کد خبر 108275
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۲

وقتی ما از خدا گونه بودن و خداگونه شدن انسان سخن می گوییم و او را جامع اسماء و صفات الهی می نامیم، حتی اگر بتوان آن را تعظیم انسان دانست، قطعا مرادف با تشبیه و تحقیر ذات قدوسی الهی است که از هر گونه شبه و مثل و وصف و سنخ و عِدل متعالی است.

گروه فرهنگي مشرق - جناب آقای دکتر احمدی نژاد رییس محترم جمهور در نطق نوروزی خود  نکاتی را پیرامون انسان ذکر کردند که از جهاتی قابل تامل است. البته آنچه ایشان مطرح کردند بازتابی از انسان شناسی مشهوری است که در اسلام شناسی معاصر بر اذهان عموم متدینین سیطره دارد؛ نگاهی که متاثر از نگاه فلسفی و عرفانی و نیز از جهاتی متاثر از نگاه اومانیستی مدرن به انسان است و ربطی به نگاه وحی به انسان ندارد و البته این تنها انسان شناسی نیست که در اسلام شناسی معاصر به التقاط دچار است بلکه هستی شناسی و خداشناسی و پیامبر شناسی و امام شناسی و معاد شناسی و مهمتر از همه معرفت شناسی نیز گرفتار التقاط فلسفی و عرفانی و مدرنیسمی اند و از مبانی وحیانی فاصله گرفته اند. شرح این ماجرا فرصتی وسیع می طلبد. 

آقای دکتر احمدی نژاد در نطق نوروزی خود گفت:
«نوروز يادآور بهار انسان است .امروز همه مي‌دانند كه انسان بالاترين مخلوق خداست. انسان استعداد و شايستگي آن را دارد كه جانشين خدا در زمين شود. ...[خداوند] همه استعدادهاي الهي و صفات و اسماء خود را در فطرت انسان به امانت گذاشته است. استعدادهاي الهي انسان بسيار شگرف و نامحدود است. قدرت، عقل، حكمت، خلاقيت، علم، تدبير و درايت، عشق و آرامش، سلامت و پرستش و عزت و كرامت از استعدادهايي است كه به واسطه آنها انسان مي‌تواند تجلي خداوند و ظرف معرفي او در اين عالم بشود. انسان با شكوفايي اين استعدادها مي‌تواند آنقدر بزرگ شود كه جانشين خداوند در زمين گردد.... روشن است كه سعادت و كمال حقيقي رسيدن به مقام خليفه‌اللهي است. رسيدن به نقطه‌اي است كه از همه ظرفيت و استعدادهاي الهي بهره ‌برداري كنيم.... سوال اين است كه به راستي احسن الحال چيست و كدام است. چه كسي از همة عقل، علم، حكمت، عشق، درايت، عدالت، هوشمندي، قدرت، خلاقيت و سلامت برخوردار است و در اوج پرستش قرار دارد. پاسخ روشن است؛ معلوم است كه همه اينها فقط و فقط در انسان كامل مجتمع است. انسان كامل نقطه اوج تجلي همه صفات و اسماء الهي و ظهور و بروز همه استعدادهاي الهي انسان در عالم هستي است. انسان كامل ابتدا، انتها و خودِ راه است. او مقصد همه مخلوقات عالم در سير كمالي است. او مظهر همه زيبايي‌ها و جمال خداوند است. بنابر اين معلوم شد كه احسن الحال وجود نازنين حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است. هر كسي كه مي‌خواهد به قله برسد، راه، راهنما، قله، ياور و الگو اوست.»

سخنان آقای احمدی نژاد سه نکته قابل نقد و بررسی دارد که باید به تفکیک در باره آن سخن گفت:
 1. خداگونگی انسان و این که خداوند همه استعدادهاي الهي و صفات و اسماء خود را در فطرت انسان به امانت گذاشته است.
2. خلیفة اللهی نوع انسان در زمین
3. انسان کامل و حضرت بقية الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف.   
قبل از ورود به نقد موارد فوق باید این نکته را یاد آور شویم که در فضیلت انسان و علوّ مقام آدمی نسبت به همه مخلوقات و حتی فرشتگان بحثی نیست و روایات متعددی تصریح به این مساله دارند اما باید دانست که اولا این فضیلت و شرافت نه اثبات خداگونگی انسان را می کند و نه مقام خلیفة اللهی را برای نوع انسان  به ارمغان می آورد. ثانیا این فضیلت و شرافت ويژه انسان های موحد و مؤمن است نه همه انسانها با هر عقیده و عملی. بدون شک اگر انسان از مدار ولايت الله و حجج معصوم او خارج شود و در مدار ولایت شيطان و طاغوت قرار بگیرد به مرتبه «اولئک کالانعام بل هم اضل»  سقوط می کند.

1.    نقد نظریه خداگونگی انسان
وقتی ما از خدا گونه بودن و خداگونه شدن انسان سخن می گوییم و او را جامع اسماء و صفات الهی می نامیم، حتی اگر بتوان آن را تعظیم انسان دانست، قطعا مرادف با تشبیه و تحقیر ذات قدوسی الهی است که از هر گونه شبه و مثل و وصف و سنخ و عِدل متعالی است.
ابتدا به مهمترین ادله این نگاه اشاره و سپس به تحلیل و نقد آن می پردازیم و در ادامه در مورد خاستگاه این نگاه به انسان نیز توضیح خواهیم داد. مهمترین ادله نظریه خدا گونگی انسان عبارت است از: 

الف: آیه: و نفخت فیه من روحی  
از عبارت «روحی» در این آیه که در مورد خلقت حضرت آدم علیه السلام است، چنین برداشت می شود که خداوند از روحی که از جنس وجود و ذات خودش بوده در آدم دمیده است و این دلیلی بر خداگونگی انسان و نوعی مجانست بین خداوند و انسان است! در حالی که اولا آیه مزبور در مورد خلقت حضرت آدم علیه السلام است و سخن از روحی است که در وی دمیده شده است و همسنخ دانستن روح آدم علیه السلام با ارواح نوع انسانها از هر جهت، نیاز به دلیلی دیگر دارد که از این آیه قابل استنباط نیست. ثانیا اگر از این اشکال صرف نظر کنیم، اشکال اساسی این است که قائل شدن به هر گونه ترکیب و تجزی و مجانست و سنخیت بین خداوند و مخلوقاتش، بر خلاف توحید و تنزیه خداوند از هر گونه تشبیه ـ که اساس توحید برهان و قران است ـ می باشد. این که ما روح آدمی را جزئی یا حصه ای یا ترشحی از ذات الهی و مجانس و هم سنخ با آن بدانیم، عین قول به تشبیه خداوند است که کفر است. امام رضا علیه السلام فرمود: من شبه الله بخلقه فهو مشرک ؛ هر کس خداوند را به مخلوقاتش تشبیه کند مشرک است.
بر همین اساس اهل بیت علیهم السلام در برابر این برداشت انحرافی از آیه اعلام موضع کرده اند. راوی می گوید از امام صادق علیه السلام در باره روح در آیه «و نفخت فیه من روحی» پرسیدم، حضرت در پاسخ فرمود: «این روح و نیز روحی که خداوند در مورد حضرت عیسی علیه السلام فرموده است، مخلوق و آفریده خداوند هستند.»  امام علیه السلام با این جواب هر گونه ازلیت و الوهیت و مجانست و سنخیت بین این روح و خداوند را نفی کردند.
و در روایت دیگر محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام نحوه دمیدن روح در آدم را می پرسد که امام علیه السلام می فرماید: روح مثل باد متحرک است و نام آن از کلمه ریح (باد) مشتق شده است زیرا ارواح مجانس با ریح هستند و اما این که خداوند آن را به خود اضافه کرده است (روحی) بدان دلیل است که خداوند این روح را نسبت به سائر ارواح برگزیده و ممتاز کرده است همان گونه در مورد کعبه فرموده است خانه من (بیتی) و در مورد حضرت ابراهیم علیه السلام فرموده است دوست من (خلیلی) و موارد دیگری مثل این که همه اینها آفریده و مصنوع و پدیده و پرورش داده شده و تدبیر شده خداوندند.   
و نیز باید اضافه کنیم که تعبیر از خون امام حسین علیه السلام به ثارالله معنایش آن نیست که خون امام، حصه ای از خون خدا و یا از جنس خون خدا! بوده است، بلکه برای بیان عظمت منزلت خون بر زمین ریخته سید الشهداء علیه السلام بوده است که به خداوند اضافه شده است.
 
ب: حدیث: ان الله خلق ادم علی صورته
استناد به این حدیث نبوی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ هم در مورد خداگونگی انسان مبتنی بر تشبیه خداوند به مخلوقاتش است که منجر به شرک خواهد شد. لذا در این مورد هم اهل بیت علیهم السلام برای این که حدیث مزبور دستاویز اهل تشبیه و فرقه مشبهه و مجسمه نشود، معنای صحیح آن را توضیح داده اند.
محمد بن مسلم می گوید از امام صادق علیه السلام در مورد «خلق الله ادم علی صورته» که عامه (غیر شیعیان)  آن را روایت می کنند، پرسیدم. حضرت فرمود این صورت، پدید آمده و آفریده شده است [نه آن که ازلی و جزئی و مرتبه ای از ذات خداوند باشد!] که خداوند آن را بر دیگر صورتها برتری بخشیده و ممتاز کرده است و به دلیل همین امتیاز، آن را به خود اضافه کرده است همان گونه که کعبه را و نیز روح آدم را [به دلیل شرافت] به خود نسبت داده و فرموده است بیتی و نفخت فیه من روحی.   

ج: حدیث: تخلقوا باخلاق الله
حدیث مزبور در هیچ کتاب روایی قابل اعتنای شیعه یافت نمی شود و عمدتا در کتب اهل عرفان و تصوف بدان استناد می شود. با این حال حتی اگر چنین حدیثی منبعی قابل اعتنا داشت، آن گاه مانند آیاتی چون یدالله فوق ایدیهم در زمره متشابهات قرار می گرفت که باید با ارجاع به محکمات قرانی و روایی که عبارت از نفی هر گونه مشابهت و مجانست بین خدا و خلق است، معنا می شد.

خاستگاه نظریه خداگونگی انسان
طرح نظریه خداگونگی انسان بیش از هر جا در آثار عرفانی و برخی آثار فلسفی یافت می شود. از آنجا که نظریه وحدت وجود و موجود، اساسی ترین حرف و عقیده فلسفی و عرفانی است، از لوازم این نظریه حکم به خدایی بودن هر چیز و هر مخلوق از جمله انسان است. وقتی به یکی از فیلسوفان صدرایی معاصر ایراد گرفته شد که بر اساس نظریه وحدت وجود حتی باید اعیان نجسه ای چون سگ را هم ـ العیاذ بالله ـ حصه و مرتبه ای از ذات خداوند دانست، در پاسخ اظهار داشت، من نمی گویم سگ خداست بلکه می گویم غیر از خدا چیزی نیست!   
 از همین رو می بینیم که استناد به آیه و نفخت فیه من روحی و احادیثی چون «تخلقوا باخلاق الله» و «ان الله خلق ادم علی صورته» از آن رو که می تواند به استخدام نظریه فلسفی و عرفانی وحدت وجود در آید بیش از هر جای دیگر در آثار فلسفی و عرفانی صوفیانه یافت می شود از جمله در آثار ابن عربی. ابن عربی و تابعان او  که سخت در بند نظریه غیر برهانی و غیر وحیانی وحدت وجود و موجود هستند، اعتنای ويژه ای به این آیه و دو حدیث دارند چرا که ظاهر آنها با یک تفسیر غلط می تواند به کار تایید انسان خدایی به عنوان یکی از ابعاد نظریه وحدت وجود بیاید.
قیصری در شرحش بر فصوص ابن عربی در تفسیر آیه «و نفخت فیه من روحی» انسان را صریحا جزئی از خداوند می داند  و مولف ممد الهمم همین تفسیر را تکرار کرده و می نویسد: «نفخت فيه من روحى دالّ است بر نسبت آدم به رب خود كه بعينه نسبت جزء به كل و فرع به اصل است و هر كل به جزء خود ميل مى‏نمايد و هر اصلى به فرع خود.»  
و این غریب ترین چیزی است که در باره خداوند می توان اظهار داشت: کلی که انسان جزئی از اوست!
ابن عربی می گوید: «از تنبیهات حق که بر زبان پیامبرش جاری شده این است که ان الله خلق آدم علی صورته.  و در جای دیگر می نویسد: «هر که خود را با این معرفت بشناسد پروردگارش را شناخته است، زیرا خدا او را به صورت خویش آفریده است بلکه او (خدا) عین هویت و حقیقت انسان است» 

موضع اهل بیت علیهم السلام در برابر نظریه وحدت وجود و خداگونگی انسان
اساسا نظریه وحدت وجود بر خلاف برهان و مغایر با نصوص صریح و محکمات قرانی و روایی است و جوهر توحید قران و اهل بیت اثبات بینونت ذاتی و کنهی بین خالق و مخلوق و منزه بودن خداوند از هر گونه شبه و مثل و سنخیت و عینیت با مخلوقات است. براساس برهان صریح عقلی، خالق باید غیر مخلوق و از هر جهت متمایز و متباین با او و عاری از صفات خلقی باشد و اگر مانند او باشد، چگونه می تواند خالق آنها باشد و خود از دایره مخلوقیت و احتیاج و حادث بودن خارج شود؟ علاوه بر آیاتی چون لیس کمثله شئ و  مفاد صریح سوره توحید، دهها روایت صادره از اهل بیت علیهم السلام بر مباینت بین خالق و مخلوق تاکید کرده اند که در ذیل به چند روایت اشاره می کنیم:
امام باقر علیه السلام:
ـ خداوند متعال‌ خالي‌ از خلق‌ خويش‌ و خلق‌ او خالي‌ از وجود خداوندند، و هرچيز كه‌ نام‌ شي‌ء بر آن‌ توان‌ نهاد، مخلوق‌ است‌ به‌ جز خداوند.    
ـ شايسته آن‌كه‌ آفريننده‌ هرچيز است‌، جز اين‌ نيست‌ كه‌ با هر چيزي‌ مباين‌ و متفاوت‌ و برتر از آن‌ باشد.   
ـ آن‌كه‌ گمان‌ برد خداوند در چيزي‌ يا بر چيزي‌ است‌ و يا از چيزي‌ به چيز ديگر تحول‌ مي‌يابد و يا آن‌كه‌ چيزي‌ از او بركنار است‌ يا چيزي‌ به‌ او مشغول‌ است‌، خداوند را با صفت‌ مخلوقين‌ توصيف‌ كرده‌ است‌، خداوند آفريننده‌ هر چيزي‌ است‌ و با ديگر موجودات‌ قياس‌ نمي‌شود و تشبيه‌ به‌ انسان‌ها نيز نمي‌گردد، جايي‌ از او خالي‌ نيست‌ و مكاني‌ به‌ او مشغول‌ نيست‌؛ [يعني‌ وجود خداوند متصف‌ به‌ صفاتي‌ چون‌ در مكان‌ بودن‌ يا با مكان‌ بودن‌ كه‌ از ويژگي‌هاي‌ امور مادّي‌ است‌، نمي‌باشد] در دوري‌اش‌ نزديك‌ است‌ و در نزديكي‌اش‌ دور؛ اين‌ است‌ پروردگار ما و جز او خدايي‌ نيست‌؛ پس‌ آن‌ كس‌ كه‌ خداوند را با اين‌ ويژگي‌ها بشناسد و دوست‌ بدارد، از موحدين‌ است‌ و آن‌ كس‌ كه‌ با جز اين‌ ويژگي‌ها او را دوست‌ بدارد، خداوند از او بيزار است‌ و ما نيز از او بيزاريم‌.  
ـ عمران‌ صابي‌ از امام‌ رضا عليه السلام پرسيد: آيا خدا در مخلوقات‌ است‌ يا مخلوقات‌ در او؟ امام عليه السلام فرمود: خداوند برتر از اين‌ سخن‌ است‌؛ نه‌ او در مخلوقات‌ است‌ و نه‌ مخلوقات‌ در او؛ خداوند برتر از اين‌ گمان‌ها است‌.   
ـ يونس‌ بن‌ عبدالرحمن‌ مي‌گويد، طي‌ نامه‌اي‌ به‌ امام‌ رضا عليه السلام از ايشان‌ پرسيدم‌، آيا از جوهريت‌ پروردگار چيزي‌ در آدم‌ هست‌؟ حضرت‌ در پاسخم‌ نوشت‌: صاحب‌ چنين‌ سؤالي‌ از سنت‌ خارج‌ بوده‌ و زنديق‌ است‌.   
اگر قرار بود افرادی از انسانها و یا نوع انسانها مرتبه یا جزء و یا حصه ای از ذات خداوند و یا مظهر جامع اسماء و صفات الهی باشند، اهل بیت علیهم السلام سزاوارترین انسانها به این امر بودند، در حالی که می دانیم این ذوات مقدس و نورانی پیوسته در برابر غالیانی که نسبت الوهیت به حضراتشان می دادند، ایستاده و آنها را طرد و لعن و تکفیر می کردند.  

انسان شناسی قرآنی
نکته مهم دیگر  این که با مراجعه به آیات قرانی در باره انسان در می یابیم بر خلاف نگاه اومانیست های فیلسوف و عارف و مدرن، انسان تنها و تنها با شرط ایمان و عمل صالح است که ارزش می یابد و مورد تمجید واقع می شود و نه به صرف انسان بودن. سوره عصر دقیقا گویای این مطلب است:
 والعصر إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي خُسْرٍالا الذین امنوا و عملوا الصالحات ...       
قسم به عصر كه واقعاً انسان دستخوش زيان است مگر آنان که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند
زبان قران بر خلاف زبان متملقانه اومانیستهای سنتی و مدرن نسبت به نوع انسان نه تنها ستایش آمیز نیست بلکه بسیار تلخ و هشدار دهنده است. به آیات زیر بنگرید:
إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ كَفّارٌ  
 قطعاً انسان ستم‏پيشه ناسپاس است.
  وَ كانَ الْإِنْسانُ قَتُورًا      
و انسان همواره بخيل است
وَ كانَ الْإِنْسانُ أَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلًا      
(و به راستى در اين قرآن، براى مردم از هر گونه مَثَلى آورديم) و[لى‏] انسان بيش از هر چيز سرِ جدال دارد.      
إِنّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُومًا جَهُولًا      
ما امانت [الهى و بار تكليف‏] را بر آسمانها و زمين و كوهها عرضه كرديم، پس، از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناك شدند، و[لى‏] انسان آن را برداشت؛ راستى او ستمگرى نادان بود.      
أَوَ لَمْ يَرَ الْإِنْسانُ أَنّا خَلَقْناهُ مِنْ نُطْفَةٍ فَإِذا هُوَ خَصيمٌ مُبينٌ      
مگر آدمى ندانسته است كه ما او را از نطفه‏اى آفريده‏ايم، پس بناگاه وى ستيزه‏جويى آشكار شده است.    
إِنَّ الْإِنْسانَ لَكَفُورٌ مُبينٌ      
به راستى كه انسان بس ناسپاس آشكار است.      
بَلْ يُريدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ      
انسان مى‏خواهد (آزاد باشد و بدون ترس از دادگاه قيامت) در تمام عمر گناه كند.      
قُتِلَ الْإِنْسْانُ ما أَكْفَرَهُ      
كشته باد انسان، چه ناسپاس است      
يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَريمِ      
اى انسان، چه چيز تو را در باره پروردگار بزرگوارت مغرور ساخته؟      
إِنَّ الْإِنْسانَ لِرَبِّه لَكَنُودٌ      
كه انسان نسبت به پروردگارش سخت ناسپاس است.

2. نقد خلیفة اللهی نوع انسان       
 این قول که نوع انسان خلیفة الله است بر خلاف ادله بوده و این مقام تنها از آن انبیاء و اهل بیت عصمت علیهم السلام است. رد پای این قول را نیز مثل نظریه خداگونگی انسان تنها می توان در آثار فلسفی و عرفانی و صوفیانه و نیز برخی از تفاسیر متاثر از انگاره های مدرنیستی و روشنفکرانه اهل سنت یافت که از این آثار به برخی تفاسیر شیعی و اسلام شناسی معاصر راه یافته است و  الا تقریبا هیچ اثری از آن در روایات و اقوال علما و مفسران شیعه نمی توان یافت. به این موضوع به تفصیل در مقاله آیا انسان خلیفة الله است پرداخته ایم و علاقه مندان را به ان مقاله در اینجا ( http://nasiri1342.blogfa.com/post-1.aspx( ارجاع می دهم.

3 . انسان کامل
تعبیر انسان کامل نیز ساخته و پرداخته عرفان صوفیانه است و ظاهرا ابن عربی اولین استعمال کننده این اصطلاح است و در نصوص دینی و وحیانی ما یافت نمی شود.
در تعابیر قرانی و روایی، از معصومین علیهم السلام با عنوان خلیفة الله، حجة الله، ولی الله، امام معصوم و در مورد حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با عنوان بقية الله یاد می شود که شایسته است ما نیز در باره آنان همین عناوین را بکار ببریم نه تعبیری صوفیانه که در صدد تعمیم نبوت و امامت به اقطاب منحرف خود بوده اند. این که از یک سو کسانی این تعبیر را در باره ابن عربی و حلاج و بایزید و ... بکار ببرند و از سوی دیگر در باره اهل بیت علیهم السلام بکار گرفته شود، انحرافی فاحش است.
نکته قابل توجه تر این که عرفان مصطلح و به عبارت دیگر تصوف، فاحش ترین خطا و انحراف خود را که عبارت از انسان خدایی است در همین موضوع انسان کامل صریحا ابراز داشته است. کتاب انسان کامل چنین می نویسد:
«عرفا... توحيد آنها وحدت وجود است... در اين مکتب، انسان کامل در آخر عين خدا مي‌شود؛ اصلا انسان کامل حقيقي، خودِ خداست.»   
و این در حالی است که اهل بیت علیهم السلام و شخص رسول ـ مکرم صلی الله علیه و آله ـ مخلوق، مربوب و عبد خداوند هستند نه عین خدا و خود خدا و یا شریک در الوهیت خداوند.
توجه آقای رییس جمهور به حضرت بقية الله الاعظم ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ در سخنرانی هایشان ستودنی است اما هیچ ضرورتی و بلکه وجه معقولی برای استفاده از تعابیر صوفیانه در این ارتباط وجود ندارد. روایات و زیارات وارده از اهل بیت علیهم السلام حاوی توحیدی ترین و زیباترین تعابیر در باره آن عزیز در پرده غیبت است.
اللهم عجل لولیک الفرج
---------------------------------------------------------------------------------
*مهدي نصيري- مدیر مسوول فصلنامه سمات
---------------------------------------------------------------------------------
پي نوشت‌ها:
1.اعراف/ 179
2.حجر/29
3.توحید صدوق، ص 69
4.اصول کافی، ج1، ص 133
5.همان منبع
6.همان منبع، ص 134
7.شرح فصوص قیصری، ص 1159
8.آیت الله حسن زاده آملی، ممد الهمم فی شرح فصوص الحکم، ص 601
9.فتوحات مکیه ج 2 ص 490
10.فصوص الحکم، ج 1، ص 125
11.همان‌3/ 322
12.همان‌3/ 148
13.همان‌3/ 288
14.بحارالانوار10/ 313
15.همان‌3/ 292
16.عصر/ 1
17.ابراهيم/ 34
18.اسراء/100
19.كهف/54
20.احزاب/72
21.يس/ 77
22.زخرف / 15
23.قيامه/5
24.عبس/17
25.انفطار/ 6
26.عاديات/6
27.شهید مطهری، انسان کامل، ص 168 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    همه مقاله ت یه طرف، این روایتت یه طرف: امام رضا علیه السلام فرمود: من شبه الله بخلقه فهو مشرک ؛ هر کس خداوند را به مخلوقاتش تشبیه کند مشرک است دمت گرم نصیری جون!
  • تیزبین ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    بله کاملا درسته هرچی اقای نصیری می فرمایند درست است؟؟!! شما از هر حربه ای برای کوبیدن فلسفه و عرفان استفاده می کنید حتی نقد پیام نوروزی آقای رئیس جمهور صحبت های ایشان نقد داشت ولی شما غرضتان روشن است البته واقعا متأسفیم که مشرق تریبون آقایان ضد فلسفه شده است!!
  • صابر ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    خیلی ببخشید، کی گفته وحدت وجود یعنی این که انسان کامل یعنی خدا؟ صفات خداوند در انسان به ودیعه گذاشته شده، مگه غیر از اینه؟ این بابا نصیری ام شورش رو درآورده! من می خوام بدونم اگه انسان خلیفه الله نیست پس کیه؟ این متن یه سفسطه و مغالطه بود همین و بس
  • علی ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    السلام علیکم باتشکر فراوان از صاحب ای مقال انشاء الله همیشه همتوری باشد که معرفت ما فقط از راه اهل البیت علیهم السلام باشد هم کتاب الله الناطق
  • یه طلبه ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    با سلام خدمت زحمت کشا و مقاله نویسهای سایت چند تا نکته: 1-در مورد مسایلی که قطعی نیست قطعا ابراز نظر نکنید که این کار باعث کوچک شدن خود شماست 2-در همه ی حوزه ها یه طور برخورد نکنید مثلا وحدت وجود آمریکا نیست که کمر بر زیراب زدن کاملش دارین ایمیلم هست به عنوان یه طلبه حاظرم با متخصصین مذهبی سایتتون سر این مبحث مباحثه کنم فقط چند تا سوال میپرسم و بس کاری هم با محی الدین و... ندارم قال صادق و قال باقر خواهش میکنم سابقه خودتون رو خراب نکنید از محکمات بکید کلا هر چیزی که توسط کسی درک نشه منفور و غلط انگاریده میشه استادمون میگفت خیلی از آقایونی که همینطوری بدون دلیل وحدت و کلا فلسفه رو زیر سوال میبرن اول سعی کردن بفهمن ولی نشده زدن زیر همه چی خوب من یه سوال میکنم از نویسنده ی این مقاله(قسمت وحدت وجود) اگه جواب نده یعنی نمیدونسته... از امیرالمومنین(سند هم بگردید تو کتب اربعه هست پیدا نکردید من براتون میذارم) کان الله و لم یکن معه و شیئا و الان کما کان مایلم جواب بشنوم ترجیحا ایمیل هم بزنید با تشکر یا علی
  • م.ب ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    خيلي بهتر است كه مشرق تنها در حيطه‌ي خبررساني باشد نه تبلغ مكتب تفكيك! چرا دوست داريد معطله را زنده نگه داريد؟! حال، اصلاً بحث خودِ تفكيك به كنار، به خاطر بحثي كه در حوزه‌ي تخصصي خود قابل طرح است و موافقان و مخالفان بسياري دارد كه رييس جمهور را نبايد كوبيد.
  • m.kh ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    سلام و با تشکر شما باید در نظر داشته باشید که مبحث " ذات خدا " را با مبحث " اسماء و صفات خدا " اشتباه گرفته اید! خداوند دارای صفاتی است که عین ذات اوست. مثلا علم خداوند چیزی زاید بر ذات او نیست بلکه عین ذات خداوند است که خود بحث طولانی دارد. انسان نمی تواند خدا شود ، یکی از دلایل اینستکه صفات انسان عین خود او نیستند، یعنی اکتسابی هستند و می توان آنها را بدست آورد یا از دست داد (البته اینجا جای بحث زیاد دارد). اما برای نزدیک شدن به خدا (مقام قرب الهی) باید در مقام اطاعت از فرامین الهی و اولیائش باشد و با گرفتن رنگ الهی (صبغه الله) به خدا نزدیک شود. یعنی با گرفتن صفات الهی ( در حد توانایی و ظرفیت انسانی خویش) تا اندازه ای قرب پیدا کند و همه اینها هم با عنایات خداوند ممکن است و لا غیر. برای برخورداری بیشتر از صفت رأفت خدا باید خود نیز رئوف تر باشیم. آیا اگر ما میگوییم امام رضا رئوف است و رئوف بودنش جلوه و تجلّی ای از رأفت الهی می باشد ، یعنی امام رضا عین ذات خداست؟؟؟
  • ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    الیته لازم به ذکر نیست مشرق عزیز وسایر دوستان مکتب تفکیک اگر فضای لازم رو داشتند به مکتب عرفانی امام هم ایراد می گرفتند این که صحبت های احمدی نژاده !!!!!!!!!
  • امير ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    آقاي نصيري لطفا نظرشان را راجع به امر حضرت حق به شيطان مبني بر سجده بر انسان كه با تمرد شيطان وتباه شدن عبادات چند هزار ساله وي همراه شد و استدلال شيطان مبني بر مخلوق بودن انسان مانند شيطان بيان يفر مايند
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    سخنرانی شفاهی وحی منزل که نیست بلکه از یک عالم دینی هم که باشد ایراداتی دارد اما این که کسی به صورت مقاله یک سخنرانی را نقد کند آنهم نه سخنرانی علمی را کار بچگانه ای است. به ویژه این که محتوای مقاله ایراد فراوانی دارد حتی بیشتر از سخنرانی احمدی نژاد. واقعاً جای تأسف دارد.
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    1 0
    نظرات ایشون یه سفسطه مغرضانه است:الکی مطلب رو پیچونده:سخنان رییس جمهورعین سخنان علما بزرگواره
  • محسن ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    اقا برين اول شكم مردم رو سير كنين كه فقر باعث ميشه مردم دين و ايمون نشناسن.تو اين هاگير و واگير بيكاري و گروني اقاي رئيس جمهور و نصيري خودشونو گرفتن.
  • صادق ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    اقا صابر عصبانی لطفا تورقی در کتاب انسان کامل شهید مطهری بزنید و ببینید کی گفته انسان کامل یعنی خدا!
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    عرفا... توحيد آنها وحدت وجود است... در اين مکتب، انسان کامل در آخر عين خدا مي‌شود؛ اصلا انسان کامل حقيقي، خودِ خداست این هم عین عبارت استاد مطهری
  • تیزهوش ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    اگه خیلی ناراحتی لطفا به رییس جمهورتون بگید در حوزه ای که تخصص نداره وارد نشه تا اینطور نقد نشه
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    لطفا به شماره دوم مجله سمات مراجعه کن ببین خلیفه الله کیه
  • محمد ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    خدوندشما را تایید فرماید که در احیاء دین خداوند و دستگیری از ایتام ال محمد (علیهم السلام )و رهنمون شدن آنها به یگانه کشتی نجات، ثقلین، بی دریغ کوشش می نمایید. خداوند ما را از فتنه های آخر الزمان به برکت شما اساتید ،علمای عاملین، مطیعان امر مولا که به منافع مادی دنیوی نظر ندارید حفظ فرماید و شما را از زخم های حسودان ، تنگ نظران ، منفعت طلبان ،بدخواهان و دشمنان اهل بیت (ع) مصون و محفوظ بدارد و در صراط ثابت تان دارد. انش
  • لعلی ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    خدمت سایت وزین مشرق متذکر میشوم که مراد خداوند از نفخت فیه من روحی صرفا دمیدن روح در کالبد حضرت آدم نیست.اساسا مراد از واژه (روحی) روح خداوند نیست که بخشی از آن بیاید در کالبد آدم قرار گیرد.بلکه مراد در واقع دمیدن از عالم امر خداوند است.یعنی روح از عالم امر خداوند میباشد نه از روح خود خداوند! و این دمیدن از عالم امر الهی اختصاص به حضرت آدم ندارد و کلیه بین آدم را نیز شامل میشود و اگر اینطور نباشد بعد از حضرت آدم نوبت به انبیا و اولیا بخصوص پیامبر اسلام و امام زمان نمیرسید! و مطلب دیگر اینکه اگر رییس جمهور محترم انقدر به انسان و کرامت انسانی معتقد است چرا کسی را به ریاست سازمان تامین اجتماعی گمارده که به اتهام مسایل بازداشتگاه کهریزک آن اعمال شریر و ضد انسانی سر جوانان بیچاره که آمده بود از کار قضا کنار گذاشته بود؟!!...اما این نکته اضافه شود که به هر روی صحبت از انسان و کرامت انسانی صحبتی دلنشین است که ریاست محترم جمهوری در علن و آشکار از آن سخن گفتند..خداوند به همه مسوولین توفیق خدمت به انسانها را عطا بفرماید بهتر از پیش.یا علی
  • موحد ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    سلام سایت مشرق در عین حال که از طرح مباحث معرفتی و اندیشه پردازانه استقبال کند باید مراقب باشد که این مسائل را به گونه ای منعکس کند که متضمن رد همراه با توهین به امام خمینی نباشد ( گر چه که اندیشه های معرفتی امام _ ره _ هم قابل نقد است ) دوستان می دانند که اندیشه معرفتی امام وحدت وجودی است. از سوی دیگر در جهان امروز یکی از پیشنهادهای خطرناکی که می تواند اسلام را در مواجهه با پدیده های جدید، زمین گیر کرده و از پاسخ شایسته به پرسش های بی شمار انسان و جامعه محروم کند، اخباری گری جدید است که به گمان من یکی از راه هایی است که برای گرفتن انتقام از امام خمینی و زمین گیر کردن انقلاب اسلامی، در حال پبگیری است.من مطلقا دوست عزیزم جناب مهدی نصیری را در این جریان انتقام گیرانه قرار نمی دهم، ولی به ایشان و سایر دوستانی که به امام و انقلاب علاقه دارند هشدار می دهم که مراقب باشند که اخباریگری، تصوف غیر متشرع، بهائیت مدرن، نئو حجتیه ای ها، جریان های طالبان سکولار، عقلانیت خودبنیاد، عرفان گرایی های گسسته از آسمان و ... همه و همه در کنار انتقام از امام و انقلاب، یک هدف غایی را تعقیب می کنند و آن زمین گیر کردن اسلام و عاجز نشان دادن آن برای پاسخ به پرسشهای همه زمانی انسان و جامعه ی زیستی بشر است. برای همه عاقبت بخیری آرزو می کنم.
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    خداتون را اصلا عصابی نکنید شما کار خبرگزاری و خبرنگاریتان را انجام دهید بحث فلسفی در حوزه انجام می گیرد نه درخبرگزاری ها
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    در کتاب انسان کامل آمده است. کتاب انسان کامل چنین می نویسد: «عرفا... توحيد آنها وحدت وجود است... در اين مکتب، انسان کامل در آخر عين خدا مي‌شود؛ اصلا انسان کامل حقيقي، خودِ خداست.»
  • وحید ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    شما ها یا خیلی بیکارید یا خیلی........
  • عمو ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    این تمجید یعنی نه در شما و نه در نویسنده دانش کافی برای فهم حدیث وجود نداره. چه کسی خداوند را به مخلوقاتش تشبیه کرده یا حتی شبیه دانسته است؟
  • مرتضی ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    جدای از این که نظر آقای رییس جمهور یا آقای نصیری درست است، نفس ورود مشرق به این مباحث که می تواند به نشاط فکری جامعه دامن بزند و افراد را وادار به مطالعه و فکر کند، ستودنی است.
  • هادی ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    ای کاش جناب موحد بحث محتوایی می کردند و نه برخورد سیاسی با مقاله. آیا نقد یک نظریه فلسفی و عرفانی و یا فقهی و اصولی که بعضی از بزرگان ما قائل به آن باشند، به معنای انتقام گیری از آنها است؟ آیا نقد مرحوم علامه طباطبایی بر برخی آرای مرحوم علامه والا مقام مجلسی به معنای انتقام گیری بوده است؟ آیا این به معنای سد باب اجتهاد و آزاد اندیشی مبتنی بر اصول و میزان نیست؟ آیا اگر اکنون امام خمینی ـ قدس سره ـ رنده بودند و آز ایشان پرسیده می شد چون شما با ابن عربی موافق هستید، پس کسی حق ندارد ابن عربی را نقد کند، ایشان پاسخ می دادند نخیر کسی حق ندارد این عربی را نفی کند؟!! یا با لبخندی از سئوال کننده استقبال می کردند؟ از همه مهمتر آیا این نگاه با توصیه مقام معظم رهبری ـ مد ظله العالی ـ به آزاد اندیشی منافات ندارد؟
  • یه طلبه دیگه ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    لطفا اقای طلبه اول جواب مقاله بده بعد اینطور حریف بطلبه از ادرس دادنت معلومه چکاره ای! " تو کتب اربعه هست!" ضمنااز این حدیث میخوای چیو ثابت کنی؟
  • یه طلبه دیگه ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    دوست طلبه ما ابتداء منبع و مآخذ این ظاهرا روایت را بیاورند تا بعد با ایشان وارد بحث شویم.
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    لطفا به رییس جمهور بگید در حوزه ای که تخصص نداره وارد نشه
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    عجب استدلالی! لابد اگه میخواست مکتوب باشه برعکسشو می گفت
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    عجب! ظهور عالمی جدید!
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    نصیری وظیفه خودشو انجام داده لطفا به رییس جمهور بگید بجا این مباحث بره دنبال مشکلات مردم
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    و ایضا اینکه جای این بحثها ولو درست در پیام نوروزی و ان هم از سوی فردی غیرمتخصص نیست
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    بیکار کسی دیگه هست! فرار از پاسخگویی در خصوص اوضاع اقتصادی عاقبتش همینه
  • عبدالله ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    عمو راست می گه، کسی نگفته انسان شبیه خداوند است، بلکه عرفان می گوید انسان کامل عین خداوند و خود خداوند است!!!
  • حجت ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    هواي نفس داره بيداد ميكنه آقا .
  • اسلام مووی ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    به نام حق با سلام و عرض ادب حتما این راه را ادامه دهید و اینگونه مطالب را بنویسید بسیار مهم و البته تاثیر گذار و لازم است.
  • هاشمي ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    به نظرم آقاي رييس جمهور همون اندازه در مورد مسايل الهيات و انسان شناسي آگاهي داره كه آقاي نصيري داره. بنابراين يا هر دو بايد حرف بزنند يا هر دو حرف بزنند. البته به نظرم رييس جمهور كمي ديدش بازتر و عميقتر از آقاي نصيري باشه.
  • يك طلبه ساده ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    دوستان عزيز تعبير «كان الله و لم يكن معه شئ» روايت است، اما «الآن كما كان» جمله ابراهيم ادهم از بزرگان مشايخ صوفيه است. در ضمن براي اثبات وحدت وجود از روايات و آيات دلايل بسيار محكمتر و مستندتري وجود دارد و لازم نيست حرف ابراهيم ادهم را به علي علي السلام نسبت بدهيم. ديگر اين كه منظور از وحدت وجود نزد فلاسفه و عرفا كاملا با آن چيزي كه آقاي نصيري و دوستانشان ميفهمند، متفاوت است.
  • مرتضی ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    جناب امیر! اولا خداوند امر به سجده بر حضرت آدم که حجت و خلیفه الهی بود، کرد نه بر نوع انسان و ثانیا حتی با فرض امر سجده بر انسان این اثبات خداگونگی انسان و مظهر اسماء و صفات خداوند بودن انسان را نمی کند.
  • محمد ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    نظریات این اقا را درباره انحرافی بودن استفاده از تکنولوژی انتب بیوتیک تلفن همراه و... را هم منتشر کنید بد نیست تا مخاطبان بفهمند یادداشت کی را می خوانند
  • بی سواد ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    بیکار من و تو هستیم که فقط برای نظر الکی دادن ساخته شدیم . هیچ حرکتی برای کشورمون انجام نمیدیم و فقط پرازیت خالی هستیم
  • محمود ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    اين قدر منفي بافي نكن مردم از بس خوردن دارن مي‌تركن همين شما كه اينا را نوشتي اگر شكمت سير نبود نمي‌اومدي اينترنت برا خبرها كامنت بزني مثل كارگزاي بدبخت سر شيفت كاري بودي.
  • محمود ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    چرا آقاي رئيس جمهور اين مطالب را از فلاسفه و عرفا گرفت آورد تو پيام نوروزي ؟؟؟ بعدشم اين قدر جوش نخوريد نه كسي تا حالا خدا را شناخته و نه روح انسان را و نه حتي يك مورچه را بيخودي اطلاعاتتون را به رخ هم نكشيد اينا علم نيست همش جهالته.
  • محمود ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    چرا آقاي رئيس جمهور اين مطالب را از فلاسفه و عرفا گرفت آورد تو پيام نوروزي ؟؟؟ بعدشم اين قدر جوش نخوريد نه كسي تا حالا خدا را شناخته و نه روح انسان را و نه حتي يك مورچه را بيخودي اطلاعاتتون را به رخ هم نكشيد اينا علم نيست همش جهالته.
  • همون طلبه اولیه ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    0 0
    با سلام اولا دوستانی طلبه ای که پاسخ دادن(هردو عزیز)رو دعوت میکنم به مباحثه از طریق چت و حتی حضوری دوما در مورد سند اون حدیث و اینکه از این دست روایات زیاد داریم این رو مطالعه کنید http://s2.picofile.com/file/7345117739/Zamimeh.docx.html در ضمن بازم میگم تمام مشکلات ما در مورد فلسفه و این نوع عرفان از نفهمیدن آقایونه یعنی سعی کردن بفهمن نتونستن و بعدش زدن زیر همه چی مثلا کاسه ی امام رو میشکوندن به بهانه ی این که نجسه چرا؟؟؟؟؟ چون نمیفهمیدن و ابراز نفهمیدن هم نمیکردن بلکه از نفهمیدنشون فرار میکردن یا مثلا تو همین قم برید ببنید با علاه طباطبایی چی کار که نکردن در حالی که قد علمی و عملی شون تا زیر زانوهای علامه هم نمیرسید بحث خیلی بحث پیچیده ایییه و اینجا هم نمیشه مطرح کرد بازم میگم ایراد از سایت مشرقه که همچین مطلبی رو گذاشت آخه چه دلیلی داره شما میخوایید احمدی رو بکوبید میزنید وحدت وجود رو میکوبید نویسنده ی مقاله هم معلومه از بیست متری فتوحات و رساله ی توحیدییه و... نگذشته والا قشنگ تر اشکال میکرد. حالا مثلا سر دلالت این حدیث شک کنیم پس این آیه ها چی؟؟؟: هو الاول و الآخر و ةاهر والباطن و... یا انه و بکل شی محیط و...که آقایون بعضا میگن اینا متشایهات هستن که استادمون میفرمود:شما امر برتون مشتبه شده و الا اینا از محکم ترین محکماتن با اجازه یا علی.
  • همون طلبه دومی ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    0 0
    این جور چاله میدانی و خارج از ادب حرف زدن در شأن یک طلبه نیست. آیا علامه حلی که تحصیل فلسفه را حرام می دانست، و دهها فقیه و متکلم بزرگ شیعی دیگر یه زیر زانوهای علامه طباطبایی می رسیدند یا نه؟! آیا ملا محسن فیض که داماد ملاصدرا و شاگرد ویژه او بود و بعد از یک عمر فلسفه و عرفان خوانی مستبصر شد و برگشت (به رساله الانصاف او مراجعه شود) در کجای زانوی علامه بود! از شما سند یک روایت خواسته شد نه چیز دیگر. چرا این همه پرت و پلا گویی؟
  • عليرضا ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    0 0
    آخه برادران عزيز بهتر نيست كار خبري تون رو انجان بديد براي چي با طرح مسائل معرفتي سنگين كه هنوز بين علما در موردش بحثه كار خودتون رو به عنوان يه سايت خبري هم لوث ميكنيد!! اگر هم خيلي علاقه به مباحث علمي و معرفتي و... داريد بهتره يه سايت ديگه براي اين كار بزنيد اونجا هر چقدر خواستيد تبليغ آراء مكتب تفكيك رو بكنيد كسي هم كاري به كارتون نداره! اين كار شما نفهميدن و نشناختن ظرفيت يك رسانه براي طرح مسائل مختلف اصلاً جاي اين حرفا اينجاست!!! بهتره براي متفاوت جلوه دادن خودتون و تظاهر به داشتن مبناي معرفتي مستقل راه هاي ديگه اي رو انتخاب كنيد چون اونوقت اگه يه آدم بيكاري پدا بشه كل سايتتونو زير و رو هزار تا تناقض از از تو خبرهاتون با اين عقايد معرفتي تون در مياد اونقت گند قضيه درمياد نميتونيد جمعش كنيد!!!!
  • مهدی ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    0 0
    سلام، عرفان یک میدان برای عمل منتهی به درک است پس درست اینه که وقتی ما وارد عرصه عمل نشده ایم و هیچ درکی از مسیر معرفتی خاص که تا حالا ازش هیچ بزه ای ندیدیم نداریم قضاوت نکنیم ما همه مسلمانیم و معتقد به لااکراه فی...، به نظر من اقای رییس جمهور اصلا قصد تبلیغ اعتقاد خاصی به شکل صوفیانه نداشت بلکه عادت ما شده که حتی کوچکترین فکری رو که در سامانه فکری ما وجود نداره و ما درکی از اون رو نداریم رو به سادگی یا به سختی رد میکنیم ظاهرا در منطق ما جایی برای سازش و صلح وجود نداره و همه دنیا مشکلاتش با جنگ حل میشه و ای راه درست نیست وقتی اعتقادی که بزه کار نیست روازاد بذاریم
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    0 0
    ممکنه جناب موحد در باره تصوف متشرع و غیر متشرع توضیح بدهند؟ منظورم این است که آیا به نظر ایشان ما تصوف متشرع هم داریم؟ همچنین عرفان گرایی گسسته از آسمان یعنی چه و این که آیا فی المثل عرفان ابن عربی متصل به آسمان است؟
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    0 0
    اقا مهدی بفرما که وحدت وجود که اساس و بنیان عرفان است منتهی به کدام عمل است؟
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    0 0
    شما هم بهتره برید همون سایتا رو بخونین شما ها رو چه به این حرفا
  • یه طلبه سومی ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    0 0
    اینجا که انقد بی ادب و بی حساب بحث میکنی حتما حضوری کتک کاری میکنی! تو طلبه لابد قد علمی و عملیت بالای زانوی بزرگانی چون آیات عظام وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، سیستانی و ... است که به خودت جرات میدی اینطور توهین کنی
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    0 0
    چون تو اوج گرانی و تورمی حرفی بزنه که هیچ ربطی به وظیفه و مسولیتش نداره
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    0 0
    من گرسنمه شام می خوام
  • مرتضی ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    0 0
    ارتباطی بین صحبت های آقای رئیس جمهور و این نوشته نمیبینم،چرا خوشتون میاد به زور یکی رو هول بدید توی یه ورطه ای که مشخصه منظورش این نبوده؟ این نوشته پایه منطقی درستی ارائه نداده البته بنده این مدل صحبت کردن رئیس جمهور رو هم اصلا نمی پسندم،
  • ناظر ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    0 0
    مشرقی های عزیز ! برای ترور شخصیتی احمدی نژاد کار دیگه ای مونده که نکرده باشید؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس