کد خبر 1078290
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸

یکی از مهمترین معضلات در روزهای گرم سال، خنک­ سازی محیط است. برای مطبوع ­سازی هوا در محیط­های مختلف از مجتمع ­های مسکونی گرفته تا واحدهای تجاری و صنعتی از روش­های مختلفی استفاده می­شود. استفاده از سیستم مه پاش یکی از روش­های کم هزینه و در عین حال دارای بازدهی بالا برای خنک­ سازی فضاهای گوناگون است.

مه پاش چیست؟

سیستم فوگر یا رطوبت ­ساز نیز نامیده می­شود، سیستمی است که محیط را در مدت زمانی کوتاه مرطوب و خنک می­کند و رطوبت مورد نیاز فضاهای مختلف را در دماهای گرم تأمین می­کند. رطوبت و خنکای ایجاد شده توسط این سیستم، هوایی کاملاً طبیعی را ایجاد می کند. سیستم­های مه ­پاش علاوه بر مصارف خانگی، در بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ کاربرد دارند و در ایجاد فضایی مطبوع نقش مؤثری ایفا می­کنند.

نحوه عملکرد سیستم مه پاش

مه ­پاش با استفاده از یک پمپ فشار قوی، خطوط لوله ضد زنگ و یک نازل ویژه، آب را به حالت پودری در می­ آورد  کار می­کند. قطرات ایجاد شده توسط این سیستم به سرعت با گرمای محیط اطراف تبخیر می ­شوند و موجب خنک شدن هوا می ­گردند.

این فرآیند ساده به محض فعال­ سازی بر مطبوع ­سازی محیط اثر می­گذارد و می ­تواند برای خنک کردن محیط اطراف به صورت کارآمد در مقیاس بسیار بزرگ نیز طراحی شود. در یک مکان صنعتی، سیستم­های رطوبت ­ساز همچنین می­ توانند به حداقل رساندن گرد و غبار و آفات یا کنترل میزان رطوبت در یک محیط محصور کمک کنند.

سیستم­ های رطوبت ­ساز بر اساس نوع کاربرد و عملکرد به انواع مختلفی تقسیم می ­شوند. مهمترین انواع این تجهیزات برودتی شامل موارد زیر است:

مه پاش خانگی (کم فشار)

سیستم­ های فوگر خانگی سیستم ­هایی هستند که در فضاهای کوچک مانند منازل، ادارات و اتاق­ های بیمارستان کاربرد دارند. ساختار فوگرهای خانگی بسیار ساده است و از چند اتصال، لوله و نازل تشکیل شده ­اند. سیستم ­های مه­ ساز خانگی بدون پمپ کار می­ کنند و نیازی به انرژی برق ندارند. مه ­پاش­های خانگی علاوه بر تأمین رطوبت و خنک ­سازی محیط، کارایی ­های دیگری نیز دارند. از این دستگاه ­ها می ­توان برای خوشبو سازی هوا و همچنین ضد عفونی کردن محیط­های مختلف مانند محیط ­های بیمارستانی و درمانی استفاده کرد. از مه سازهای خانگی علاوه بر این موارد می­توان در تراس­ها و بالکن ها، باغچه­ ها و گلخانه­ های کوچک، آلاچیق­ ها و بام­ های سبز استفاده کرد.

مه پاش حرفه ­ای اوربیت (فشار متوسط تا قوی)

مه­ سازهای حرفه­ ای دارای حداکثر 15 نازل هستند و ساختار آنها نسبت به فوگرهای فشار پایین پیچیده تر است، اما از لحاظ فشار کاری از مه­ سازهای صنعتی پایین­ تر هستند. از این سیستم ­ها در گلخانه­ های کوچک تا متوسط و مراکزی مانند محوطه­ های روباز و سال ­های مرغداری کوچک استفاده می­ شود.

صنعتی (فشار قوی)

سیستم ­های مه پاش صنعتی در صنایع کوچک و بزرگ و مجتمع­ های تولیدی مورد استفاده قرار می­ گیرند. مهمترین صنایعی که از این تجهیزات استفاده می­ کنند موارد زیر هستند:

  • مجتمع­ های زراعی و گلخانه ­ها
  • مراکز پرورش دام و طیور
  • معادن و کارگاه­ های زیرزمینی
  • صنعت چاپ و کاغذ
  • صنعت ساختمان سازی
  • صنعت تولید مواد غذایی و آرایشی

مه­ پاش صنعتی علاوه بر خنک­ سازی و متعادل سازی رطوبت فضا، در کاهش گرد و غبار و جلوگیری از تجمع ذرات و بخارات سمی و قابل اشتعال نقش بسیار مؤثری دارد. 

وجه تمایز مه­ پاش فشار قوی و فشار پایین  

اصلی­ ترین عامل تمایز بین یک سیستم مه ­پاش فشار قوی و یک سیستم فشار کم، استفاده از پمپ است. یک سیستم فشار قوی مانند سیستم­ هایی که در استراحتگاه ها، رستوران­ ها و مراکز صنعتی مشاهده می­ کنید، دارای پمپ مخصوص هستند تا یک مه قوی ایجاد کنند که فوراً اطراف آن را خنک کند بدون اینکه موجب احساس خیسی و چسبندگی شود.

اما در سیستم­ های فشار کم از این نوع پمپ استفاده نمی ­شود و معمولاً آب با سرعت کمتری ایجاد رطوبت می ­کند، زیرا مستقیماً از یک شلنگ یا شیر آب کار خنک سازی انجام می­ شود. به دلیل همین ساختار ساده و کمبود نیرو از این سیستم ­های ساده، قطرات آب بسیار بزرگتری تولید می­شود که به مدت بیشتری برای تبخیر و در نتیجه خنک­ سازی هوا نیاز دارد. به علاوه این موضوع باعث می شود که اطراف نازل مرطوب­ تر از منطق ه­ای باشد که در آن از سیستم مه­ پاش فشار بالا استفاده شده است.

موارد کاربرد مه ­پاش

مشاغل و صنایع مختلفی وجود دارد که برای ایجاد یک محیط خنک از سیستم­ فوگر استفاده می­ کنند. پارک ­های تفریحی، رستوران­ها ، استراحتگاه­ ها و هتل­ ها از جمله مراکز مسکونی و رفاهی هستند که از این سیستم برای خنک سازی فضا بهره می­ برند. علاوه بر این، سیستم مه­ پاش در صنایع و فضاهای مختلف کاربرد دارد. مهم ترین این موارد در ادامه اشاره می­شود:

  • سوله ­های صنعتی و مجتمع­ های تولیدی
  • باشگاه­ های ورزشی و ورزشگاه ­ها
  • مراکز خرده فروشی
  • محوطه­ های باز و بیرونی فضاهایی مانند کافه ها و رستوران­ ها
  • مدارس و دانشگاه ­ها
  • مراکز نظامی
  • گلخانه­ های صنعتی و مراکز پرورش قارچ
  • مزارع لبنی
  • مرغداری­ ها و دامداری­ های صنعتی

فرقی نمی­کند در چه شغلی فعالیت کنید، اگر به ایجاد راحتی از طریق سرمایش و تنظیم دمای محیطی که در آن کار می­کنید اهمیت می­ دهید می­توانید از این سیستم برای رسیدن به هوایی مطلوب استفاده کنید.

اجزای مه­ پاش

دستگاه ­های رطوبت ­ساز بسته به نوع ساختار و عملکرد دارای قطعات و اجزای مختلفی هستند. مهمترین اجزای مه ­پاش در ادامه معرفی می­ شوند:

  • بوستر پمپ آب
  • پایه نازل
  • نازل مه پاش
  • شیر تنظیم فشار
  • اتصالات و لوله ­ها
  • سختی­ گیر آب
  • بردهای تنظیم و کنترل
  • فیلتر آب

مزایای استفاده از مه­ پاش

 سیستم­ های رطوبت ­ساز دارای دو فایده هستند که موجب شده در مناطق و فضاهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند و دارای اثرات مثبتی باشند. رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مزایای استفاده از سیستم ­های رطوبت­ ساز، کاهش گرما است. سیستم‌های مه­ پاش را می توان برای خنک کردن هوای اطراف مورد استفاده قرار داد. برخی از انواع این سیستم ­ها دمای هوا را تا بیش از ۳۰ درجه فارنهایت کاهش دما می‌رسد. این امر باعث می‌شود تفاوت دمای زیادی به ویژه در بیابان و یا دیگر محیط‌های گرم گرما ایجاد شود.

یکی دیگر از مزایای سیستم­ های خنک­ کننده رطوبت ساز، توانایی آنها برای کنترل گرد و غبار و به حداقل رساندن دود و کنترل رطوبت هوا است. اگر این سیستم ­ها به درستی نصب‌شده، نگهداری و استفاده شود در تمامی فضاها، مانند واحدهای مسکونی، مجتمع ­های تجاری و کارگاهی و کارخانجات می­ توانند هوایی مطبوع و خنک را ایجاد کنند.

سیستم ­های رطوبت­ ساز، تجهیزاتی هستند که برای ایجاد رطوبت و خنک ­سازی دما در فضاهای مختلف خصوصاً واحدهای تولیدی و صنعتی مورد استفاده قرار می­ گیرند. ساز و کار این سیستم ­های مه ­پاش، تبدیل آب به ذرات پودری مانند و پاشش آن به فضا است که علاوه بر ایجاد دمای مطبوع، از گرد و غبار موجود در هوا کاسته و هوایی سالم تر را به وجود می­ آورند.

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس