کد خبر 1071828
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
تراموا به تهران می‌رسد؟

مدیرعامل شرکت مترو تهران توضیحاتی درباره ساخت تراموا در پایتخت ارائه داد.

به گزارش مشرق، علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره راه‌اندازی تراموا در پایتخت اظهار داشت: در مورد مسأله حمل و نقل ریلی در پایتخت دارای سند بالادستی مصوب هستیم و در واقع طرح  جامع حمل و نقل ریلی در سال 98 به تصویب رسیده است.

وی گفت: بر اساس این طرح، تهران باید 11 خط مترو، دو خط اکسپرس A و B مترو، 5 خط LRT یا قطار سبک شهری باشد.

بیشتر بخوانید:

مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه تراموا نوعی قطار سبک شهری محسوب می‌شود، گفت: هزینه ساخت تراموا یک سوم هزینه ساخت مترو است ولی میزان انتقال مسافر از طریق تراموا بسیار کمتر از مترو خواهد بود و به نوعی می‌توان گفت، تراموا حمل و نقل انبوه‌بر محسوب نمی‌شود چرا که تنها از دو تا سه واگن ساخته شده و نسبت به مترو حدود یک چهارم مسافر خواهد داشت.

امام بیان داشت: در تهران بر اساس اسناد بالادستی و طرح جامع حمل و نقل ریلی،بودجه و اعتبار توسعه حمل و نقل عمومی اولویت‌بندی شده است چرا که منابع محدود است. بر همین اساس اولویت اعتبار برای تکمیل خط یک تا 7 و راه‌اندازی خطوط 8، 9، 10 و 11 مترو در نظر گرفته شده است.

وی تأکید کرد: اگر منابع مالی موجود باشد باید با اولویت برای ساخت مترو و نه LRT در نظر گرفته شود و سیاست شهرداری نیز همین مسأله است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران خاطرنشان کرد: البته اگر سرمایه‌گذارانی، سرمایه لازم را ارائه کنند در مسیر مصوب و بر اساس طرح  جامع حمل و نقل ریلی، ساخت تراموا انجام می‌گیرد.ولی به طور کلی ساخت تراموا از منابع شهرداری صورت نمی‌گیرد.

امام با اشاره به اینکه ساخت هر کیلومتر خط مترو بیش از 650 میلیارد تومان و ساخت هر کیلومتر تراموا 200 تا 250 میلیارد تومان همراه با واگن نیاز دارد،‌گفت: در بسیاری از کشورهای اروپایی از سال‌ها پیش و حتی از قرن 20 ساخت تراموا صورت گرفته حتی در آسیا کشورهایی مانند استانبول مدت زیادی است که تراموا دارند ولی در ایران این موضوع محقق نشده است،‌البته موضوع قطارهای دودی بین تهران و حرم عبدالعظیم (ع) در زیر زمین مورد بحث بوده و این موضوع اجرایی شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور 4 شرکت واگن‌سازی مترویی داریم و اگر تراموا در تهران راه‌اندازی شود شرکت‌های داخلی ممکن است توانایی تولید واگن‌های ویژه تراموا را نداشته باشند لذا باید 100درصد واگن‌ها و ملزومات مورد نیاز از خارج از کشور تهیه شود.

مدیرعامل شرکت مترو تهران افزود: در حال حاضر 35 درصد ملزومات و تجهیزات مترو همچنین واگن مورد نیاز، تولید داخل است و بقیه تجهیزات لازم از خارج تهیه و مونتاژ می‌شود.

امام تأکید کرد: در حال حاضر ساخت تراموا و احداث آن در برنامه شرکت مترو تهران نیست و اگر منابعی به دست ما رسد صرف تکمیل خطوط مترو می‌شود البته اگر سرمایه‌گذار خارجی در این زمینه اعلام آمادگی کند شرایط متفاوت خواهد بود.

وی گفت: همچنین تحریم‌ها سبب شده که در حال حاضر رغبتی برای سرمایه‌گذاری خارجی در این زمینه نباشد از طرفی قیمت بلیت مترو یارانه‌ای و غیرواقعی است و برای سرمایه‌گذار ساخت تراموا، چندان به صرفه نیست مگر در آینده قوانین خاصی تصویب شود و قیمت‌های بلیت هم واقعی شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    16 0
    پس منطزرباشیم جیب بک عده دیگر انباردلار بشود
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    4 0
    بهتر از این اتوبوس های بی ارتی هست شما غروبا برید میدان ازادی ببینید چطور این اتوبوس ها گره خوردن بهم
    • احمد IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
      2 0
      شما فرض کن میدون آزادی رو بخوای ریل بکشی و اینا تو هم گره بخورن. ضمن این که اگر مشکل براشون پیش بیاد تو ریلشون گیر می کنن و کل خط رو تعطیل می کنن.
  • حسين DE ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    8 0
    سپاه ماهواره به فضا ميفرستد و مدير عامل شركت مترو تهران ميگويد ما توانائى ساخت واگنهاى ويژه تراموا را نداريم و بايد آنرا صددرصد وارد كنيم،گريه دار نيست؟
  • امیر هجرانی شاد IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    2 0
    درود ارزش تراموا آنقدر هست که اکثریت پول واقعی میدهند به گمان ! دوستدارتان امیر .
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    4 4
    احمدی نژاد خیلی به مونوریل علاقه داشت و کلی هم هزینه کرد و پایه های آن در میدان صادقیه هم بتون ریزی شد اما در دور ه قالیباف همه را تخریب کردن. شماها اول ببینید با هم چند چند هستید بعد برنامه ریزی کنید تا بیت المال را هدر ندهید
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
      5 1
      در ماهیت مخالفان احمدی نژاد همین بس که حتی یک نظر کاملا علمی و تخصصی که ممکن است به نفع احمدی نژاد باشد را هم تایید نمی کنند.
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    2 0
    حتمن باید زلزله تخریب کننده بیاد ؟
  • احمد IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    2 1
    بشدت چیز مزخرف پر هزینه و پراشکالیه. هیچ خاصیتی بیشتر از اتوبوس نداره، فقط اگر خراب شد دیگه از جاش نمیشه تکون داد. اگر هم سر چهارراه گیر کرد، بدلیل خرابی یا تصادف، کل چهارراه رو تا ساعتها بند میاره و شهر تعطیل میشه. کلا بدرد شهرهای کوچیک و خلوت و آروم می خوره. فقط ظاهر شیک داره.
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    4 2
    هرچی امکانات است مخصوص تهرانه بقیه استانها ومناطق محروم هم کشک(البته باید گفت هزینه همین تراموا از بیت الماله نه عوارض مردم تهران)
    • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      0 0
      من با نظر شما مخالفم خیلی از چیز ها هستندکه درشهر های دیگه است به جز تهران مثل تبریز ارومیه مشهد اصفهان شیراز و... همه چیز بدرد هر شهری نمیخوره مثلا این تراموابدرد شهرهای پرجمعیت وبزرگی مثل اصفهان شیراز وازاین انواع میخوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس