کد خبر 1074811
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
خودرو نمایه

با وجود اعلام قیمت جدید خودروها بر اساس دستورالعمل شورای رقابت، ظاهراً خودروسازان زیر بار پذیرش این قیمتها نمی روند و به همین منظور باز هم قرار شده موضوع قیمت گذاری خودروها امروز در جلسه ای بررسی شود.

به گزارش مشرق، روز گذشته قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا که توسط شورای رقابت محاسبه شده بود که بر اساس جداول مربوطه، قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۱۰ درصد و قیمت محصولات سایپا به طور متوسط ۲۳ درصد افزایش یافته بود. بر این اساس انتظار می رفت که قیمت جدید خودروها مطابق آنچه از سوی شورای رقابت اعلام شده، به خودروسازان ابلاغ شود و یا اینکه در نهایت نرخ های اعلامی با احتساب هزینه بیمه، مالیات و شماره گذاری نهایی شود، مانند اتفاقی که در سال ۹۲ افتاد و رضا شیوا رئیس شورای رقابت در یک نشست خبری قیمت جدید خودروها را بر مبنای دستورالعمل شورا اعلام کرد و در نهایت خودروسازان با احتساب هزینه های جانبی شامل بیمه، مالیات و شماره گذاری، قیمت نهایی محصولاتشان را اعلام کردند.

بیشتر بخوانید:

هنوز سلطان خودرو دستگیر نشده

قیمت‌های جدید خودروهای داخلی اعلام شد +جدول

این در حالی است که قیمت جدید خودروها هنوز نه از سوی ستاد تنظیم بازار یا شورای رقابت به خودروسازان ابلاغ شده و نه خود شرکت های خودروساز قیمت نهایی بر اساس هزینه های جانبی اعلام کرده اند. در این شرایط برخی منابع از عدم پذیرش قیمت های شورای رقابت توسط خودروسازان خبر می دهند و می گویند خودروسازان زیر بار قیمت های شورای رقابت نرفته اند.

بر این اساس قرار شد باز هم امروز در جلسه ای با حضور دستگاه های مربوطه از جمله سازمان حمایت و خودروسازان موضوع قیمت گذاری خودرو مورد بررسی قرار گیرد.

* خودروسازان به مصوبه شورای رقابت احترام بگذارند

در این شرایط که ابلاغ قیمت جدید خودروها با تعلل دستگاه های مربوطه روبرو است، فعالان بازار معتقدند تاخیر در اعلام نرخ ها باعث قفل شدن بازار و به صفر رسیدن معاملات خودرویی شده است.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در این مورد گفت: خرید و فروشی در بازار خودرو انجام نمی شود و نمایشگاه داران مجاز منتظر اعلام نرخ های جدید هستند تا بر آن اساس نسبت به فروش خودرو با ۱۰ درصد بالای نرخ رسمی(بر اساس دستورالعمل فروش سازمان حمایت) اقدام کنند، زیرا ممکن است در صورت فروش خودرو با قیمتی بالا مشمول برخورد تعزیراتی و جریمه شوند. در عین حال مردم هم برای خرید خودرو دست نگه داشته اند و منتظر ریزش قیمت ها هستند.

وی با بیان اینکه اگر دستور سازمان حمایت در عرضه خودرو و ثبت نامها اجرایی شود، شاهد حذف تقاضای کاذب در بازار خودرو خواهیم بود، گفت: اگر نرخ های جدید خودرو اعلام شود شاهد ریزش دوباره قیمت ها در بازار خواهیم بود.

موتمنی تصریح کرد: قیمت کالاهای مصرفی باید بر اساس بررسی کارشناسی و دستورالعمل مشخص شود، در حال حاضر نیز خودرو به یک کالای مصرفی تبدیل شده که دارای بازار انحصاری نیز هست، در این شرایط شورای رقابت با بررسی هزینه تولید نسبت به تعیین دستورالعمل قیمت اقدام کرده که همه باید به آن احترام بگذارند.

وی ادامه داد: اینکه خودروسازان زیر بار قیمت های شورای رقابت نمی روند حتماً دلیل خود را دارند ولی باید توجه داشته باشیم که محاسبه هزینه تمام شده کالا کار سختی نیست و قیمت خودروها بر اساس دستورالعمل شورای رقابت طبق محاسبات کارشناسی تعیین می شود و همه باید به آن احترام بگذارند.

به گفته وی در حال حاضر در بازار خرید و فروشی انجام نمی شود اما قیمت پراید بر روی کاغذ ۶۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۱۰۹ میلیون تومان و سمند ۱۱۲ میلیون تومان است و تقاضایی برای خرید وجود ندارد. 

* ادامه کشمکش بر سر ابلاغ قیمت ها به خودروسازان

در حال حاضر ابلاغ قیمت جدید خودروها در شرایطی با تعلل دستگاه های مربوطه و عدم پذیرش خودروسازان روبرو است که طی روزهای اخیر بر سر اعلام قیمت جدید خودروها بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بار کشمکش ایجاد شده و اعلام قیمت‌ها با وجود وعده قبلی رئیس شورای رقابت، با تاخیر همراه شده است. طبق مصوبات قبلی، قرار شد شورای رقابت بر اساس دستورالعملی قیمت‌های جدید خودروها را استخراج کرده و به ستاد تنظیم بازار برای تصویب نهایی ارائه کند اما به گفته صادقی نیارکی معاون وزیر صنعت، قیمت‌های جدید باید توسط شورای رقابت اعلام شود.

ببینید:

فیلم/ حرام‌خوار زمانه‌ات را بشناس

طبق دستورالعمل جدید شورای رقابت، قیمت خودروهای داخلی با رشد متوسط ۱۰ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و رشد متوسط ۲۳ درصدی قیمت محصولات سایپا مشخص شده که در این فرمول، قیمت هر دستگاه سایپا ۱۳۱ معادل  ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و هر دستگاه پژو ۴۰۵ بنزینی ۵۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

جدول قیمت گذاری شورای رقابت به شرح زیر است:

* تاخیر در ابلاغ قیمت ها و کاهش اثربخشی سیاست های کنترلی

تاخیر در اعلام قیمت جدید خودروها می تواند روند ریزش قیمت ها را در بازار با کندی روبرو کند و شاید این اتفاق اثربخشی مصوبات جدید برای تنظیم بازار خودرو را کاهش دهد. طبق سیاست های تعیین شده و به گفته عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، محدودیت‌هایی برای ثبت‌نام متقاضیان خرید خودرو تعیین شده که بر این اساس، متقاضیان خرید و ثبت‌نام خودروهای پیش‌فروش نباید دارای پلاک‌های جاری باشند و این موضوع از نیروی انتظامی استعلام می‌شود. 

همچنین سند خودروهای جدید به مدت یک سال در رهن باقی می‌ماند و این امر مخصوصا در فروش‌های فوق‌العاده رعایت می‌شود. در عین حال، برای متقاضیان خرید خودروهای پیش‌فروش شرط سنی هجده سال و همچنین داشتن گواهینامه تعیین شده است و در صورتی که خودرو پس از سه ماه به  خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های مجاز برای سرویس‌های اولیه توسط خریدار ارجاع نداده نشود، حتما گارانتی خودرو باطل می‌شود. 

در عین حال، به گفته مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، از این پس فروش فوق‌العاده، پیش‌فروش و مشارکت در تولید سه روش فروش خودرو خواهد بود و بر این اساس، ۶۰ درصد از تولید خودروسازان به ایفای تعهدات جاری و معوق اختصاص می‌یابد. 

وی گفت: یکی از روش‌های فروش خودرو قرعه‌کشی است، بر این اساس که سایت فروش خودرو در زمان اعلام پیش‌فروش به مدت یک هفته باز می‌شود و تمامی متقاضیان که شرایط ثبت‌نام بر اساس دستورالعمل سازمان حمایت را دارند، قادر به ثبت‌نام و واریز وجه خواهند بود. بعد از تکمیل فرایند ثبت‌نام، قرعه‌کشی انجام خواهد شد و کسانی که اسم آنها در قرعه اعلام می‌شود، پس از مدت سه ماه خودروی خود را دریافت خواهند کرد.

به گفته صادقی نیارکی، کسانی که نام آنها در قرعه‌کشی نبوده است، می‌توانند تقاضای وجه کنند و طی مدت مشخص و تعیین‌شده، وجه ثبت‌نامی به حساب آنها بازگردانده می‌شود، ضمن اینکه متقاضی می‌تواند پول خود را برای خریدهای بعدی نیز محفوظ نگاه دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    7 0
    این بساز بندازهای خدانشناس کی تاحالا زیر بار رفتن که حالا برن از طرفی این گرانی خودروتقصیر بی لیاقتی وسودجوئی دولته که قیمت دلاررو میبره بالا وریال رو از کاه بی ارزش ترکرده وحالا فشارمیاره تا اینا قیمتاشون رو پائین نگه دارن
    • ناشناس IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
      6 0
      فقط و فقط ای مردم نخرید....نخرید....هرچند که کو گوش سنوت...
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
      4 0
      عزیز دل تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد این خودرو ها مستقیما به دلار بستگی داره بقیه ش گرونیش باید بر اساس تورم معمولی ریالی حساب بشه مثلا پراید ۲۱ میلیون. ۲۰ درصدش میشه ۴ تا پنج میلیون. با فرض پنج برابر شدت دلار این ۴ تومن میشه ۲۰تومن. ۱۵ تومن بقیه ش باید بر اساس تورم معمولی ریالی گرون بشه که قیمتی بالاتر از همین چهل تا پنجاه تومن نمیشه. اونوقت چطور آقایون مدعی هستن که بابد بشه ۷۰ میلیون؟!!"
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    6 0
    بیا اینم نتیجه انحصار. کمبود مصرف رو از خارج وارد کنید تا هم قیمت کنترل بشه و هم این دوتا خودروساز خودشوتو جمع کنن. عرضه دارن رقابت کنن. مثل هزاران کالای دیگه که برا جبران کمبود و تنظیم بازار وارد میشه
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    7 0
    براشون انحصار ایجاد میکنن. مواد اولیه شون تامینه. سوختشون تامینه با هزارتا کمک و آپشن مالی دولتی، که خودرو به دست مردم برسه با قیمت مناسب! آخرشم با عرضه قطره چکونی باعث گرونی خودرو و ایجاد بازار سیاه میشن. شما بفرمایید با این خودروسازها باید چیکار کرد؟
  • رضا IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    3 0
    باید خودروسازان بساطشون روجمع کنند وبرن چون ایرانی نیستندومسلمونم نیستند،انحصار باید برداشته بشه وخودرویی ک بالای قیمت مصوب فروش بره پلاک نکنن که باعث بشه کسی نخره
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    4 0
    اگه کسی چند ماه خودرو صفر نخره همه چیز درست میشه
  • IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    0 0
    خودروساز غلط کرد که قبول نمیکنه . اگر دولت سفت و سخت بگیرید بی جا میکنه که قبول نکنه
  • IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    0 0
    واقعا حق مردم ایران نیست که ماشین 20 سال از رده خارج شده شرکت کیاموتورز کره رو سوار بشن . ببینید همون کیاموتورز چی تولید میکنه الان !! ابروی ایران رو بردین به خدا با سودجویی هاتون در این 40 سال
  • IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    0 0
    اصلا سوال اصلی اینه : اون زمان که رفتن حق خرید مونتاژ پراید خریدن ما تحریم نبودیم و میتونستن برن حق تولید برند تویوتا رو بگیرن . چرا نکردن ؟؟ چه پورسانتهایی پشت پرده بود . مشرق در یک گزارش تفصیلی این موضوع جنجالی رو بررسی کن که چرا پراید ! مطمئنا مثل بمب میترکه در فضای خبری کشور
  • حسین IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    0 0
    اگر دولت و نظام به بهانه تولید ملی پشت این دو شرکت زباله تولید کن نبودند. وگرنه من بی سواد هم می دونستم اگر دولت یه فرصت یکساله به دوتا شرکت می داد تا بازار رو کنترل و افزایش قیمت هم بر حسب عرف جامعه در صورت عدم پذیرش از سوی خودرو ساز واردات بدون هیچ گونه تعرفه ای صورت گیرد. این بودجواب مسئولان و نظام به اعتماد مردم. تولید ملی خوبه اما نه وقتی دارن به این بهانه به مردم ظلم می کنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس