کد خبر 1075581
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶

به گزارش مشرق، کانال تحولات عراق از آداب و رسوم مردم عراق در عید فطر نوشت.مسلمانان جهان با گذر از ماه مبارک رمضان و ورود به ماه شوال یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اعیادشان را جشن می‌گیرند این عید که با نام عید فطر شناخته می‌شود، در همه کشورهای مسلمان جهان مهم است و همه مسلمانان تلاش می‌کنند که در این روز علاوه بر نماز روز عید فطر، آداب و سنن خاصی را برگزار کنند. ما در این گزارش تلاش می‌کنیم که شما را بیش از پیش با آداب و سنن خاص عید فطر در کشور عراق آشنا کنیم. عید فطر از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان است. در کشورهای اسلامی، عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب می‌شود و معمولاً با تعطیلی رسمی همراه است. 

در این روز، روزه حرام است و مسلمانان نماز عید برگزار می‌کنند. پرداخت زکات فطره در این روز بر مسلمانان واجب است. عراقی‌ها به مناسبت فرارسیدن عید فطر 3 روز تعطیل هستند. مردم عراق آداب و رسوم عید فطر را باوجود درگیری ها و جنگ ها و سختی ها پشت سر گذاشته همچنان حفظ کردند و برای استقبال از این عید آماده می شوند.  مردم عراق در هفته آخر ماه مبارک رمضان برای ضیافت عید فطر آماده می شوند و با نظافت کامل منازل، کوچه ها، خیابان و مناطق مختلف به استقبال عید می روند. زنان خانه دار هرآنچه زیباست برای استقبال از عید فراهم می کنند، علاوه براین برای خرید لباس و زیورآلات به ویژه لباس کودکان به بازار می روند تا زیباترین تصویر را در این عید بسازند. یکی از چیزهایی که عید فطر را در عراق از دیگر کشورهای اسلامی متمایز می کند، پخت شیرینی«کلیجه» به صورت دسته جمعی است.

همچنین زنان خانه دار به پخت شیرینی های عید که مشهورترین آن «کلیجه» است، اقدام می کنند. آنها با کلیجه که یکی از مهمترین شیرینی ها در مناسک عید فطر در میان عراقی هاست، از میهمانان خود پذیرایی می کنند. عید فطر در عراق با همراهی همه اعضای خانواده در پخت یک نوع شیرینی همراه می‌شود. خانواده‌های عراقی به مناسبت فرارسیدن عید فطر به صورت دسته‌جمعی در پختن شیرینی کلیجه مشارکت می‌کنند.

به طور معمول خانواده های برای آماده سازی شیرینی عید و تقسیم کار با یکدیگر جمع می شوند.  برای پخت این شیرینی اعضای خانواده دور هم جمع شده و شیرینی می پزند. این شیرینی با ترکیبی از آرد، روغن، شکر مخلوط با خشکبار، خرما و کنجد تهیه می شود. پس از آن در قالبهای کوچک و بزرگ ریخته و مادر خانه آنها را در داخل فر قرار می دهد.  در روز عید مردم که برای عید و بازدید به خانه های هم می روند، این شیرینی را به مناسبت آنکه فصل سرما باشد یا گرما با نوشیدنی گرم یا سرد میل می کنند.  مردم عراق درجنوب بصره، بر اساس عادت قدیمی در روز عید فطر در کوچه‌ها و محله‌های خود جمع می‌شوند و غذای مخصوص «المطبک»را که با گوشت و برنج درست شده را با هم و در کنار یکدیگر می‌خورند. آن‌ها این کار را با هدف ایجاد مهر و محبت انجام می‌دهند.

این آداب و رسوم را از آبا و اجداد خود به ارث برده اند و در ایام عید فطر و عید قربان از این غذا استفاده می کنند. این آداب و رسوم، رسم کشورهای جزیره عربی، نجد و حجاز بوده است و در عربستان و کویت همچنان ادامه دارد.

مردم عراق پس از پایان ماه مبارک رمضان به پشت بام منازل می روند تا با صدای الله اکبر مساجد با این ماه وادع کنند. در این عید مردم عراق تمایل دارند تا اختلافات را حل کنند، همچنین کودکان به جمع آوری عیدی از نزدیکان و همسایگان اقدام می کنند، پیش از آنکه به تفریحگاهها برای گشت و گذار بروند. در بامداد روز عید، بیشتر مردم عراق به همراه فرزندانشان به مساجد جامع برای ادای نماز عید می‌روند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مجید NL ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    0 0
    جالب بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس