کد خبر 1072983
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۵
دلار نمایه

خیر و برکت برجام کجاست که آقای روحانی هرازچندگاه یک بار درباره آن حرف می‌زند؟

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه رسالت در سرمقاله خود با اشاره به دومین سالگرد خروج آمریکا از برجام نوشت: ۵ سال از تلاش‌های دولت برای بر سر عقل آوردن حکام کاخ سفید و امضای قرارداد برجام می‌گذرد. هنوز رئیس‌دولت به این قرارداد خوشبین است و در جلسه هیئت دولت گفته است؛ «برجام خیر و برکت زیادی برای کشور داشته و در تاریخ بی‌نظیر است!»

بیشتر بخوانید:

خیر و برکت «قرارداد بی نظیر»!

صوفی: جهانگیری برای نامزدی باید خود را از عملکرد دولت روحانی تبرئه کند

دو روز پس از این موضع خوشبینانه و فتح‌الفتوح‌گونه، وزیر خارجه نامه‌ای به آقای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نوشته و گفته است؛ «تداوم اخلال آمریکا در روابط ایران با جهان و نیز تشدید تحریم‌ها ممکن است شرایط مناسبات ایران و آمریکا و اروپا را به وضع غیرقابل کنترل بکشاند.

۱- آمریکا برخلاف قرارداد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تمام تحریم‌ها را مجددا اعمال می‌کند.

۲- آمریکا در مسیر اجرای تعهدات سایر اعضای برجام و دول عضو سازمان ملل مانع‌تراشی می‌کند.

۳- آمریکا پس از پاره کردن برجام، ۱۲۹ تحریم جدید علاوه‌بر تحریم‌های قدیم اعمال کرده است.

در این نامه از گوترش خواسته شده شورای امنیت بیاید اقدام آمریکا در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و نقض برجام را محکوم و خسارت وارده به ملت ایران را جبران کند.

نامه وزیر خارجه و معمار مذاکرات برجام نشان می‌دهد، برجام نه‌تنها خیر و برکتی نداشته، بلکه خسارت زیادی به کشور وارد کرده و از دبیرکل می‌خواهد آمریکا را وادار به جبران کند.

اما اینکه رئیس‌جمهور می‌فرماید؛ «این قرارداد در تاریخ بی‌نظیر بوده است!» حرف درستی است چون تاریخ سراغ ندارد یک دولتی با چند دولت قرارداد امضا کند، به همه تعهدات خود عمل کند، اما طرف مقابل نه‌تنها به تعهدات خود عمل نکند، بلکه دو قورت و نیم آن را هم انتظار داشته باشد!

چقدر در رسانه‌ها در مذمت بند بند این قرارداد و عدم دقت‌های حقوقی و دیپلماتیک آن دلیل آورده شد، آقایان قبول نمی‌کردند.

​​​​​​​آقایان نپذیرفتند، رفتند کشور را در یک باتلاق دیپلماتیک فرو بردند که هرچه دست و پا می‌زنند، بیشتر در آن فرو می‌روند و جالب اینکه هنوز انتظار دارند از این چراغ جادویی، غولی درآید و همه آرزوهای آنها را عملی کند. برجام یک کلاهبرداری مفتضح است که دولت آمریکا با چند کشور اروپایی بر سر  ما آوردند، به‌طوری که نه می‌توان به یک مرجع بین‌المللی شکایت کرد و نه می‌توان طرف مقابل را از دست زدن به اقدام‌های خطرناک باز داشت.

تا الان هیچ کس یک فهرست از «خیر» و «برکت» برجام نه در وزارت خارجه، نه در وزارت اقتصاد و دارایی و نه در بانک مرکزی ارائه نداده است. معلوم نیست رئیس‌جمهور این خیر را در چه دیده و آن برکت را کجا رصد

کرده است.

۱۰ سال زحمت کشیدیم، ۱۰ هزار کیلو اورانیوم غنی‌شده تولید کردیم، برجام، آن را از دست ما خارج کرد. ارزش این میزان اورانیوم غنی‌شده در بازار جهانی بیش از ۱۸ میلیارد دلار است. قلب رآکتور اراک را بتن ریختیم، شاید دل آمریکایی‌ها به رحم بیاید و تحریم‌ها را بردارد، اما نشد. فهرست خسارت‌های برجام را باید نهادهای نظارتی احصا کنند و مجلس آینده یک گزارش تحقیق و تفحص در این باره بیاورد و تقویم درست خسارت‌های مالی را به ملت گزارش دهد تا میزان این خیر و برکت برای همگان روشن شود.

من نمی‌دانم با این لات‌بازی‌های ترامپ و تهدیدات وزیر خارجه شیرین‌مغزش چرا ما هنوز تضمین می‌دهیم که از برجام خارج نمی‌شویم.

اگر رئیس‌جمهور از تقدیس، تکریم و تعظیم برجام دست بردارد، راه برای نشان دادن قدرت ملت ایران برای آمریکا و جبران خسارت‌های برجام باز می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • بابک IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    20 14
    با سلام پیشنهاد عملی شما جهت خروج از تحریم ها چیست؟ آیا باید به غنی سازی ادامه داد؟ آیا آن یک تن اورانیوم را کشوری یا سازمانی از کشور ما خریداری می کرد که بتوانیم درآمدزایی نماییم؟ آیا ادامه غنی سازی باعث اجماع جهانی جهت حمله به کشورمان نمی شد، چون رئیس جمهور به این موضوع اشاره کردند، در ضمن باید بدانیم که باید با دنیا تامل اقتصادی و سیاسی داشت راهکار شما چیست؟ لطفا یک برنامه جامع جهت گذر از این شرایط اقتصادی و سیاسی ارائه بدهید، زیرا با اجماع نظر شاید بشود کاری نمود. با تشکر
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      12 8
      پیشنهاد ما امضای برجام موشکی و منطقه ای هست که دیگه خیالمون راحت شه !! جواب سوال هات بارها گفته شده. اگه هنوز متوجه نشدی ایراد از سطح مطالعه و ضعف قدرت تحلیل گری شماست. بیشتر مطالعه کن. اگه حوصله ی خوندن نداری، برنامه های رائفی پور و امید دانا رو گوش کن، مطمئن باش به جوابی که می خوای می رسی.
    • assad IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      2 3
      عزیز جان اینها که شما گفتید نیاز به تفکر دارد که این آقایان از ان معلول هستند . ببخشید دیگه هر کسی یه نقطه ضعف داره.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      11 1
      توسعه صادرات غیرنفتی و پتروشیمی و حذف دلار از مبادلات تجاری با سایر کشورها بهترین راهکار مقابله با تحریم هاست.
    • اکبر قادری IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      5 2
      پیشنهاد عملی ما قبلا ارائه شده با جزئیات کامل: اقتصاد مقاومتی و خوکفایی ... که شامل موارد زیر میشه: اصلاح کامل نظام بانکی و ربازدایی از سیستم بانکها و جلوگیری از خلق پئل بدون پشتوانه و سود خواری خودکفایی کامل در بخش کشاورزی و غذاهای اساسی (گندم و برنج و جو و دانه های روغنی و خوراک دام و ....) خودکفایی در بخش صنعت (خودروسازی و it و مخابرات و معدن و ماشین آلات و ....) جوان گرایی تصویب قانون شفافیت جامع کشوری برای همه ارگانها و اصلاح ساختارهای فساد زا و تصویب قانون های مبارزه با فساد مثل دمنده در سوت و ... اصلاح بروکراسی اداری کشور و ساختارهای غلط که موجب هزینه های فراوان برای کشور شده ... تصویب بودجه قابل توجه و زیاد برای فضایی شدن و هسته ای شدن و تبدیل شدن به قدرت نظامی جهانی (که خودش باعث استقلال صنعتی و تکنولوژیکی میشه) خودکفایی در صنعت پزشکی و داروسازی و واکسن سازی و ..... اگه این موارد و موارد مشابه اون کامل و با جدیت تمام اجرا بشه ، کشورهای اطراف و همسایه ما که جمعیتشون به 400 تا 500 میلیون نفر میرسه ، بهترین بازاز برای محصولات متنوع ماست ...و همه کشورها هم بدون توجه به تحریم ها محصولات مارو میخرند ، به غیر از 85 میلیون ایرانی که خودشون مشتری همین محصولات میشن ...
    • SE ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      4 0
      هیچ انسانی بدون امید کاری انجام نمی دهد. آمریکا و جامعه جهانی هم همینطور. آنچه باعث فشارهای آنها شده این است که امیدوار شده اند با مدیریت فاجعه بار لیبرال ها و شورش راه انداختن در ایران جمهوری اسلامی را سرنگون یا اقلا وادار به تسلیم کنند. این امید را باید از آنها گرفت. راهش هم. فقط اعدام گسترده و دسته جمعی همه اصلاح طلبان و حامیان برجام است.
  • رضا IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    21 9
    روحانی 7 سال به این ولد نامشروع شیر داده! حالا آخر کاری آن را رها کند حاشا و کلا!!!!
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      4 0
      آقا بد هست خارج شین!
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    24 5
    فقط تاسف برای مغز های استعماری
  • ش ف IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    10 1
    بحز دل بستن و دل خوشی بیوهده و نگاه و امید به سراب، سودی برای مملکت و مردم ایران نداشته اینها همش از نداشتن جایگاه دانش حقوق بین المللی و تجربه علوم سیاسی اقتصادی شایسته برای کشور عزیزمان ایران خلاصه می‌شود. ایران تجربه تلخ تاریخی را برای خود در جهان به ثبت رساند.
  • عابدی IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    2 1
    شوروی سابق از نظر موشکی خیلی پیشرفت کرد اما عاجز از چرخاندن اقتصاد بود مثل الان ما اگر توان دارید در حوضه اقتصادی کاری کنید
  • علی IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    3 8
    بیاین صادقانه یه مورد رو با هم بررسی کنیم... مزایای مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس و مرگ بر اینور و اونور گفتن رو با خسارتهایی که تا به الان به مردم وارد کرده...یه حساب خیلی ساده هم بکنین خوبه
    • اکبر قادری IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      4 2
      موافقم ...منظورت از مرگ بر آمریکا گفتن ، گفتمان و تفکر انقلابیه ... چند تا از دستاوردهای نیروهای انقلابی با تفکر انقلابی رو بررسی کنیم : قدرت هفتم موشکی دنیا (نیروی هوافضای سپاه) ، قدرت سازندگی و مهندسی قرارگاه خاتم الانبیا سپاه (نمونه کارش فقط یه نمونه : پالایشگاه ستاره خلیج فارس که باعث خودکفایی تو بنزین شد) ، نمونه دیگه ش حاج قاسم شهید که چندین و چند بار منطقه و کشور ما رو از تجزیه و نابودی نجات داد ،... نمونه دیگه ش وزارت دفاع و خودکفایی تو ساخت انواع تسلیحاته ... نمونه دیگه ش دانشمندان شهیدی مثل شهید شهریاری و علیمحمدی و احمدی روشن و حسن طهرانی مقدمه که با روحیه انقلابی مارو هسته ای و فضایی و موشکی کردن .... حالا بریم سراغ تفکر لیبرالی شما : بهترین دستاوردهای شما شامل : خلق پول بدون پشتوانه و رسوندن رقم نقدینگی از 468 هزار میلیارد از سال 92 به 2 تریلیون و 500 هزار میلیارد تومن در سال جاری و به تبع اون سقوط ارزش پول ملی به یک چهارم و دلار 17000 تومنیه ، دستاورد دیگه تون برجامه که فقط با اون تونستید تو صنعت عظیم هسته ای ما بتن کنید و در ازاش یه علامت لایک (منظور شکل ظاهری علامته) خوشگل دریافت کنید.دستاوردهای بزرگ دیگه تون تو حوزه فرهنگ و اقتصاد و ... بماند
    • SE ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      2 2
      مزیت بسیار ساده ای دارد. اینکه الان استقلال دارید. چیزی که در دنیا در حکم کیمیا است. البته این دعوای دو جهان بینی متضاد است که مربوط به سال 57 یا 96 و یا سه هزار سال قبل یا بعد نیست. انسانها دو گروه هستند. گروهی معمولا بزرگ و اکثریت که اصولا حیات و زندگی را چیزی چز در بازه تولد تا مرگ نمی دانند و برای زندگی خود هدفی جز معاش و شهوت متصور نیستند. البته که از نظر این گروه همواره ایستادن بر چیزهایی مانند شرف و استقلال و رضای خدا و مبارزه با طاغوتها کاری احمقانه و بی معنی است که وقت برایش مناسب نیست! چرا که هدف آنها فقط اقتصاد است! اینها حتی رسما بقای خود و ملتهایشان را نتیجه همین وادادگی و رفاه طلبی می دانند. اصلا رییس دولت موقت یعنی مهدی بازرگان صریحا می گفت [با عرض معذرت از شما خواننده عزیز] رمز بقای ملت ایران در پفیوزی است! با این نگاه البته هزاران برجام هم امضا شود عین عقلانیت از نظر اینها است. اما گروه دوم زندگی را فراتر از معاش و شهوت می دانند و اصلا آن را بین تولد تا مرگ محدود نمی دانند. به طور طبیعی آنها برای اموری فداکاری می کنند که از نظر دسته اول هیچ ارزشی ندارد و عین بی عقلی و افراطی گری است. به طور طبیعی با نگاه گروه اول جنگ بر سر اروند رود هم کاری احمقانه بود چون عادیدات آن تا صد سال جبران هزینه یکسال جنگ را هم نمی داد و بهتر بودید می دادیم به صدام تا آنهمه هزینه بیهوده ندهیم!
    • علی IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      1 2
      فک میکنم شما آقایون منظور من رو اشتباه متوجه شدین و زدین به صحرای کربلا! من اصن بحثم تسلیم مقابل قدرت ها و این حرفها نیست... منظور من شعار دادنهای بیهوده است. چرا مانند کشوری مثل چین و روسیه توی سیاستهای خارجی عمل نمیکنیم؟ که ظاهر رو حفظ کنیم و در باطن در راستای اهداف حرکت کنیم... منظور من دقیقا لفظ مرگ بر این و آن گفتن بود، نه استقلال نظامی... شما از موشکی و شهید طهرانی مقدم بزرگ مایه میذارین... سوال من اینه که آیا برای موشک ساختن نشستند مرگ بر آمریکا گفتند و موشک ساخته شد؟ خیر. عمل و تلاش کردند و ساختند. مگه برای عمل کردن حتما باید شعار داد؟ آیا عمل بدون شعار ممکن نیست؟ به نظر من ممکن است و در دنیای سیاست خروجی بهتری هم خواهد داشت. ممنون میشم مشرقیها پاسخ بنده رو منتشر کنن به سختی تایپ کردم.
  • DE ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 1
    برای اینکه پوز امریکا زده بشه باید دلار با ارزهای قابل معامله جانشین سازی بشه.توان موشکی بچه بازی نیست بالاترین توان دفاعی کشور ما و ناموس دفاعی ماست. اگه اینو نداشته باشیم سرنوشتی شبیه لیبی در انتظار ماست
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    3 1
    مرگ برطاغوتیان زمان نوبتی رژیم ستم شاهی ورژیم صدام به زوال دان تاریخ سپرده شدند آمریکا ورژیم صهیونیستی در نوبت بعدی هستند پس کمتر کاسه لیس اجانب بکن
  • مهیاردژکام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 1
    مذاکره باامریکا ممنوع است هم به واسطه ضررهای فراوانی که داردهم بواسطه منافعی که اصلا ندارد.ایت الله خامنه ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس