کد خبر 1077076
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
حجت‌الاسلام سرلک

حجت‌الاسلام سرلک می‌گوید: رومینا در ظاهر قاتلی به نام پدر دارد، اما شرکای قتل او، کسانی هستند که سردمدار روابط آزاد میان دختران و پسران هستند و این روابط را عادی جلوه داده و می‌دهند.

به گزارش مشرق، ماجرای قتل دختر نوجوان در استان گیلان به دست پدر بر اثر یک اتفاق ناموسی در فضای مجازی، اظهار نظرهای فراوانی را در پی داشت.

با این‌که رفتار افراطی و بی‌مبنای پدر رومینا در به قتل رساندن دخترش، موجی از انزجار را در افکار عمومی در پی داشته و رؤسای قوای قضاییه و مجریه، دستور رسیدگی فوری به این حادثه وحشتناک داده‌اند، عده‌ای با دستمایه قرار دادن این اتفاق به هجمه علیه موضوع «غیرت» پرداخته و این رویه فطری و طبیعی انسان را قبیح جلوه داده‌اند.

فارس، موضوع «غیرت، تعریف و حدود آن»‌ را در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین علی سرلک، استاد حوزه و دانشگاه به بحث گذاشته است.

غیرت یکی از شئون قوه غضب است

غیرت دارای چه تعریف و تفسیری است؟

انسان‌ها دارای قوا و نیروهای بازدارنده و حفاظتی از وجود خود هستند که یکی از آن‌ها، قوه غضب است که از به هدر رفتن وجود انسان ‌جلوگیری می‌کند. این قوه موجب می‌شود انسان تحریک شود تا آسیب نبیند و در برابر آسیب‌هایی که بناست به او وارد شود، واکنش مناسبی داشته باشد.

عرصه‌های آسیب انسان متفاوت است؛ یک زمان آسیب مالی به انسان وارد می‌شود و فرضا پول انسان بناست دزدیده شود که انسان در برابر آن، بر اساس قوه غضب واکنش نشان می‌دهد. زمانی هم جنبه‌های جسمی مطرح است که فردی بنا دارد به جسم ما آسیب وارد کند و ما براساس این قوه در برابر او خشمگین می‌شویم.

در نهایت یک زمان نیز عرصه آسیب در حوزه آبرو و حیثیت است. اگر بنا باشد فردی نسبت به آبرو و حیثیت ما تعرضی داشته باشد، به صورت طبیعی در برابر او واکنش نشان خواهیم داد و این واکنش، برخاسته از قوه غضب است، اما باید تحت کنترل عقل قرار گیرد تا واکنشی متناسب با فضای هجوم وارده صورت گیرد.

یکی از شئون غضب، غیرت است که در مباحث آبرویی و اصطلاحاً ناموسی، مثلا تعرض‌هایی که در روابط همسرانه و خانوادگی رقم می‌خورد، انسان به صورت طبیعی، واکنش نشان می‌دهد، اما قوه غضب باید همواره تحت مدیریت و سرپرستی قوه عقل باشد تا نوع دفاع ما صحیح و درست باشد و به نوعی برای درست کردن ابرو، چشم را کور نکنیم.

مبنا و معنای رفتار غیرتمندانه

تحت کنترل بودن قوه غضب و به نوعی غیرت به چه معنایی است؟

 اساساً قوه غضب مانند قوه شهوت، اگر عقلانی باشد، انسان را به کمال می‌رساند اما اگر عقلانی نباشد، کمالات انسان را هم از بین می‌برد. بنابراین رفتار غیرتمندانه عبارت است از واکنشی که انسان براساس فکر و اندیشه در برابر صدماتی که به جنبه‌های حیثیتی و ناموسی او وارد می‌شود، نشان می‌دهد. خود این واکنش و رفتار بسیار دقیق است و دارای حدود و شرایطی است که اگر رعایت شود، حد و کمال را محقق می‌کند و در غیر این صورت با بنزین به سراغ خاموش کردن آتش رفته‌ایم.

رعایت نکردن این حدود و شرایط، مانند آن است که فردی در مقام غیرت‌ورزی نسبت به همسر و دختر خود کارهای خشونت‌آمیز انجام دهد که در این‌صورت غیرت‌ورزی به عکس خود تبدیل خواهد شد.

اسلام موافق غیرت عقلانی است

دین اسلام در برابر این غیرت به عنوان یک قوه فطری و طبیعی چه واکنشی داشته است و اساساً آن را چگونه پذیرفته است؟

غیرت اگر براساس اعتدال و حکم عقل باشد، بخشی از کمال و رشد انسان است و به نوعی جزو فضایل وجودی او محسوب می‌شود و مورد پذیرش اسلام است، اما اگر عقلانی نباشد، جزو رذایل به حساب خواهد آمد.

به طور مثال اگر فردی در مقام دفاع در برابر یک مهاجم، او را بیش از حد مجازات کند، نوعی خروج از اعتدال است و افراط و تفریط محسوب می‌شود که در قرآن کریم نهی شده است. در قرآن کریم داریم: «وَلا یَجرِمَنَّکُم شَنَآنُ قَومٍ عَلیٰ أَلّا تَعدِلُوا ۚ اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقویٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما تَعمَلونَ؛ دشمنی با جمعیّتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند! عدالت کنید که به پرهیزگاری نزدیک‌تر است! و از (معصیت) خدا بپرهیزید که از آنچه انجام می‌دهید باخبر است!» یعنی انسان حتی با دشمنانش هم باید با عدالت رفتار کند تا مبادا دچار افراط و تفریط شود که موجب آسیب به خود و جامعه است و آرامش را از جامعه سلب می‌کند.

با این تعریف، حد و مرز رفتار غیرتمندانه کجاست؟

برخورداری از غیرت برای آنکه خالی از افراط و تفریط باشد تا موجب برهم خوردن آرامش جامعه نشود، چه ویژگی‌هایی دارد؟

غیرت یکی از شئون و شعبه‌های قوه غضب است که قوه حمایتگر برای انسان محسوب می‌شود و حس بقا و حب به ذات را در وجود انسان ایجاد می‌کند، اما اگر غیرت از اعتدال خود خارج شود از سویی بی‌غیرتی، بی‌تفاوتی، بی‌قاعدگی و در اصطلاح عرفی بی‌ناموسی را ایجاد می‌کند که فرد در برابر هیچ رفتار زشت و زننده‌ای که آسیب‌های روانی، بهداشتی، اعتقادی و اخلاقی را ممکن است در جامعه ایجاد کند، حساسیتی ندارد. چنین فردی حتی تقبیح می‌کند که انسان واکنشی در قبال تهدیدها از خود نشان دهد.

دین اسلام نسبت به خوک که در مسائل غریزی و جفت‌گیری هیچ ابایی ندارد، بسیار تقبیح کرده است و داریم که نباید انسان مانند خوک باشد؛ یعنی اصطلاحاً بی‌غیرت شود؛ زیرا حریم‌ها برداشته می‌شود.

 در دنیای امروز براساس مدل زیستن و سبک زندگی افراد که انسان در آن تماما محور شده است، یکی از گام‌هایی که باید برداشته شود عبور از سنت‌ها و اصالت‌هایی است که انسانیت با آن تعریف می‌شود.

بنابراین امروز در ماجرای رخ داده برای رومینا این دختر نوجوان برخی از افرادی که در فضای مجازی عمل پدر را تقبیح می‌کنند، البته ما نیز این رفتار را تقبیح می‌کنیم، اما خاستگاه اظهارنظرها متفاوت است. آن‌ها به دنبال حمله کردن به حریم‌ها و حرمت‌ها هستند. در این شکی نیست که پدر رومینا، جنایتی بزرگ مرتکب شده است و قتل این دختر با هیچ دلیلی قابل توجیه نیست. او یک گناه کبیره انجام داده است و حتماً باید مجازات شود.

اما برخی این اتفاق را دستمایه‌ای برای حمله به اصل غیرت‌ورزی قرار داده‌اند و به دنبال تجویز نوعی اباحه‌گری و بی‌دروپیکری در روابط دخترها و پسرها هستند که براساس مثال مقام معظم رهبری دست چدنی است که دستکش مخملی پوشیده است؛ یعنی ظاهر حرف‌ها دلسوزانه است و نوعی خیرخواهی دارند، اما متاسفانه مسئله آن‌ها رومینا و مظلومیت اتفاق افتاده نیست؛ بلکه به دنبال آن هستند که تفریط در غیرت و حذف قید و بندها در روابط را به دست آورند.

البته از سوی دیگر نیز برخی مشابه همان افرادی که گفته می‌شود به پدر رومینا اعلام کردند که باید برخورد کند و اگر او را نکشد بی‌غیرتی کرده است، امروز هم از آن طرف پشت بام در حال افتادن هستند و به افراط در غیرت می‌پردازند؛ در حالی که هر دو، دو روی یک سکه هستند و افرادی که افراط می‌کنند و یا در غیرت تفریط دارند، دو لبه قیچی هستند که حقیقت و غیرت واقعی را ذبح می‌کنند.

امیرالمومنین، علی علیه‌السلام می‌فرماید: جاهل یا افراط می‌کند و یا تفریط؛ یعنی یا کم می‌گذارد و یا زیاده‌روی دارد.

زنان و دختران، قربانیان مظلوم روابط آزاد دختر و پسر هستند

امروزه در کشور شاهد روابط بی‌حد و مرز دختران و پسران هستیم. این اتفاق چقدر در اثر بی‌غیرتی مردان کشور رو به گسترش است؟

 روابط زن و مرد تنها در چارچوب زن و شوهری مورد قبول و پذیرش است و زمانی که از این چارچوب خارج شود، موجب آسیب به کیان خانواده است و بهداشت عاطفی به خصوص دختران را مورد هجوم قرار می‌دهد.

برخی از این دوستی‌ها که هدفمند نیستند و صرف تبادل عواطف ایجاد می‌شود، مصداق روشن تفریط در غیرت است. فردی که به دنبال بی‌خیال دانستن این چهارچوب‌ها و مرزها در جامعه است، باید بداند آتشی را در حال روشن کردن است که روزی دامن خود را خواهد گرفت.

دنیای امروز نیز نسبت به این روابط پشیمان است و حقیقتاً این لیبرالی در روابط و آزادی در ارتباطات تاسف بار است. اخیراً یکی از زنان مسئول سرشناس در آمریکا به یکی از زنانی که از ایران خارج شده بود، گفت: تو نباید دختران و زنان ایرانی را تشویق کنی که شبیه آمریکایی‌ها باشند؛ زیرا در آمریکا اتفاق بسیار بدی برای زنان و دختران رخ داده است. او آمار تکان دهنده‌ای از روابط نامشروع در آمریکا ارائه می‌کند که همگی ناشی از تجاوز به عنف و علی‌رغم خواسته طرف مقابل بوده است و بچه‌های بسیاری نیز از این روابط نامتعارف متولد شده‌اند که پدر و مادرشان مشخص نیست و آمار بسیاری از سقط جنین در این کشور ارائه می‌دهد.

در روابط آزاد، زنان قربانیان مظلوم هستند؛ زیرا انسان‌ها به جای آن‌که زن و مرد باشند، مذکر و مونث می‌شوند و جنسیت، محور ارتباطات آن‌هاست. انسان‌ها از انسانیت خود عدول می‌کنند و به مرتبه غریزی نازل می‌شوند که در این گونه روابط، زن در طول تاریخ به دلایل مختلف صدمات بسیاری دریافت کرده است و از گردونه رشد و آرامش خارج شده است.

در ماجرای رخ داده برای رومینا آیا می‌توان گفت که شاهد افراط و تفریط توأمان از سوی پدر بوده‌ایم؟ چرا که او با بی‌مبالاتی اولیه، دختر را به سمت برقراری این ارتباطات آزاد برد و در نهایت با افراط او را به کام مرگ کشاند.

اگر پدر در فضای خانواده، فردی مهربان و غمگسار باشد و بتواند با فرزندان خود به خصوص دختران ارتباط خوبی برقرار کند، هرگز کار به این‌جا نخواهد رسید. مشکل اصلی ما در این است که خانواده نقش عاطفی خود را نادیده گرفته و پدران نیز وظایف پدرانه و نوازشگرانه خود را به درستی ایفا نمی‌کنند.

در دین اسلام توصیه شده است اگر هدیه خریداری می‌کنید، اول هدیه دختر را بدهید؛ زیرا احساسی‌تر و حساس‌تر است. بوسیدن دختر و پسر و در آغوش گرفتن آن‌ها جزو توصیه‌های موکد دین است. دختر خانمی به من مراجعه کرد و گفت، از زمانی که در خاطر دارد ، پدرش او را کمتر از ۱۰ بار به آغوش گرفته و بوسیده است. در حالی که اگر محارم یک دختر، نسبت به او محبت و عاطفه داشته باشند، کار به مردان نامحرم نمی‌کشد. زمانی که عواطف در خانواده‌ها نباشد و زمینه از عاطفه خالی باشد، شکوفه‌های تنگ‌نظری جوانه خواهد زد و خانواده مانند پدر رومینا، داس به دست می‌شود و از آن برای تنبیه و ترساندن فرزندان استفاده می‌کند.

خانواده‌ها بدانند که محیط خانه باید سرشار از محبت و عاطفه باشد و اگر اختلاف نظری هم وجود دارد که طبیعی هم است،‌ نباید به تنش و درگیری مبدل شود.

شریک جرم‌های پدر رومینا در قتل او

خیلی‌ها معتقدند که پدر رومینا در انجام این جنایت، تنها نبوده و همدستانی داشته است. شما در این باره چه نظری دارید؟

درست است که رومینا در ظاهر، قاتلی به نام پدر دارد، اما شرکای قتل او، افراد بسیاری هستند. کسانی که زمینه روابط آزاد میان دختران و پسران را ایجاد کردند و این روابط را عادی جلوه دادند و می‌دهند، شرکای جرم قاتل رومینا هستند. کسانی که پدر رومینا را تحریک کردند و به او غیرت افراطی تزریق کردند، آن‌ها هم شرکای جرم‌ پدر داس‌کش و ظالم رومینا هستند. کسانی که هم‌اکنون در فضای رسانه‌ای با حرف‌ها و کنش‌های خود و موضع‌گیری‌هایشان رومیناهای دیگری را پرورش می‌دهند، این‌ها هم قاتلان بالقوه رومیناهای آینده هستند.

ما باید بدانیم یک خانواده و یک کشور هستیم. این در کنار هم بودن را نباید به قیمت تسویه حساب‌های سیاسی و غیرسیاسی خراب کنیم. باید بدانیم درست است که داس را پدر رومینا بلند کرد، اما انگیزه و فضا را دیگران به او دادند. شاید آنان را در این دادگاه‌های دنیایی محاکمه نکنند، اما باید منتظر باشند تا در دادگاهی که مو را از ماست بیرون می‌کشند، محاکمه شوند؛ زیرا خداوند در آیات قرآن کریم می‌فرماید ما هم کارهای انسان‌ها را می‌نویسیم و هم آثار اعمال آن‌ها را ثبت می‌کنیم. بنابراین کنشگران سیاسی مراقب باشند و تصور نکنند یک سوژه‌ای را پیدا کردند و می‌توانند حرف‌های خود را مطرح کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    بچه 14 ساله باید عروسک بازی کنه نه با یه فرد سی ساله ارتباط برقرار کنه. این ولنگاری که تو سینما و فضای مجازی تبلیغ می کنین با این روند ضربه های بیشتری به خونواده ها خواهد زد. ان شاء الله که هم پدرها و هم دختر خانوما از این ماجرا درس لازم رو گرفته باشن!!
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
      27 12
      به خانم ابتکار و مولاوردی بگو این حرف ها رو تا جوابت رو از یه سایت خارجی بدون نگاه کردن فروارد کنه.
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      26 23
      به زبان خیلی ساده و صریح:" حق ندارید از راه حلال نیازهای انسان را ارضا کنید. باید گناه کنید". عفت و حیا بی معنا است آنها را کنار بگذارید. شوهر؟ هرگز. دوست پسر؟ حتما! حالا هر اختلاف سنی هم که باشد مهم نیست. فقط گناه کنید. همه نوع کمکی به شما در راه نافرمانی خدا خواهیم کرد. این است هدف نهایی اصلاحات! اخراج خدا از دنیای انسانها.
    • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      27 34
      عروسک بازی کنه یعنی چه؟ دختره 5 سال است به بلوغ جنسی رسیده و می خواهد شوهر داشته باشدذ و حق طبیعی و شرعی او است. چرا به اندازه یک حیوان برای او خق داشتن جفت قایل نیستید؟
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    45 22
    شبکه من تو باید به جرم مشارکت در قتل محاکمه شود
    • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      15 6
      قبلش باید مسببان این رها شدگی فاجعه بار فضای مجازی کشور خودمون را محاکمه و مجازات کنیم
    • وطن پرست DE ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      4 5
      وزیر ا شاد انگیز جرم و وزیر ارتباطات وسیله وقوع جرم را مهیا کردند. شوگر ددی + شبکه های اجتماعی = ؟
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    75 12
    اول از همه باید اون مرد کثیفی که مرض بچه بازی داره رو اعدام کرد بعد پدر دختره رو !!
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
      22 9
      اون مرد باید از طریق شرعی می اومد خواستگاری دختر و نه اینکه یواشکی با یک دختر نامحرم رابطه داشته باشه ، پدر هم اگه واقعا غیرت داشت نباید می زاشت دخترش هم غلطی کنه و وقتی می دید اگه ازدواج نکنه دچار حرام می شه باید با ازدواج دخترش موافقت می کرد .
    • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      12 5
      البته پدره اگر بازدواج دخترش موافقت می کرد بعد باید جواب خانم مولاوردی و ابتکار را می داد.
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      14 4
      2248پسراهل سنت بود و اهل سنت برای ازدواج سمجن اگر هم جواب منفی بشنون با راههای مختلف اذیت میکنن
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    57 19
    چه طور دختر 14ساله با مرد سی ساله ارتباط داره روشنفکریه حالا اگه گفته بود ازدواج فریاد وا اسف …بلند شده بود کودک همسری
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    17 0
    خدایا . ما را در آزمایش میاور .
  • محمد امین IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    0 0
    خیلی عالی بود ، جواب سوالامو گرفتم
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    16 2
    باید مردم هشتک اجرای قانون کودک همسری را متوقف کنید! یا خشونت و تجاوز به کودکان را متوقف کنید ! یا بیاید کودکان را دریابیم! راه بیندازند و با پدیده پدوفیلیا مبارزه و داعشی های طرفدار کودک همسری را تقبیح نمایند.
    • IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      5 5
      دقیقا منظورتان را رساندید. دختری که عاشق شده برود دوست پسر بگیرد اما اگر خطبه عقد بخوانید شورش می کنیم! رسما به خدا اعلان جنگ داده اید.
  • پژمان IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    18 4
    در اسلام و رسوم اسلامی منعی برای ازدواج در سنین نوجوانی ندیده است متاسفانه خانوادها عواطف واحساسات فرزندان را درک نمیکنند علاقه میان دختر و پسر امکان داره بر اثر یک نگاه جرقه بخورد متاسفانه هیچ کس به این مسائل اهمیت نمیدهد این جوان بدبخت حتما کار حسابی و پولی در بساط نداشته که پدر دختر مخالف بوده معمولا پدرها نگران آتیه فرزندان هستند بازم این مسئله ارتباط پیدا میکند به فقر و ناهنجاریهای اجتماع و جامعه فقیر در زمان گذشته ازدواجها در سنین پایین انجام میشد و خانوادها خیلی هم لذت میبردن .9846
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    19 14
    خطای پدر که مشهود است ومجازاتش نزد خداست.ولی دیگران هم حق ندارند کاسه داغ تر از آش باشندکه باید باپدر چکار کنیم شما بی خود می کنید در مورد پدر اظهار نظر بکنید
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      26 10
      اون پدر نیست. یه کثافته
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    29 12
    اون پسر از رومینا هم بچه تره و همه ی تقصیرا گردنشه. خانواده ی رومینا سالها برای دخترشون زحمت کشیدن به همین راحتی یکی میاد دختره رو فراری میده؟ با چه حقی؟
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      12 18
      بله. از بس زحمت کشیده بودن بچه رو فراری دادن... التماس یک جو عقل
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      6 10
      هر قدر هم که زحمت کشیده باشند اما آیا نیاز جنسی دخترشان به همسر را هم می توانستند تامین کنند؟ خیر.
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    22 6
    یکی از قاتل رومینا(بهمن خاوری) بپرسه حاضره دختر 13 ساله خودش با مرد 20 سال از خودش بزرگتر فرار کنه یا اصلا رابطه داشته باشه؟
  • ماهی US ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    20 11
    من مادر را بیشتر مقصر میدونم. پدر همیشه بیرونه و کار میکنه این مادره که باید دختری بار بیاره که فریب یک مرد گنده هوس باز را نخوره
    • IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      19 5
      اولا مرحومه طبق اعتراف خودش دزدیده نشده و به میل خودش و برای نجات جانش از دست پدر که قصد کشتنش را داشته از خانه فرار کرده .( گفته‌های مادر دختر ) . دوم ، طبق معاینات پزشکی قانونی مرحومه کاملا بکر و دست نخورده بوده و در تمام مدتی که از خانه دور بوده در منزل. خواهر بزبزرگ پسر سکونت داشته و دقیقا به همین دلایل پلیس پسر را آزاد کرده . ضمنا این پسر قبل از فرار دختر اقدام به خواستگاری او از پدرش کرده که با مخالفت او مواجه گشته است و مادر دختر عنوان کرد که بعد از اطلاع شوهرم از خواستگاری پسره ، او مرگ موش تهیه کرد و از من خواست سم را به دخترمان بخورانم یا تشویق به خودکشی اش کنم تا خونش به گردن پدرش نیفتد !!! جل الخالق ...!!! آیا بهتر نیست قبل از قضاوت درباره آن مرحومه و رابطه دختر پسرها ، از این بپرسیم که سهم این بچه از عطوفت و محبت پدر و دست نوازش پدرانه ای که هیچگاه در زندگی کوتاهش درک نکرد چه بوده ؟ آیا نشانه غیرتمندی فقط محرومیت و لت و کوب زن و بچه است ؟ آیا این دختر که به شهادت پزشک قانونی تن به رابطه جنسی حرام نداده بوده هیچ پشت و پناهیان برای فرار از خشونت وحشتناک یک پدر بیمار و ظاهرا معتاد داشته و اقدام نکرده ؟ وقتی پلیس و دادگاه بجای علت یابی فرار دختر و اصلا در کنار مجازات پسر ، در برابر التماس های مکرر دختر برای تحویل ندادند به پدر از ترس جان ، که ظاهرا حق هم داشته ، بی تفاوت نبودند الان او زنده بود . به نظرتان پدری که با داس سر کودک سیزده ساله اش را از بدن جدا می کند می توانست یک پدر عادی باشد ؟ چرا یک سوزن به خود نمی زنید تا بعد یک جوالدوز به روح این طفل معصوم فرو کنید ؟
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    28 9
    بهمن در مصاحبه اقرار کرده چندین ساله عاشق هم هستیم، با این حساب احتمال قریب به یقین پسره از 26 سالگی و رومینا از ده سالگی عاشق رابطه کلامی داشته اند. چرا باید یک پسره 26 ساله دنبال یک دختر ده ساله باشه و رو مخ بچه کار کنه و عاشق خودش کنه آیا این کودک آزاری نیست؟ آیا این پسر مجرم نیست؟ در جایی دیگر گفته که دختره اصرار میکرده بیا ازدواج کنیم و پسره می گفته سنت کمه صبر کن بزرگتر بشی.یکی نیست به مرد گنده بگه تو که میدونی دختره کودکه و نمیتونه ازدواج کنه چرا دنبال دختر مردم بودی و زندگی مردم را به باد فنا دادی؟ بنظر میرسه نظر عموی رومینا درست تر باشه و پسره قصد ازدواج نداشته، سیستم قضایی ایران باید بهمن را بخاطر اغفال کودک ده ساله و فریب او مورد پیگیری قرار بده. چون خود بهمن اقرار کرده چندین سال عاشق هم بودیم.
    • علی IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      0 0
      بابا لنگ دراز و جودی!!!
  • بی نام IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    17 21
    وقتی پدر به دخترش تجاوز میکنه اسمش غیرته قانون در این مورد چی میگه آیا چون پدره باید بچشو با داس بکشه این چه پدریه این چه غیرتیه وجدان درد تا آخر عمر راهش نمی کنه اگه وجدان داشته باشه
  • سعید IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    14 7
    نمی خوام نظری راجب این مطلب بدم ولی تیتر مطلبم که خوندم یه حالی شدم نمی دونم چند نفر دیگه هم همین حالو پیدا کردن تو شرایطی که احساس عمومی جریحه دار شده این عکس عصبانی اون حاج اقا و تیتر اولش قطعا به این دختر و پسرهای جون و بی تجربه این پیام می روسونه که به نظر این حاج اقا که نماد مذهبی می شه روابط بین دختر و پسر باعث این اتفاق می شه باید بدونیم جامعه یک دست نیست شاید حدود ۱۵ ملیون مخالف باشن ولی حدود ۶۰ ملیون تو بهترین حالت خاکستری ان و با همچین تیتری فقط پالس برعکس می فرستین اگه قرار هم قرار هست نصیحتی صورت بگیره با زبان نرم و صورت مهربان ، از نشر دهنده این خبر می پرسم اگر کسی بخواد تو رو برای کار یکی دیگه نصیحت کنه و همچین برخوردی کنه با چنین صورت اخموی و زبان تیزی روی تو اثر مثبت می گزاره یا اثر منفی با تشکر
  • سید IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    35 5
    اون مرد 30 ساله ملعون مقصره عکس از دختره گرفته برای باباش فرستاده اونم خون جلوی چشاشو.گرفته.خدا لعنت کنه بهمن کثیف را که مخ یه دختر 13 ساله که هنوز 14 ساله نشده بود رو شست و شو داده .مشرق نامردی نامردی اگه منتشر نکنی.سانسوری نباش.
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      2 5
      مقصر اصلی کسانی هستند که رای به ازدواج دختر 9 ساله میدهند
  • کیانی IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    24 7
    یکی میگه مرده که رومینای سیزده ساله با او فرار کرد سی ساله اشه یکی هم میگه سی و پنج ساله اشه،به هر حال این نامرد و دزد ناموس به اقتضای سنشم نفهم نبوده، خوب می فهمیده داره چه کار می کند اما بی حیا جلوی نفس وامونده اشو نگرفته. مقصر اصلی و شروع کننده این مصیبت و جنایت اونه.قانون چه مجازاتی برای او در نظر گرفته؟
  • ما بی تقصیریم DE ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    12 6
    ما بی تقصیریم مطابق با ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی پدر در جایگاه ولی دم در قتل فرزند، قصاص نمی شود بلکه قصاص تبدیل به دیه و تعزیر می شود. هرچند هنوز باید منتظر مراحل قضائی آن باشیم. در هر صورت قتل رومینا با واکنش های مختلفی از سوی اهالی منطقه این دختر نوجوان و افکار عمومی مواجه شده است. بواقع اینگونه موارد از جمله جرائمی است که قلب افکار عمومی را در سینه می فشارد و شاید لازم است تا مجلس و قانون برای جلوگیری از تکرار این موارد تدابیر شدیدتری را اتخاذ نمایند
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    51 7
    فعلا لجنی که این دختر هارو به اینکار تشویق میکرد الان شده صاحب عذا..مسی علینژاد به علاوه دارودسته سلبریتی ها..من نمیدونم اینو کجای دلم بزارم پدر پسر که رومینارو فراری داده برعلیه پدر رومینا فاز سلبریتی گرفته و کسی نیست بگه اقای محترم تو اگه درست پسرت رو تربیت کرده بودی از یک دخترچهارده ساله که تو سنیه که اوج عواطف دخترها حساب میشه ازش سواستفاده نمیکرد و ترغیب به فرارش کنه..تو کلاه خودت رو بالاتر بزار...
  • 23 IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    15 9
    پسره باید اعدام بشه
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    25 15
    من دو سفارش به این نو جوان می کنم 1- اولا فارسی یاد بگیرد و عربی حرف نزند. 2- اگر کسی توانست دفع مدفوع خود را چند سال نگهدارد شاید بتواند حس جنسی خود را خفه کند. حس جنسی یک امر طبیعی است باید از ان لذت برد . راه طبیعی ان هم رابطه دختر وپسر است. در غیر ان صورت به خود تحریکی و یا هم جنس بازی منجر می شود.
    • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      11 2
      بله! فقط این رابطه نباید از راه ازدواج باشد! با یک خطبه عقد مشکل دارید.
    • IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      14 4
      چقدر فهمت پایینه که دفع مدفوع را با رابطه جنسی مقایسه میکنی. خدا در مقابل طغیان جنسی، توانائی کنترل این امر را در وجود انسان قرار داده. البته توصیه قرآن این است که ازدواج کنید و الا عفت پیشه کنید. اگر انسان قدرت بر عفت نداشت که خداوند به آن توصیه نمیکرد. پس انسان ذاتا حیا و عفت دارد که میتواند مانعی در برابر شهوات جنسی حرام باشد و این مسئله را عملا انسانهائی ثابت کرده و میکنند.
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      7 2
      ۰۲:۲۴ قرآن می گه عفت پیشه کنید تا خدا از فضلش شما رو بی نیاز کنه ! ولی عفت یک سال دو سال سه سال ! قرار نیست که 10-20 سال آدم سرکوب کنه خودش رو قرآن هم این رو نگفته . کلی راه برای این مورد خود قرآن پیشنهاد داده از ازدواج با زن آزاد یا کنیز تا ازدواج موقت و ... ولی وقتی تمام راه ها رو مسدود کنیم و بگیم عفت داشته باشید درحالی که قرآن میاد حکم عدم رابطه جنسی در ماه رمضان رو نسخ می کنه چون می دونه تحمل 30 رو سرکوب این نیاز رو بشر ندارد اون وقت انتظار دارید 10-20 سال سرکوب کند جوان امروزی .
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      6 7
      1:16 امیدوارم راجع به دختر یا خواهر خودت در سن 13 سالگی هم همینو نظرو داشته باشی، حتی تو کشوری که داری ازش الگو میگیری هم رابطه جنسی با بچه ها جرمه.
    • IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      0 0
      اون مرد نزدیک سی سالش بوده .دختر رو باید به پسری هم سن و سالش داد نه به مردی سن پدرش
  • DE ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    10 2
    چرا مردي كه اين دختر را فريب داده بازخواست نميشه؟ به گفته اهالي منطقه اين دخترك بينوا تنها قرباني اين مرد نبوده!
    • وطن پرست ES ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      4 0
      باید بگی مردا و زن هایی که این دختر و اون مرد رو فریب دادند. ۲۰۳۰+ شوگرددی+شبکه های اجتماعی = جنایت
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    1 15
    در مورد این دختر دنبال بحث غیرت نباشید . این پدر !! باید بازجویی مفصل ی شود.‌چون احتمال دارد خودش به دختر تجاوز نموده باشد.‌ استغفرالله
    • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      2 0
      همه عصبانی هستیم ،ولی این چه حرفیه اخه؟؟؟؟
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    8 2
    اوضای فاجعه سینمای ایران و ترویج بی بند و باری، ماهواره، بیکاری و عدم توانایی جوانان در ازدواج در حال نابودی جامعه است در کشور ما تا وقتی یک پسر بیکاری است اشتغال زنان خیانت است. مرد شاغل یک زن را هم از فساد نجات میدهد ولی زن شاغل دیگر تن به ازدواج هم نمیده دردهای واقعی ایناست
    • امید IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      9 0
      دقیقا درست گفتی. اسلام وظیفه مخارج خانواده را بر عهده مرد گذاشته. زنی که از نظر مالی کاملا مستقل باشد دیگر زیر بار ازدواج نمی رود و این همان فمینیسم غربی است که باعث نابودی کانون گرم خانواده می شود. متاسفانه فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی در کشور ما در حال ضعیف شدن است.
  • IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    7 6
    تمام کسانی که این تعریف از غیرت رو دارند و اگر پدر دخترش رو نمی کشت بهش می گفتند بی غیرت در خون او شریکند
  • IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    14 2
    لعنت بر اینستاگرام و مسولیت طرفدار آن که به عمد باعث انحراف جوانان میشوند. فساد آن خیلی بیشتر از فواید آن است.
  • محسن IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    13 4
    فضای مجازی بسیار مسموم برای خانواده هاست و متوجه خطرش هم نیستیم بودن گوشی در دست عزیزانمان یعنی هر فرد کثیفی راحت میتونه وارد خلوت معصومانه فرزندانمان شود.بسیار بسیار وحشتناک است
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    10 0
    دختر 13 14 ساله که چند ساله دوست پسر داره دیگه کودک نیست. شوهر می خواهد. دختران از 9 سالگی بالغ می شوند. اسلام درست می گوید میل جنسی و بلوغ زود رس. از کار پدرش حمایت نمی کنم بسیار هم زشت و شنیع است ولی چگونه یک فرزند را این طور تربیت می کنیم که توانایی کنترل یک دختر ده دوازده ساله را والدین ندارند. بایستی بیشتر تعمق کنیم اگر خانواده مذهبی بودند که چنین چیزی محال است. اگر خانواده ای وانگار باشند این امر بیشتر رایج است. شما را به خدا از کار این دختر حمایت نکنید که فردا تبدیل به هزاران نفر خواهند شد.
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      3 6
      داداش شما عکس دختر خانم رو ببینیم سطح خانواده دستت میاد
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      8 4
      باشه،حتما،از پدره حمایت میکنیم،چطوره؟
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      8 4
      هزاران نفر هست اما منطقی برخورد میکنن،سر نمیبرن
  • آکرونیا IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    15 6
    الان همه ی هجمه ها علیه پدر دختره که یه دختر معصومو به جرم عاشقی و احساس پاکش به قتل رسونده,تو یکی از کامنتای همین مطلب نوشتن 5 ساله به بلوغ جنسی رسیده و نیاز شرعی و طبیعی اوست....حالا کافیه همین دختر به عقد اون مردک درمیومد جیغ و فریادشون گوش عالمو کر می کرد و بحث کودک همسری و غیره و غیره رو راه مینداختن...این جماعت دلشون به حال این دختر نسوخته اینا دنبال محکوم کردن فطرت پاک انسانی و اسلام هستن ,دنبال جابجا کردن ارزش ها و قبح زدایی از رفتارای هنجارشکنانه و تهدید کننده بنیاد خانواده ان.لعنت ابدی خدا بر شما شیاطین مجسم که هوا و هوس چشماتونو کور و دلهاتونو بیمار کرده .
  • JP ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    6 8
    لعنت بر بی غیرت های پشت پرده که عاملان اصلی این مسائل هستند
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    8 5
    ازدواج هم میکردن ممکن بود داستان برادر ریکی و فائضه پیش می امد چون برادر تروریست ریکی هم سمج بود در گرفتن فائضه
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    7 9
    عادی سازی روابط درکار نبوده .خوب بفهم بعد حرف بزن .طرف اومده خواستگاری ندادند بهش
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    7 1
    این سلبریتی های نادان همه چیز دان باید جواب دهند .. سند ۲۰۳۰ ، گفتمان هم چنس بازی ، شعار ازادی زنان در حالیکه خیچ کم ندارند فقطهمین مانده که یک دختر ۱۴ ساله بفریبند و تا مدتها برای خدشان مطلب و انتقاد و تبلیغ بیایمانی وبی دینی ، تا انجا پدری را انچنان به خخشم می اورند که کارد را بر گلوی عزیزش ممناسبتر میداند تا حرف او چه کسانی هم عمل دختر را تائید میکنند و هم کار پدر را تقبیح بالاخره مقصر اصلی کیست ... تبلیغات ان دسته ازمامور شده های اسناد فرهنگی لیبرالهی حاکم در کشوری که همه این موضوعات اسنادی را فاجعه ای میداند که برروح و فکر بچه و نوجوانو خوان ایرانی اناخته کهخود روزگاریهمه نیازمندیهای دنیا حل میکرده وپاسخ میداده است مقصر بالاخره کیست ...انکه میخواهد از فرق سر تا پاشنه پا را غربی کند و به فرهنگ کشورش یک ذره هم بها نمیدهد ...غافلاز اینکه هنوز کسانی یه که شرفش را نمی هد و حاضر میشود کارد بر گلوی عزیزش بگذارد... مقصر تو ئی سلبریتی نادان .. از سح بالا دانشگاهی تا پایین جامعه که نتو نستی حرفت رو با منطق امروز از اون بالا تا پایین به جامعه تلقین کنی فقط شهرت و دیده شدنرا میخخواهی .... هر چه دلت میخواجد بگو ولی یک حرف منطقی اگر داری بگو
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      6 0
      سلبریتی هایی که در سن کم ، زن مرد ۴۰ ساله میشن یا در سن بالا طلاق میگیرن چندین بار لباس عروس می پوشن و خودشون رو در فضای مجازی پخش میکنن و دخترانی که این عکس هارو می بینن میگن همه چی گل و بلبلِ!
  • کاربرجدید IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    5 0
    بیچاره دخترک که حتی فرصت بهش داده نشد پشیمون شه،تجربه کنه ،عبرت بگیره،خطا کرد ،اما هر ادمی باید فرصت برگشت داشته باشه ،اما پدر این راهو بست..... قربون خدا بشم که این همه بنده داره ،با گناهای ریز و درشت ،اما باز دوستمون داره رو برنمیگردونه از بندش و با عشق منتظره برگشته بندشه،و اگر بخشیدتش به روش نمیاره خطای گذشتشو.... خوبه ما خدا نشدیم :'( وگرنه با یک اشتباه همه شهرها رو رنگ خون برمیداشت ....
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    0 1
    در روایت داریم شیطان در چند جا حضور فعال دارد و یکی از ان موارد هنگام قضاوت کردن است. زود قضاوت نکنیم
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    1 0
    اتفاقا تدابیر اندیشیده شده بود برای تشدید مجازات موارد مشابه قتل توسط پدر اما اصلاح طلبان مانع شدند
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    0 0
    حاچی ملا شما خیلی دیر از خاب عمیق بیدار شدی تا شما سر و تهی ماجرارا بفهمی متسفانه قاطار رفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس