کد خبر 1073070
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
عامل اصلی کوچک شدن سفره ها/ جوانان قربانی بازار بی صاحب مسکن

این روزها اجاره بهای منزل تبدیل به یک تراژدی واقعی برای اغلب مردم جامعه شده است.

به گزارش مشرق، در حال مرتب کردن سبدهای بارهایش بود که با ورود هر مشتری قدیمی و جدید و قیمت گرفتن آن‌ها در پاسخ می‌گفت: " آخرای بارامه. از هر کدومشون دو سه تومن کم می‌کنم چون تا پنجشنبه هستمو بعدش مغازه رو تحویل می‌دم. "

خانم میانسالی که مشخص بود از مشتریان قدیمی مغازه است، در حالی که چشمانش گرد شده بود با تعجب گفت: "آقا رضا میخوایین برین؟! کجا؟! "

بیشتر بخوانید:

مغازه دار هم با ناراحتی گفت:"والا صاب مغازه دندون گردی کرد وُ با اینکه می‌دونس شرایط بازار خوب نیس یهو گفت که باید سی تومن رو رهن وُ یه تومنِ دیگه رو اجاره مغازه بذاری. برای منم که باید هم اجاره خونه بدم و هم اجاره مغازه خیلی سخته وُ نمی‌تونم."

او ادامه داد: "خودتون می‌دونید که من و برادرام خونه شهرستانمونو اجاره دادیم و دو دهنه مغازه و دوتا خونه پنجاه متری کرایه کردیمو حالا هم که صاب ملک رهن و اجاره رو زیاد کرده با هم تو همون مغازه دو کوچه پایین تریمون کار می‌کنیم و اگه دیدیم دیگه نمی‌تونیم از پس این اجاره‌ها بر بیاییم می‌ریم تو همون خونه شهرستانمون که اجاره دادیم می‌شینیم."

 خانم میانسال هم در ادامه گفت: "ما هم به خاطر همین اجاره‌های سنگین بود که مجبور شدیم از خونه قبلی مون بریم تو یه خونه کوچیکتر با سه تا بچه بزرگ اونم تو چارتا منطقه پایین تر. چاره چیه؟! "

۶۰میلیون رهن و یک میلیون اجاره
۶۰میلیون رهن و یک میلیون و سیصد هزار تومان اجاره
۸۵میلیون رهن و ۳۰هزار تومان اجاره
۵۰میلیون تومان رهن و یک میلیون و دویست هزار تومان اجاره
۳۵میلیون رهن و دو میلیون و پانصد هزار تومان اجاره

این‌ها صرفا نمونه‌های انگشت شمار برخی از رهن و اجاره‌های سرسام آور این روزهای بازار مسکن هستند که کافی است برای پیدا کردن یا بازدید چند مورد خانه، قدم در یک یا چند آژانس املاک بگذاری تا متوجه عمر ده‌ها ساله و متراژهای محقر آن‌ها که حتی به ۷۰ متر هم نمی‌رسند و در جنوبی‌ترین مناطق پایتخت قرار دارند، شوی.

اجاره بهایی که به بهای کوچک شدن سفره‌ها تمام شد

این روزها اجاره بهای منزل تبدیل به یک تراژدی واقعی برای اغلب مردم جامعه شده است که در آستانه فصل جا به جایی منازل و سناریوی افزایش اجاره بها، جا به جایی اثاثیه، حق الزحمه بنگاه‌های املاک و شارژ ساختمان، قصه خالی شدن جیب افرادی که توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند، همچنان در حال تکرار شدن است.

 قصه جا به جایی و ورود به منزل جدید در سال‌های دور به قصد خرید و یا رهن و اجاره، بساط خوشحالی بسیاری از خانواده‌ها را فراهم می‌کرد؛ به طوری که از صدها دلخوشی آن روزها به شمار می‌آمد امّا این روزها, به اذعان اغلب شهروندان دیروز و امروز، مسکن یکی از دغدغه‌های مهم آن‌ها شده است تا جایی که می‌گویند برای پیدا کردن و رهن و اجاره  یک خانه نقلی ساده عزا می‌گیرند، چرا که کمرشان زیرِ بارِ هزینه‌های مسکن خم شده است.

خانواده‌هایی که در میان تمامی هزینه‌های کمرشکن، اجاره بهای منزلشان، سفره‌های آن‌ها را کوچکتر از قبل کرده است، امّا آن‌ها برای حفظ خانه و خانواده خود از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزند.

در میان ده‌ها علامت سوال این روزهای مستاجران، سوالی که بیش از همه خود را نشان می‌دهد این است که صاحب خانه تا چه حدی مجاز به افزایش اجاره بها است؟!

واقعیت این است که در عقد قرارداد اجاره مسکن، هیچ قانونی برای تعیین میزان اجاره وجود ندارد و از آن جا که عقد اجاره مطابق با ماده ۱۰ قانون مدنی، عقدی تابع آزادی اراده طرفین است، از این رو، توافق صرفا بین طرفین تعیین می‌کند موجر تا چه مبلغی اجازه افزایش اجاره بهای منزل خود را دارد و در مقابل، این توانِ پرداخت مستاجر است که باعث توافق هر دو طرف می‌شود.

در شرایط فعلی آشفته بازار مسکن، نکته شایان ذکر این است که هر ساله، قیمت رهن و اجاره بها نسبت به سال گذشته خود افزایش چند برابری دارد و این طبیعی است که با این افزایش، مستأجران هم مجبور به پرداخت اجاره بهای چند برابری شوند.

این در حالی است که مستأجران انگشت شماری توان ایجاد تعادل نسبی میان سطح درآمد و اجاره بهای خود را دارند، چرا که با وجود افزایش بی رویه هرساله اجاره بها، درآمد افراد آن طور که باید و شاید تغییر چشمگیری نکرده است و این را می‌توان به وضوح از بازار راکد مسکن و ناتوانی مستاجرها از پرداخت رهن و اجاره بهای نجومی این روزها دریافت که در این میان هم نباید از این موضوع غافل شد که عده‌ای از افراد هم صرفا با حقوق اندک بازنشستگی خود که به دو میلیون نمی‌رسد و دریافت اجاره منزل از مستأجران خود، گذران زندگی می‌کنند.

روند رو به رشد مشکلات اقتصادی باعث شده است که در جامعه شاهد تمایل هرچه بیشتر صاحب خانه‌ها به دریافت اجاره بها در مقایسه با رهن کامل باشیم، چرا که اغلب آن‌ها تنها منبع درآمد خود را اجاره ملک شان عنوان کرده و سعی می‌کنند با یک تبلیغ ساده در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف، نه تنها به معرفی ملک خود می‌پردازند بلکه سعی می‌کنند با حذف هزینه‌های گزاف جانبی با مستاجران خود پای معامله بروند و البته هستند موجر و مستاجرانی که قرارداد نهایی رهن و اجاره خود را به صورت قانونی، در آژانس‌های املاک منعقد می‌کنند و صرفا هزینه‌ای برای خدمات کارشناس آن می‌پردازند.

اجاره بهایی که به بهای کوچک شدن سفره‌ها تمام شد

این حقیقت بر کسی پوشیده نیست که سطح درآمد عمده شهروندان به حدی پایین است که توان خرید خانه را ندارند، به طوری که برخی از اقتصاددان‌ها می‌گویند اگر در سال گذشته، یک کارگر قصد داشت که به انتظار صاحب خانه شدن خود خاتمه دهد و کلید در قفل خانه خود بیندازد باید ۱۳۷ سال قسط دهد تا بتواند به این آرزوی بلندمدت خود دست پیدا کند.

کافی است نگاهی به بازار مسکن و میزان معاملات آن در نخستین ماه سال ۹۹ بیندازیم تا به رقم صفر دست پیدا کنیم؛ به طوری که اخیرا, مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک کشوری در این خصوص اظهار کرد: میزان معاملات مسکن در اسفند ماه ۹۸ با کاهش ۳۷ درصدی روبرو بوده و این رقم در فروردین ماه ۹۹ به صفر رسیده است.

وی، تعطیلی بازار مسکن و بسته بودن آژانس‌های مشاور املاک را دو دلیل عمده این کاهش نرخ دانست و تاکید کرد که در این مدت، قیمت‌ها به هیچ عنوان کاهش پیدا نکرده اند.

محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی به افزایش مشکلات مستاجران در ایام شیوع کرونا در مقایسه با سال گذشته اشاره و تاکید کرد که در هفته‌های اخیر, این موضوع به صورت مداوم  در ستاد ملی مبارزه با  کرونا و همچنین از طریق کمیته‌های تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفته است و به دلیل حساسیت  قرارداد برای طرفین و اینکه بین دو بخش خصوصی است به بررسی بیشتری نیز نیاز دارد.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک کشوری تصریح کرد: در صورتی که مستاجران از مالکان درخواست تمدید اجاره داشته باشند، آن‌ها باید تا دو ماه قرارداد خود را با همان شرایط قبلی و بدون هیچ گونه افزایش قیمتی در این بازه زمانی تمدید کنند.

رئیس اتحادیه املاک کشوری گفت: قیمت واحدهای اجاره‌ای در این ایام هیچ گونه تغییری نخواهد کرد و پس از این بازه زمانی, مالکان اجازه تغییر قیمت‌های اجاره و تمدید قرارداد را دارند، چرا که مالکیت در قانون محترم است و این مالکان هستند که برای اجاره واحدهای مسکونی خود تصمیم می‌گیرند.

اجاره بهایی که به بهای کوچک شدن سفره‌ها تمام شد

حسام عقبایی نائب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران هم در ادامه با اشاره به اینکه هیچ یک از مالکان در این ایام کرونایی اجازه افزایش قیمت اجاره واحد مسکونی خود را ندارند، ادامه داد: مدت اجاره برای تمامی مستاجران تا دو ماه تمدید شده است و هیچ دادگاهی اجازه ارائه حکم برای تخلیه واحدهای مسکونی را ندارد.

وی تصریح کرد: نرخ های اجاره و خرید و فروش تسکین دهنده لازم را ندارند و پس از بحران‌ها همواره قیمت افزایش می‌یابد و این رشد قیمت‌ها متناسب با نرخ تورم در کلانشهرهاست و در شهرهای کوچک هم کمتر از نرخ تورم خواهد بود.

نائب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران خاطرنشان کرد که آمارهای اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا حاکی از این است که نرخ تورم در فروردین بنابر سقف افزایش قیمت خواهد بود.

حالا با نگاهی اجمالی به بازار مسکن می‌توان در انتظار رخ دادن یک جهش قیمتی دیگر در این بازار بود، چرا که با رشد ۲۵۴ درصدی قیمت مسکن در سه سال گذشته، بازار اجاره ملک هم تلاش می‌کند تا حدی خود را با رشد قیمت خرید و فروش هم سو کند.

پر واضح است که امسال نیز همانند سال‌های گذشته با قصه تکراری افزایش نرخ مسکن روبرو خواهیم بود که این روند صعودی اجاره بها، قدرت کم اقتصادی مردم و خالی شدن هرچه بیشتر جیب آن‌ها، شهروندان پایتخت نشین را مجبور به کوچ کردن به شهرهای اطراف کرده است، به طوری که هر ساله، تعداد متقاضیان رهن و اجاره مسکن در حومه شهر بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند.

این‌ها صرفا بخشی از سناریوی تکراری اجاره بها در سال‌های اخیر است که حتی کوچک شدن و ملی شدن خانه‌ها نیز نتوانسته است آن گونه که باید به اقشار ضعیف و متوسط کشور کمک شایانی کند و هراس مردم از خرید سقف‌های بسیار گران، بحران اجتماعی است که تاکنون هیچ یک از طرح‌های خرد و کلان مسئولان ذی‌ربط برای این منظور نتوانسته اند پاسخگوی این نیاز مهم جامعه باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • مژگان IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    26 2
    ایا کسی هست تا بشنود درک کند درد مردمو . چقدر این ناله ها و گلایه ها تکراریست و دردی دوا نمیشود مسکن ماشین دوا و درمان هزینه ایاب ذهاب سبد معیشتی کوچک بیکاری به نظر اینها نتیجه بی عاری برخی از مسئولان و زالو زاده هاست
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    15 0
    شما بگو کدوم بازار صاحب داره ؟؟؟‌
  • هادی IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    18 0
    با سلام اتفاقا امروز قبل وارد شدن ب صفحه مشرق میخواستم از این موضوع واستون بفرستم دیدم زدین خبرو واقعا دولت لعنتی حسن روحانی کاری کرد ک دلالان مسکن و این املاکیها چ بلایی سر مردم میارن
  • مهدی.اب IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    24 0
    سلام.قیمت ملک و اپارتمان در اردیبهشت ۹۹ نسبت به سال گذشته دو و نیم برابر شده و هیچ کسی نظارت نمیکنه .مثل اینکه هم مردم و هم دولت راضی هستند که قیمت بالا بره.قدرت خرید قشر متوسط و ضعیف صفر شده.دیگه مثل من تا اخر عمر هم نمیتوانیم ی متر قبر هم بخریم تا چه رسد به اپارتمان.
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      13 3
      قیمت ماشین و سکه وطلا و حبوبات و میوه رو چی میگی برادر؟! رفتم زرد آلو بخرم کیلو 25 هزار تومن رفتم گوجه سبز گفتن کیلو 30 هزار تومن. فقط دارن میگن بورس حبابه
    • ایرانی IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      9 0
      مردم برای حفظ ارزش دارایی خود قیمت ملک را افزایش می دهند. تا تورم و افزایش ناگهانی قیمت دلار و سکه وجود داشته باشد وضع بازار مسکن همین است و با ساخت واحد های جدید مشکلی حل نخواهد شد. در حال حاضر بالای 2 میلیون واحد خالی وجود دارد پس چرا نتوانسته قیمت ها را کنترل کند. سر چشمه شاید گرفتن به بیل چو پر شد نشاید گذشتن به پیل
  • محمد IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    13 0
    سلام و درود یک آمار جالب از شهر بهارستان اصفهان بدهم- در طول 24 ساعت الی 48 ساعت قیمت یک آپارتمان 14 سال ساخت در حدود 58 متری ، 20 تا 30 ملیون افزایش قیمت پیدا میکند. چیزی حدود 250 الی 270 ملیون. عمده بنگاه دار ها دلال شده اند و قیمت های غیر واقعی روزانه اعلام میکنن. نه نهاد نظارتی وجود داره نه کسی برای پاسخ این حجم از دلالی مسکن در شهر بهارستان اصفهان .
    • اصغر IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      9 0
      وقتی کسی نیس نظارت کنه بدتر اینم میشه فقد برا جنبه تبلیغاتی گیر دادن ب خودرو
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    9 1
    ملک توی این مملکت فقط برای مالک سودآور و بصرفه هست - قانون املاک هم مربوط به سال های 1313 هست و با انقلاب هم تغییری نکرد - انقلاب در حوزه ملک باید اتفاق بیافتد . حسرت می خوریم وقتی در خیابان ها و شهرها رد می شویم و می بینیم این همه زمین خالی وجود دارد - این همه خانه خالی وجود دارد اما برای استفاده و داشتن این همه امکانات بی مصرف باید میلیاردها تومان پول داشته باشی !!!!!!!!!!!!!!!!!! بنظرم باید مجلس جدید اقدامی تاریخی انجام دهد
  • امیر IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    26 1
    بخدا دیگه دست از زندگی شستیم. خدا لعنت کنه این دولت رو
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
      1 0
      فقط دولت رو؟ گنده ترش هم هستا. عمیق تر فک کن
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    10 0
    نه مسکن تولید می کنند نه خودرو و نه کالاهای لوازم خانه و آشپزخانه هر چی کمیاب باشه گرون می شه
  • محمد رجبی FR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    30 4
    خدایا به حق این شب‌های عزیز یه زلزله هشت ریشتری توی تهران بیاد. تا هم ما بمونیم زیر آوار از این مستأجری نجات پیدا کنیم. هم اون از خدا بی‌خبرهایی که قیمت‌ها رو بردن بالا خونه‌هاشون ویرون بشه به سزای کارشون برسن. سی سالمه با یه زن و یه بچه دارم توی یه زیر زمین زندگی میکنم امسال شرمنده زن و بچه‌ام شدم، به خاطر این اجاره‌های سرسام آور.
  • سید مرتضی IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    8 4
    ًانشاااله یه زلزله ای بیاد که کل ایران خراب بشه من چهل و دو سالمه با دو تا بچه یه اتاق از خودم ندارم اصلا نمیدونم ما قشر کارگر چرا زنده ایم قانونی که خود مسولین ذی نفع هستند سریع اجرا میشه ولی وقتی به کارگر میرسه نیاز به قانون شورای نگهبان مجلس خلاشه کاری میکنن که اصلا انجام نشه که انشاالله روحانی با دولتش برن زیر گل
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      2 3
      خودت خراب بشی. من هنوز جووونم آرزو دارم :)))))
  • JP ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    14 1
    تمام اقدامات و دستورات دولت کاملا عجیب و معنا دارد . دولت فقط دولت مایه دارهاست ! اما چرا ؟ در زمانیکه می داند قیمت مسکن منفجر شده باز هم نرخ سود بانکی را کاهش می دهد. اعلام می کند دو ماه اجاره ها تمدید در ازای شش ماه حالا تمام پیک نقل و انتقال به مرداد و شهریور منتقل شده . رییس اصناف بنگاه های کشور اعلام می کند حق کمیسیون بنگاه ها زیاد نشده و حا خود بنگاهی ها با پیشنهادات به صاحبخانه ها قیمت ها را تا 40 درصد بالا برده اند تا کمیسیون بیشتری دریافت کنند . به عنوان مثال خانه ای را صاحبخانه به بنگاه سپرده است. در یکی از سایتها در عید آگهی کرده بودند 190 میلیون تومان حال همان خانه را زده اند 250 میلیون تومان . 43 سال از خدا عمر گرفتم در حسرت یک خانه . مردم به حق همین شبهای قدر برای من از خدا مرگ درخواست کنید . یک فرد دارای دکتری و یک عضو هیأت علمی این مملکت هستم . یعنی هدف ما از انقلاب رسیدن به اینجا بود ؟
  • علی IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    فقد گیر دادن ب خودرو این مسکن سر سامان بدین
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    12 1
    وقتی مسکن مهر رو با افتخار تعطیل کردند نقشه برای قحطی مسکن داشتند که کشور رو به خاک سیاه بشونند دقیقا این دولت مردم رو بدبخت کرده دقیقا
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    3 1
    این دولت مثل اینکه هیچ توجهی به این موضوع نداره یه قانونی برای حمایت از جوانان تصویب کن اصلا ککش هم نمیگزه موضع اینه که این دولت کارشناس و کاربلد نداره اما در ضرر زدن به جوانان کلی کارشناس خبره داره . دولت یازدهم به عنوان یک لکه ننگ در تاریخ ایران ثبت میشه
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    18 1
    مردم اکثرا ناراحتی اعصاب بخاطر استرس زیاد گرفتن این دولت لیاقت اداره مملکت رو نداره چرا هیچ فریاد رسی نیست اکثر سرپرست های خانوار شرمنده زن و بچه هاشون شدن
  • ناشناس NO ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    7 2
    وقتی مسکن به امان خدا رها شده و هیچ متولی نداره همین میشه دیگه.تا وقتی دولت با کارشناسی مناسب قیمت واقعی رو برای خونه ها تعیین نکنه ، قیمتی که منطقه با منطقه فرق داشته باشه ودر حد توان مردم باشه ، اوضاع همینه که هست وضع بدتر هم می شه چون دلالان خاطرشان جمع هست که مالیاتی در کار نیست و قیمتها هم بی صاحب و هرکی به هرکیه،برای همین قیمتهای نجومی گذاشتن مگر زلزله بیاد خونه های خالیشون رو رو سرشان خراب کنه .
  • DE ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    6 1
    خدا الهی دورلتمون را اصلاح کنه ک هیچ نظارتی ندارن و هر کی بتونه دزدی می‌کنه. بیست ساله مستاحرم و حتی نمیتونم ی خونه چهل متری بخرم. مرگ بهتر ازین زندگیه
  • Reza IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    4 0
    سلام‌چرا دولت کاری‌نمیکنه‌همه‌مردم ناامیدشدن‌ازوضع‌مسکن‌خوراک‌پوشاک‌.مخصوصاپوشاک‌چیزی‌نونده‌مردم‌یاخودکشی‌کنندیاهمدیگه‌زمانیکه پاره کنند.لطفالطفارسیدگی‌کنید.گرونی‌ازوبابدتره.وبایه‌عده‌رو‌میکشه‌اماگرونی‌چندنسل‌داغن‌میکنه
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    2 1
    تا خودت دلال مسکنی مشرق پفیوز
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    2 0
    اهای افرادی که مقصرگرانی مسکن واجاره بهاهستیدشمافکرمی کنیدنمی میریدتمام مال وانوالتاندراباخودبه اون دنیامی بریدببینیداین ویروس ناچیزچه شکلی داره جان مردم رامی گیربدانیدبه سراغ شماهم میاداین دنیابتازونیداون دنیانتیجه اش راخواهیددیدنمی دونم دولت ماومسئولیت چون خودشان درارامشندچرااصلابه فکرمردم بدبخت وخانه بدوشان نیستنداگرروزوحال ماراداشتندشایددلشان به رحم میامدوکاری می کردندکه اینقدرمسکن روزبه روزگرانترنشودمگه چه خبره خانه متری 40 میلیون تا10 میلیون تواصفهان دیگه یه 50 متری هم نمی شدخرید یااجاره کردتوراخدابه فکرماهاهم باشیدماهم ادمیم الهی خیرنبیننددست اندرکاران که باعث گرانی می شوندوخواب وخوراک وارامش راازمردم گرفته اند
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    2 0
    یکی از بدترین نمودهای اقتصاد ما همین قیمت و اجاره مسکن و ملک است. کسانی که به املاک خود افتخار می کنند که سرمایه ارزشمندی دارند و هر وقت بخواهند قیمت اجاره و فروش آنها را بالا می برند آنقدر احمق و نفهم هستند که فکر نمی کنند وقتی اجاره یک مغازه را به حساب بازار خیلی بالا ببرند، چه کسی پیدا شود آن مغازه را اجاره کند؟ ارزش مغازه که فقط به زمین آن نیست، به کاری است که در آن انجام می شود یا خرید و فروشی که در آن جریان دارد و ارزش افزوده ای که با خود می آورد. این سودها هم جادو نیستند که براحتی بالا روند و اجاره ملک هم بدنبال آن بالا رود. نزدیک خانه ما در همکف یک آپارتمان ۵ طبقه مغازه ای است که چهار نفر با چهار کار مختلف آن را اجاره کردند و رفتند و آخرش هم خود صاحب ملک آن را به مشاوره املاک خودش تبدیل کرد. این کسانی که اینقدر روی گرانی ملک و زمین و مسکن حساب باز کرده اند، بیایند میلیونها ملک خالی و بی مشتری خود را برای نمایش در شهرها بگذارند.
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    3 0
    ایران ما پر از ثروت هستش از نفت گاز خاک معدن ذغال سنگ آهن مس آلمینیوم سنگ هاس تعزینی آلمینیوم طلا نقره خلاصه هزارن چیزه دیگه که من بلد نیستم که همه بلدن آیا کشوری مثل آلمان که هیچ کدام از این نعمت‌ها رو نداره کشورش یک سوم ما نمیشه اندازه ما هم جمعیت داره چرا این همه مشکل نداره واقعا چرا اونا تو بهشت زندگی میکنن ما تو جهنم آیا واقعا اون دنیا که میگن میری جهنم از اینجا بدتره اونا دلال ندارن دولت اونا هم میگن هر چی میخواد بزار بشه واقعا مسولین هستن کجا هستن دیگه خونه که تو تحریم نیستش که روزی00 1میلیون میره رو قیمت خونه که گوجه خیار پیاز سیب زمینی نخود لوبیا عدس...... اینا هم تحریم هستیم!!!
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    9 1
    دولت تو رو خدا کاری نکن گند تازه ای نزن وضع رو خرابتر نکن بشین تا این یه سال هم تمام بشه خدا کنه دولت بعدی بتونه جمعش کنه من که زیاد امیدوار نیستم این سیر سقوط از دوره دوم احمدی نژاد شروع شد دوره اول فریدون شیبش کم شد الان سقوطه آزاده
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    نمی دونم چرادولت ومسئولین برای گرانی مسکن کاری نمی کنندبه خدابی بندوباری وفحشاوفسادجامعه راگرفته به یه پسر30 ساله می گیم ازدواج کن می گدجاخودمم توخونمون نیست یه نون خوراضافه کنم چرادولت ماباعث شده دختروپسربه خاطراین گرانی هاازدواج نکرده وبه بازارازادروی اورندتوراخدامسئولین ازخواب بیدارشیددیگه مردم بسشونه خسته شدندازاین همه بی مسئولیتی شماها شماهاجاتون خوبه حقوقتون عالیه وشبهاخودوخانواده هاتون باارامش می خوابید ماچه کارکنیم که بدبختیم واصلااززندگی کردن روی این دنیاهیچ چی نفهمیدیم جزبیچاره گی چرااین گرانی مسکن رادراصفهان کنترل نمی کنید توراخداحرف دل ماهارابه مسئولین ودولت ازهمه جابی خبربرسانیدجامعه روبه نابودی وفسادوفحشا رفته وتنهامقصرش دولت ومسئولین هستندفکری کنیدوچاره ای بیندیشید
  • ابراهیم IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    3 0
    باعث تاسف است بعد از ۴۱ سال این وضعیت خراب را می بینیم ...ما شا الله
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 3
    انشالله هر چه زودتر با بایگانی شدن دولت تدبیر و امید مشکلات ملت بویژه جوانان در خصوص اشتغال مسکن و ازدواج مرتفع خواهد شد ..اندکی صبر سحر نزدیک است..
  • رضا IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 0
    خدا لعنت کنه باعث بانی
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      1 0
      باعث بانیش کیه ؟
  • محمد RO ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    3 0
    اگه شفافیت دارایی و قانون مالیات بر مسکن وجود داشت و درست اجرا میشد وضعیت املاک اینطور نبود. مشکل اینه که مسئولین ما یا مرفه و بی‌دردن و یا خودشون عامل تباهی و فسادن و از این وضع گلالود سود میبرن
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 0
    قصه تلخ و دردناک و قدیمی و تکراری مسکن. آن چیزی که هیچ وقت تکراری نمیشه درد مردم است.
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 0
    بخدا خسته شدیم روی رفتن به خونه و نگاه ژن و بجه را نداریم
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 0
    تشکر از روزنامه وزین مشرق که به مشکلات اساسی کشور مثل اشتغال و مسکن می پردازد به نظر من توجه زیاد به خودرو انحراف از خواسته های اصلی جوانان که مسکن و اشتغال است
  • ل ع IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    2 0
    گرانی ملک باعث گرانی همه چیز میشود گرانی ملک نیز ناشی از وامهای فضایی دولت به مردم هست سودهای بانکی بالا عامل بدبختی مردم هست
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    4 0
    کو اون مسکن و آب و برق رایگان 1357
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    2 0
    ایران بهشت پولدارها دلال ها رانت خوار ها رشوه بگیر ها واسطه ها و برخی مدیران است چون ثروت زیاد براحتی بدون پرداختن مالیات بدست می آورند نمونه زیاد است
  • ایرانی IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    5 0
    خیلی دیر نیست که مردم تحملشان تمام بشه و جز ویرانه ای در کشور چیزی باقی نگذارند.
  • معلم IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    4 0
    سلام خودم صاحب خانه هستم ولی خدایی دعا می کنم خونه ک مسکن ارزان بشه که هیچ مستاجری نباشه ضمنا یکی از عوامل بدبختی ما و گرانی مسکن همان دلالهای زالو صفت و املاکی ها هستند که در هر معامله تا سود کلان صد میلیونی نکنن دست بردار نیستند اما بدانند این پولها حرام است و حرام است
  • علی IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    2 0
    من۳۵ سالمه۱۴ساعت کار میکنم۸۰ میلیونم خونه رهن کردم فقط درامدم خرج خوراک وپوشاک رو میده هر روز از ته دل اهی میکشم که ما چطور صاحب خونه میشیم بخدا از بس فکر میکنم همه موهام سفید شده افسردگی گرفتم
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 0
    هرچی پول جمع میکنم میزارم روهم خونه گرونترمیشه به پول من نمیرسه چراهیچکس به فکرمانیس خدایاچیکارکنیم تواین وضیت گرونی
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    2 0
    همه چی به دلمون مونده ارزوشده من یکی عصبی شدم زندگی کردن تواین دنیاشده زجرکشییدن ارامش نداریم
  • محمد IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 0
    اخه الهی زلیل بشید وبه درد بی درمون دچار بشید چه طوری خودرو رو زود قیمتشو پایین اوردید پس مسکنم میتونید قیمتشو پایین اورید ودست دلالان کوتاه کنید پس چرا این کار نمیکنید درد وبلا ی همه ملت ایران بخور سر این دولت
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      0 0
      این دولت یازدهم کلا به نفع رانت خوارها کار کرد هر سیاستی که پیاده کرد برای خالی کردن جیب مردم بود با دروغ اومد جلو اون کلیدش هم که اصلا معلوم نشد چی شد مشخصه اعضای این دولت فکر خدمت به مردم نیستند میخوان جیبای خودشون رو پر کنن بعدش از این مملکت برن نمونش صیف که قبلا خانوادشو فرستاده بود استرالیا با سلطان سکه ریخته بود رو هم و آقای جهانگیری با این که میدونست ارز 4200 تومنی فساد میاره کلی ارز ریخت توی دسته این رانتخوارها و تقاصشو میدم پس دادن خاک بر سر این دولت
  • کارگر بد بخت IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 0
    تووووف به این زندگی که مثل جهنم کردن این مسعولین از خدا، ازهمه چی بی خبر تا کی باید شرمندگی زن و بچه ها مون بکشیم اخه تا کی باید عذاب بکشیم به خدا مثل یه سگ صبح تا شب میدوم نه از پس زندگی نه از پس کرایه خونه بر میام این چه زندگیه ادم دیگه مرگ براش عروسیه........
  • اسدی IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 0
    سلام تو رو خدا مسوولین به داد مردم برسید این چه وضعیه بخدا نمیتونیم نداریم کجا بریم پیش کی بریم به کی دردمون رو بگیم چرا خونه ها اینقدر گرون شدن طبق چه قانونی طبق چه منطقی
  • elina IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    3 0
    واقعا توروخدا این چه مملکتی هست من ۲۳سالمه مستاجر برج ۸۰۰کرایه میدم با دوتا بچه حقوقم ۲ملیون خداییش چ کنم موندم دیگه خسته شدم خواهش به داد ما مستاجر ها هم برسین از هورمون هیچی نفهمیدیم به بدبختی زندگی میکنیم....
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 0
    این که عملکرد این دولت پر از اشکاله و همه چیز رها هست که در اون شکی نیست ما مردم امیدی به هیچ فرد یا جناحی نداریم نداریم که بتونه این اوضاع را تو این کشور مافیا زده درست کنه. بهتره شماها هم از سیاسی کاری و سیاسی بازی دست بردارید.
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    14 0
    ای آقا اگه به دولت فحش و بد و بیرا میگید طفلی ها اینها که کاره ایی نیستند البته حکم لاشخور رو دارن اینها بنده خداها اجرا کننده فرامین سرمایه دارها در ایران هستند اگه فرامین رو اجرا نکنند سرمایه دارها گلوشون رو فشار میدن ما در ایران چندین نفر گردن کلفت تر از سلطان سکه داریم که سیاستهاشون رو به دولت برای دوشیدن مردم دیکته میکنند و دولت هم اجرا میکنه تنها اطلاعات سپاه و رهبری هستند که میتونند به داد مردم برسن مجلسی ها هم که دکور هستند لاشخوری میکنند هیچ قانونی برای قشر محروم تصویب نمیکنند. این سرمایه دارها 100 نفر هم نمیشن من فکر میکنم اینها با گروه بیلدر برگ رابطه دارن و ساستهای اونها رو در مورد ایران پیش میبرن حفاظت اطلاعات سپاه باید اینها رو شناسایی کنه و با حکم رهبری تمام اموالشون به نفع کشور مصادره بشه خائنین به مملکت
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      0 0
      این سلطان سکه کیه به کی وصله چرا نمی گیرندش
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    اصلاح طلبا یه تئوری دارن که میگن باید تهران رو گران کنیم تاافراد فقیر نتونن توش زندگی کنن ولی به نظرم اینا دارن این سیاست رو توکل ایران اجرا میکنن که اصلا فقیر فقرا کلا از ایران برن
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    3 0
    یه جنگ وچند تا موشک وسط تهران میتونه قیمتهارو بیاره پائین تا این ثروتمندا همه چی شون رو نصف قیمت بفروشن واز ایران فرارکنن
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 0
    تنها راه کنترل بازار مسکن مالیات بر عایدی مسکن با نرخ ۷۰ الی ۸۰ درصد بر روی تقاضای غیر مصرفی و قطع دست دلالان است مثل تمام دنیا فقط اینکه چرا دولت و مجلس ما چرا راهی که تمام دنیا استفاده کرده را انجام نمی دهد باید مجلس و دولت را فقط برای همین کم کاری محاکمه کرد
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    اصلا براشون مهم نیست وضعیت مردم ،هیچگونه نظارتی نیست فقط شعاره این وضعیت واقعا دردناکه برای مملکتی که میتونه غنی باشه اما کل ثروت مملکت افتاده دست اندکی از مردم بقیه دستشون به هیچ کحا بند نیست و به همین صورت دزدی و فساد کل کشورو در بر میگیره ،هیچگونه حق اعتراضی نداریم و باید بسوزیمو بسازیم واقعا تا کی باید این وضعو تحمل کنیم تا کی میخوان شعار بدن که وضعیت درست میشه ،برای ما جوونا دیگه خونه خریدن ارزو شده مملکتی که هیچگونه مدیریتی نیست هرکی هر قیمتی دوس داره میده هرچقد دوس دارن قیمتارو میبرن بالا
  • هادی IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    این دولتی که میاد حقوق کارگرو تعیین میکنه پایه حقوق مبلغ یکو هشتصد یا دوتومن ،یه مستاجری که زنو بچه داره چقد توی این تورم میتونه پس انداز کنه اصلا میتونه پس انداز کنه؟ سر سال قیمت ملک دوبرابر میشه مستاجر چطوری اخه بیاد دوباره اجاره کنه چطوری بیاد پیش خونرو بیشتر کنه خدا لعنتتون کنه با این مدیریتتون،روز به روز مردم میان زیر خط فقر و بدبختی هیچکی ارامش نداره نمیبینن اینچیزارو ؟
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      0 0
      دولت خودش با امریکا دست داره فقط مردم هجل خودش کردن
  • هادی IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    حکومت با آزمون بورس فهمید که مردم پول اضافه زیاد دارن،برا همین م جنس ها رو گرون کرده
  • اتو استارت IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    واقعا متاسفم برای اون دسته از مردمی ک تحت تاثیر تبلیغات روانی دولت انقدر ابله و احمق هستند که فکر میکنن گرانی خانه و ماشین تقصیر مشاور املاک و نمایشگاه داران هست ایجا همیشه گناه ندانم کاری و دزدی زالو زاده ها گردن بیگناهان بوده اخه چرا بعضی ها انقدر نفهم و بی درک و فهم زاییده شدن یا مثلا میگن هر چی گران شد نخریم تا ارزان بشه اخه بی عقل اینها همین رو میخوان که ملت کمتر بخورن کمتر بخرن کمتر بپوشند و از کمترین امکانات استفاده کنن و اسمشم گذاشتن قناعت اخه چی بگم تو نخور نخر نپوش تا همش جمع بشه یکجا اختلاس بشه خرج جنگ بشه و یا..... اخرشم دلال و سفته باز میشه بنگاه دارانی که ۹۹درصد خودشون مستاجر هستن
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    شوک های قیمتی نمیزنند اقتصاد مملکت فلان بیسار کنند اینا اقتصاد صنعت مردم براشون مهم نیست شوک قیمتی میزنند که بار دزدیشون ببندند جوانان و مردم له شدند به درک شوک قیمتی ها برای دزدی های غیر مستقیم
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 0
    خدا لعنت کنه با این مملکت گردوندنتون بی شرفا من با۱۸۰۰ چطور خونه پیدا کنم پول آب ،گاز و تلفن و...چطوری در بیارم لعنتی های بی همه چیز
  • شیرین IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 0
    مگر امام زمان بیادکه ماازدست ایناراحت شیم .بمیرم براشهیدای که برای چه دولتی جونشون دادند.به قران اینا میخوان ماروبکشن.که یه جوون ۳۰ساله روزی ۱۰۰دفعه آرزومند کنه والا جنگ میشد میکشتنمون راحت میشدیم
  • Mehran IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 0
    سلام به همه عزیزان خواننده اینجانب یه مطلبی رو میگم در صورتی که موافق بودید شما هم نشرش کنید عزیزان گرامی همه گرانی ها بیشترش تخصیر خود ماست زیرا وقتی اکثر افراد برای حفظ ارزش پولشون وارد بازار مسکن و ماشین شدن و از این که قیمت ها هرروز میره بالاتر خوشحالن خب یکسری افراد هم اینجوری له میشن یکم به گذشته نگاه کنید پدر و مادر های ما هرگز فقط خودشون رو نگاه نکردن و فقط نگفتن خودم حال ما با نسلی طرف هستیم که فقط میگوید خودم و خانواده ام غافل از اینکه تو بدترین شرایط فشار را بر همه ما اوردن مطمن باشید خدایی هم هست که اعمال ما را نگاه میکند ایا حفظ ارزش پول مهم تر است یا حفظ جان انسان عجب مردمی شدیم....
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 0
    بابا برید از تهران و شهرهای گرون تا مسکن رو دست صاحبخونه های نامرد شون باد کنه
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 0
    خواهشن مسکن را به گوش مسولین برسانید
  • نیستانی IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 0
    الان گیر 30میلیونم صاحب خانه اضافه کرده چکار کنم کلیه بفروشم واقعا این چه وعضشه
  • محمد IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    0 0
    مسکن ما فقط دست سایت دیوار و شیپور املاکی فقط روی صفحه بارگذاری می کنند ثانیه ای 2 میلیون گرون می کنند الان در مشهد تو یک هفته خونه 100 میلیون گرن شده مردم به تن فروشی افتادن مسئولین در خواب ناز هستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس