کد خبر 1081358
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
etf

عباس معمارنژاد معاون امور بیمه و بانک و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد: تاآخر این هفته وضعیت ETFهای واگذارشده به مردم مشخص می‌شود و از اول تیرماه این واحدهای سرمایه‌گذاری از طریق بورس قابل معامله می‌شوند.

به گزارش مشرق،  یکی از طرح های مالی دولت در سال ۹۹ عرضه صندوق های قابل معامله در بورس با نام صندوق های ETF می باشد که نخستین صندوق ETF با نماد دارایکم در بورس عرضه و توسط سهامداران خریداری شد قرار بود معامله صندوق های ETF در بورس بعد از ۲ ماه صورت بگیرد که در مصوبه شورای عالی بورس در ۳۰ اردیبهشت ۹۹ به یک ماه کاهش پیدا کرد و معاملات نماد بورسی دارایکم از اول تیرماه امکان پذیر می شود.

بیشتر بخوانید:

انواع صندوق‌های سرمایه گذاری را بشناسید

عباس معمارنژاد، معاون امور بیمه و بانک و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد اعلام کرد: واحدهای صندوق واسطه‌گری مالی یکم که برای هر دارنده کدملی تا سقف ۲ میلیون تومان از طریق شبکه بانکی و بورس با نماد دارایکم واگذار شده بود از اول تیرماه در بورس قابل معامله می‌شود. وی خاطر نشان کرد: سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF فرصت خوبی برای مردم است تا بخشی از پس‌انداز خود را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند. در همین راستا وی از واگذاری دو ETF دیگر به نام‌های صندوق واسطه‌گری پالایشی و فلزی در نیمه اول امسال خبر داد.

عباس معمارنژاد معاون امور بیمه و بانک و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد در مورد اینکه چه زمانی واحدهای خریداری شده صندوق واسطه‌گری مالی یکم قابل معامله می‌شوند، گفت: تا آخر این هفته وضعیت ETF‌ های واگذار شده به مردم مشخص می‌شود و از اول تیر ماه این واحدهای سرمایه‌گذاری از طریق بورس قابل معامله و خرید و فروش می‌شوند.

دولت در راستای واگذاری سهام خود در شرکت‌های دولتی و بانک‌ها اولین ETF صندوق قابل معامله بورسی به نام صندوق واسطه‌گری مالی یکم را طراحی کرد که برای هر دارنده کدملی تا سقف ۲ میلیون تومان از طریق شبکه بانکی و بورس واگذار کرد و قرار شد واحدهای این صندوق از تیرماه در بورس قابل خرید و فروش باشد.

«دارا یکم»  چه وقت وارد پرتفوی می‌شود؟

همچنین به گفته معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات به علاوه باقیمانده سهام دولت در بیمه البرز و بیمه اتکایی امین جمعاً به ارزش ۲۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده بود که قرار بود این سهام در قالب صندوق واسطه‌گری مالی یکم و با تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصد به عموم مردم واگذار شود که در اولین تجربه از واگذاری اینگونه واحدها بیش‌ از ۳.۵ میلیون نفر از شهروندان ایرانی شراکت کردند و هنوز کار تسویه و اختصاص واحدها به خریداران به طور کامل انجام نشده و قرار است از اول تیرماه ۹۹ این واحدهای صندوق واسطه‌گری مالی در پرتفوی دارایی‌های افراد قرار گیرد و افراد بتوانند دارایی‌های خود را از طریق بورس خرید و فروش کنند.

واگذاری دو ETF دیگر به نام‌های صندوق واسطه‌گری پالایشی و فلزی در نیمه اول امسال

همچنین طبق اعلام قبلی معاون وزیر اقتصاد قرار است در نیمه اول امسال دو ETF دیگر به نام‌های صندوق واسطه‌گری پالایشی مرکب از باقیمانده سهام دولت در ۴ پالایشگاه تهران، تبریز، بندرعباس و اصفهان و صندوق واسطه‌گری فلزی (شامل باقیمانده سهام دولت در شرکت فولاد مبارکه، ملی مس ایران، ایران‌خودرو و سایپا) با تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی به همه دارندگان کدملی ایرانی واگذار شود. این اقدامات در راستای واگذاری تصدی‌های دولتی به مردم و گسترش فرهنگ سهامداری و مالکیت در بین مردم و از طرفی تأمین مالی دولت از طریق بورس انجام می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن حسنوند IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    0 0
    ماکه بلد نیستیم بریم توبورس به نون شب محتاجیم بابا سودشو برامون بریزید توحسابمون اونم به قول خودتون اگه راست گفته باشید ۸۰ درصد باشه ماهم گفتیم اینا همیشه دروغ گفتن شاید این دفه راست بگن رفتیم پول قرض کردیم خریدیم حالا سودشوبرامون بریزید نکنه باز یه دروغ دیگه توراهه خدا رییس
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    2 0
    درمورداثافه برداشت هایetfهنوزاقدامی انجام نشده
  • Sajjad IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    1 0
    ممنون از اطلاع رسانیتون. ماکه از این صندوق خرید کردیم و تا الان پولمون بلوکه بود و نمی‌دونستیم چ زمانی واگذار میشن. امیدوارم اول تیرماه این سهامها در پرتفوی بشینن. از دولت هم تشمر میکنم ک چنین امکانی رو برای ما فراهم کردن ک ماهم وارد بورس بشیم.
  • علی IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    3 0
    طرح بسیار جالب و هوشمندانه‌ای‌ بود دراصل‌ میشه گفت که توزیع‌ عادلانه‌ ثروت بین اقشار ضعیف جامعه بود.اگر در بورس عرضه می‌شد‌ بورس بازان حرفه‌ای‌ یک جا همه سهام را میخریدند‌ویااینکه‌ در صورت عرضه اولیه‌ در بورس اکثر مردم کدبورسی‌ نداشتن بازم عده‌ای‌که در بورس فعالیت داشتند‌ سود می‌کردند.
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
      1 1
      نه عزیزم فقط یه حقه از دولت محترم بود که دستش تا آرنج تو جیب قشر ضعیفه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس