ایران عراق

یک پایگاه محافظه‌کار آمریکایی به طور کنایه‌آمیزی به واشنگتن توصیه کرد وقت آن رسیده که اذعان کنیم نبرد برای نفوذ و تسلط بر خاورمیانه را مدت‌ها پیش به ایران باخته‌ایم، نبردی که شاید هرگز نمی‌بردیم.

سرویس جهان مشرق - پایگاه تحلیلی امریکن کارنزروتیو در یادداشتی به قلم رابرت مور مشاور سیاست عمومی در مؤسسه اولویت‌های دفاعی نوشت: کشمکش بر سر قدرت در بغداد در جریان است. عراق میان آمریکا و ایران گرفتار شده است. رهبر مذهبی کشور همسایه، سرزمین باستانی پارس، سردار ارشد خود را به بغداد می‌فرستد تا دست به اقدام نظامی مخفیانه زده و دولت را تحت کنترل خود دربیاورد. این سردار بواسطه لیاقت و در عین حال رفتار آرام و متواضعش در کشور خود یک قهرمان انگاشته می‌شود و سودای مال و مقام در سر ندارد. حضور وی موجبات عصبانیت و وحشت رهبران عرب را فراهم می‌آورد و ناگهان ترور می‌شود و فصل دیگری به پیشینه طولانی خشونت‌های خونین در منطقه می‌افزاید.

اما آنچه در بالا به تصویر کشیده شد مربوط به ماه ژانویه ۲۰۲۰ در خارج از فرودگاه بین‌المللی بغداد نیست. این رویداد مربوط به سال ۸۱۸ میلادی است و جنگجوی ترور شده نیز فضل بن سهل وزیر پارسی مأمون خلیفه است. مأمون به‌تازگی یک مسلمان شیعه را به‌عنوان جانشین خود معرفی کرده و به ضدیت با اعراب متهم شده است. ترور فضل و سردار قاسم سلیمانی به فاصله حدود ۱۲۰۰ سال از یکدیگر کاملاً شبیه هم نبودند ــ [سردار] سلیمانی در جریان حمله پهپادی آمریکا ترور شد. اما هر دوی این رویدادها نمایانگر پیشینه جامع و خشونت‌بار نفوذ سرزمین پارس و ایران در سرزمین عراق امروزی است.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


همزیستی و درآمیختگی فرهنگی و مذهبی دو کشور

این تاریخچه سرشار است از تنازع از طرف امپراتوری‌های خارجی، از امپراتوری مغول گرفته تا انگلیس، که به دنبال کنترل منطقه بودند و در نهایت ناگزیر منطقه را ترک کردند. کشمکش میان اعراب سنی و پارسی‌های شیعه نیز در این اثنا ادامه داشته است. آمریکا شاید قوی‌ترین نیروی نظامی دنیا در طول تاریخ را داشته باشد، اما هیچ شاهد و مدرکی دال بر اینکه ما قادریم این الگو را تغییر دهیم وجود ندارد.

این نشریه آمریکایی در ادامه می‌نویسد: این الگوی کشمکش داخلی و نفوذ خارجی ناموفق تا حدود زیادی به خاطر جغرافیای منطقه است. در حالی که امپراتوری‌ها تلاش دارند از صدها یا هزاران مایل دورتر اوضاع را تحت کنترل بگیرند، این فرهنگ‌ها و فرقه‌های مذهبی هزاران سال در کنار هم زیسته‌اند و با یکدیگر درهم‌آمیخته‌اند. ضرب‌المثل قدیمی چینی در خصوص دشواری حاکمیت بر سرزمین‌های دوردست ــ که می‌گوید «کوه‌ها بلند هستند و امپراتور بسیار دور» ــ اکنون نیز حتی در عصر فناوری‌های مدرن مصداق دارد.

تصور کنید که دولت چین تلاش کند رابطه میان آمریکا و کانادا را کمرنگ سازد. حتی اگر آمریکا تا این حد قدرتمند نبود و جمعیتش کمتر از اینها بود، باز هم هماهنگی امور از آنسوی دنیا به لحاظ لجستیکی و مالی یک چالش عظیم قلمداد می‌شد ــ تازه اگر ما به مقابله برنمی‌خاستیم.

آمریکا فاقد منابع لازم جهت جلوگیری از نفوذ ایران در عراق است

رابرت مور معتقد است: آمریکا فاقد منابع لازم جهت جلوگیری از نفوذ ایران در عراق است. نظریه ضدشورش هنوز یک مفهوم نسبتاً جدید و سیال به شمار می‌رود، اما اجماع همگانی این است که برای کنترل شورش به حداقل ۲۰ نیروی ضدشورش در ازای هر ۱۰۰۰ نفر سکنه نیاز است. جمعیت ۳۸ میلیون نفری عراق نیازمند ۷۶۸۰۰۰ نیروی ضدشورش است که این رقم حدوداً ۱۰۰۰۰۰ نفر بیشتر از مجموع نیروهای فعال ارتش و تفنگداران دریایی آمریکاست. در خصوص ایران نیز به نیرویی متشکل از ۶/۱ میلیون نفر نیاز است که برابر با مجموع نیروهای نظامی فعال آمریکا، انگلیس، و آلمان است.

خوشبختانه، نیازی نیست که آمریکا در راستای امنیت داخلی خود با نفوذ ایران در عراق مقابله کند. در خصوص خاورمیانه، منافع ما بر پایه ممانعت از حملات تروریستی ضد سرزمینمان و محافظت از مسیرهای حیاتی بازرگانی، به ویژه در حوزه انرژی، استوار است. از طریق بهبود روابط خود با بازیگران منطقه‌ای و همکاری در راستای ممانعت از جنگ می‌توانیم به نحو احسن منافع خود را حفظ کنیم و نیازی نیست که در یک مناقشه تاریخی از کسی جانبداری کنیم.

القاعده و داعش خطر بزرگ‌تری متوجه منافع آمریکا می‌کنند نه شبه‌نظامیان ایران

اگرچه ایران از گروه‌های شبه‌نظامی حمایت می‌کند، اما گستره فعالیت این گروه‌ها به منطقه محدود می‌شود ــ خارج کردن نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه از خطری که گروه‌های مذکور متوجه آمریکایی‌ها می‌کنند به شدت می‌کاهد. از سوی دیگر، سازمان‌های افراط‌گرای سنی نظیر القاعده و داعش که از حمایت عمده جهان عرب برخوردارند خطر بزرگ‌تری متوجه منافع آمریکا کرده‌اند. نکته طنزآمیز اینکه، ایرانی‌ها طی سال‌های اخیر در نبرد علیه این سازمان‌ها طرف ما و دولت عراق را گرفته‌اند.

عراق برای آمریکا هیچ اهمیت راهبردی ندارد

باید از خود بپرسیم کاستن از نفوذ ایران در عراق چه امتیازهایی نصیب ما می‌کند، جدای از اینکه چنین کاری تا چه حد سخت و دشوار است. عراق فاقد اهمیت راهبردی نزد آمریکاست ــ هیچگاه چنین اهمیتی نداشته است. فرقی نمی‌کند با این توجیه موافق باشید یا نه، کنار زدن صدام حسین از قدرت موجب برهم خوردن موازنه قدرت شد و به ایران فرصت داد تا نفوذ خود را گسترش دهد.

امریکن کانزروتیو در پایان گزارش خود از جنگ‌طلبان آمریکایی انتقاد می‌کند و می‌نویسد: متأسفانه، عوامل خودی در واشنگتن که حرفه و پیشه خود را بر پایه جنگ‌طلبی با ایران بنا نهاده‌اند همچنان مسیر واضح امور را نادیده می‌گیرند ــ این مسیر همانا سیاست خویشتنداری و دوراندیشی است که منافع امنیت ملی ما را در اولویت قرار می‌دهد. تا وقتی که این وضعیت تغییر نکند، تلاش‌های آمریکا برای سربالا ساختن جریان آب در منازعه باستانی شیعه و سنی، صرفاً نیروها و منابع خود را هزینه می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ایرانی وطن پرست US ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    54 21
    زنده باد ایران زنده باد عراق زنده باد افغانستان
    • محمد IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      31 3
      من از جمهوری اسلامی ممنونم که شرافت ایران وایرانی رو حفظ کرده. برای من کرامت نفس از جونم بیشتر ارزش داره. امیدوارم معیشت مردم عزیز ایران هم به زودی سرسامون بگیره.
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      25 2
      دم هردوتون گرم، واقعأ من هم حاضرم کمتر پول دربیارم ولی کرامت نفسمو ازدست ندم. اروپا درس خوندم ولی برگشتم ایران پشیمونم نیستم. اگر کشور خوب میخوایم باید همه تلاش کنیم.
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    28 36
    سود نفوذ و هزینه ی منابه کشور در خاورمیانه برای ایران و ایرانی چیست؟؟؟؟ نتیجه اینکارو یکی توصیح بده . فقط لطفا بحث امنیت وسط نکشین که کلی کشور هستن که نفوذی در منطقه خودشون ندارن و کشورهای پیشرفته و با امنیت بالایی هستن ، هدف اصلیتون بگین بخاطر امنیت بهونه و دست اویز برای پاک کردن صورت مسئله ست ، هدف نهایی چیست؟
    • ببم جان IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      32 14
      عراق دومین شریک اقتصادی ایرانه و صادرات ما به عراق حدود ۳۰ برابر کل اروپاست
    • بهرام IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      19 14
      به توچه
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      23 21
      اولا اگر مدافعان حرم نبودند امروز ما با غول داعش در خاک خودمان در حال جنگ بودیم در حالی که دو کشور ثروتمند منطقه یعنی عراق و سوریه را در چنگ داشتند و قدرتشان صدها برابر بود دوما اگر حزب الله در سال ۲۰۰۶ اسرائیل را متوقف نکرده بود بعدش نوبت ایران بود اعترافات فرمانده آمریکایی هست که جنگ سال ۲۰۰۳ با عراق شروع خاورمیانه ی جدید بود و در سال ۲۰۰۸ با حمله به ایران تمام میشد اما وقتی حزب الله که یک متحد ایران بود این چنین آن ها را زمین گیر کرد فهمیدند که دیگر وای به حالشان اگر به ایران هجوم بیاورند و ایضا یکی از اهداف نگه داشتن عمق استراتژیک بیخ گوش دشمن اصلی یعنی اسرائیل هست اگر فکر کنی مشکل ما با اسرائیل فقط در بحث فلسطین هست سخت در اشتباهی اون مسئله به جای خود اما اگر این عمق استراتژیک نبود امروز اسرائیل به نیل تا فراتش رسیده بود و پای نجسش را بر خاک تمام همسایگان سمت غرب و مردمان مسلمان منطقه گذاشته بود،بعدش هم نوبت تجزیه ایران و شکل گیری نقشه ی خاورمیانه جدیدش به شکل تمام و کمال بود...همچنین ما این قدرت منطقه ای را با کمترین هزینه داریم که اونم ذیل هزینه های نظامیمان که یکی از کمترین هزینه ها در منطقه هست تعریف میشه اکثر دلاور مردان جبهه ی مقاومت حاضرند در راه ولایت جانشان فدا نمایند ما مثل عربستان و امثالش نیستیم که با پول عده ای را بخریم اون کسانی که در این منطقه دارند جانانه در مسیر ولایت میجنگند چه ایرانی چه غیر ایرانی به خاطر ایمان و عقیده ی راسخشان هست...هدف نهایی پاک کردن غده ی سرطانی منطقه اسرائیل و اذنابش هست اون موقع ما و تمام مردم منطقه و حتی جهان روی آرامش میبینند و شرایط برای انقلاب جهانی امام زمان ارواحنا فداه آماده میگردد...ان شاءالله
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      13 15
      دسترسی به آبهای بین المللی
    • ایمانی IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      10 14
      اگر ازبحث امنیتی وپل بودن عراق برای دسترسی ایران به مرزهای بزرگترین دشمن ما یعنی اسرائیل بگذریم. عراق میتواند بزرگترین شریک تجاری ایران و مرکز صادراتی ایران به غرب آسیا باشد. عراق به تنهایی میتواند موجب شکوفایی وجهش تولیدات کشورمان باشد.اگر عنایتمان از غرب به همسایگانمان معطوف شود.
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      14 13
      در متن این بتده خدا صبغه تاریخی را آورده . حکم تمدنی ما ایجاب میکند که در اطرافمان حضور و نفوذ داشته باشیم .همانطور که دیگران میکنند . ایرانیکه چهل سال قبل خودش را از نفوذ آمریکا رهائی داد برای هماوردی نیاز به دوست و شریک دارد . و حال که تا کنون برای دفاع از منافعمان سعی و تلاش و ایثارگری بخرج داده ایم باید به این قوت بیشتر برسانیم . و هر آنچه در حوزه های مختلف از ما ساخته باشه به آنها در مقابله با نفوذ دشمن مشترک یاری رسانیم . اقتصاد هست و امنیت هم همینطور . شما اگر توانائی داشته باشی در محله روی حرفتان حساب میکنند و دوستان شما در قبال حمایت شما بشما کمک هم میکنند که شما میتونی آسوده خاطرتر زندگی کنی . پس چند دست قویتر از یکدست هست . اینجاست که کشورها با مزیت های مختلف نظامی اقتصادی و فنی و فرهنگی میتوانند در دیگر کشورها حضور و پشتیبان برای خود داشته باشند . فقط اختصاص به کشور ما هم ندارد . اعراب پول میدهند تا حمایت نظامی و خرید تسلیحاتی داشته باشند و چون حکومت بیشترشان بر پایه تصمیم قدرت ها شکل گرفتند از ابتدا محتاج حمایت آنان بوده و هستند و پول بابتش میدهند . بالاخره اگر سودی هر چند کم هم داشتند سراغشان رفته اند . سیصد و خورده ای پایگاه نظامی آمریکا در دنیا فقط بخاطر امنیت تنهاش نیست که آنهم بسیار مهم و اساسی هست . در کنار آن منافع اقتصادی و سیاسی هم هست . چطور میگه ایران تحریم و اغلب حرف شنو بودند . همه عوامل بهم ربط داره که در جمع نفوذ هست . حال چهل ساله که ما از لاک دفاعی و حوزه نفوذ آمریکا در آمدیم و با استقلال داریم رشد میکنیم.و شاخ و برگ بیشتر در میاوریم . که برخی آنرا تمدن کهن ایران مینامند که در حال شکوفائی واحیای دوباره هست و بعضی تمدن اسلامی . و جمع کثیری هر دو را
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      1 0
      حقیقت رو اگه میخوای بدور از این به اصطلاح تحلیل های سیاسی: دسترسی به خاک خاص اورشلیم در زمان خاص
    • رحمت عیدی IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      3 0
      دوست عزیز اولا شرایط ایران با دیگر کشورها فرق دارد هم بخاطر اهداف و آرمانش هم دشمنی غرب و صهیونیسم جهانی با ایران که یکیش همین اهداف و آرمانهای خاص ایران است که با باقی کشورها فرقی اساسی دارد ،دوما همه کشورهای مد نظر شما علیرقم اینکه متحد آمریکا هستند و زیر نفوذ صهیونیسم اما نه تنها در منطقه خود بلکه در کل دنیا خصوصا منطقه استراتژیک ما هم نفوذ داشته و دارند و تلاش برای هرچه بیشتر کردنش دارند،پس هدف اصلی نفوذ قدرتمند شدن است هم قدرت نظامی هم اقتصادی هم سیاسی که بطور انکار ناپذیر و واقعی مکمل و وابسته به هم هستند و بدون یکدیگر ناقص که نمیتوان و نمیشود یک مورد را جدا کرد خصوصا در مورد کشور ما که مستقل است و فاقد چتر حمایتی قدرتهای غرب و شرق،پس در اختیار داشتن ظرفیتهای اقتصادی و بازارهای صادرات منطقه و در اختیار داشتن نقاط استراتژیک در منطقه مثل داشتن بندری در مدیترانه ودسترسی به آبهای آزاد،و داشتن متحدینی قدرتمند در منطقه هاب انرژی دنیا، نفوذ همه جانبه امنیتی اقتصادی سیاسی در منطقه ضامن بقا و قدرتمند شدن ایران است برای رسیدن به اهداف ایدئولوژیک و استراتژیکش،ضمنا هزینه های مورد ادعای شما احتمالا کمی اغراق آمیز است ولی هرگونه هزینه برگشتی ۱۰ به یک دارد،تاریخ ابر قدرتها و شرایط آنها را کمی مطالعه کنی دستت متوجه دلایل هزینه کرد برای نفوذ میشوی البته نفوذی دوستانه و حمایتی نه نفوذ استعماری و استسماری
    • فرزند ایران IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      2 0
      این دوستمان که گفت کلی کشور پیشرفته و بدون نفوذ داریم. یکی را بگوید. هر کشور پیشرفته و با توانایی های اقتصادی و نظامی بالایی به دنبال افزایش نفوذش در منطقه و حتی جهان است. از نمونه های کوچکی مثل قطر، امارات و کوبا گرفته تا کشورهای بزرگی مانند ترکیه، آلمان و چین. نفوذ و تحمیل اراده در یک منطقه عامل قدرت برای هر کشوری است.
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      0 0
      ۱۵:۱۹ اون امنیتی که اینطوری میخوای ناچیز جلوه اش بدی اگه نبود الان نمیتونستی بیای اینجا بشینی و داستان سر هم کنی ... برو فیلم های جنایت های داعش رو نگاه کن تا بفهمی چیکار میکردن .
  • US ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    21 25
    ایران و عراق جدایی ممکن نیست
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    11 17
    محال است ترامپ بتواند ارزش دلار را قبل از انتخابات دسامبر به ۵۰ هزار تومان برساند
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      3 6
      16:08 پینوکیو آدم شد، تو هنوز نشدی؟؟!!!
  • فراجناحی IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    19 9
    نفوذ با زور سرنیزه سیطره است که این روزها شیطان بزرگ که در عراق مخوف ترین زندانها را بپا کرده و از کشتار مردم عراق هم ابایی ندارد در خاک عراق هم این کار را میکند و سیاستمداران خائن هم در عراق از آنها پذیرایی میکنند . ایران برای دفاع از حرم اهل بیت ( علیهم السلام) و مبارزه با شیاطین زمان شهید داده ، نه بخاطر نفوذ در کشوری .امیر مومنان علی ( ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند: من اصلح ما بینه و بین الله، اصلح الله ما بینه و بین الناس.هر کس میان خود و خدایش را اصلاح کند، خدا میان او و مردم را اصلاح می کند . راز نفوذ ایران در دل ملتها این است .
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    11 0
    ایران با تمدنی کهن و با وجود قومیت های فراوان مرکز منطقس و با افغانستانی ها ، عراقی ها و ... اشتراک بسیار بسیار زیادی دارد این کشورها با ایران مرزهای طولانی دارند و حوادث داخل این کشورها بر داخل ایران موثره و بالعکس ، از نظر مردم و حکومت ایران هیچ فرقی بین شیعه و سنی و یهودی (و نه صهیونیست) و مسیحی و آنطرف بین فارس و عرب و ترک و لر و بلوچ و مازنی و گیلگ و مشهدی و بندری و ... نیست مردم عراق چه شیعه چه سنی چه ایزدی چه مسیحی چه یهودی برادران تاریخی و کهن ما هستند و ما اصلا نمی توانیم برای ملت افغانستان یا ملت عراق بد بخواهیم چون تاثیرش مستقیم و غیرمستقیم می آد داخل مملکت خودمان و آنطرف آمریکا کشورش 10هزار کیلومتر دورتره و هیچ اشتراکی (در حد صفر مطلق و نه حتی صفر حدی) با مردمان این منطقه ندارد شاید شرارت ها و فتنه انداختن های آنگلوصهیون ها شاید کوتاه مدت اثراتی نقطه ایی داشته باشد اما در نهایت آمریکا تجاوزگر به این منطقه و مردمانشه و دیر یا زود باید گورشو گم کنه ما حتی با ملت امارات یا عربستان هم هیچ مشکلی نداریم مشکل ما با چند پادشاهی وابسته به غربه که این ها هم دیر یا زود یا باید تغییر رفتار بدن یا جاشونو به حکومت های مردمی که مصالح ملت های منطقه را هم ببیند دهند چون آمریکا بالاخره شرش از منطقه کم خواهد شد .
  • دیده بان IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    4 0
    امام خامنه ای:ایران وعراق دوملتی هستندکه تن ها ودلهاوجانهایشان به وسیله ایمان به الله ومحبت به اهل بیت وحسین بن علی(ع) متصل به یکدیگرند،روزبه روزهم این اتصال زیادخواهدشد،دشمنان سعی برتفرقه دارند اما نتوانسته اندوتوطئه آنان اثری نخواهدکرد.
  • دیده بان IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    3 0
    ایران والعراق لایمکن الفراق
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    3 0
    افرین مشرق عزیز
  • یاسر GB ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    2 0
    بدبخت ملتی است که زیر تسلط کشور دیگری باشد/ البته ملت عراق در تظاهرات گسترده پارسال نشون دادن که سلطه پذیر نیستن. اون تظاهرات به خاک و خون کشیده شد ولی اوضاع چنین نخواهد ماند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس