حمید خلیلی - مدیر نشر شهید کاظمی

در این سال‌ها افتخاراتی چون ناشر تقدیر شده در کتاب سال دفاع‌مقدس و نامزدی در جشنواره جلال آل‌احمد، برای انتشارات شهید کاظمی به دست آمده که هیچ کدام از اینها بدون عنایت ویژه شهدا امکان‌پذیر نبود.

به گزارش مشرق، انتشارات شهید کاظمی که در چند سال اخیر به عنوان یکی از فعال‌ترین ناشران کشور مطرح شده است در ایام کرونا هم تسلیم این ویروس نشده و به‌رغم همه مشکلات در سال جدید با جدیت تمام به فعالیت پرجنب‌وجوش خود در حوزه نشر کشور ادامه داده است. حمید خلیلی، مدیر این انتشارات که چند سالی است به عنوان ناشر پیشرو ادبیات پایداری مشهور است در گفت‌وگو با ما به بررسی فعالیت‌های اخیر این انتشارات پرداخته است.

* جناب خلیلی! شاید برای بسیاری از مخاطبان نحوه شکل‌گیری انتشارات شهید کاظمی جالب توجه باشد، در این باره توضیح می‌دهید؟

اگر بخواهم صادقانه بگویم باید عرض کنم منشأ شکل‌گیری انتشارات شهید کاظمی، عنایت شهید کاظمی بوده است و بنده که از دوستان و همرزمان این شهید بزرگوار در دوران دفاع ‌مقدس بودم پس از به شهادت رسیدن این شهید تصمیم به راه‌اندازی موسسه فرهنگی شهید کاظمی گرفتم که حدود ۶ سال فعالیت‌های جدی فرهنگی و تربیتی در نجف‌آباد اصفهان در قالب این موسسه انجام می‌شد تا اینکه یکی سفرهای اردویی نوجوانان موسسه شهید کاظمی به مشهد مقدس باعث تغییر رویکردی اساسی در موسسه شد. در اردوی مشهد ما از بچه‌های موسسه خواستیم اوقاف فراغت خود را با نوشتن داستان‌های کوتاه بگذرانند. پس از پایان اردو و با جمع‌آوری و مطالعه داستانک‌ها با یک موضوع غیرقابل پیش‌بینی مواجه شدیم و آن کیفیت بیش از حد تصور داستانک‌ها بود. از همانجا ما به فکر چاپ این داستان‌ها افتادیم که پس از اتفاقاتی تصمیم گرفتیم ابتدا یک کتابفروشی زیر نظر موسسه شهید کاظمی در نجف‌آباد اصفهان راه‌اندازی کنیم تا بچه‌های موسسه بیشتر از گذشته با حال و هوای حرفه‌ای کتاب و کتابخوانی آشنا شوند و در همین راستا توانایی‌های بیشتری در حوزه نویسندگی کسب کنند.

احداث این کتابخانه از چند منظر برای موسسه شهید کاظمی سبب خیر شد. یکی از این  موارد بحث اشتغال‌زایی نوجوانان و جوانان موسسه بود اما مهم‌ترین مساله این بود که موسسه فرهنگی شهید کاظمی با تبدیل شدن به پایگاه کتاب‌های ادبیات پایداری در استان اصفهان به کارکرد جدیدی دست یافته بود و آن چیزی جز آغاز فعالیت ترویجی آثار ادبیات پایداری در کشور نبود. این رویکرد به نقطه عطفی در ساختار موسسه شهید کاظمی بدل شد و همان موقع توانست اتفاق‌های مهمی را در حوزه آثار دفاع‌مقدس و انقلاب رقم بزند که از این میان می‌توان به فروش ۴ هزار نسخه کتاب «من زنده‌ام» توسط بچه‌های موسسه در شهر نجف‌آباد اصفهان اشاره کرد. در ادامه با احداث یک کتابخانه دیگر نسبت به اخذ مجور انتشارات شهید کاظمی اقدام و رسما به صنعت  نشر  ورود کردیم.

* اگر اشتباه نکنم شهید حججی هم در آن زمان از چهره‌های فعال موسسه شهید کاظمی بود.

بله! این شهید بزرگوار که آن زمان نوجوان بود یکی از فعال‌ترین نیروهای موسسه بود که در ابتدا عضو گروه‌های علمی و ورزشی موسسه بود و پس از مدتی تحت تاثیر بیانات رهبر حکیم انقلاب به گروه «کتاب» موسسه پیوست.

* کدام بیانات منظور شماست؟ 

همان سال‌ها که فعالیت ترویجی بچه‌های  کتابفروشی موسسه به اوج خود رسیده بود، همراه با سایر فعالان حوزه کتاب دیداری با رهبر معظم انقلاب داشتیم و بنده در ابتدای این جلسه درباره این فعالیت به مقام معظم رهبری توضیح دادم و ایشان تا پایان دیدار چندین بار خطاب به فعالان حوزه کتاب از فعالیت ترویجی موسسه یاد کردند و به سایرین توصیه کردند که اینگونه اقدامات را سرلوحه کار خود قرار دهند. بنده پس از این دیدار این مباحث را بین بچه‌های موسسه مطرح کردم که شهید حججی هم با شنیدن این بیانات بلافاصله به گروه کتاب موسسه پیوست تا به نوعی در ولایت‌پذیری گام مهمی در حوزه فرهنگی بردارد.

* با این اوصاف، باید گفت انتشارات شهید کاظمی برخلاف روال معمول ابتدا در حوزه توزیع و ترویج گام برداشته و سپس وارد بازار هزارتوی نشر شده است.

یک مشکل اساسی که بسیاری از ناشران با آن مواجهند، عدم فروش مورد انتظار آثارشان است که این اتفاق به دلیل نبود مخاطب برای آثارشان رقم می‌خورد اما انتشارات شهید کاظمی در واقع در جهت معکوس سایر ناشران حرکت کرد، به این صورت که با فعالیت‌های ترویجی‌مان قبل از ورود به عرصه نشر تعداد زیادی مخاطب آثار ادبیات پایداری برای خود دست و پا کردیم، به طوری که قبل از انتشار آثارمان از فروش قطعی تعداد قابل توجهی از آن اطمینان خاطر داریم و با فراغ بال با انواع و اقسام فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی به سراغ مخاطبان جدید می‌رویم.

* در اساسنامه انتشارات شهید کاظمی اینطور آمده که یکی از فعالیت‌های اصلی این انتشارات، حوزه ترویج کتاب است، آیا در این حوزه به دیگر ناشران هم کمک می‌کنید؟

به جرات می‌توان گفت در حوزه پخش آثار، انتشارات شهید کاظمی یکی از فعال‌ترین ناشران کشور است که علاوه بر پخش آثار خودمان، پخش منشورات ۱۰۰ ناشر را هم عهده‌دار هستیم و این اتفاق مهم را با کمک شبکه بزرگ مخاطبان موسسه شهید کاظمی رقم می‌زنیم.

* در حوزه پخش آثار این ۱۰۰ ناشر که اشاره کردید، بیشتر چه نوع آثاری عرضه می‌شود؟

همانطور که در ساختار کاری انتشارات شهید کاظمی آمده است، ما در این انتشارات آثاری را که بر مبنای ۳ موضوع بیانات رهبر حکیم انقلاب، محوریت شهدا  و «مقاومت و پایداری» استوار باشد، روانه بازار نشر می‌کنیم و در حوزه توزیع آثار ۱۰۰ ناشر تحت قرارداد هم کتاب‌هایی را پخش می‌کنیم که در یکی از این ۳ محور اصلی بگنجد، زیرا مخاطبان ثابت ما اغلب پیگیر تازه‌های نشر در این موضوعات هستند.

* اینکه انتشارات شهید کاظمی به عنوان یکی از فعال‌ترین ناشران خصوصی کشور شناخته می‌شود بی‌دلیل نیست، شما در حوزه ادبیات پایداری طی ۸ سال فعالیت خود در حوزه نشر، کتاب‌های بسیاری با موضوعات مختلف انقلاب اسلامی، ادبیات پایداری و مقاومت به چاپ رسانده‌اید اما به زعم اغلب مخاطبان این حد از تولیدات به کیفیت آثار کمترین لطمه را وارد کرده است، در این‌ باره توضیح می‌دهید؟

در وهله اول باید گفت، این موارد که شما اشاره‌ کردید جز لطف خدا و همراهی مخاطبان وفادار هیچ علت دیگری ندارد اما کم‌لطفی است در این لحظه از کارکنان انتشارات شهید کاظمی یادی نکنم که به معنای واقعی جهادگرانه و با عشق و علاقه در این انتشارات مشغول به فعالیت هستند و بدون شک این حجم از موفقیتی که شما می‌گویید بدون حضور این عزیزان رقم نمی‌خورد. اما اگر بخواهم کمی با مصداق درباره عملکرد انتشارات شهید کاظمی بگویم، باید به این نکته اشاره کنم که از ســال ۹۱ با گسترش فعالیت‌های‌مان، ترویج کتاب و فرهنگ کتابخوانی را سرلوحه‌ فعالیت‌های فرهنگی خود قرار دادیم  و انتشـارات شهیدکاظمی را تأسیــس کردیم. این انتشارات تا به امروز ۳۲۰ عنــــوان کتاب در حوزه ادبیات پایداری و مقاومت اسلامی روانه بازار نشر کرده است و از سوی دیگر در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به ‌عنوان ناشر برگزیده سال انتخاب شدیم که این اتفاق مسؤولیت ما را برای عملکرد بهتر سخت‌تر کرده است.‌

البته در این سال‌ها افتخاراتی چون ناشر تقدیر شده در کتاب سال دفاع‌مقدس و نامزدی در جشنواره جلال آل‌احمد، برای انتشارات شهید کاظمی به دست آمده که هیچ کدام از اینها بدون عنایت ویژه شهدا امکان‌پذیر نبود.

* انتشارات شما در حوزه ترجمه هم فعالیت چشمگیری دارد؛ در این ‌باره توضیح می‌دهید؟

تاکنون ترجمه ۲۰ کتاب از زبان‌های دیگر به فارسی را عهده‌دار بوده و در توزیع گسترده آن نقش داشته‌ایم که این کتاب‌ها همگی با محوریت فرهنگ پایداری و مقاومت بوده است اما در کنار این موارد، ترجمه چندین عنوان کتاب از انتشارات به زبان‌های عربی، اردو و انگلیسی را هم برای مخاطبان غیرفارسی‌زبان داشته‌ایم که آثار «کار باید تشکیلاتی باشد»، «سربلند»، «دیدم که جانم می‌رود»، «عشق فصل»، «پایان»، «ملاصالح»، «ابووصال»، «چمروش»، «شهید عزیز»، «عباس برادرم»، «رفیق مثل رسول»، «از ام‌الرصال تا خان طومان»، «ماه در آینه» و «خداحافظ دنیا» را شامل می‌شود.

* شما در حوزه آثار با محوریت زندگینامه شهدای مدافع حرم یکی از انتشاراتی‌های پیشرو محسوب می‌شوید، آیا این روند ادامه خواهد داشت؟

قطعا همین‌طور خواهد بود و تاکنون انتشارات شهید کاظمی حدود ۴۰ اثر با موضوع مدافعان حرم روانه بازار نشر کرده است که این روند صعودی مسلما ادامه خواهد داشت. البته بیان این نکته خالی از لطف نیست که از میان آثار انتشارات ۲۶۱ عنوان ویژه پایداری، مقاومت و بیانات مقام معظم رهبری بوده است که در کنار این مورد ۱۳ عنوان کتاب در حوزه استکبارستیزی و جریان‌شناسی و همچنین ۱۱ عنوان کتاب با موضوع نقد مذاکرات هسته‌ای و برجام منتشر کرده‌ایم.

* همان‌طور که خودتان اشاره کردید در کارنامه کاری انتشارات شهید کاظمی آثار پرسروصدایی را درباره برجام و مذاکرات هسته‌ای روانه بازار نشر کرده‌اید و از سوی دیگر هم بتازگی کتاب جنجالی «جاسوس‌بازی» را منتشر کردید، به نظر شما وارد شدن به حوزه نشر آثار جنجالی برای انتشارات بی‌حاشیه شهید کاظمی خطرناک نیست؟ و از اینکه انتشارات شما را وارد حاشیه کند، نگران نمی‌شوید؟

ببینید! ابتدا باید با قاطعیت اشاره کنم که تمام آثار منتشر شده انتشارات شهید کاظمی باید حول یکی از ۳ محوری که پیش از این اشاره شده است بگنجد. دوم آنکه ما به هیچ عنوان در انتشارات شهید کاظمی کار غیرقانونی انجام نمی‌دهیم و هر چیزی را که دستگاه متولی اجازه نشر بدهد در چارچوب کاری خود انجام می‌دهیم و اگر منعی برای برخی آثار باشد هم ضمن پیگیری به قانون احترام می‌گذاریم.

*«وطن‌امروز»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس