کد خبر 1077074
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
رومینا اشرفی

انتشار خبر قتل دلخراش دختر ۱۴ ساله تالشی توسط پدرش از روز گذشته واکنش های فراوانی در فضای مجازی به دنبال داشته اما آنچه که به آن اذعان می شود ضعف در حوزه فرهنگی است.

به گزارش مشرق، در طول همه این سال‌ها بارها و بارها شاهد وقوع حوادث و اتفاقات تلخ، دلخراش و ناگوار در حوزه اجتماعی همانند قتل به دلایل ناموسی در سطح کشور بوده‌ایم که اگر برخی ملاحظات اجازه می‌داد، می‌توانستیم از هر کدام از آنها کتاب، فیلم و یا سریال بسازیم که شاید عبرتی باشد برای دیگران و یا تلنگری برای متولیان امور فرهنگی که باید در حوزه فرهنگ عمومی و ارتقا و آگاهی بخشی به آحاد جامعه برای پیشگیری از وقوع چنین حوادث دلخراشی تلاش بیشتری انجام دهند.

در این زمینه:

چه کسانی با خون رومینا کاسبی می‌کنند؟

واکنش کاربران فضای مجازی به قتل رومینا +تصاویر

قانونگذاران اصلاح‌طلب شریک جرم پدر رومینا هستند

بسیاری از این قتل‌ها همانند قتل همسر «ناصر محمدخانی» فوتبالیست معروف و یا قتل «میترا استاد» همسر دوم شهردار سابق تهران، قتل طلبه همدانی و یا سوزاندن خواهر توسط برادر به دلیل مخالفت با ازدواج وی، قتل دختری از اهالی روستای آباده کهگیلویه و بویراحمد به دست برادرش و سایر نمونه‌های قتل‌های ناموسی، همه و همه از حوادث دلخراش و ناراحت کننده‌ای هستند که تا ماه‌ها و حتی سال‌ها ذهن افکار عمومی جامعه را به خود درگیر می‌کند.

اما آنچه که دوباره این نوع از قتل‌ها را بر سر زبان‌ها انداخته و بسیاری از چهره‌های فرهنگی، فعالان اجتماعی، رسانه‌ای و فضای مجازی را از روز گذشته به واکنش وادار کرده است قتل دلخراش رومینا دختر حدوداً ۱۴ ساله تالشی به دست پدرش است که با بررسی ابعاد مختلف این حادثه باز هم به همان موضوعات همیشگی ارتباط با جنس مخالف، اصرار دختر برای ازدواج با فرد مورد علاقه خود، اختلاف سنی و فرهنگی، تعصبات خانوادگی، عدم فرهنگ سازی در زمینه ارتباط صحیح والدین با فرزندان و مسائلی از این دست برخورد می‌کنیم که بیش از همیشه جای خالی فرهنگ سازی و عدم توجه به این موضوع از سوی متولیان امر را یاد آور می‌شود.

از روز گذشته صحبت‌های فراوانی از سوی مسئولان انتظامی و قضائی گیلان، نزدیکان و آشنایان درباره جزئیات قتل رومینا، در فضای رسانه‌ای و مجازی استان و کشور منتشر شده است. حتی در این باره فایلی منتسب به بهمن پسر مورد علاقه رومینا و خواهرش نیز در فضای مجازی دست به دست شده که ابعاد تازه ای از قبل و بعد از ماجرای قتل رومینا را بیان می‌کند.

قتل به خاطر تعصبات خانوادگی

معاونت اجتماعی نیروی انتظامی گیلان روز گذشته درباره این حادثه دلخراش گفت: چندی پیش دختر حدوداً ۱۴ ساله در شهرستان تالش به دلیل مخالفت شدید خانواده با ازدواج با مرد مورد علاقه‌اش با اختلاف ۱۶ سال سن از منزل متواری می‌شود.

مجید رسول زاد فرساد با بیان اینکه پدر محل اختفای دختر را در شهرستان آستارا ردیابی می‌کند، افزود: بعد از هماهنگی با مقام قضائی دختر به محل سکونت خود بازگردانده می‌شود.

سرپرست معاونت اجتماعی پلیس گیلان در ادامه با اشاره به اینکه در نهایت بعد از گذشت دو روز از بازگشت این دختر به خانه وی توسط پدرش به قتل می‌رسد، گفت: متهم ۳۸ ساله در تحقیقات پلیسی علت و انگیزه قتل را اختلاف خانوادگی، فرار از منزل و اصرار بر ازدواج با مرد مورد علاقه از سوی دخترش اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه این پرونده در حال حاضر به اتهام قتل در مراجع قضائی استان گیلان در حال پیگیری است، تصریح کرد: منتظر رأی دستگاه قضائی هستیم.

پرونده قتل رومینا به صورت ویژه بررسی می‌شود

از سوی دیگر معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز در گفتگویی با رد هر گونه شایعات مربوط به تعصبات قومی و مذهبی و همچنین اعتیاد پدر به مواد مخدر، اظهار کرد: ۲۸ اردیبهشت ماه این دختر همراه پسری ۲۹ ساله متواری می‌شود و یک روز پس از آن پدرش شکایتی با عنوان آدم ربایی در دادسرای شهرستان آستارا مطرح می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پرونده برای بررسی در دستور کار دادسرا قرار می‌گیرد، افزود: با اطلاع رسانی دادسرا؛ پدر و مادر و بستگان دختر به دادسرا مراجعه می‌کنند و دختر را مورد تفقد و لطف قرار می‌دهند؛ بازپرس با مشاهده اینکه پدر از روی مهربانی و گذشت از اشتباه دختر چشم پوشی کرده، وی را تحویل خانواده می‌دهد.

جان احمد آقایی با بیان اینکه پدر دختر با ملاطفت و مهربانی که به خرج می‌دهد اعتماد بازپرس را جلب می‌کند و به همین دلیل بازپرس از تحویل وی به خانواده اطمینان خاطر داشته است، ادامه داد: پس از تحویل فرزند به خانواده و بازگشت آنها به روستای محل زندگی خود به دلایلی نامشخص، هنگام غروب و زمانی که دختر در خواب بوده، پدر با داس دختر خود را به قتل می‌رساند.

وی با بیان اینکه پدر دختر اکنون در بازداشت است، افزود: تحقیقات تکمیلی درباره انگیزه و علت قتل ادامه دارد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان اینکه این دختر، قربانی خشونت خانوادگی شده است، افزود: فارغ از انگیزه پدر در به قتل رساندن دختر، چنین جنایتی به هیچ عنوان از نظر قانون قابل پذیرش نیست و این پرونده به صورت ویژه رسیدگی خواهد شد.

دستور تسریع در رسیدگی به لوایح منع خشونت در هیئت دولت

امروز نیز در جلسه هیئت دولت رئیس جمهور به قتل رومینا واکنش نشان داده و با ابراز تأسف از خشونت خانگی در تالش، دستور تسریع در رسیدگی به لوایح منع خشونت را صادر کرد.

«معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهور نیز امروز در توئیتی در واکنش به قتل رومینا گفت: امروز در هیأت دولت درباره جنایت ⁧‫رومینا‬⁩ صحبت و درخواست کردم تسریع و اولویت برای نوبت ⁧‫لایحه تأمین امنیت زنان‬⁩ انجام شود. در پاسخ به درخواست خانم ⁧‫جنیدی‬⁩ نیز آقای ⁧‫جهانگیری‬⁩ دستور بررسی خارج از نوبت لایحه در کمیسیون را صادر کردند. آماده‌ایم تا در هفته آینده در کمیسیون لوایح مطرح شود.

«لعیا جنیدی» معاون حقوقی رئیس جمهوری نیز همچنین در همین پیوند از هیأت دولت درخواست کرد «لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت» خارج از نوبت بررسی شود.

لازم به ذکر است؛ لایحه «صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت» در قالب ٧٧ ماده شهریور سال گذشته از قوه قضائیه به دولت ارائه شد. در این لایحه به مواردی همانند ممنوع بودن ازدواج مبادله‌ای و خون بس، برابر بودن دیه بانوان سرپرست خانوار با مردان، ممنوعیت تهدید و اجبار زن به انجام اعمال مغایر با شأن او، و در اولویت قرار گرفتن بانوان زندانی جرایم غیرعمد برای آزادی، تاکید شده است.

واکنش چهره‌ها به قتل رومینا

اما واکنش‌ها به قتل رومینای ۱۴ ساله تنها به مقامات دولتی، انتظامی و قضائی استان گیلان و کشور ختم نمی‌شود و از همان لحظات ابتدایی انتشار این موضوع در فضای مجازی و رسانه‌ای استان و حتی کشور بسیاری از چهره‌های هنری، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به این حادثه دلخراش واکنش نشان داده و با پست کردن مطلب، متن و حتی عکس‌های رومینا نسبت به این موضوع، ضعف‌های فرهنگی و قانونی موجود اظهار نظر کرده‌اند که البته اظهار نظر برخی از این چهره‌ها که شاید با واکاوی گذشته و برخی فعالیت‌های آنها بتوان به قصد و نیت آنها از توجه و بزرگ کردن این موضوع پی برد سبب سو استفاده رسانه‌های آن طرف آبی و معاند علیه نظام شده است.

به طور مثال؛ امیر مهدی ژوله در صفحه اینستاگرامی خود نوشت «چیزی نیست، فرزند گرامی آن «مرد»، نوه فلان «مرد»، خواهر فلان «مرد» و خواهرزاده فلان «مردان» کمی داسی شده است»، یا پرویز پرستویی با این نوشته که «برای رومینا دختری که نمی شناختیمش اما، همه ما در مرگ او مقصریم…» نسبت به این حادثه واکنش نشان داد و یا صفحه منتسب «شفیعی کدکنی» نیز با پست کردن این نوشته «اگر مردی در اینجا باش و زن باش..»، یا رزیتا غفاری بازیگر سینما و تلویزیون کشور نیز برای رومینا نوشت «رومینا دخترکم! دلم صد پاره شد» تنها تعداد اندکی از این پست‌ها است که از سوی هنرمندان به ویژه بازیگران در فضای مجازی منتشر شده است اما در این میان هستند کسانی که قتل دلخراش رومینا را دست آویزی برای فشار به گروه‌های مقابل خود برای رسیدن به منافع شخصی، حزبی و یا جناحی کرده‌اند.

اما چیزی که بیش از همه در این میان مورد توجه قرار می‌گیرید این است که همه این واکنش‌ها که تعداد زیادی از آنها با قصد و نیت خاصی انتشار یافته همانند هزاران حادثه دیگری که در طول سال در سطح کشور شاهد آن هستیم در روزهای آینده فروکش کرده و در این میان باز هم موضوع اصلی که همان توجه به ارتقای فرهنگ عمومی، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به آحاد جامعه در حوزه‌ها و موضوعات مختلف است در سایه همه این هیاهوها گم می‌شود و تا زمانی که اقدام اساسی در این زمینه از سوی متولیان امر انجام نشود باز هم برای بارها و بارها شاهد تکرار چنین حوادث دلخراش، تلخ و ناراحت کننده‌ای در گوشه و کنار کشور خواهیم بود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    14 1
    واکنشهای اصلاح طلبان خیلی جالب بود. دختره عاشق شده اما اجازه ازدواجش را نمی دهند. می گویند پدره حق ندارد دخترش را عقد کند! بلکه باید ریکس بنشیند و بی عفت شدنش را تماشا کند. دوست پسر آری! شوهر هرگز! این یک جمله خطبه عقد را بر نمی تابند. در عوض همه کاری برای گسترش گناه انجام می دهند.
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      1 0
      خیس مذهب های کثیف را هم بگو ازاین به بعد علاوه بر روشنفکرها با خیس مذهب ها باید بجنگیم
  • ناشناس IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    16 3
    آن پسر 30 ساله ای که ظرف چند سال مخ یک دختر 10 ساله را میزده و نهایتا از منزل فراریش داده مقصر اصلی این ماجرا است . عکس کریه او را هم دیدم . بعد از فرار با این دختر . عکس خودشان را در فضای مجازی گذاشته بود و دوستانش هم بهش تبریک گفته بودند . ظاهرا بعد از اینکه دختر به خانه برگشته بوده . آن پسر مزخرف بازهم عکسهای خصوصی برای پدر فرستاده بوده و آن پدر را دچار جنون آنی کرده بوده . این ماجرا خیلی ناراحت کننده و وحشتناک است . ولی قاضی و بازرس پرونده باید به موضوع این پسر که دزد ناموس بوده بصورت ویژه نگاه کنند . هر چند که پشیمانی پدر قاتل فایده ای ندارد و احمقانه ترین کار ممکن را مرتکب شده است
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      4 11
      مقصر اصلی؟! اصلا چه ربطی داره مگه پسره دخترو کشته؟!!! مقصر اصلی پدره هست که به جای بزرگی کردن این عمل بسیار شنیع را انجام داده
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      8 11
      والامنم جاپدرش بودم همین کارومیکردم دختر14ساله روچه به این غلطا راحت پسره روبغل کرده یعنی چی مگه مامسلمون نیستیم پسره ی بیشعورعکس روبراپدره فرستادلعنت به تواگه واقعاعشقت پاک بودازاین غلطانمیکردی
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      5 1
      منم نظر شما رو دارم. اون پسره باید محاکمه بشه. تتوی ستاره رو گردنش نشانه وحشی بودن و شیطان پرست بودنشه.
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    14 3
    خدا لعنت کنه امثال ساسی مانکن و تتلو و شاخای فضای مجازی.... ذهن و روح و مغز جوونای مردمو به تباهی کشیدن
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      2 2
      احسنت
  • IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    7 2
    الآن ماشینهای تبلیغاتی سیاسی و دروغ پردازهای منافقین و بوق های مزدوران وابسته ب دشمنان شروع ب فعالیت میشوند....
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    7 1
    سلبریتی های لعنتی فقط به فکر گرفتن ماهی از آب گل آلود هستن .
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    4 5
    خاشقچی و میترا استاد و نجفی تمام شد حالا ملت بیکار باید بدوند دنبال رومینا ول کنید دادگاهید شما نهایتا پدر برد تیمارستان این همه بدبختی تو این مملکت هست ترند نمیشه که خیلی خیلی مهم تر و مربوط به سرنوشت کل مملکته انوقت یک پرونده جنایی بزرگ میشه کنارش هزاران پرونده دیگه هم هست اونا رو هم ترند و دنبال کنید اگه راست می گید دلسوزید و درد شکم ندارید!
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      4 4
      نجفی رو نمیکشن ؟ براشون سود داره بودنش؟ مگه قاتل نیست؟ این بابای خر و احمق هم باید کشته بشه .. همونطور که دخترشو کشت باید بکشنش ...... اشغال عوضی .. خدا نصیب نکنه همچین پدر خری رو
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      5 2
      شوخی نیست که ول کنیم این مسئله ممکنه برای همه پیش بیاد.باید چاره ای اندیشید
  • صفر US ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    9 4
    رومینا دخترکم وقتی از منزل فرار کردی به آبروی پدر روستایی که دخترش با جوان غریبه ای فرار کرده ست فکر کردی؟ آیا نگاه مردم بر روی صورت خانواده ات را دیدی؟ آیا پچ پچ مردم هنگام دیدن پدرت و شنیدی؟ نه نه تو دیدی و شنیدی و نه آنهایی که ازت حمایت میکنند دیدن و شنیدن.
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    9 4
    ولله باید این پسر باید با عذاب بکشند چون حقش است دزد ناموس
  • IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    2 0
    اون پسره بی شرف وخواهرش کم مقصر نیستند
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    2 0
    والا باید این پیر پسر که با احساسات ی دختر بچه بازی کرد محاکمه بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس