کد خبر 1082689
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
آپشنهای فنی خودرو- تفاوتهای سقف پانوراما با سانروف و مونروف در چیست؟

تقریبا همه ما می‌دانیم سانروف چیست. اما مونروف و سقف پانورامیک یا پانوراما مانند سانروف چندان شناخته شده نیستند و حتی عده زیادی هر ۳ این موارد را سانروف می‌نامند. اما حقیقت این است که این ۳ مورد با یکدیگر تفاوت دارند.

به گزارش مشرق، سانروف در گذشته‌ مثل امروز شیشه‌ای نبود و تنها بخشی از سقف با همان جنس فلز به حساب می‌آمد که باز می‌شد و مثل اسپویلر در قسمت عقب حفره سانروف و روی سقف قرار می‌گرفت. حتی نمونه‌های اصلی آن به‌صورت دستی جابه‌جا می‌شدند. اما کم‌کم سانروف‌های شیشه‌ای با استفاده از شیشه‌های رنگی و طلق‌های ایمنی نیز ساخته شدند. در این حالت بخشی از سقف بالای سر سرنشینان مانند همان نمونه‌های قدیمی باز می‌شد و هوا را وارد کابین می‌کرد و یا با برداشتن بخشی از سقف می‌شد تنها از خاصیت ورود نور آن به کابین بهره برد.

بیشتر بخوانید:

معرفی پورشه ۹۱۱ تارگا مدل سال ۲۰۲۱ +عکس

اما در دهه 70 فورد دست به ابداعی با نام مونروف زد که شاید پدر سانروف‌های امروزی باشد و البته بسیاری از کارشناسان در حقیقت آنچه ما امروز با نام سانروف می‌شناسیم را مونروف می‌دانند.

فورد به جای قطعه فلزی قابل جابه‌جایی سانروف‌های قدیمی شیشه گذاشت و حتی بعدترها این شیشه کل نیمه بالایی سقف را گرفت. اما شیشه رنگی مذکور مثل سانروف‌های شیشه‌ای امروزی قابل جابه‌جایی نبود و اگر قابلیت جابه‌جایی داشت نیز در حد اندک برای ورود هوا به کابین بود.

سقف سانروف

سانروف سقفی از جنس شیشه است که حدود یک سوم مساحت کلی سقف خودرو را شامل می شود. سقف سانروف به دو صورت دستی و برقی موجود است، که یکی از این دو مورد یعنی حالت دستی آن منسوخ گردیده است. ورود نور دلنشین خورشید و باد ملایم بیرون خودرو به طرفداران سقف سانروف افزوده است. سانروف از ابتدای کارش تا به امروز در سه مدل متفاوت عرضه شده است که این سه مدل(از لحاظ جنس) عبارتند از: شیشه-پارچه - فلزی

بی شک شما هم به مانند من اطلاع دارید که سانروف یک آپشن نوپا و جدید نیست ولی با این وجود چندی پیش و در مراسم رونمایی دنا پلاس آبی پوشان جاده مخصوص کرج با ذوق فراوان گفتند که دنا پلاس اولین خودروی ملی مجهز به سانروف است، لذا این امر نشان میدهد که با وجود قدمت نسبتا زیاد سانروف ما شاهد حضور این آپشن در خودروهای معمولی نیستیم. و حتی کمپانی های خودروسازی در بعضی از خودروهایشان(ارزان قیمت) سانروف را به عنوان آپشن تلقی و از آن به صورت سفارشی در خودرو خود نصب می کنند، البته در حال حاضر کمپانی های درخور جهانی در کلاس های خودرویی معدودی به عنوان یک آپشن استاندارد از این نوع سقف استفاده می کند که این کلاس ها عبارتند از:

خودروهای سدان - خودروهای لوکس - خودروهای شاسی بلند

سقف پانوراما

سقف پاناروما در حقیقت نوع پیشرفته‌تر سقف‌های مونروف به حساب می‌آید که برای اولین بار در سال 2008 توسط شرکت شورولت بر روی خودروهای مدل کروز قرار گرفت. سقفی شیشه‌ای را که از قسمت عقب تا جلوی سقف کشیده شده باشد تا سرنشینان دید کاملی از فضای بالای سری داشته باشند؛ سقف پاناروما می‌گویند.

تا اینجای کار سانروف و مونروف در حقیقت فضای بالای سر سرنشینان جلو را پوشش می‌دادند و لذت زیادی را از تابش نور خورشید و چشمک ستارگان نصیب کسانی‌که روی صندلی عقب نشسته بودند نمی‌کردند. به همین دلیل کمپانی‌های خودروسازی آمدند و سقف را کاملا برداشتند و به جایش از یک شیشه ایمنی ضخیم با قطر معمولا 5 سانتی‌متر و برخوردار از پلی‌کربنات برای جذب 60 درصد از اشعه‌های مضر خورشید استفاده کردند. به این ترتیب آپشنی که آن را با عنوان سقف پانورامیک می‌شناسیم متولد شد.

بدون شک سرنشینان خودروهایی که از سقف پانوراما بهره می برند لذت خاصی را در روز و شب خواهند برد(در زمان حضور در خودرو) چرا که در روز شاهد زیبایی های تابش خورشید هستند و حتی با باز کردن سقف پانوراما در هوای گرم تابستان از نسیم دلنشین عبوری از سقف خودرو خود لذت خواهند برد و در تاریکی شب از زیبایی ستاره ها بهره مند خواهند شد. مخصوصا اگر محل عبوری آن ها در کویر خشک باشد.

البته در ابتدا سقف پانورامیک در حقیقت تنها دو سانروف پشت سر هم بود، یعنی خودروسازان آمده بودند و یک سانروف اضافه برای سرنشینان عقب خودرو در نظر گرفته بودند. دو سانروف که توسط یک تیر سازه‌ای از یکدیگر جدا می‌شدند. بعدترها اما سقف شیشه‌ای با یک درز انقطاع کوچک آمد و در برخی از خودروها هر دو قسمت جلو و عقب این سقف پانورامیک مثل سانروف حرکت می‌کرد و باعث می‌شد سقف بالای سر سرنشینان آسمان باشد. البته در بیشتر خودروهای مجهز به سقف پانورامیک تنها تکه جلویی قابلیت حرکت و باز شدن دارد.

سقف مونوروف

برای اینکه بتوانید به طور صحیح از اختلافات و تفاوت سانروف و پاناروما آگاه شوید باید با فناوری دیگری به نام مونروف آشنا باشید. مونروف به نسبت سقف‌های سانروف، فناوری جدیدتری به حساب می‌آیند؛ در دهه‌ی 1970 میلادی، شرکت فورد برای اولین بار این نوع از سقف را معرفی کرد.

مونروف نیز می‌تواند باز شود و جریان هوای تازه را از خود عبور دهد اما بازشدن مونروف مثل سانروف به طور کامل نیست و فقط قسمتی از جای خود برای عبور هوا، حرکت می‌کند. اما نیاز به داشتن سانروف برای ورود حجم زیادی از هوا در کنار استفاده سرنشینان عقب از مونروف باعث شد تا هم سانروف در خودروها قرار بگیرد و هم سقف پانوراما وارد دنیای خودروسازی شود.

مقایسه تفاوت سانروف و پانوروما و مونروف

همانطور که خواندید، هر سه نوع سقف سانروف، مونروف و پانوروما برای باز کردن دریچه‌ای رو به آسمان برای سرنشینان خودرو طراحی و ساخته شده‌اند و هر کدام به نحوی برای رسیدن به این هدف کمک می‌کنند. از دیگر اهداف آن ایجاد روزنه‌ای جدید برای ورود هوا به اتاقک است.

از تفاوت سانروف و مونروف به جز اشاره کردن به جنس و شفافیت آن‌ها، می‌توان گفت که سانروف تماماً باز می‌شود؛ در حالیکه مونروف با وجود آنکه باز می‌شود و امکان ایجاد جریان هوا را ممکن می‌سازد ولی مانند سانروف کاملاً باز نمی‌شود و فقط قسمتی از جای خود برای عبور هوا حرکت می‌کند. پس اختلافات بین این دو نوع از سقف خودرو، می‌تواند به عنوان تفاوت سانروف و پانوروما نیز لحاظ شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    4 0
    مشرق دنیایی شدی رفت
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    2 6
    عالی بود
  • محمدباقر IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    6 2
    ما که پرایدش رو هم نداریم
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    2 2
    چنین مرکب راهوارم آرزوست!
  • ناشناس IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    1 3
    این دیگه چه نظرایی که دادین بجای تشکر از این همه توضیحات واضح و شفاف واقعا سپاسگزارم توضیحات کاملا واضح بود، به امید پیشرفت ایران در ساخت خودروهایی با کیفیت بهتر، زیباتر و قیمت مناسب که همه مردم عزیز کشورمان حداقل یه خودرو که نیاز هر خانوادست رو داشته باشند. خودروهایی مثل کوییک،پراید،تیبا تنها خودروهایی هستن که مثلا برای قشر ضعیف جامعه طراحی و ساخته شدند، اما نه زیبایی دارند نه کیفیت مثلا همین پراید،چرا خودروسازان برای پراید حتی سنسور اکسیژن که دوتا هستش یدونه گذاشتن و مشتری خودش باید هزینه کنه برای سنسور اکسیژن، یا تیبا چرا اینقد ضعیف و با طراحی معمولی ساخته شده، با وجود این همه طراحان خوب و مطرح کشورمان باید خودروهایی با طرحهای زیبا و کیفیت بالا به مردم عزیز کشورمان عرضه بشه، چرا ایران نمیتونه مثل کشورهای خارج خودروهایی با ظاهر زیبا و با کیفیت به مردم خودش عرضه کنه، آیا مردم ایران لیاقتشان خودروهایی بی کیفیت و با ظاهر نه چندان زیبا با قیمت بالا هستن؟؟؟ به امید پیشرفت ایران عزیزمان
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      3 2
      انشالله بعد از صد سال
  • مسعود IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    5 0
    به نظر من مردم هر کشوری اندازه لیاقت و منش و کار خودشون از زندگی لذت میبرن یکی تو لس انجلس آمریکا،یکی تو زنجان ایران مثه من یکی هم تو افغانستان....اینم بگم همیشه خشک و تر با هم میسوزه...اگه صاحبان یک کشور پولدار به فکر مردم باشن مطمان باشید پراید و پژو الان بهترین ما نبودن
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      1 0
      افغانستان کا بهترین ماشین ها رو سوار میشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس