده که بر اساس آن اگر طرف قرارداد، تعهدات خود را واگذار و یا از تکمیل آن خودداری کند دیگر نباید انتظار حفظ حقوق خود را داشته باشد. در سوی مقابل انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا با آمریکا درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران همصدا شده‌اند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    1 1
    روی لاشه برچام هم لگد میزنن . اون که رفته بیرون ، اینستکس رو هم تحریم کرده ! حالا حرف از تحریم های برجامی میزنه ! عجیبه ! معیشت ما رو برجام درست کرد . کسب و کار درست کرد همه چی رو درست کرد ولی خودش هیچ اعتباری نداشت . مثل جورج فلوید زیر زانوی امریکا دست و پا میزنه
    • سرباز IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      1 0
      عه نه بابا برجام برای ما شغل درست کرد ؟ لابد توی دوره برجام تعطیلی 5100 واحد صنعتی رو هم سپاه و قاسم سلیمانی انجام دادن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس