دژپسند نمایه

وزیر امور اقتصاد و دارائی گفت: من معتقدم که واگذاری‌هایی که دولت می‌کند نباید با رویکرد درآمد باشد.

به گزارش مشرق، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و امور دارایی امروز (یکشنبه 18 خرداد 99)، در صحن علنی مجلس در جریان گزارش تیم اقتصادی دولت در مجلس اظهار داشت: برخی از نمایندگان در جلسه امروز پرسیدند چرا بهبود فضای کسب و کار اجرایی نشده، باید بگویم که این قانون اینگونه نیست که یک ماده یا دو ماده باشد بلکه طیف مختلفی از قوا و دستگاه‌های اجرایی و حتی بخش خصوصی را شامل می شود؛ بنابراین باید ببینیم متناسب با آن چه اتفاقی افتاده است.

وی افزود: در این چند مدتی که بنده وزیر اقتصاد هستم با دقت این مسأله را بررسی و پیگیری می‌کنم و اصلاحاتی که در لایحه قانون فضای کسب و کار پیشنهاد شده در همین راستا بوده است و متناسب با آن دیدیم مشکلاتی وجود دارد که باید آنها اصلاح شوند بنابر این پیشنهاداتی دادیم که این کار بهبود یابد.

بیشتر بخوانید:

 وزیر اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه رتبه فعلی فضای کسب و کار ما 127 است، گفت: رتبه فضای کسب و کار از 152 سال 2014 به 127 در سال 2020 تغییر یافته و رایزنی‌های ما کاهش قابل توجه و بسیار جدی‌تری در این زمینه است.

وی در مورد پنجره واحد اقتصادی نیز گفت: می‌گویند پنجره واحد تشکیل نشده  در حالی که آدرس آن در سایت وجود دارد و رئیس اتاق بازرگانی نیز اعلام کرده‌اند 

دژپسند گفت: همین الان 55 درصد مجوزهایی که صادر می‌شود در درگاه‌های ملی صورت می‌گیرد یعنی عدد و وزن بسیار بالایی است.

 وزیر اقتصاد و امور دارایی ادامه داد:‌امکان شکایت و پاسخگویی مشاوره در محیط وجود دارد به عبارتی سامانه‌هایی تعریف کردیم این کار را انجام می‌دهد به عنوان مثال اگر شکایتی وجود داشته باشد ظرف مدت 7 روز پاسخگویی صورت می‌گیرد و هیچگونه مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

وی تأکید کرد: ما معتقدیم باید سرعت و گسترش کار در این زمینه صورت بگیرد تا دامنه بسیار زیادتری را پوشش دهیم. 

* لایحه اصلاحات بنیادی مالیات بر درآمد فردا در کمیسیون اقتصادی

 وزیر اقتصاد و امور دارایی در خصوص مالیات نیز گفت: ما نمی‌خواهیم در خصوص مالیات در قالب قوانین موجود کار کنیم خوشبختانه دو لایحه مهم مالیاتی در مجلس دهم تصویب شد که پایانه فروش و مالیات بر ارزش افزوده از این جمله هستند و لایحه مهم دیگری ما به دولت فرستادیم که در اولین جلسه کمیسیون اقتصاد فردا (دوشنبه) بررسی می‌شود و ما در آن لایحه اصلاحات بنیادی در بحث مالیات بر درآمد مستقیم انجام دادیم. 

وی افزود: ما پایه‌های مالیاتی، ساماندهی معافیت مالیاتی  را در بحث لایحه مالیات بر درآمد مستقیم می‌بینیم.ما این مسائل را کاملا در مجلس با مشورت دوستان طی خواهیم کرد و یکی از بحث‌هایی که به دنبال آن هستیم و ممکن است تقاضای یک فوریت هم کنیم همین مسأله مالیات است که ان‌شاءالله به بودجه سال 1400 نیز برسد. 

وی تأکید کرد: مالیات یکی از نکات محوری ما است و ما به این مقوله کاملا توجه داشته‌ایم.

وی درباره واگذاری‌ها در بازار سرمایه نیز گفت: ان‌شاءالله شرکت تأمین سرمایه امید تا پایان خرداد ماه اولین عرضه اولیه‌اش را خواهد داشت و گروه ملی نیز تا در تیر ماه عرضه اولیه خواهد داشت و ما متناسب با بازار سرمایه این کارها را صورت می‌دهیم. 

 وزیر اقتصاد و امور دارایی افزود: ما واگذاری‌های دولت، شرکت‌های دولتی و شرکت‌های وابسته به بانک‌ها را صورت داده‌ایم و بنابر این ان‌شاءالله تا خرداد و تا پایان تیر ماه گروه ملی عرضه شود.

دژپسند با بیان اینکه در امر بازار سرمایه عارضه‌ای وجود دارد گفت: ورود نهادهای نظارتی سبب می‌شود ما اگر بخواهیم شناور عمل کنیم مورد اعتراض آقایان می‌شویم اگر هم به صورت بلوکه عرضه کنیم با مشکل عدم تقاضا برای عرضه مواجه خواهیم شد بنابر این باید یک ترکیب بهینه اخذ کنیم که در قالب ترکیب بهینه این کار را صورت دهیم.

وی تأکید کرد: آنچه مسلم است اراده و عزم دولت این است که در تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری به سمت کوچک‌سازی دولت برویم و ما این کار را با یک برنامه مشخص انجام می‌دهیم و اخبار آن نیز اعلام می‌شود.

 وزیر اقتصاد و امور دارایی درباره رابطه رشد سرمایه‌گذاری و بیکاری گفت: باید ظرفیت‌های شغلی با رشد سرمایه‌گذاری صورت بگیرد که البته بر روی این مسأله تأکید داشتم و کاملا بحث درستی است اما ما با استفاده از مجوزی که مقام معظم رهبری و قانون مجلس توانسته‌ایم بخشی از اعتبارات در نقاط مرزی با تکنولوژی کاربر این کار را انجام دهیم.

* رشد منفی اقتصادی ناشی از نفت است

وی توضیح داد: اینکه می‌گویم رشد اقتصادی منفی شده عمدتا ناشی از بخش نفت است سهم نفت در اشتغال حدود نیم تا 0.6 درصد سهم دارد در صورتی که رشد غیرنفتی مثبت است و اشتغال ناشی از آن نیز ایجاد شده است که به طور مفصل این را می‌توان توضیح داد. 

دژپسند تأکید کرد: ما برای مولدسازی دارایی دولت از سال گذشته در حال کار کردن هستیم و مولدسازی دارایی‌های دولت لزوما به درآمد منتهی نمی‌شود بلکه طیفی از فروش و تبدیل به احسن کردن تا کاربری جدید دارایی که ممکن است برای دولت هزینه هم داشته باشد.

وی در همین زمینه گفت: شما فرض کنید که اماکن تاریخی الان راکد است مولدسازی می‌شود و درآمدی ندارد بنابراین این کار از این زاویه می‌تواند انجام بپذیرد. در مورد مولدسازی ما همین طیف‌ها را در نظر داریم؛ از فروش تا مولدسازی تبدیل به احسن که دارایی‌ها و این کار انجام می‌گیرد. 

 وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: خوشبختانه الان دستگاه‌های اجرایی با این کار کاملا مواجه هستند. 

وی گفت: حتی من معتقدم که واگذاری‌هایی که دولت می‌کند نباید با رویکرد درآمد باشد. 

 وزیر اقتصاد و امور دارایی تصریح کرد: یک برنامه جدی من این بود که بتوانم از تعامل و همکاری‌های 4 جانبه دولت، دانشگاه، بخش خصوصی و مجلس برای تنظیم سیاست‌ها و قوانین استفاده کنم.که برای این امر 8 هسته اندیشه‌ورزی درست کردم و خوشبختانه به محض انتخاب اعضای کمیسیون‌ها به اطلاع رؤسای کمیسیون‌ها می‌رسانم تا اعضای خود را معرفی کنند. 

* حمایت از سهامداران خرد سریعتر قانونی شود

دژپسند با تأکید بر اینکه ما برای نقطه نظرات و مشورت‌ها و دیدگاه‌ها نمایندگان کاملا به گوش هستیم گفت: لایحه حمایت از سهامداران خرد را در مجلس داریم که خواهشمندیم سریع‌تر در مجلس تصویب شود و چند لایحه مهم را در آستانه ارسال همچون لایحه مالیات درآمد مستقیم، لایحه  جامعه مدیریت شرکت‌های بخش عمومی که امیدواریم در این زمینه کمک خوبی داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه لایحه مالیات بر درآمدهای مستقیم تا قبل بودجه 1400 در مجلس بررسی و مورد تصویب قرار گیرد تا بتوان از آن استفاده شود بنابر این ما در مدت باقیمانده تلاش داریم تا در یک تعامل مناسب و تعیین کننده و مشخص بتوانیم به معنای واقعی جهش تولید صورت دهیم بدون اینکه گرفتار حواشی شویم یا برنامه‌های مشخص در این زمینه تدوین کرده‌ایم.

وی گفت:‌انتظار داریم در یک رابطه تعیین شده تعامل و بالنده بتوانیم دیدگاه‌ها، سرمایه و توان خود را روی هم بگذاریم و به ارتقاء جایگاه ایران کمک کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    2 0
    اقاي دژپسند لطفا به دايره دادستاني انتظامي مالياتي وزارتخانه خود سري بزنيد!دزدي و اختلاس كه هيچ پرونده سازي برأي نيروهاي ارزشي و جانباز و رزمنده كار اصلي اين مجموعه به رياست عباس بهزاد است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس