کد خبر 1072986
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
اتوبوس نمایه

ارگان شهرداری تهران می‌گوید وعده دولت برای اختصاص اتوبوس به پایتخت پس از چند سال عملی نشده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

همشهری در گزارشی خاطرنشان کرد: یک هفته تا پایان مهلت رئیس‌جمهور به تهران برای تأمین ۵۰۰ اتوبوس باقیمانده اما این وعده هیچ‌گاه در چنین زمان کوتاهی محقق نخواهد شد. یک روز پس از پایان قرنطینه تهران بود که در پی بازگشایی ادارات و برخی صنوف، در ستاد ملی کرونا همه به صرافت این نکته افتادند که باید برای تهران اتوبوس‌های بیشتری خریداری شود تا فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود. رئیس‌جمهور اعلام کرد که قسط اول ۲ هزار اتوبوسی که شهرها نیاز دارند تا بخرند را دولت می‌پردازد. او اعلام کرد: «اگر در تهران به ۵۰۰ اتوبوس نیاز است و در استان‌های دیگر هم ۵۰۰ اتوبوس، اگر بتوانند اتوبوس داخلی یا خارجی را تا پایان اردیبهشت به خدمت بگیرند، یعنی تحویل داده شود، آن وقت ما هم حاضریم در این زمینه کمک کنیم، مخصوصاً در قسط اولی که باید پرداخت کنندتا اتوبوس آماده شود، به عنوان دولت کمک می‌کنیم و بقیه اقساط را هم خود شهرداری‌ها پرداخت می‌کنند.»

اما این وعده از همان ابتدا ۲ ایراد اساسی داشت؛ اول اینکه سهم دولت از تأمین اتوبوس‌های شهری نه پرداخت یک قسط که ۸۲ درصد مبلغ کل اتوبوس‌هاست. ۱۳ سال است این موضوع به قانون تبدیل شده اما ۱۰ سال است اجرایی نشده است و دومین ایراد هم اینکه شرایطی برای عمل به این وعده وجود نداشت. واقعیت آن است که نه در داخل خودروسازی وجود دارد که ۵۰۰ اتوبوس آماده داشته باشد و نه در خارج از کشور خودروسازی حاضر به دور زدن تحریم‌ها برای تأمین ۵۰۰ اتوبوس است. به این ترتیب از همان روز نخست، وعده رئیس‌جمهور محکوم به عدم اجرا بود. در این بین، دیروز در فاصله یک هفته مانده به پایان مهلت تأمین اتوبوس‌ها، نامه‌هایی منتشر شد که نشان داد دولت میلی به خرید اتوبوس‌های نو ندارد و اولویت را اورهال اتوبوس‌های فرسوده می‌داند.

البته محمد علیخانی،‌رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از همان ابتدا آب پاکی را روی دست همه ریخته وعده ۵۰۰ اتوبوس را نشدنی دانسته بود. او دیروز هم به مهر ‌گفت: «با توجه به دستوراتی که آقای رئیس‌جمهور داده و پاسخ نامه‌های او به وزیر کشور و شهردار تهران و تعیین قید زمان، پایان اردیبهشت برای خرید اتوبوس یعنی «اتوبوس هیچ!».»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس