کد خبر 1074153
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶

 نیسان جوک را می‌توان یکی از عجیب‌ترین پدیده‌های تاریخ خودروسازی جهان دانست. این خودرو که برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی ژنو رونمایی شد، پیشتر در طرحی مفهومی با نام نیسان قازانا (QAZQNA) معرفی شده بود. طراحی و چهره‌ نیسان جوک آنقدر ساختارشکنانه و غیرعادی بود که حتی مسئولان نیسان پیش‌بینی فروش بالایی برای آن نمی‌کردند. اما برخلاف تمام انتظارات و نظرات کارشناسان، جوک فروشی غیرقابل پیش‌بینی‌ داشت؛ فروش ۲۰ هزار دستگاه در ژاپن، ۳۰ هزاردستگاه در اروپا و ۱۷ هزار دستگاه در آمریکا، آن هم در کمتر از یک سال. این موفقیت به حدی بود که رقبای قدیمی و قَدر نیسان را به تکاپوی تولید محصولی برای کسب بازار جوک انداخت. در همین راستا تویوتا CHR، کیا استونیک و هیوندای کونتا را به بازار معرفی کردند که هیچ یک هم در رقابت با جوک حتی نتواستند به آن نزدیک شوند.

برابری‌های نیسان جوک با رقبا

اما شاید این سؤال همچنان در ذهن بسیاری از خودروبازان و کارشناسان مطرح باشد که چطور این خودرو با طراحی عجیبش اینقدر مورد استقبال قرار گرفت. طراحی‌ که از نظر قالب کارشناسان، چهره‌ جوک را به یکی از زشت‌ترین خودروهای تاریخ تبدیل کرده است. ابتدا به بررسی مشخصات فنی این خودرو می‌پردازیم تا ببینیم آیا برتری خاصی از رقبایش دارد یا نه!

موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری این خودرو قادر است ۱۱۷ اسب‌بخار قدرت تولید کند با سقف سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت و صفر تا صد ۱۱.۵ ثانیه می‌کشد. گیربکس CVT X-TRONIC این خودرو با موتورش هماهنگ است. مصرف سوختش نیز ۶ کیلومتر در هر صد کیلومتر است و نباید فراموش کرد که این کراس‌اوور تک دیفرانسیل محور جلو است. تا اینجا جوک چیزی فراتر از خودروهای رقیب از خود نشان نداده است. البته که نباید از کیفیت بالای ساخت و در نتیجه بازده فوق‌العاده‌ تولیدات ژاپنی که درباره‌ جوک نیز صدق می‌کند، غافل شد، اما حتی همین امر نیز نمی‌تواند توجیه کاملی برای استقبال کم‌نظیر عمومی از جوک باشد. به خصوص که خودروهای ژاپنی عموما در برابر رقبا چندان آپشنال نیستند. می‌دانید که ژاپنی‌ها معمولا تمرکز خود را بر کیفیت بالای مونتاژ و قطعات و بازده بیشتر موتور می‌گذارند تا ارائه‌ لیست بلند بالایی از آپشن‌های نه چندان ضروری. معمولا تیپ‌های اقتصادی و محدود هر مدل خودرویی که تولید می‌کنند امکانات رفاهی چندان زیادی ندارد و تیپ‌هایی که به عنوان فول آپشن عرضه می‌کنند نیز قیمت بالایی دارند. این نکات کنار هم ما را به این نتیجه‌ قطعی می‌رساند که نه قیمت جوک نیسان برتری‌ خاصی برای آن نسبت به رقبایش ایجاد می‌کند و نه امکانات رفاهی‌اش. از ویژگی‌های خاص جوک می‌توان به پایداری بالا و قابل کنترل بودن خودرو با وجود وزن پایینش اشاره کرد. وزن پایینی که باعث می‌شود جوک چندان نرم و کم‌تکان نباشد و باعث خشکی‌اش می‌شود. دید خوب راننده به تمام جوانب، فضای زیاد کابین با وجود سایز کوچک خودرو و امنیت از دیگر ویژگی‌های این اتومبیل محسوب می‌شود. باز هم به مورد نایابی در بازار خودروی جهان نرسیدیم. پس چه عاملی باعث می‌شود این ماشین زشت اینقدر پرطرفدار باشد.

جذابیت ساختار شکنانه

کمی دقت در طراحی بدنه‌ جوک ما را به این نتیجه می‌رساند که طراحان نیسان در واقع تمام راه‌های ساختارشکنانه را برای ارائه‌ یک طرح غیرعادی و نامعقول تا انتها رفته‌اند. به طوری که وقتی به چهره‌ جوک دقت می‌کنیم، درمی‌یابیم که با هیچ‌ یک از المان‌های ذهنی قبلی ما از یک خودروی معمولی هم‌خوانی ندارد. جابه‌جایی اجزا تا جایی که به کارایی و عملکردشان خدشه‌ای وارد نشود از اصولی بوده که طراحان نیسان در طراحی جوک به خوبی به نمایش گذاشته‌اند. دقت کنید، دیلایت، مه‌شکن و چراغ اصلی هیچ‌کدام در جای معمول خود نیستند. جلوپنجره نیز خارج از قواعد معمول است. همه‌ این خلاقیت‌ها چهره‌ جوک را غیرعادی اما فانتزی‌گونه کرده است. طرحی که گویا پیشتر در انیمیشن‌های علمی تخیلی دیده‌ایم یا در تصورات‌مان از 2050 میلادی جا خوش کرده است. جوک طرحی غیرعادی و فراتر از زمان دارد هرچند اگر زشت به نظر برسد. به نظر همین غیرعادی و ساختارشکن بودن و خارج شدن از قواعد طراحی خسته کننده و تکراری تاریخ خودروسازی، جوک را مورد توجه قرار داده است. واقعیت این است که هیچ‌کس جوک را زیبا نمی‌داند، بلکه همه‌ علاقه‌مندانش به آن به چشم خودرویی کاملا متفاوت که شبیه هیچ ماشین دیگری نیست نگاه می‌کنند.

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • برهان IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    0 0
    فروش 30هزار دستگاه در یک سال در تمام اروپا؟؟؟؟ پس برین پراید رو بررسی کنین با فروش 100 هزار دستگاه در تنها یک کشور ایران... به لطف انحصار در صنعت خودرو....
  • GB ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    0 0
    من یک ده هزار کیلومتر کار کرده اش را چند سال پیش خریدم. خیلی زود داخلش به سر و صدا می افتد و از مواد خوبی هم در داخل کابین استفاده نشده ضمن اینکه موتور هم ضعیف و پر صدا است. روی هم رفته چنگی به دل نزد و ردش کردم رفت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس