کد خبر 1081500
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای

فرهنگ جوانمردی به عنوان فرهنگ عمومی در همه اقشار وجود داشته و قابلیت ترویج عمومی را دارد.

به گزارش مشرق، انجمن حامیان فرهنگ و مرام پهلوانی به مناسبت 17 شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای بیانیه ای منتشر کرد:


به نام خدای پهلوان آفرین
فرهنگ پهلوانی میراث پرافتخار و ارزشمند ایرانیان یکتاپرست است که با بهره گیری از تعالیم اسلام تکامل یافته و با الگو قراردادن جوانمرد عالم بشریت حضرت علی(ع) و اتکا به مضامین معنوی و مرام اخلاقی برگرفته از قرآن، احادیث و روایات، منابع مکتوب بزرگان عرصه ادبیات همچون شاهنامه فردوسی، سبک زندگی بی نظیری را به بشریت معرفی و هدیه کرده است.
فرهنگ جوانمردی به عنوان فرهنگ عمومی در همه اقشار وجود داشته و قابلیت ترویج عمومی را دارد.  
امروزه همگان از بی اخلاقی ها ناراضی اند و فرهنگ پهلوانی با شاخص های ایمان، انصاف، صداقت، راستی، پاکدامنی، گذشت، ایثار، دست گیری ضعفا، دفاع از مظلوم و ... نیاز همه جوامع بشری است.
جوانمردی، زن و مرد ندارد، کوچک و بزرگ ندارد، ایرانی و غیرایرانی ندارد. همه اقشار نیازمند این فرهنگ هستند. کاسب و کارمند و کارگر و مدیر و هنرمند و ورزشکار و سیاستمدار و فرهنگی و ... زندگی بهتری را با جوانمردی خواهند داشت.  
پهلوانی مفهومی انسانی است که در حین قدرت، تواضع و مردم داری را می طلبد و تقویت جسمانی و روحانی را توامان می خواهد. با همین مفهوم در طول تاریخ، "پهلوانی در ورزش" تجلی ویژه ای پیدا کرده است.
از سال 1385 پس از تغییرات مدیریتی در فدراسیون ورزش های باستانی و کشتی پهلوانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی اصلی فرهنگ پهلوانی خوشبختانه با الهام از رهنمودهای مقام معظم رهبری، مسیر احیا در پیش گرفته شد.
برای احیای این فرهنگ غنی با همتی مضاعف، تدارک اسناد بالادستی ملی و بین المللی( ثبت ملی، ثبت یونسکو، تصویب روز فرهنگ پهلوانی- 17 شوال در تقویم رسمی کشور و تصویب آیین نامه ترویج و توسعه و ... ) در دستور کار و تصویب قرار گرفت که برخی از توفیقات به شرح مختصر ذیل است:
1.    سال 1387 آیین های پهلوانی و زورخانه ای توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت ملی رسید.
2.    سال 1387 برای نخستین بار، "آیین های پهلوانی و زورخانه ای ایران" در تالار همایش مقر اصلی یونسکو ( پاریس ) با حضور سفرای کشورهای جهان، معرفی و نمایش داده شد.
3.    سال 1388 آیین نامه "ترویج فرهنگ پهلوانی از طریق توسعه ورزش زورخانه ای" شامل شرح وظایف نهادها، سازمانها و وزارتخانه ها توسط شورای فرهنگ عمومی تصویب شد.
4.    سال 1389 "روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای" توسط شورای فرهنگی عمومی مطابق با 17 شوال به عنوان سالروز نبرد پهلوانانه جوانمرد عالم بشریت حضرت علی(ع) در جنگ خندق و نماد مبارزه با هوای نفس در "ضمیمه" تقویم رسمی کشور تصویب شد.
5.    سال 1389 پس از همتی مضاعف طی 4 سال تلاش علمی، فنی و اجرایی با همکاری سازمان میراث فرهنگی و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در یونسکو – پاریس "آیین های پهلوانی و زورخانه ای ایران " مورخ 16 نوامبر 2010 توسط سازمان علمی آموزشی و فرهنگی ملل متحد ( یونسکو ) در فهرست میراث ناملموس ( معنوی ) بشری تصویب شد.
6.    سال 1391 پس از 3 سال تلاش مستمر و تدارک برنامه های منظم از سال 1389 انتقال روز 17 شوال از "ضمیمه" تقویم به "متن" تقویم رسمی کشور توسط رییس جمهور وقت تصویب شد.
7.    سال 1393 عنوان و مفاد آیین نامه مصوب سال 1388 اصلاح و تکمیل شد. آیین نامه "ترویج فرهنگ پهلوانی و توسعه ورزش زورخانه ای" مشتمل بر شرح وظایف 44 نهاد، سازمان و وزارتخانه و تاسیس ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی توسط شورای فرهنگ عمومی تصویب و ابلاغ شد و جشن رسمی ثبت یونسکو در روز 17 شوال با حضور مشاور مقام معظم رهبری، وزاری ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان میراث فرهنگی در کاخ گلستان برگزار گردید.
8.    سال 1394 برای نخستین بار برگزیدگان جامعه ورزش ( مربیان، قهرمانان، مدیران و ... ) در دو سطح استانی( اداره کل ها ) و ملی ( فدراسیون ها ) از رشته های مختلف ورزشی به عنوان "مروجان فرهنگ پهلوانی" با فعالیت یکساله دبیرخانه ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی مستقر در فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی شکوهمند با حضور تنی چند از اعضای هیات دولت، معرفی و تجلیل شدند.
با بهره گیری از مصوبات ارزشمند فوق و تجربه نمونه کارهای اجرایی تاثیرگذار و فراگیر برای تحقق منویات مقام معظم رهبری و اجرای اسناد بالادستی طی دهه فوق الذکر ( 1394 – 1385 )، کمترین توقع از متولیان رسمی این ورزش و فرهنگ است که اکنون تلاش و توفیق برای ترویج فرهنگ پهلوانی چندین برابر باشد.
متاسفانه در سال های اخیر نه تنها مسیر پرافتخار قبلی طی نشده، کارهای قبلی تکامل نیافته حتی در وضعیت انفعالی و عوام فریبی، مباحث انحرافی مثل ورود بانوان به گود زورخانه از مراکز رسمی متولی این فرهنگ و ورزش اصیل ایرانی شنیده می شود! در حالی که اصل این موضوع با ابهامات و مسائل بسیاری مواجه است و نواقص زیادی در مقدمات دارد چنانکه همواره ورود زنان در هر مقوله ای بدون مطالعه، بی برنامه و بدون رعایت شرع و عرف، متاسفانه با مفسده هایی همراه بوده که نه تنها آثار مثبتی نداشته و حرمت بانوان را حفظ نکرده بلکه هویت اصلی موضوع را تخریب کرده و نماد تهاجم فرهنگی شده است. ترویج فرهنگ پهلوانی، فراجنسیتی است ولی آیا تدبیر متولیان ترویج فرهنگ پهلوانی، ورود زنان به گود و انجام ورزش زورخانه ای است؟! حمایت رسمی از سطحی ترین و مبتذل ترین روش اجرا با ابهامات بسیار، تدبیر است یا تخریب؟! مسوولیت ها مقطعی است ولی آثار عملکردها باقی خواهد ماند.
در پایان؛ انجمن حامیان فرهنگ و مرام پهلوانی ضمن تبریک سالروز 17 شوال - روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای به خادمان، مروجان و حامیان فرهنگ و مرام پهلوانی، امیدوار است با احساس مسوولیت تک تک اعضای جامعه به ویژه مدیران متولی ورزش کشور شاهد حفظ، رونق و ترویج این میراث و فرهنگ غنی، جذاب و کهن بشری باشیم. و من ا... توفیق.
بیستم خرداد ماه 1399 مطابق با 17 شوال 1441
انجمن حامیان فرهنگ و مرام پهلوانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس