کد خبر 1072723
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
محمد حسین جعفریان

«از هر آنچه به فارس و فارس‌زبان‌ها مربوط شود، به‌طرز حیرت‌آوری نفرت دارد...» این جمله به‌علاوه توانایی‌های مثبت و منفی دیگری را چند دهه پیش، دوستی بلندمرتبه در افغانستان درباره آقای غنی برایم نقل کرد.

به گزارش مشرق، «محمدحسین جعفریان» کارشناس ارشد مسائل افغانستان یادداشتی در قدس آنلاین درباره رابطه اشرف غنی، با ایران و حتی با فارسی زبانها نوشته است.

متن این یادداشت را در ادامه می خوانید:

 «از هر آنچه به فارس و فارس‌زبان‌ها مربوط شود، به‌طرز حیرت‌آوری نفرت دارد...» این جمله به‌علاوه توانایی‌های مثبت و منفی دیگری را چند دهه پیش، دوستی بلندمرتبه در افغانستان وقتی از او درباره شخصیت آقای غنی پرسیدم، برایم نقل کرد. بعدها که اشرف غنی رئیس دانشگاه کابل شد و من هم آنجا بودم، این‌ها را به چشم دیدم. زمان ریاست جمهوری او این عنادها به اوج رسید.

در حالی‌که ۷۰ درصد آب‌های افغانستان از جنوب و از منطقه پشتونشین وارد خاک پاکستان می‌شود، غنی نهضت سدسازی را در غرب افغانستان به‌راه انداخت تا جلو ورود اندک آب‌ها را به خاک ایران بگیرد. سهمآبه رسمی ما را از هیرمند  و سد کجکی نداد تا منطقه هامون، دشت سیستان و شهرستان زابل ایران رسماً نابود شود. غیررسمی تهدید کرد به سازمان منافقین درشیندند پایگاه داده و آن‌ها را از آلبانی به مراکزی در خط مرزی استان‌های نیمروز و فراه و هرات، یعنی مقابل بیرجند و مشهد منتقل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

اشرف غنی : من امروز هزاره و شیعه هستم +عکس

فاطمیون را تروریست اعلام کرده و اجازه ورود پهپادهای صهیونیستی را به افغانستان می‌دهد. آشکارا هم به تهران گفت اگر آب می‌خواهید نفت بدهید! اما تنها کسی که به فکر آب‌های خروجی از افغانستان به پاکستان بود، یعنی آن پروفسور معروف ژاپنی، ترور شد و قاتلش هم پیدا نشد.

این‌ها یک از هزار است. سعودی‌ها برای وارد کردن تروریست‌ها به ایران در تمام مرزها به در بسته خوردند. اما هنوز یکجا باقی بود؛ غرب افغانستان. چنان‌که سخنگوی وزیر خارجه گفت بارها به دولت غنی گفته شد پاسگاه‌های مرزی را در این منطقه فعال نگه دارد. حتی خودمان ده‌ها پاسگاه مجهز با بودجه خودمان برای آن‌ها در خطوط مرزی ساختیم اما آن‌ها این پاسگاه‌ها را تخلیه کردند.

هواپیماها از دبی، ریاض و دوحه بلند می‌شدند بدون کنترل در فرودگاه هرات می‌نشستند و با تجهیزات جنگی کامل به بهانه شکار به مرزهای ما می‌آمدند و همزمان قاچاق انسان از این مرزها بدون کمترین ممانعت اشرف غنی ادامه داشت و دارد. در این سال‌ها بگویید یک نفر را این‌ها به جرم قاچاق انسان به ایران گرفته باشند، نگرفته‌اند؛ حال آنکه ماهانه نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر در این مرزها که خدا می‌داند در بینشان چه کسانی سر خورده‌اند قاچاقی به ایران، آن‌هم جلو چشم نیروهای غنی رفت و آمد می‌کنند.

بگذریم. در یک انتخابات خنده‌دار که شمردن یک میلیون و ۸۰۰ هزار رأی از سی و اندی میلیون شهروند افغانستانی، بیش از ۶ ماه طول کشید، غنی خودش را با کمتر از ۵۱ درصد رئیس جمهور اعلام کرد. حال آنکه بررسی دقیق ۳۰۰ هزار رأی تقلبی مورد اعتراض رقیب، چنان‌که آن‌ها می‌خواستند انجام نشد. غنی بدون توجه به اعتراضات شدید مردمی مراسم تحلیف برای خودش گرفت و دکتر عبدالله رقیب او که در تقلب گسترده یقین داشت نیز برای خودش مراسم تحلیف گرفت. ماجرا از اینجا شروع شد.

ایران که حقیقت را می‌دانست نماینده‌ای به مراسم تحلیف غنی نفرستاد، هر چند به مراسم رقیب او هم نرفت. این رفتار، غنی را به‌طرز هولناکی عصبانی کرد. او آماده بود برای ضربه زدن به تهران حالا دیگر هر کاری بکند. رفقای آمریکایی و عربی‌اش هم آماده استفاده از این مهره برای صدمه زدن به ایران بودند.

آقای اتمر که یک کمونیست باسابقه است و یک پایش در جنگ با مجاهدین قطع شده و مشهورترین چهره اطلاعاتی افغانستان در این سال‌هاست با آنکه دشمن غنی بود ناگاه از سوی او به سمت وزیر خارجه منصوب شد و اندکی بعد اخباری علیه تهران شکل گرفت. سخنگوی وزارت خارجه ما می‌گوید از ابتدای ماجرای اتهام غرق شدن مسافران در هریرود بارها به مرزبانی افغانستان‌ نامه زده که آمادگی همکاری و پاسخ دارد اما آن‌ها حتی جواب نداده‌اند. در عوض هر روز در فضای مجازی هیزم بر آتش ریختند.

وقتی معاون رئیس جمهور و مشاورش به‌جای مراجعه رسمی و پاسخ، به فحش و کنایه در فضای مجازی پناه می‌برند شک نکنید ریگی به کفششان است، وگر نه یک دیپلمات باید حداقل رفتارهای سیاست را بلد باشد، مگر آنکه غرض دیگر داشته باشد.

ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که چنانچه در اتاقتان عطسه کنید، فردا تصویرش در اینستا و فیس بوک و غیره تقدیم تمام دنیا شده است. اطلاعات منتشر شده از طرف افغانستان که به واسطه بی بی سی فارسی تهیه شده، گفت‌وگو با خانواده چند فوت شده و گاه با شخصی است که مدعی است دوست آن‌هاست؛ آن هم نه در منزلشان، در مزار خواجه عبدالله انصاری. چرا نگذاشته‌اند خبرنگاران به منزل جان‌باختگان این واقعه بروند؟ مدت‌ها گذشته، چرا تصویر یک سنگ قبر مدفونان این ماجرا نشر نشده (اگر چه ساختن این‌ها آسان است)، چرا از بازماندگان تنها با یک نفر حرف زده می‌شود و او هم فقط رفتارها را می‌گوید؛ نه نامی، نه نشانی! به هر حال آن‌ها ۲۴ ساعت و یا بیشتر و کمتر نزد نیروهای ایرانی (به ادعای دولت‌ آقای غنی) بوده‌اند.

آیا نام یک سرباز، افسر یا همان‌ها که این‌ها را به کار اجباری وادار کرده یا چنان‌که مدعی‌اند شکنجه کرده‌اند را نمی‌توانند بگویند؟ مگر نه آنکه کلی آدم جان به در برده‌اند؟ چرا برای این‌ها کنفرانس مطبوعاتی نمی‌گذارند تا خبرنگاران، مستقیم، نه از عوامل آقای غنی بلکه از خود آن‌ها بپرسند چه بر آن‌ها گذشته است. وقتی یک کشتی در اقیانوس هم غرق می‌شود، حداکثر پس از یک هفته تمام اجساد پیدا می‌شوند. چطور است در هریرود که عمیق‌ترین بخش‌هایش به ۱.۵ متر هم نمی‌رسد پس از این همه مدت، انبوهی از جنازه‌ها به ادعای عوامل آقای غنی همچنان ناپدیدند؟

رود نیل هم اگر بود تا کنون جنازه‌ها پیدا شده بود! چرا تمام جنازه‌ها به سمت افغانستان رفته و یکی هم به ساحل ایران نیامده! می‌گویند غرق شده و شکنجه شده‌اند. گفتم امروز دست همه تلفن هست چرا تصویر لحظه گرفتن یک جنازه از آب با این همه دوربین موجود نیست؟ چرا تصویر یک جسد شکنجه شده به فضای مجازی راه نیافته؟

چرا خبرنگاران اجازه ندارند با بازماندگان یا حتی خانواده کشته شده‌ها بدون حضور نیروهای امنیتی غنی در منزل خودشان حرف بزنند! چرا پاسخ ده‌ها نامه مرزبانی ما را ندادید؟ با تأسف عده‌ای از مهاجران و حتی از دوستان ایرانی بی‌آنکه احتمال رفتار هولناک و زشت پشت پرده این قصه را در نظر بگیرند شروع به مرثیه‌سرایی یا فحاشی و... کرده‌اند. صبر کنید تا حقیقت روشن شود. این رفتار بیش از همه به ضرر مهاجران است و غنی از این هم بدش نمی‌آید، زیرا باز هم فشاری بر ایران است. توصیه می‌کنم منتظر روشن شدن واقعیت باشید. واقعیت بسیاری را شگفت زده و بسیاری را خجالت زده خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 121
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 34
  • علی الفونه IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    103 3
    فکر نمیکردم اینقدر ادم کثیف و عقده ای باشه ومرسی که اینو گذاشتین حتما باس جلوش گرفته بشه . ایرانیا زمان جنگ یه سیلی ام به اسرای عراقی نزدن اینا چطور میگن ایرانیا این کارو کردن .تازه ما چقد هوای افغانیا رو داشتیم ولی کاشکی کل مرزا رو ببندن
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      49 2
      اینها نوکران امریکا و اسرایلند یادتونه بدبخت حقیر چند ماه قبل نصف شبی چطور پشت ترامپ توی پایگاهشون تو افغانستان دو ساعت خبردار وسط یانکیها ایستاده بود ؟ غربزده های ایران هم همینند الان در همین مقاله که مشرق برا عدم ورزش با اسراییل نوشته ببینید چه نظراتی گذاشتند همه اینها عروسکهای خیمه شب بازی امپریالیسم هستند و اگر خدایی ناکرده جمهوری اسلامی خدشه ای ببیند معلوم نیست چه بر سر ایران بیاورند
    • طاها IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      5 1
      اشتباها منفی دادم!
    • آریا IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      8 0
      خدا عاقبت شو بخیر کنه.. جواب ظلم هایی که کرده و میکنه رو، قطعا و بدون شک خواهد داد این غنیِ در لجن
  • یک سرباز ایرانی IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    98 30
    ملت ایران و افغانستان از یک نژاد هستن و باز هم به آغوش هم بر خواهند گشت.
    • IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      32 14
      ما مدت ها هست که باید افغانستان رو تبدیل به سوریه و یمن می کردیم اما متاسفانه نکردیم. اتحاد با هند در برابر پاکستان تو افغانستان به شدت می تونه جواب بده. فقط چین ممکن هست با این مسئله مشکل داشته باشه
    • IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      36 0
      ان شاالله به زودی دستهای تفرقه افکن قطع خواهند شد . آنها که پیش از او جلوی ایران قد علم کرده بودند به گور رفتند این پایان راه همه آنهاست .
    • DK ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      38 0
      اشرف غنی عار داره خودش رو فارس بدونه،از ایرانیها بدش میاد
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      54 10
      اشرف غنی پشتون هست که از نژاد هندی هستند و با فارسها دشمنن درست مثل پانترکها
    • علی IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      19 11
      فکر کنم همه ی شما تعصب افغانی بودن دارید تا ایرانی بودن
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      2 12
      10:45 دوست عزیز بهتره مطالعه ی تاریخی خودتون رو بیشتر کنین بلکه از اظهار نظرهای پوچ و سطحی خودداری کنین. البته این مورد حتی به مطالعه ی آنچنانی هم نیاز نداره، آدم متعجب می شه!!!
  • دکترسید IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    56 51
    این هم سرانجام خدمت به افغانی ها
    • IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      29 3
      لطف مکرر می‌شود حق مسلم !
    • احمد IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      27 19
      کلا هدف این سناریو اینه یکی مثل تو که مسلما نه دکتر و هستی و نه سید، بیایدچنین حرفی بزنه برای تفرقه بین دو ملت. انشالله همونطور ذلیل بشی مسعود رجوی رجوی شد.
    • IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      20 23
      نه سواد دکتری داری نه سیدی . یه یاوه گو که پشت القاب فیک مجازی قایم شده
    • IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      34 8
      حرص نخور. اشرف غنی هم یکی مثل حسن روحانی. هر کدوم یک جور به غربیها خدمت میکنند
    • IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      10 30
      دوزاری ترین، عوامانه ترین و مزخرف ترین نظری که میشد داد همینه
    • IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      22 12
      اشرف غنی آن سر طنابی است که شما این سرش هستید. می خواهید بین مردم ایران شرقی و ایران غربی درگیری درست کنید. هر دو شما نوکر آمریکا هستید.
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      15 18
      یکم فکر بکن بعد زر بزن، افغان های که بما پناه آوردند از دست چه کسانی فراری هستند؟
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      15 12
      سوادش این است که یک عمر عین خر کتاب حمل کرده از آن استفاده نکرده ونهمیده وگرنه با همسایه ای که یک عمر از بچه‌ها ی بدبخت و جنگ زده ات نگهداری کرده نباید اینجوری صحبت کنی
    • عبدالله IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      21 1
      افغان نام اقوام پشتون هست نه نام اقوام شیعیان هزاره و فارس زبانان تاجیک ! درست مثل عربستان سعودی که یک قبیله نام خود را بر یک کشور تحمیل کرده است در آریانا (ایران شرقی) هم قوم افغان نام خود رو بر تمام اقوام تجمیل کرده است ! و در مظلومیت شیعیان هزاره همین بس که 60درصد جمعیتشان در زمان عبدالرحمن خان افغان مورد نسل کشی و پاکسازی نژادی قرار گرفتن تا هویت شیعی و ایرانی ریشه کن شود .
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      5 0
      نباید اعمال و گفتار یک خائن و دست نشانده امریکا و عربستان رو بنام مردم افغانستان نوشت ! همون طور که با ساختن شایعات در ایران به عراقی ستیزی و در عراق به ایرانی ستیزی می دمند برای نابودی روابط دو کشور درباره ایران و افغانستان هم همین رویه را در پیش گرفتن ! چون می دانند پایگاه ایران در قلب ملت هاست نه دولت ها که با آمد و رفتن دولت ها تغییر کند بخاطر همین دنبال ایجاد بغض و کینه از ایران هستن .
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    71 20
    با عرض پوزش و احترام به همه برادران افغان.ما تا کی باید ناامنی و حضور بدون مجوز و غیر قانونی را در مرزهایمان تحمل کنیم.
    • IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      11 9
      تا وقتی که یاد بگیرید ایران بزرگ بسیار بزرگتر از محدوده سیاسی ایران فعلی است.
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      9 12
      سعودی ها مثبت می دهند شاید بجای فاطمیون بتوانند بیشتر وهابی افغان پرورش بدهند
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      4 2
      ناامنی در سوریه و عراق بود که با مجاهدت شیرمردان فاطمیون، اصلا به کشور ما نرسید. انصاف نیست به خاطر مزدوری و بیشرفی یک عده معدود، همه برادران و خواهران افغانستانی را زیر سوال ببرید.
  • یک جانباز US ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    14 3
    افغانها تابع ظلم هستند چر ا که اگر موقعیتی بدست آورند بر ملتهای دیگر که هیچ بر ملت خودشان هم ظلم میکنند و هنوز هیچ استقلالی در هیچ موردی, ندارند و دستشان زیر سنگ آمریکا و کشورهای همسایه است اما امان از تکبر این قوم که پنجاه سال است, روی, آرامش, را ندیده و نخواهند, دید
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      22 2
      اشرف غنی از اقوام پشتون و دست نشانده آمریکاست ، اشرف غنی یک ایرانستیز و پارسی ستیز هر آنچه با هویت و فرهنگ و تمدن و ریشه های پارسی و ایرانی مرتبط باشد ستیز دارد ! طی این دو قرن جدایی این بخش از ایران شرقی از مام میهن این سیاست کثیف دشمنی و ستیز با هویت پارسی در افغانستان ادامه داشته اقوام پارسی ایرانی آنسوی مرزهای استعماری ظلم و ستم و سرکوب شدن، سردار شهید احمدشاه مسعود شیر دره پنجشیر از اقوام پارسی و تاجیک بود گفته بود جنگ ما از برای حفظ زبان پارسی است ، ایران باید از تاجیک ها و پارسیان و اقوام کهن ایرانی آنسوی مرزهای استعماری دفاع و حمایت کند، بهترین سرمایه گذاری در افغانستان همین حمایت از هویت و ریشه های ایرانی در افغانستان میباشد، به امید اتحاد دگر باره اقوام ایرانی سرزمین های ایرانی فلات ایران زمین ...
    • ایران شرقی IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      23 0
      اقوام پشتون افغان این چنین ایرانستیز و پارسی ستیز هستند و طی این دو قرن جدایی از هر راه و روشی استفاده کردند تا قدرت مطلق و بی چون و چرا در این بخش تجزیه شده ایران شرقی (افغانستان) باشند، همیشه تبلیغ و تلاش شده ایرانی تباران و پارسی زبانان و ایران دشمن فرضی افغانستان معرفی و تبلیغ شود! دقیقا" مانند همین سناریو و داستان دروغین غرق کردن افغان ها در رودخانه مرزی توسطایرانیان !!! در حال حاضر هم آمریکا و هم عربستان با ابرازاهای خود این سیاست رو دنبال و تقویت می‌کنند، تا خیلی دیر نشده ایران باید همانند شیعیان از پارسی زبانان و تاجیک های افغانستان حمایت و پشتیبانی کند
  • شیعه IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    اشرف غنی ادم باسوادی است اگه این کار هارو کرده حتما دلیلی داره
    • IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      38 0
      خیلی ادمهای با سواد هستند که به مردم خود خیانت می کنند. دروغ میگویند و فساد می کنند.اتفاقا افراد با سواد اگر قلب خود را به شیطان بفروشند برای دین خدا و انسانیت بیشتر ضرر دارند سواد ملاک خوبی و بدی انسان ها نیست
    • IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      18 1
      مثل شیعه انگلیسی نظر دادی. کسی که دست نشونده امریکاس هیچ اختیاری از خودش نداره و برای موندن در حکومت سر برادر خودشم میبره چه برسه به یه ملت دیگه
    • IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      14 3
      اسکل مغز فندقی تو یکی خفه
    • احمد IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      10 0
      سواد بی شرف ذلیل به اندازه شیعه بودن توست.
    • IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      18 0
      دلیلش عناد و دشمنی علیه ملت ایران به دستور اربابش آمریکا و عربستان می باشد.
    • IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      16 0
      بله ! ، خیلی باسواده !، کمثل الحمار یحمل اسفارا !
    • IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      12 0
      باسوادی یعنی با تقوایی ؟
    • US ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      26 0
      وقتی ترامپ در افغانستان در حضور سربازانشان غنی را مثل سگ به عقب هل داد هم باسواد بود؟!
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      20 0
      نخیر نوکر آمریکاست و دنبال تنش در منطقه
    • رضا IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      3 2
      اشرف غنی از تمام ایرانیهامتنفره.او دشمن ایران است.آب را بر روی ما بست.آبی که طبق قرارداد ها متعلق به ما است.بعد ما افغانها را برادر خود میدانیم.چه اشتباه بزرگی.
    • رضا IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      1 0
      چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا.
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    21 0
    اینها سگ های دست آموز آمریکا هستند... بدا به حال مردم بیچاره افغانستان که اسیر دست این لاشخور های سر سپرده شده است.
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    12 0
    اطلاع نداشتیم که اشرف غنی اینقدر جنایتکار باشد
  • IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    9 2
    با یه موشک کارش رو یکسره کنیم
  • نوروز IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    24 0
    شیطنت BBC در این بین بسیار ناشیانه و زشت بود . این کانال گثافت نه دوست افغانهاست و ایران ، بلکه نانی برای وطن فروشان بی عزضه در انگلستان میباشد . کاش دولت ایران و افغان برای کارکنان این TV شیطان مسلک که به هیچ چیز به جزء منافع دولت فخیمه معتقد نیست ، قرار و مدار بگذارند و از هر مراوده و رفت و آمد به کشورشان منع شود ، چون خیلی بی عرضگی میکنند ،اینها تا حد مجاهدین مثلاً خلق ایران خاین کشورشان میباشند .دیروز برنامه داشت در مورد مرحوم بازرگان ، در همان جمله اول داریوش کریمی "بی شک کمتر کسی را میتوان ...... "که تحریف غرض بود به مرحوم بازرگان ستم کرد و .....
    • بهروز IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      2 0
      BBC سالهاست سیاست ایجاد تفرقه و دشمنی بین اقوام ایرانی فلات ایران را پیش گرفته ، طی چند سال اخیر شبکه های پارسی زبان امثال اینترنشنال عربستان و شبکه های وهابی امثال نور و کلمه که تحت حمایت و کنترل عربستان هم دقیقا" همین سیاست کثیف و غیر اخلاقی را پیش گرفتند ...
  • IR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    17 12
    چقدر از پول های کشور رو بردید توی افغانستان هزینه کردید در حالی مردم خودمون نیازمندبودند؟؟
  • ابوعلى IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    43 13
    اى بابا چرا همين اظهارات را بولد نميكنيد ؟! مگه نمى بينيد نوكران بن سلمان در بى بى سى و اينتر نشنال چه قشقرقى راه انداخته اند ؟! حروم لقمه ها انگار سر سوزنى به اين آب و خاك علقه ندارند.
  • حامد IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    19 0
    اشرف غنی سگ کی باشه مرتیکه جفتگ پران
  • IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    11 0
    قبل از اینکه اختاپوس در شرق جان بگیرد قطع کنید اشرف غنی قبل از اینکه چیزی باشد جاسوسی است در کسوت خبرنگار BBC فارسی او رسانه را می شناسد
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      1 0
      کار bbc فقط ضربه زدن به ایران و اسلام هست همون طور که انگلیسی ها زمانی با حمله نظامی به ایران پاره تن ما ایران شرقی افغانستان فعلی را از ما جدا کردند الان با جنگ رسانه ای دنبال جدایی افکندن بین دو ملت که در حقیقت یک روح در بدن هستند ! ما نباید بزاریم امثال مزدور اشرف بین وحدت ما جدایی بیندازند .
  • علی US ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    48 0
    این خصلت اگر تا آستین عسل به دهان دهید آخر با گاز گرفتن از شما تشکر میکنند..اگر همه افغان را سر مرز خالی کنید آنوقت میفهمند یک من ماست چقدر کره دارد..ب..مگه ایران آخ نیست؟مگه نه این که تحقیر شده اند؟نه اینکه پول ما ارزش ندارد ؟وهزاران اگه خب بروید کشور خود را گلستان کنید شماها بخیر ما بسلامت....هیچ منتی هم بر ما ندارید اگر عرضه داشتیم که صد البته داریم کار تمیز کردن توالتها ی خود را داریم اگه نه نیاز به هیچ کارگر نداریم.نه اینکه جوانها ما پر قو خوابند وبیکار هم نیستند..بخدا بروید بگذارید جوانها ما کارگری کنند..انقدر بیکار از همه جا هست که نگو ونپرس..اگر منت سوری برای ما جنگیدید وقتی در کشوری زندگی میکنید باید همانند برای آن آب واکنش وان مردم بجنگید..مگر نه اینکه مهاجران ایرانی در آمریکا سربازی نیرومند وبه ارتش نمی پیوندند؟
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    48 9
    داستان ما هم شده اون مثل معروف : خوبی که از حد بگذرد نادان خیال بد کند...
    • iran IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      17 2
      لطف مکرر می‌شود حق مسلم !
    • IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      20 0
      اشرف غنی نادان نیست. مغرض است و عمد دارد.
    • حسبن IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      16 9
      محبت پیش از اندازه باعث پروی نادانآنان شود اگر افغانی ها راز ایران خود بیرون و مرزها را ببندیم ۵۰درصد مشکل کارومسکنمان حل می شود وزر مفت هم نمی شنویم
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      11 0
      ترجیح میدم بگم صبر استراتژیک . همان عامل اصلی پیش برنده ی سیاست های ایران در منطقه .
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      5 1
      ۰۹:۲۴ باید بین هزاره ها و تاجیک های فارس زبان با پشتون های افغان تفاوت قائل شد .
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      2 0
      ۱۱:۳۰ - در افغانستان بی عملی و کم کاری وجود دارد مثل خیلی جاهای دیگر در سیاست خارجه بهتره اسم تنبلی و بی عملی رو صبراستراتژیک نزارید
  • ایرانی IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    20 2
    خدا خرو شناخت بهش شاخ نداد،جواب این همه محبت ومیزبانی ایران از میلیونها افغانی رو خوب دادن، اینا فکر کنم اگه یک سوم امکانات عربهارو داشته باشند به ایران حمله هم میکنن،این بی چشم و روها لیاقتشون همون امریکا و انگلیسه که همیشه توو فقر و بدبختی نگرشون دارن
  • IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    13 0
    خدا لعنت کند ابن کثیف را
  • هژیر IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    21 0
    از زمان جدایی افغانستان از ایران این سیاست کثیف از سوی انگلستان در افغانستان اجرا شد، پارسی زدایی، هر آنچه به هویت و فرهنگ و زبان پارسی مرتبط بود خصوصا" تاجیک ها پارسی زبانان افغانستان در تنگنا و فشار و محدودیت و سرکوب شدند تا مبادا به ریشه و هویت پارسی و ایرانی خود بازگشتی داشته باشند ! قدرت حاکم بر افغانستان همیشه می‌بایست از اقوام غیر پارسی از پشتون ها می‌بود، ظلم و ستم زیادی در حق پارسی زبان ها و تاجیک ها صورت گرفت طی دو قرن گذشته تا امروز ... سردار شهید احمدشاه مسعود شیر دره پنجشیر که از مبارزان پارسی زبان و از اقوام تاجیک افغانستان بود به صراحت عنوان و اعلام کرده بود جنگ ما از برای حفظ زبان پارسی است .. اشرف غنی هم دقیقا" همین دشمنی و سیاست رو علیه تاجیک ها و پارسی زبانان و حتی هزاره ها (شیعیان) افغانستان در پیش گرفته ! به امید اتحاد دگر باره سرزمین هایی که طی قراردادهای استعماری از مام میهن تجزیه و جدا شدند به امید اتحاد تمامی اقوام ایرانی فلات ایران زمین .. بیاری یزدان پاک...
    • DE ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      3 15
      اینقدر پارس ،پارس نکنین ،کشور اسمش روشه ،ایران که توش قومی بنام فارس با اقوام دیگر زندگی مکنن ،همانطور که افغانستان دری نیست و متشکل از اقوام زیادی است در حالیکه در هر دو کشور جمعیت فارسها در رتبه چندم از نظر آماری است لطفا نژاد پرستی را بس کنید تا خدای ناکرده نتیجه عکس نگیرید ،افغانستان هیچ موقع برای ایران نبوده بلکه هر دو زمانی از آن امپراتوریهایی بودند که پادشاهانی آنرا را به نام خود تشکیل داده بودند ؟! یکی از دلایلی که همسایه ها با ایرانیها خوب نیستند همین زیاده خواهی ها و نژاد پرستیها و خودخواهیهای فیک بر اساس تاریخ تحریفی و پوچ است ، انسان باشیم و به همه احترام بزاریم ما هیچ نقشی در محل تولدمان نداریم
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      9 0
      ۱۳:۲۶ - بهتره از روی هوا حرف نرنی یکم مطالعه کنی تا زمانی که رضاخان نادان به وزارت خارجه ابلاغ کرد که باید به تمام زبان ها نام ایران برای خطاب کردن به کشور ما مورد استفاده بگیره ! در تمام زبان های غربی Persia برای خطاب کردن به به ایران مورد استفاده قرار می گرفته از زمان پادشاهی ماد تا پایان قاجار. و ایران از زمان ماد و پادشاهی کورو و دارا متشکل از اقوام گوناگونی بوده نه یک قوم خاص از ماد و ایلامی و گوتی و لولوبی و آسوری و سامی و پارتی و ارمنی و ... ! پس لفظ پارس برای اشاره به مجوع اقوام ایرانی هست نه فقط یک قوم خاص و نام امپراطوری پارس برای اشاره به حکومت صفویان که خود آذری زبان بود استفاده می شد و شاهان صفوی هم مروج شاهنامه و زبان پارسی بودن ! و آریانا (با نام فعلی افغانستان) هم از امپراطوری کورو و دارا جزوی از کشور ایران بوده هست تا زمان ساسانیان و از زمان صفاریان هم جزوی از ایران بوده تا زمان افشاریان ! بعد افشاریان بود که با فروپاشی حکومت نادرشاه بعلت حماقت خودش منطقه ایران شرقی توسط افغان ها از ایران جدا شد و افغانستان نام گرفت ! و اگر حمله انگلیس به ایران نبود دوباره منطقه هرات به ایران بازمی گشت در زمان قاجار .
    • پاپک آذری iran IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      3 1
      این دوست ما نظری که نژادپرستانه باشد نگذاشته ظاهرا" شما نژادپرست و نژاد ستیز باشید و بنام کلمه پارس حساسیت دارید؟ در ضمن پارسی زبان ملی و هویتی این سرزمین و بخش زیادی از فلات ایران بوده در طول تاریخ، اگر اندکی مطالعه تاریخ کنید برایتان مفید و سودمند، نکته بعدی اینکه من اصالت آذری و ایرانی دارم شما مشخصا" از کم سوادی رنج می‌برید دوست عزیز ..؟ پایدار باشید
    • DE ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      2 1
      اونی که از آلمان اظهار فضل کرده همینمون کم بود که توی تجزیه طلب مزدور اسرائیل برای ما تاریخ را تعریف کنی یا بهتر گفت تحریف کنی. تو دنبال مواجب خودت باش و ما پارسیان یا بهتر گفت ایرانیان تاریخ و فرهنگمان را بهتر از خودفروشان می‌شناسیم.
  • IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    10 0
    خدا لعنتت کنه که کاری کردی که این هم دم در آورده.
  • IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    13 0
    لیاقتش همونه که در حد سربازهای ترامپ دیوانه باشد و ترامپ بگوید برود در کنار آنها بنشیند.
  • IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    14 1
    لهجه‌ام -درّ دری- اما زبانم پارسی‌ است روح من شهنامه است و جسم و جانم پارسی‌ است از تبار رستم و از زادگاهِ آرش‌ام تیرهایم واژگان است و کمانم پارسی‌ است این زبان واحد، این پهنای فرهنگ سترگ این جنون عشق در خون رگانم، پارسی‌ است این زبان رودکی و مولوی و حافظ است گنگ اگر من خواب دیدم، ترجمانم پارسی‌ است دوست دارم مولوی‌وار این زبان شمس را این زبان شعر و منطق در دهانم پارسی‌ است هر کجا در من نهال دوستی بنشانده‌اند باغ صلح و آشتی‌ام، باغبانم پارسی‌ است می‌روم از فرش تا عرش خدا بی‌واسطه راه‌پیمای سلوکم، نردبانم پارسی‌ است از «اهورا» مانده این آواز در گوش زمان: من خدای مهرم و پیغمبرانم پارسی‌ است! شوق پرواز است در من بی‌کران در بی‌کران کفتر آزادگی‌ام، آسمانم پارسی‌ است *** شاعر نجیب بارور افغانستان با وجود ستیز با فرهنگ و هویت و زبان پارسی شاعرانی همچون نجیب بارور در آنسوی مرزهای جغرافیایی استعماری سخن از زبان و فرهنگ و مشترکات می‌زند یعنی افرادی چون اشرف غنی ها هرگز موفق به محو و نابودی فرهنگ و تمدن غنی پارسی نخواهند شد ...
  • جعفر تیموری IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    7 1
    همه ی افغانی ها رفتار ایرانیها را با مهاجرانشون میدونند.نیازی نیست غنی دست نشانده آمریکا بخواد از آب گل آلود ماهی بگیره. چون همه می شناسند چه کج فکر و وطن فروشیه.
  • IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    15 3
    واقعا اگر ما نتوانستیم حق آبه ایران را از افغانستان ِ اشرف غنی بگیریم ، چیزی که طبق معاهده مرزی دو کشور سهم ایران کاملا مشخص شده تا جاییکه هامون کاملا خشک و نابود شده پس چطوری مدعی گرفتن حقمان از آمریکا هستیم ؟ چطوری ادعا میکنیم از شیر نمی ترسیم درحالیکه طبق اعتراف خودتان ، یک شغال گر و پیزوری به ما زور گفته و تهدیدمان می کند ؟ قسم حضرت ابوالفضل را باور کنیم یا دم خروس را ؟
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      7 0
      متاسفانه بعد از دادن بخش اعظمی از حق آب هیرمند در زمان پهلوی به ثمن بخس به افغانستان ! در زمان حاضر هم شاهد بی عملی در پی گیری تتمه حق آبابه ایران از افغانستان هستیم که همین بی عملی باعث شده طرف مقابل احساس کند ایران ناتوان و ضعیف از پی گیری حقوقش هست و جری تر شود و با ساخت سد کجکی و دیگر سد ها ورودی آب رو به صفر رسانده به ایران ! متاسفانه اگر با دخالت انگلیس در زمان قاجار تلاش ایران برای بازپسگیری هرات به شکست نمی انجامید الان وضعیت گونه ای دگر بود .
  • IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    17 0
    خوبی که از حد بگذرد نادان خیال بد کند.اون وقت که دیلماتهایمان راکشتند نزدیم اش ولاششون کنیم اینم نتیجه خوبی
    • علی IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      6 0
      اون روزها امثال امین زاده تو وزارت خارجه دولت اصلاحات داشتن برنامه ریزی میکردن باب! مذاکرات با کدخدا به واسطه حضور احتمالی آمریکادر افغانستان بسته نشود
  • IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    6 2
    بنظر بنده اشرف یه دست کت وشلوار خوب سفارش بده همیشه یه وجب شلوارش کوتاهتره
  • احمد IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    3 34
    چون افغانستان نا امن هست ما برادران دینی را مهمان خود میدانیم تا تانین امنیت
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      9 2
      بشرطی یک موقع نیاییم خودمون ببینیم 90 درصد جمعیت افغانستان میلیون میلیون بصورت غیرقانونی اومدن اینجا و تا ابد ساکن شدن .
  • مصطفی IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    10 0
    وقتی نوکر امریکا باشی و با سعودی سرت توی یک کاسه باشه این دشمنی طبیعیه . اشرف غنی هم فکر میکنه با پشتیبانی امریکا و عربستان راه به جایی میبره
  • IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    13 0
    شخصیت و ظرفیت اشرف غنی وقتی کاملا روشن شد که ترامپ تو پایگاه نظامی تروریست های آمریکایی در داخل کشور افغانستان ، اونو کاملا تحقیر کرد و دستشو گرفت و اونو برد و مابین سربازها ی آمریکایی گذشت و بعد خودش رفت پشت تریبون و هر اراجیفی که دلش خواست ، از دهنش بیرون ریخت و اشرف غنی هم مثل یه سرباز صفر دون پایه و بی اختیار ، در کنار سایر سربازها ی بی بخارآمریکایی ، ابراز لذت کرده و با خنده های ذلیلانه و رزیلانه ، اربابش رو تشویق می کرد !. بنا بر این کاملا مشخصه که اشرف غنی عنصری فراماسون و حقیر و وابسته به آمریکاست و در اصل فرقی با نماینده افغانی الاصل آمریکا در امور افغانستان نداره !.
  • سیدمجید IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    15 0
    ومکروا و مکرالله والله خیرالماکرین. ایران اسلامی خدمات بسیار زیادی به کشورمسلمان افغانسان نموده است،شایسته نیست که اشرف غنی بازیچه دست ترامپ و بن سلمان و نتانیاهو گردد. ایران و افغانستان همسایه و برادر هستند و تاهمیشه برادر می مانند.
  • IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    9 0
    این مردک غیرقانونی حکومت افغان زو غصب کزده داره سیاست های آمریکا و آل سعود رو داخل افغانستان پیاده می کند.رئیس جمهوری افغانستان حق قانونی دکتر عبدالله است که الان چند دوره توسط حامد کرزای و این مردک مزدور ضایع می شود.
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      9 0
      این سیاست ستیز با هویت ایرانی و پارسی و همچنین اینکه می‌بایست قدرت در دست اقوام پشتون باشد از همان ابتدای تجزیه و جدایی این بخش از ایران شرقی تا کنون ادامه داشته و دارد، حامدکرزی و اشرف غنی از اقوام غیر پارسی (پشتون) هستند ! روزگارانی توسط انگلیس این سیاست کثیف اجرا می‌شد، امروز افغانستان تحت اشغال ایالات متحده آمریکاست و نفوذ مذهبی وهابیون عربستان سعودی ... ادامه همان سیاست ...
  • شهروند IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    14 0
    یادتون نیست غنی رفت در پایگاه آمریکایی ها و از ترامپ استقبال کرد آرامم دستش رو گرفت پرت کرد اون ور شما به این فرد می کید با سواد آبرو و عزت ملت افغانستان را زیر سئوال برد .
  • JP ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    10 0
    و باز هم صداوسیما لال ..!! چه سری هست در این سکوت ؟؟ آیا نمی شود همین ها رو به صورت پک پروپاگاندا رویش مانور بدهد؟؟ خبر کذب اثر خودش را می گذارد مگر اینکه به موقع و با شدت مقابله شود..!!
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    18 2
    در اینکه اشرف غنی نوکر و دستنشانده آمریکاست شکی نیست ولی قبل از او هم دولت افغانستان ناجوانمردانه و برخلاف مقررات بین المللی و بدستور اربابش جلوی ورود آب هیرمند به سیستان و بلوچستان را می گرفت تا این استان با خشکسالی از بین برود.از رژیم کثیف آمریکا هیچ رذالتی بعید نیست.اما چاره چیست؟ چاره استفاده از آب شیرین کن هایی است که بروش RO (Reverse Osmosis) یا "اسمز معکوس" کار می کنند و با شیرین کردن آب برگرفته از اقیانوس هند و لوله کشی سراسر استان سیستان و بلوچستان میشود این استان را آباد و برای همیشه مشکل آب آن را حل کرد. البته با ساخت چند نیروگاه اتمی بومی 360 مگاواتی در کنار چابهار و کنارک میشود هم برق تولید و هم آب را شیرین کرد. به این ترتیب دیگر رژیم دستنشانده آمریکا نمیتواند برای ما گربه برقصاند.
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    13 0
    چرا منتظر؟ پس نقش دیپلماسی با عزت چیست؟ چرا با این ضد ایرانی تحکم نمیکنید؟ از چه میترسید؟ همیین مانده آنها هم برای ما دم دربیاورند؟
  • محمد IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    9 0
    غنی ریاست خودرامدیون امریکایی هاست درنتیجه درخط انها باید حرکت کند
  • مهرناز IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    8 1
    لعنت خدا بر رژیم صیهونیستی " هرجای دنیا اگر فردی باشد که قادر به تحریک ویا تطمیع باشد " در مسیر تفکر تفرقه اندازی بتواند حرکتی داشته باشد " بی نصیب از او عبور نکرده " تا چنین اعمالی شکل دهند " تا دوستی دوکشور ایران وافغانستان را خدشه دارکند " زهر خودرا به ایران بریزد " از ان لدت ببرد" که با تفکر شیظانی خود از قدرت ایران در منطقه کاسته است.
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    10 0
    این اشرف غنی نماینده مردم افغانستان نیست بلکه با کمک آمریکا ووهابیون سعودی. به شرط دشمنی با ایران به حکومت رسیده. همانطور که امروز الکاظمی. رادر عراق بقدرت رساندند ایران باید خیلی هوشیار باشد. تبلیغات ایران در این مورد ضعیفه
    • پاپک iran IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      2 1
      درود بر شما ، دقیقا" ... ایران باید همراهند حمایت از هزاره ها و شیعیان افغانستان ، از اقوام پارسی زبان، ایرانی تباران تاجیک که در اکثریت هم هستند و در آنسوی مرزهای استعماری (ایران شرقی) افغانستان حمایت و پشتیبانی کند ... نباید میدان را خالی کنیم تا آمریکا و عربستان بر ادامه ایرنستیزی و، تولید وهابی و تکفیری ادامه دهند !
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    19 0
    وقتی جفتک پرانی اشرف غنی آمریکایی رو خوندم یاد این ضرب المثل افتادم: اون که به ما ... بود کلاغ هون دریده بود!
  • تارا IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    15 1
    همین مونده بود که افغانستان هم برای ما شاخ بشه
  • اثامه AF ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    1 5
    این حرفهای ایران درست نیست ومهاجران همیشه تلف شده درمرزهای ایران ولی مقصر خودافغانهاست که باهم اختلاف دارند وگرنه اینهمه مهاجر برای
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      7 0
      مهاجران که قانونی وارد ایران شدن هیچ وقت تلف نشدن بلکه قاچچیان انسان و افرادی که غیرقانونی وارد ایران می شوند مطمئنن احتمال تلف شدنشون هست ! و این هیچ ربطی به ایران نداره که براثر سیل و طوفان و مارگزیدگی و ... این قانون شکنان و مرز شکنان تلف می شوند ... انگار قراره ایران براشون فرش قرمز پهن کنه !؟
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    10 0
    یادتونه تو اون فیلمه که ترامپ غنی رو کنار سربازاش گذاشت ؟ خوب این یعنی چی ؟ جز این که تو هم یکی از تروریست های من در منطقه هستی .
  • ناشناس US ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    1 12
    مگر خود غنی فارس نیست؟تا دیروز برادر خطابش میکردندچی شده؟
    • بهنام iran IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      6 0
      اشرف غنی از اقوام غیر پارسی است از اقوام پشتون یا پختون، کوچی اوغان که از اقوام مهاجر سلیمان کوهی سمت هند و پاکستان هستند که طی یکی دو قرن گذشته با حمایت انگلستان به این بخش از ایران شرقی مهاجرت و کوچ کردند و به کمک انگلستان قدرت را در دست گرفتند و علیه اقوام پارسی و هویت و فرهنگ و تمدن پارسی ستیز و دشمنی کرده و می‌کنند ، ایران هم باید از تاجیک ها، پارسیان افغانستان حمایت و پشتیبانی کند بیاری یزدان....
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    5 0
    شمارتو بده تا صوتی باهات تماس بگیرم اقای جعفریان
  • اسمال IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    14 0
    هرکه دست نشانده آمریکای تروریست است بایدکاسه لیسی کندتاازاوحمایت کند.اشرف غنی بروجلوطالبان آمریکائی رابگیراگرعرضه داری.
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    10 0
    هر که با ایران در افتاد ورا افتاد
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      9 0
      ایران چون شیعه علی و آل علیست هرکه با شیعیان آل علی درافتاد ورافتاد
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    6 0
    هی
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    17 1
    کل ارتباطات با افغانستان را قطع کنید تا مملکت رستگار گردد، غنی و انی هم بروند به چاپلوسی و التماس پاکستان.
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      1 1
      قطع ارتباط با افغانستان این چیزی هست که دشمنان ایران می خواهند امریکا و عربستان و پاکستان و امثال مزدور اشرف عنی می خواهند رابطه ایران رو با ملت ایران شرقی قطع و ایران رو از صحنه افغانستان حذف کنند ما نباید در پازل انها بازی کنیم .
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    13 0
    تاسف بر دولت خومان باید خورد که به موقع پاسخ این احمق نوکر انریکائی ها رانمیدهد
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    3 2
    همان بهتر که افغانستان به این حال و روز سیاه گرفتار شده خوش بودن به اینها نیامده
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      1 1
      وضعیت امروز افغانستان نتیجه جدایی از ایران و اشغال توسط پشتونستان است بجای دعای شر در حق برادرانمان و خواهرانما در آن سوی مرزهای انگلیسی دعای خیر کنیم .
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    10 0
    مرده باد اشرف عنی
  • DE ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    4 0
    ریشه دشمنی «غنی» با تهران چیست؟ خب معلومه غنی سازی ایران .این احمق فکر کرده ما در ایران داریم قیافه نحس اون کثافت رو باز سازی میکنیم / غنی سازی!! - یا داریم گرگ با کفتار جفت میکنیم تا غنی بیرون بدهند. این علف هرزه ها موقعی از خاک افغانستان بیرون زدند که امریکایی ها به خاک افغانستان کود حیوانی یعنی تراوشات فکری خودشان را دادند و زمینه رشد این گونه بیماران روانی را جور کردند. او نیز بزودی به ذباله دان تاریخ خواهند رفت .اگر از مرزی که برایش ترسیم نموده ایم پا را فراتر بگذارد به درک واصل خواهد شد.
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    6 0
    واقعا نمیدونستم این اشرف غنی چه جونوری هست خدا خیرتون بده که این اطلاعات رو منتشر کردید البته حساب خواهر و برادرای ما در افغانستان از امثال این جونور دست پرورده جداست افغانستان پاره تن ماست که خنجر ناپاک سیاست های بریتانیا اونو از ما جدا کرد ما افغانستانی ها رو جدا از خودمون نمی دونیم ضمنا دوستان مراقب باشید که در زمین دشمن بازی نکنید به نظر شما هدف از انتشار یک ویدیو دروغ اونهم توسط رسانه های ملکه چی هست غیر از اینکه ما و افغانستانی ها رو نسبت به هم بدبین کنند همون کاری که همیشه نسبت به ما و کشورهای عراق و سوریه ولبنان کردند این مطلب درباره غنی رو منتشر نکردند که به مردم بی گناه افغانستان اهانت کنید بلکه منتشر کردند تا بدونید پشت پرده این فیلم کذب منتشر شده چی هست گناه امثال اشرف غنی رو به پای مردم مظلوم افغانستان ننویسید در همه دنیا آدم مزدور بی شرف هست مگه ما در تاریخ ایران کم شبیه این جونور داشتیم مبادا کاری کنیم که دو ملت در اصل یک ملت از هم دلچرکین باشند
  • هموطن US ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    2 0
    سلام ملت ایران و افغانستان برادری در حق همدیگر را اثبات کرده اند این بزدل چه فکر میکنه فاطمیون جز قلب ما هستند وما برای آنها تا عمر داریم جزئی از خود میدانیم شغالها خود را خسته نکنند ما مهمان را بالای سرمان حفظ میکنیم. ایران همیشه مقتدر در کنار مظلومان خواهد بود حتی اگر خود فروخته ای مثل غنی پارس کند ما دینمان را انجام میدهیم درود بر فاطمیون و مجاهدان افغان
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    2 0
    اضعف فقیر پست با یک سیلی فاطمیون ادم میشه نگران نباشید اینها ریشه د راب دارند وانکه میماند مردم غیور هست چه غنی وچه دیگری یادتون نره همشون نوکران اشغالگرها هستند وموظفند اهداف انها را تامین کنند والا در یک لحظه اربابشون سیفون را میکشه ومیروند پیش اجدادشون7645
  • شهریاری IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    2 1
    افغانستان و در راس حکومتش اشرف غنی بدان که گر حکم جهادم دهد رهبر جانان من تنها با لشکر فاطمیون ریشه غنی زاده هارو خواهیم خشکاند...
  • بهنام .. IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    1 0
    اطلاعات ارزشمند و مفیدی بود برای شناخت بهتر و بیشتر افغانستان و اشرف غنی و قبیله پشتون غنی ... این مقاله و پست ارزشمند در جهت آگاهی رسانی و روشنگری ایرانیان باید در خبرگزاری های ایران نشر و پخش شود سپاس
  • US ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    2 0
    من جیرفتی هستم. یاد دارم از زمان کودکی تا الان (حدود 40 سال) مهاجران افغانستانی تو شهر ما فراوان بود. منطقه ی خودشان جنگ بود. اغلب شان هم غیر قانونی می‌آمدند. جیرفتی ها مثل همشهری های خودشان آنها را پذیرفته بودند. هر جای دیگر دنیا بود جایشان در کمپ ها و نصیب شان یه زندگی سگی بود. اما آنها در میان مردم شهر، به راحتی زندگی و کار می کردند. عید ها به یکدیگر هدیه می‌دادند. از سفر می آمدند سوغات برای هم می آوردند. غنی یک خود فروخته ی مهره ... بیش نیست.
  • US ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    0 0
    پشتونیزم ریشه اصلی مشکلات افغانستان
  • لیلا IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    0 0
    حالا میدونم واعتقاد دارم که چوب خدا صدا ندارد وقتی بخورد دوا ندارد.اشرف غنی،حالا چرا دوستانت نمیان کمکت در مقابل طالبان.اعتماد به اسراییل وامریکا عواقبی هم دارد.
  • قهرمان IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    1 0
    پس ایران حق داره که باطالبان به تعامل برسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس