کد خبر 1082513
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
رئیسی

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه باید تولید عشایر مورد حمایت همه بخش‌ها قرار گیرد، افزود: باید به صورت قانونمند از عشایر حمایت شود.

به گزارش مشرق،  آیت الله رییسی در  دیدار با عشایر استان فارس با بیان اینکه بدون تردید عشایر سرمایه‌های ارزشمند بی بدیل در این کشور هستند، گفت: هر جا عشایر در این کشور حضور دارند، امتیاز فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تولیدی و سرمایه‌های ارزشمندی هستند که باید نسبت به این سرمایه عظیم خداوند را شاکر بود.

وی با اشاره به صفات عشایر از جمله ایمان، صداقت، ایستادگی و مقاومت و موثر بودن در حفظ کشور و انقلاب و ارزش‌ها، تصریح کرد: دیروز در مقابل انگلیسی ها، تاریخ این کشور حضور و مقاومت و ایستادگی و رشادت عشایر را ثبت کرده است و در ۸ سال دفاع مقدس، ۲۵۰۰ شهید عشایری داشته‌ایم.

ببینید:

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه عشایر بیشترین نقش را در تولید کشور ایفا می‌کنند، گفت: عشایر هم در مبارزه، مقاومت، ایستادگی و خستگی ناپذیری امتحان خوبی را پس داده و کارنامه درخشانی دارند و هم در عرصه تولید ایفای نقش می‌کنند.

باید تولید عشایر مورد حمایت همه بخش‌ها قرار گیرد

آیت الله رییسی با بیان اینکه باید تولید عشایر مورد حمایت همه بخش‌ها قرار گیرد، افزود: باید به صورت قانونمند از عشایر حمایت شود.

وی به موضوعاتی از قبیل بیمه عشایر اشاره و تاکید کرد: باید بیمه عشایر توسعه پیدا کند و با پشتوانه‌های مالی، اعتباری، بیمه‌ای و امنیتی باید این جریان مولد و مخلص نسبت به انقلاب و نظام و ارزش‌ها که در میدان عمل و اجرا پیشتاز است، مورد حمایت قضایی و مالی و اعتباری قرار گیرد.

رییس قوه قضاییه توسعه نهادهای داوری عشایری را مورد تایید و اهتمام قرار داد.

آیت الله رییسی عنوان کرد: ما موافقیم که هرچه اختلافات و مسائل در درون عشایر پیش می‌آید، بتواند با ریش سفیدی، کدخدامنشی و آنچه که ریشه در فرهنگ اسلامی و ملی عشایر دارد، حل شود و این موضوع مورد استقبال ماست.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت عشایر برای حل مسائل عشایری اظهار کرد: با ظرفیت عشایری می‌توان مسائل عشایر را حل کرد و توسعه نهاد داوری را رییس کل دادگستری استان فارس دنبال کند تا این موضوع در جای جای زندگی عشایری دیده شود و مسائل عشایری در درون عشایر حل شود و کمتر به دادگستری آید.

وی با بیان اینکه مراتع، ظرفیت کشور محسوب می‌شوند، گفت: عشایر بلد هستند که هم از مرتع به خوبی استفاده کنند و هم مرتع را به خوبی حفاظت کرده و هم آن را برای آیندگان حفظ نمایند.

مراتع از تصرف متصرفان حفظ شود

آیت الله رییسی تاکید کرد: این مراتع به عنوان ذخایر باید حفظ شود و از هرگونه تعرض و تصرف در امان باشد. باید از هرگونه دست اندازی و تصرف مراتع که بخواهد زندگی عشایری را تهدید کند، جلوگیری شود و ما در این قضیه معتقدیم که دادگستری، مسئولان اجرایی و سازمان محیط زیست و سازمان مراتع و جنگل‌ها باید کمک کنند تا مراتع از تصرف متصرفان حفظ شود.

رییس دستگاه قضایی در ادامه گفت: تعدی به مراتع به معنای تعدی به ذخایر کشور و ذخایری است که دست عشایر است و از آن نسل به نسل استفاده می‌کنند.

آیت الله رییسی با بیان اینکه مراتع باید حفظ شود، گفت: امنیت مرتع، عشایر و ذخایر در کشور باید حتما تضمین شود و این کاملا سخن درست و به جایی است که باید پیگیری و اقدام گردد.

رییس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود و در خصوص ابلاغ‌های الکترونیک اذعان کرد: ترتیبی داده شود که در استان فارس و همه استان‌های عشایرنشین که دسترسی به ابزار دیجیتال امکانپذیر نیست، به نحوی ابلاغ صورت گیرد که حقوق افراد ضایع نگردد.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: باید ساز و کاری ایجاد شود که در این استان و در هر جایی که عشایر زندگی می‌کنند، چون زندگی آن ها، زندگی تولیدی است و در منطقه‌ای که می‌روند برای این است که تولید را افزایش دهند، نباید بخاطر رفتن و کوچ کردن حقی از این‌ها به هیچ وجه ضایع شود.

وی افزود: در جایی که دسترسی دیجیتال نیست باید زمینه‌ای فراهم کرد تا ابلاغ‌ها به موقع به دست افراد برسد و به هیچ عنوان روش ابلاغ نباید تضییع حق آنان شود و این کار به روش‌هایی باید انجام شود تا منجر به حفظ حقوق عشایر به هر نحو شود.

وی در ادامه در خصوص سخنان یکی از حاضرین در حوزه تعلیم و تربیت، گفت: ۱۰، ۱۱ مورد را اشاره کردند که نمی‌خواهیم در این جلسه بحث کنیم؛ اما خواهشم این است که کارگروهی بعد از این جلسه حتما تشکیل شود که با حضور بخش‌های مختلف اعم از آقای استاندار، رییس کل دادگستری و سازمان‌های مربوطه باشد و آن مواردی را که در استان بشود با ساز وکارهای استانی حل کرد، حتما این کار را انجام دهند.

آیت الله رییسی ادامه داد: در خصوص آن مواردی که به مرکز ربط دارد، موارد را منتقل کنند و ما حتما پیگیری می‌کنیم. مدیرکل بازرسی نیز در این جلسات شرکت کند تا آن مواردی که لازم است از سوی سازمان بازرسی پیگیری شود نیز مورد پیگیری قرار گیرد.

رییس دستگاه قضایی تصریح کرد: در حوزه تعلیم و تربیت نکات خوبی را گفتند. آماری که عزیزان ما می‌دهند، آمار ارزشمندی است. آقای استاندار اشاره کردند که الان بیش از ۷۰ درصد از قضات، وکلا، مدیران دستگاه‌های اجرایی و پزشکان فوق تخصص از عشایر هستند.

وی با اشاره به فرمایشات امام خمینی (ره) در مورد عشایر عنوان کرد: اینکه ۷۰ درصد از فرهیختگان ما امروز از عشایر ما در این استان هستند، این همان ذخیره‌ای است که امام (ره) فرمودند و باید تلاش کرد تا این ذخیره بتواند هم امروزِ ما و هم آیندگان ما را تامین کند.

آیت الله رییسی در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع وسایل ارتباطات جمعی و رسانه ملی عنوان کرد: این سخنی که اشاره کردند، سخن حقی است و من از رسانه ملی و عزیزانمان در تلویزیون می‌خواهم که حتما در تقویت ایستگاه‌ها تلاش کنند تا عشایر بتوانند از رسانه ملی استفاده کنند و این، هم حق عشایر و هم وظیفه ماست.

وی در خصوص طرح هادی که توسط یکی از حاضرین مطرح شد نیز گفت: یکی از عزیزان برای بنده نوشتند که بنیاد مسکن برای این امر اعلام آمادگی کرده است. بنده خواهش دارم در آن کارگروه که آقای استاندار تشکیل می‌دهند و رییس کل محترم دادگستری هم حضور دارد، از بنیاد مسکن نیز دعوت شود.

آیت الله رییسی اذعان کرد: درست است که به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا کارهایی انجام شده، اما، چون آقایان نکاتی را که در این جلسه می‌فرمایند، باید خروجی داشته باشد و معلوم شود که این نکات و گره‌ها به دست مسئولان مربوطه که خودشان نیز بحمدالله در این رابطه انگیزه دارند، پیگیری میشود تا انشاءالله شاهد اقداماتی در این رابطه باشیم.

آیت الله رییسی با اشاره به مسائل قضایی خانواده‌های عشایر بیان کرد: خانواده‌های عشایری در زمره اصیل‌ترین خانواده‌ها هستند و مسائل زنان و خانواده در عشایر چارچوب‌های مربوط به خود را دارد که در تحکیم نظام خانواده در عشایر موثر است و میتواند برای بخش‌های دیگر در کشور جنبه الگویی پیدا کند. جهات دینی و مذهبی و معنوی و هم جهات مولد و موثر بودن در جامعه در زندگی عشایر رعایت می‌شود.

امروز مدعیان حقوق انسان بزرگترین ناقضان حقوق بشر و انسان هستند

وی افزود: در جوامع شهری اغلب مردم مصرف کننده هستند؛ باید ببینیم چه کسی تولیدکننده و موثر است و چه کسانی پرچمدار ارزش‌ها هستند و دفاع از حریم انسانیت می‌کنند. امروز می‌بینید که کسانی که مدعی حقوق بشر هستند، چگونه به دست آن‌ها اولیات حقوق انسان لگدمال می‌شود. امروز مدعیان حقوق انسان بزرگترین ناقضان حقوق بشر و انسان هستند. می‌بینید چگونه پایشان را بر گلوی انسان‌ها می‌گذارند و نمی‌گذارند نفس بکشند. این‌ها خودشان را کشور توسعه یافته و مدافع حقوق انسان می‌دانند. امروز فریاد عالم از بی عدالتی نظام استکبار و حکومت آمریکایی‌ها وغربی‌ها بلند شده است.

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در زندگی عشایری معنویت، اخلاق، مروت، گذشت و ایثار هست که باید روز به روز تقویت شود.

وی افزود: بنده با این نظر موافقم که مراودات ما با کشورها و همسایگان ظرفیتی برای مسائل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی ایجاد کند. این همان چیزی است که رهبری از ما و کسانی که فرهنگ کشور را دوست دارند، می‌خواهند. داشته‌های ما فراوان است و باید به آن‌ها دل بست. کسانی که دل به بیگانه بسته‌اند، سخت در خطا هستند و روز به روز خطای آن‌ها بیشتر معلوم می‌شود.

آیت الله رییسی گفت: برخی فکر می‌کنند که سرمایه فقط ابزار تولید است؛ در کنار ابزار تولید به اخلاق نیاز داریم و اگر اخلاق نباشد، همین وضعیت مغرب زمین به وجود می‌آید. ممکن است بگویند فلان کشور توسعه یافته است، اما مسائل اخلاقی در آن ذبح می‌شود و باید توسعه یافتگی در همه امور وجود داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه افزود: نسبت به مشاوره‌های خانوادگی هم سخن درستی مطرح شد.

با کدخدامنشی و داوری و بزرگان عشایر مسائل حل شود

وی درباره تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها در دادگستری اظهار کرد: تاکید داریم که حتی‌الامکان پرونده به دادگستری نیاید و با کدخدامنشی و داوری و بزرگان عشایر مسائل حل شود؛ اما اگر به هر دلیلی مشکلی حل نشد و به دادگستری آمد، تسریع در رسیدگی در دادگستری مورد تاکید ماست.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: هرچه می‌گذرد به این سخن حق رهبری بیشتر می‌رسیم که فرمودند من آینده این کشور را بسیار درخشان و امید بخش می‌بینم. آن حکیم فرزانه به درستی آینده را می‌بینند. در شرایط فعلی علیرغم تهدیدات دشمن در منطقه دست توفق و برتری برای کشور و جبهه انقلاب اسلامی است و در منطقه هم اعتراف می‌کنند که دست برتر از آن جبهه انقلاب اسلامی با محوریت ایران اسلامی است. دست برتر را شهدا، حاج قاسم سلیمانی و عزیزان جانفشان که بی نام و نشان جان عزیزشان را اهدا کردند، به ارمغان اوردند و این‌ها اقتدار ایجاد کردند و تولید قدرت نمودند.

وی بیان کرد: از همه عزیزان تشکر می‌کنم و امیدوارم که انشاءالله مواردی که مطرح شد، دنبال شود. یکی از مسائل احداث و توسعه مدارس شبانه روزی ویژه فرزندان عشایر و روستاهای محروم بود که نکته بسیار خوبی است. همچنین آب رسانی به عشایر در قالب حفر چاه در مسیر و آب رسانی‌های سیار برای شرب و دام از نکاتی است که مورد اهتمام می‌باشد.
رئیس دستگاه قضا افزود: موضوع بیمه عشایری هم مطرح شد و حفظ مراتع نیز باید هم توسط عزیزان و هم دستگاه‌های مربوطه انجام شود. انشاءالله آنچه شنیدیم و آنچه گفتیم برای رضای خداوند متعال باشد و خداوند سایه رهبری را بر سر ما مستدام بدارد و عشایر را به عنوان ذخائر انقلاب برای ما حفظ کند. انشاءالله همت، مردانگی، فتوت، ایثار، ایمان، صبر و بردباری روز به روز در ملت و عشایر افزون شود و خداوند به بنده طلبه توفیق بدهد که بتوانم به عنوان سرباز نظام و رهبری، خدمتگزار مردم و عشایر باشم. مواردی که در جلسه عرض شد، استاندار و رییس کل دادگستری دنبال خواهند کرد که انشاءالله در سفر بعدی به استان فارس، شاهد این باشیم که یا همه این موارد یا بخش عمده‌ای از آن‌ها حل شده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس