کد خبر 1072918
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸
همتی نمایه

پس از تغییر در سیاست ‌های ارزی، پولی و مالی کشور، بهمراه انباشت منابع لازم برای ادامه سیاست کنترل و ثبات سازی در بازار ارز، امروز بانک مرکزی آماده اجرای سیاست «هدف‌ گذاری تورم» است.

به گزارش مشرق، عبدالناصر همتی در یادداشت جدیدش با عنوان "چند نکته درخصوص هدف گذاری تورم"، نوشت: 

۱-ریشه تورم بالا،به عنوان گره اصلی اقتصاد کشوردرطول چند دههٔ گذشته ، سلطهٔ سیاست های مالی ، و پولی نمودن کسری بودجه و اتکای مستمربر سیاستهای انبساطی پولی برای رشد اقتصادی بوده است. 

2-در دوره‌ های فراوانی منابع ارزی،دولتها به انبساط‌ بودجه مبتنی بر منابع ارزی و سرکوب تورم، با دخالت در بازار ارز و افزایش عرضه، به کمک واردات،روی آورده‌ و در مواقع افت درآمدهای ارزی به روش های مستقیم وغیرمستقیم به منابع بانکی متوسل شده اند. اینگونه روش ها ، نه تنها پایدار نبوده ، بلکه مشکلات بسیار زیادی، از جمله، تحلیل منابع ارزی وتضعیف تولید ملی و نوسانات شدید چرخه های تجاری را به دنبال داشته است.

۳- پس از تغییر در سیاست ‌های ارزی، پولی و مالی کشور، بهمراه انباشت منابع لازم برای ادامه سیاست کنترل و ثبات سازی در بازار ارز، که از دو سال پیش آغازشده است و با طراحی و توسعه ابزارهای عملیاتی کردن سیاستهای جدیدپولی،امروز بانک مرکزی،آماده است که سیاست «هدف‌ گذاری تورم» را به اجرا بگذارد.

4- در قالب این سیاست ، قطب‌نمای اصلی سیاست های پولی و ارزی بانک مرکزی ،«تورم هدف» خواهد بود و برای رسیدن به آن ، از ابزار مدیریت نرخ سود در بازارباز استفاده خواهد شد.همانگونه که قبلاً گفته بودم، نرخ سودسیاستی کوتاه مدت در دالان نرخ سود بازار باز،یک هدف میانی برای تحقق هدف خواهد بود.

۵-موفقیت و اثربخشی این سیاست،درگرو اقدام دولت در انتشار هر چه سریعتر اوراق بدهی برای جبران کسری بودجه ،جهت ضدسیکلی کردن بودجه والبته تلاش بیشتر برای کاهش کسری بودجه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    2 0
    این........ وقتی حرف میزنه قند توی دل دلال ها آب میشه
  • اسداله IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    0 0
    خدا به دادمان برسه حالا دست گذاشت رو تورم امیدوارم تورم از ۴۱ پارسال به ۱۴۱ نرسه چون دیگه بدبختی تو این شرایط قابل تحمل نیست
  • حقیقت گو IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    باسلام - هر زمان دولت و یا بانک مرکزی گفتند می خواهند کاری برای اقتصاد مردم انجام دهند ، بدانید که کار از ریشه خراب و خراب تر می شود . کسی نیست به این افراد بگوید نمی خواد برای ما مردم شما کاری بکنید .
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    فکری برای کنترل دلار کن که باعث افزایش سکه 7300شد وسقوط بورس....مگه حضرت آقا نفرمودند سال جهش تولید مگر مردم سرمایه هاشون را بی واسطه بانکها نیاوردند وسط بجای جهت دادن آن باعث محو یک عده دارید میشید تورو امام زمان این دلال بازی دلار وسکه را جمع کنید برا همیشه.....خانه خراب شدیم آقا لطفا کاری بلد نیستید حرف هم نزنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس