عطوان بررسی کرد: آیا جاده یکطرفه ریاض-واشنگتن به بن‌بست رسیده است؟

تحلیلگر معروف جهان عرب با اشاره به رسیدن نفتکش های ایرانی به ونزوئلا آنرا به مثابه پیروزی برای ایران و متحدانش و شکستی برای ترامپ آنهم در حیاط خلوت آمریکا قلمداد کرده است.

به گزارش مشرق، عبدالباری عطوان در مطلبی در رای الیوم با اشاره به رسیدن نفتکش‌های ایرانی به بنادر ونزوئلا آورده است: چهار نفتکش ایرانی به بنادر ونزوئلا رسیده است و پنجمی هم در راه است و این در میان سکوت قابل توجه آمریکاست و جشن‌های دوگانه ایرانی-ونزوئلایی به خاطر این پیروزی بزرگ محور مقاومت است که بازوهایش به آمریکایی جنوبی و حیاط خلوت آمریکا رسیده است.

بیشتر بخوانید:

هشدار افسران سابق اطلاعاتی آمریکا به ترامپ: در کارائیب دست از پا خطا کنید، در خلیج فارس نقره‌داغ می‌شوید +عکس و فیلم

چهارمین نفتکش ایران هم به دریای کارائیب رسید

وی می‌نویسد: این پنج نفتکش فقط حامل فرآورده‌های نفتی (بنزین و سولار) برای این کشور تحت محاصره که عضو اصلی محور مقاومت است، نیست بلکه لوازم یدکی و تکنسین‌های فنی برای تعمیر پالایشگاه‌های ونزوئلا را هم به همراه دارد تا این پالایشگاه‌ها پس از ماه‌ها توقف به فعالیت بازگردد و بالاتر از آن این پیامی قوی به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و دولت آن است که تحریم شما شکست خورده است و از شکستی به شکست دیگر می‌رسید و اقدامات شما نتیجه عکس می‌دهد.

عطوان نوشت: دولت ترامپ از طریق واسطه‌هایی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ایران را تهدید کرد که مانع از رسیدن این نفتکش‌ها به ونزوئلا خواهد شد و اگر نیاز باشد به نیروی نظامی هم روی خواهد آورد اما مسئولان ایرانی آنرا به باد سخره گرفتند.

تحلیلگر معروف جهان عرب می‌افزاید: این تغییری بزرگ در قواعد درگیری میان ایران و آمریکاست که می‌گوید که همه کشتی‌ها و ناوهای آمریکایی و پایگاه‌های آمریکایی در منطقه خلیج فارس در تیررس موشک‌های بسیار دقیق ایران است و اگر دولت آمریکا از جدیت تهدید ایران در انتقام گیری مطمئن نبود، مانع این نفتکش‌ها می‌شد و اجازه رسیدن آنها به ونزوئلا را نمی‌داد.

عطوان می‌افزاید: پیامی مهمی که ایران با این به چالش طلبیدن آمریکا داد و نفتکش‌ها را اعزام کرد خطاب به اعضای محور مقاومت و متحدانش در سراسر دنیا بود که ایران آنها را نادیده نمی‌گیرد و با قدرت در کنار آنها در برابر زورگویی اسرائیل و آمریکا خواهد ایستاد. تصویری که سایت رهبر انقلاب ایران منتشر کرده است و شماری از رهبران محور مقاومت مانند سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان، اسماعیل هنیه (حماس)، عبدالملک الحوثی (انصارالله یمن)، زیاد النخاله (جهاد اسلامی)، محمد احمد حسین (مفتی قدس) در صحن مسجد الاقصی در حال نماز خواندن هستند تاکیدی براین حقیقت است. در عین حال نمایانگر سناریوهای آتی محور مقاومت است که در راس آنها آزادی قدس است. انتشار این تصویر در شرایطی که نفتکش‌ها به سواحل ونزوئلا نزدیک می‌شدند، تصادفی نبود.

چراغ سبز مصر به نفتکشها برای عبور از کانال سوئز تحول راهبردی مهمی است

این تحلیلگر معروف جهان عرب در ادامه آورده است: عبور این پنج نفتکش از کانال سوئز بدون هیچ مزاحمتی به مثابه دادن چراغ سبز از سوی مقامات مصری است و اینکه به تحریم آمریکا علیه ایران پایبند نیست و این تحولی راهبردی مهمی است.

وی تاکید می کند:  یرانی ها قدر شناس هستند و لطف ونزوئلا را هنگامی که در کنار ایران قرار گرفت و در سال ۲۰۰۸ هوگو چاوز رئیس جمهور وقت آن به ایران سفر کرد و به همراه خود لوازم یدکی برای پالایشگاههای ایران آورد را فراموش نکردند و پاسخ آنرا حتی به بهای ورود به جنگ با آمریکا را دادند. ایران که برای رفع نیازهای داخلی در زمینه بنزین و دیزل، فرآورده های نفتی را وارد می کرد به صادر کننده آنها به خارج به ویژه به متحدانش یعنی سوریه و ونزوئلا تبدیل شده است واین پس از ساخت ۱۱ پالایشگاه جدید در سال ۲۰۱۸ رخ داد که خودکفایی را برایش به ارمغان آورد.

عطوان می‌نویسد:  ایران ترامپ را درهم شکست و وی را در حیاط خلوتش شکست داد و از حُسن تصادف اینکه این در حالی است که توییتر به توییت های ترامپ با دیده تردید می نگرد و اعتبار و درستی آنرا زیر سئوال می برد و به خوانندگان این توییت ها توصیه می کند که این اطلاعاتی که ترامپ در توییت هایش می دهد را جدی نگیرند.

این تحلیلگر معروف جهان عرب در پایان می نویسد: کاروان نفتکش های ایرانی به ونزوئلا ادامه دار خواهد بود و همراه آنها شکست های دولت آمریکاست و روزهای آتی آکنده از غافلگیری هاست.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    بابا ول کنین دیگه از بس تحلیل سر هم کردین برا چهار تا بشکه بنزین که فرستادین خسته شدیم بسه دیگه تا شورشو در نیارین حالت تهوع به جامعه از تکرار یه موضوعی القا نکنین ول کن نیستین
    • IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      51 8
      به امثال شما فقط باید گفت آب رو بریزید اونجا که سوخته
    • محمد IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      52 6
      معلومه که تو هم مثل منافق های بیشرف از اعماقت سوختی و از این سوختن صدات در اومده.بس بسوزید تا بمیرید..۹۴۳۹
    • یک جانباز US ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      69 6
      تو آنقدر تهوع بکن تا جانت بکند اما ما افتخار میکنیم که افتخار آزادگان جهانیم و خیلی از مردم کشورهای دیگر آرزو دارند که با مقاومت باشند, و سایه رهبر هم بر سرشان باشد
    • IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      37 3
      عزیزم کسی مجبورت کرده بخونی؟ خو اگه بدت میاد نخون
    • IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      24 7
      خفه !
    • IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      37 5
      01:09 بهت حق می دم. دردش کمتر از عین الاسد نبود. دعا می کنم یخ کم نیاری و الا مجبوری سرت رو بکوبی به دیوار بلکه یکم اروم بشی.
    • IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      42 7
      اینها چهار بشکه نبودن پنج کشتی ببخشید پنج کشیده تو صورت دشمنت بودن
    • IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      28 3
      آب رو بریز اونجایی که میسوزه !!!
    • محمد US ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      36 3
      دوست عزیز شما ازافرادی هستی که برای مملکت خودت زلزله رابیشترازباران دوست داری درنتیجه صحبت منطقی کردن باشما مفید نیست فقط باید گفت اب رابریز همان جایی که میسوزه
    • IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      24 5
      ای نادان
    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      13 2
      ناراحتس
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      33 3
      چی خبری دوست داری؟اغتشاش در اهواز،؟شلوغی در مشهد؟آتش زدن اتوبوس و ...در تهران؟شعار مردم شیراز علیه نظام؟ ورود یک نفتکش بنزین از ادوپا به ایران؟دنبال حطای انسانی؟ سیاه نمایی هایی که از ماهواره ها به خوردت میدن؟چی می خوای بگو تا هدایتت کنیم بنشینی و صبح تا شب خبر طبع دلت را ببینی و بشنوی ایران اینترنشنال.بی بی سی وُآ و.....
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      22 6
      از ۷ سال بزک کردن برجام خسته نشدی ولی از ۷ روز عزت و آبرو برای مملکت خسته شدی؟!!یالَلعَجَب!
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      7 3
      خسته شدی،خب برو بخواب،بروبخواب بچه جون،توچی میدونی،که چی شده،وچی خواهدشد،اگه الان توی خبرها اومده بودکه میخواهند۱۰۰۰تومان یارایانه ها را اضاف کنن،باخوشحالی،این خبررو صدبارمیخوندی،چرا؟برای اینکه:خور و خواب وخشم وشهوت،شغب است وجهل وظلمت----حیوان خبرندارد،زجهان آدمیت.
    • IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      0 0
      ای بی ملاحظه جوابت ندیم بهتره چون وطن فروش مزخرفی هستی
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    34 10
    کاسه لیس ازتحقیر اربابت بد جوری می سوزی حقارت های پی درپی در راه است
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    7 15
    همین که از توقیف نشدن نفت کش هاتون انقدر خوشحالید نشون دهنده اوج حقارتتونه
    • Fara hare NL ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      13 5
      پیر سگ تروریست حرومی اون صاحب و اربابتون که مذدوریشو میکنی جراتشو نداره که اگه میداشت چهل سال فقط گزینه های روی میز برا حمله به ایران تجویز نمیکرد و همون اول حمله میکرد. ولی الان تو و صاحب گو......... خوریتونو بکنید وکاری به این کارها نداشته باشید
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      1 0
      حرومی تویی و اونی که جواب منو چاپ نمیکنه
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    12 5
    سلام بازم هرکاری بکنیم ستون پنجم وجوددارد دائم میسوزند.پس لعنت برمنافق ودورو که ازاقتدارایران درحالت مرگ افتادن ودست وپامیزنند..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس