کد خبر 1071817
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
رحمان محمدی راد

سرمربی تیم والیبال سپاهان گفت: اینکه ولاسکو به عنوان مشاور یا مدیر فنی بخواهد کار کند، شاید اعتبار مربی زیر سوال برود و این خوب نیست.

به گزارش مشرق، نخستین نشست هم‌اندیشی مربیان و کارشناسان والیبال کشور هفته گذشته در سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک برگزار شد. بیش از 60 کارشناس، پیشکسوت، مربی و نماینده رسانه‌ در این نشست شرکت و ضمن تاکید بر حضور پر قدرت تیم ملی والیبال ایران در بازی‌ های المپیک توکیو، دیدگاه ‌های متعددی برای انتخاب سرمربی تیم ‌های ملی بانوان و مردان و رده ‌های سنی مختلف مطرح کردند. استفاده از نظرات کارشناسان این رشته ورزشی، برای اهداف بلند مدت والیبال و تعیین شاخص‌ های انتخاب مربیان تیم‌ ملی در رده ‌های مختلف سنی، از جمله اهداف این همایش یک روزه بود.

بیشتر بخوانید:

ستاره والیبال ایران راهی لیگ کره می‌شود؟

در این جلسه چهره‌ هایی همچون پیمان اکبری، بهروز عطایی، رحمان محمدی راد، سعید رضایی، مسعود آرمات و ... که گزینه های احتمالی هدایت تیم های ملی در رده های مختلف سنی بودند هیچ اظهار نظری نکردند. در این بین بهنام محمودی، یکی از پیشکسوتان این رشته در سخنان خود اظهار داشت که ای کاش تمام افراد حاضر در جلسه نظرات خود را اعلام می کردند تا شاید کار برای انتخاب سرمربی آینده تیم ملی کمی راحت تر می شد.

* معرفی گزینه‌های داخلی برای نشستن روی نیمکت تیم ملی

در پایان این نشست هم اندیشی محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال درباره اینکه گفته می‌شود سرمربی تیم ملی والیبال از بین بهروز عطایی، رحمان محمدی ‌راد و پیمان اکبری انتخاب می ‌شود، اظهار داشت: اجازه بدهید اسم افراد را نبریم، زیرا در کشورمان چهار پنج نفر را داریم که در تیم ملی بزرگسالان کار کرده ‌اند و اگر اسم این نفرات مطرح شده است تنها به این دلیل بوده که یک نفر از آنها دستیار کولاکوویچ بوده است. همچنین یکی از آنها هم توانسته با تیم والیبال جوانان قهرمان جهان شود. دوستان دیگری هم هستند که دستیار ولاسکو بوده ‌اند.

وی ادامه داد: مربیانی هم هستند که در تیم ‌های لیگ برتری کار می ‌کنند که در مجموع 4-5 نفر را تشکیل می‌ دهند که اگر بخواهیم ارزیابی کنیم که کدام یک شانس همکاری با مربی خارجی را خواهند داشت به همین گزینه ‌ها می ‌رسیم، این ‌ها مدنظر ما هستند، اما هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده تا ببینیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

به گفته برخی از اهالی والیبال حالا رحمان محمدی راد یکی از گزینه‌ های احتمالی فدراسیون برای نشستن روی نیمکت تیم ملی والیبال است. رحمان محمدی راد به ‌عنوان بازیکنی که سابقه حضور در تیم ملی ایران را در مسابقات بازی‌ های آسیایی بوسان را در کارنامه خود دارد و به همراه دیگر بازیکنان تیم به مدال نقره مسابقات دست یافت، حالا در تیم سپاهان اصفهان فعالیت می‌کند.

* گزینه جوانی که دستیار سه مربی خارجی بود 

وی پس از حسین معدنی جایگزین او به عنوان دستیار اسلوبودان کواچ در تیم ملی والیبال ایران شد. از سوابق محمدی راد می‌ توان به همکاری با خولیو ولاسکو، اسلوبودان کواچ و رائول لوزانو به عنوان دستیار اشاره کرد. کسب مدال طلای بازی های آسیایی 2014، مقام چهارم لیگ جهانی و ششمی قهرمانی جهان و کسب سهمیه المپیک و حضور در المپیک 2016 ریو و صعود به دور دوم این بازی ها از افتخارات این مربی جوان است.

محمدی راد در رده باشگاهی 3 سال به عنوان دستیار در باشگاه شهرداری ارومیه فعالیت کرد و در سال 95 به عنوان سرمربی تیم هاوش گنبد انتخاب شد. وی در سال بعد کارش را به عنوان دستیار مصطفی کارخانه در تیم بانک سرمایه آغاز کرد و همراه با این تیم قهرمان ایران شد که البته پس از آن باشگاه والیبال بانک سرمایه منحل شد.

محمدی راد در سال 97 با اعتماد مسئولان سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ورامین به عنوان سرمربی تیم شهرداری ورامین که سابقه قهرمانی ایران و آسیا را در کارنامه داشت، انتخاب شد.

* عقد قرارداد 3 ساله با سپاهان

این مربی جوان توانست با شهرداری ورامین عنوان قهرمانی ایران و آسیا را کسب کند و پس از آن با یک پیشنهاد جدی از سوی مسئولان باشگاه سپاهان روبرو شد. رحمان محمدی ‌راد یکی از چهره‌ های جوان و نام آشنای والیبال ایران در فصل اخیر کارش را به عنوان سرمربی طلایی پوشان اصفهانی آغاز کرد و در قالب یک برنامه 3 ساله برنامه‌ های خود را به مسئولان این باشگاه اصفهانی ارائه کرد.

او که یکی از بی حاشیه‌ترین مربیان والیبال ایران بوده و همیشه به گفته خودش تلاش می کند تا به جای حرف زدن، عمل کند در باشگاه سپاهان هم عملکرد موفقی داشت و نشان داد که انگیزه زیادی دارد. محمدی راد در تیم سپاهانی که نخستین تجربه حضور در لیگ برتر را تجربه می کرد خوش درخشید و در همین سال اول خط و نشانی جدی برای حریفان کشید. سال گذشته که شانس با او یار نبود و مسابقات به دلیل شیوع ویروس کرونا نیمه تمام ماند، اما قطعاً برای سال آینده باید منتظر یک سپاهان خطرناک برای تیم های لیگ برتری بود.

مصاحبه‌ای با رحمان محمدی راد انجام شده که در این مصاحبه او به موضوعات مختلفی از جمله احتمال حضورش روی نیمکت تیم ملی، فکتورهای مدنظرش برای سرمربی آینده، آخرین شرایط باشگاهی‌ اش و حاشیه‌ هایی که اخیراً برای او ایجاد شده صحبت کرده است.

* امیدوارم نظرات مطرح شده در جلسه هم اندیشی به درستی بررسی شود

ارزیابی شما از جلسه هم اندیشی برای انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال چیست؟

در مجموع جلسه خیلی خوبی بود. اگر نقطه نظرات به درستی جمع آوری و بررسی شود بدون شک خروجی خوبی هم خواهد داشت. مطالب خیلی خوبی در این جلسه عنوان شد. یکی از موضوعات مهمی که یکی از همکاران به آن اشاره کرد بحث آشنایی به موقعیت و جایگاه نیمکت تیم ملی بود. میزان شناخت سرمربی آینده از تیم ملی ایران هم بسیار مهم است، چراکه اگر قرار باشد سرمربی آینده دیر به تیم ملی اضافه شود دچار مشکل خواهد شد. راهکار های زیادی در جلسه مطرح شد و امیدوارم مسئولان فدراسیون به خوبی آنها را بررسی کنند.

* صحبت نکردم تا وقت حضار را نگیرم

شما یکی از نفراتی بودید که در جلسه هم‌اندیشی برای انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال هیچ اظهارنظری نکردید؛ آیا این اقدام دلیل خاصی داشت؟

واقعیت این است که نظر من با سایر نفرات مشابه بود. بارها نظراتم را نوشتم که در جلسه بیان کنم، اما نفرات قبل از من به خوبی موارد مهم را بیان کردند. احساس کردم صحبت کردنم باعث می‌شود تا وقت افراد حاضر در جلسه گرفته بود و به همین دلیل صحبتی نکردم.

برخی‌ ها اینگونه برداشت کردند که گزینه ‌های احتمالی نشستن روی نیمکت تیم ملی اظهار نظری نکردند تا اختلاف نظری ایجا نشود؟

بسیار خوشحالم که برخی‌ ها من را یکی از گزینه های نشستن روی نیمکت تیم ملی می دانند. این اتفاق برایم باعث افتخار است. فکر می کنم باید صحبت هایی در جلسه مطرح می شد که بتواند گره ای از کار باز کند.

* فرهنگ ما مثل ژاپن نیست

در پایان جلسه ریاست فدراسیون والیبال ناگهان نام ولاسکو را مطرح کرد و گویا همه صحبت‌ ها تحت تاثیر آن قرار گرفت...

در فرهنگ ما نگاه خوبی به این موضوع نشده است. یعنی نمی پذیرند که یک نفر سرمربی شود و یک نفر دیگر که هر چقدر هم بزرگ باشد به عنوان مدیر فنی در کنارش فعالیت کند. نگاهی که بازیکن به سرمربی دارد در فرهنگ ما همچون فرهنگ ژاپن نیست. همه توقع دارند که مربی بتواند نیاز ها را برآورده کند و کنترل تیم را در دست بگیرد. ضمن اینکه مربی باید بتواند مواردی را که در ذهن یک بازیکن است بخواند. هر گاه نمونه این موضوع در ورزش ما و نه تنها در والیبال مطرح شده است، نه نگاه مردم نسبت به آن اتفاق خوب بوده و نه تیم و بازیکنان آن رشته خاص؛ بنابراین به نظرم این سیستم در والیبال ما مثبت نخواهد بود.

* بازگشت ولاسکو به عنوان مشاور یا مدیرفنی خوب نیست

آیا خودتان شخصاً با بازگشت ولاسکو به تیم ملی والیبال ایران موافق هستید؟

اگر ولاسکو خودش به عنوان سرمربی به والیبال بازگردد قطعاً من هم استقبال می کنم، اما اینکه به عنوان مشاور یا مدیر فنی بخواهد کار کند شاید اعتبار مربی زیر سوال برود.

* یکی از رویاهایم هدایت تیم ملی در المپیک است

نام شما هم در برخی رسانه ها و جمع های والیبالی به عنوان یکی از گزینه های نشستن روی نیمکت تیم ملی ایران مطرح شده بود؛ خودتان چقدر شانس برای رحمان محمدی‌راد قائل هستید؟

باعث افتخار و خوشحالی است که نام من هم این روزها بین والیبالی ها می چرخد. من یکی از رویاها و آرزوهایم این است که بتوانم همراه با تیم ملی به عنوان سرمربی در مسابقات مختلف حضور پیدا کنم. ضمن اینکه خودم هم در این سال ها بسیار تلاش کرده ام که شخصیت، محبوبیت و مقبولیت کافی را برای رسیدن به این جایگاه بین جامعه والیبال کسب کنم.

امیدوارم بتوانم در مسیری که برای خودم و اهدافم طراحی کرده ام موفق باشم و خیلی سریع‌ تر از چیزی که برنامه ریزی کرده ام به اهدافم برسم. شاید الان برهه زمانی مناسبی نباشد، چون المپیک و سطح توقعاتی که مردم از والیبال ایران دارند کمی نگران کننده است. شاید اگر یک مربی ایرانی در این مقطع هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد نتواند توقعات و انتظارات را برآورده کند، اما به هر حال باید بپذیریم که توانایی مربیان ایرانی بسیار بالا رفته و آنها با والیبال روز دنیا آشنا شده اند. فکر می ‌کنم مربیان ایرانی شایستگی کمک به تیم ملی را دارند.

* او در جامعه والیبال معلوم الحال است! 

شما با تیم والیبال شهرداری ورامین توانستید قهرمان ایران و آسیا شوید، اما در روزهای گذشته یکی از برنامه‌ های تخصصی والیبال در فضای مجازی مصاحبه ای را با احسن‌الله شیرکوند انجام داد. در آن مصاحبه شیرکوند ادعا کرد که خودش، شما را به والیبال ایران معرفی کرده است و در نهایت هم شما به دلیل برخی مسائل مالی تصمیم گرفتید ورامین را ترک کرده و راهی سپاهان شوید. واقعیت چیست و چرا پس از کسب این عناوین تصمیم به ترک ورامین گرفتید؟

من فقط متاسفم که این صحبت ها و دروغ ها به مردم گفته می شود. به هر حال شخصیت من در جامعه والیبال مشخص است و سعی کردم همیشه به واسطه دینی که به والیبال، پیشکسوتان و بزرگترهایش دارم، جایگاه یک مربی ایرانی را ارتقا دهم. در شان و شخصیت خودم نمی بینم که جواب این دروغ ها را بدهم. متاسفم که این صحبت ها مطرح شد، چراکه حتی یک درصد آنها هم واقعیت ندارد. من هیچ وقت برای اینکه بتوانم در این والیبال جایگاهی داشته باشم به کسی التماس نمی کنم، بلکه تلاش کرده ام بیشتر از اینکه حرف بزنم، کار کنم. هیچ وقت هم مدعی نبودم که خیلی بلدم یا بهترین مربی ایران هستم.

خدا شاهد است که هیچ وقت نگفتم من تیم والیبال شهرداری ورامین را قهرمان ایران و آسیا کردم. همیشه اعتقاد دارم که اگر موفقیتی حاصل می شود به دلیل یک کار گروهی قدرتمند است و همه روی آن تاثیرگذار بودند. در آن مصاحبه نه تنها به من که به خیلی از بزرگترهای والیبال اهانت شد. من از رسانه ای که این مصاحبه را ترتیب داده بود گلایه هم کردم، چون شخصیت خیلی ها در کمتر از یک ساعت لگدمال شد. ضمن اینکه با آبروی خیلی ها هم در این مدت بازی شد؛ به هر حال ایشان در جامعه والیبال معلوم الحال است و فکر می کنم دوستانی که مثل من خویشتنداری کرده و جوابی به وی نمی دهند با من هم نظر هستند.

* جلب نظر مردم اصفهان به والیبال یکی از اهداف‌مان است

چه شد که پیشنهاد سپاهان را پذیرفتید و در حال حاضر شرایط در این تیم چگونه است؟

خوشبختانه سال گذشته در جلساتی که با اعضای هیأت مدیره باشگاه سپاهان برگزار شد، دیدگاه باشگاه و مجموعه فولاد مبارکه نسبت به ورزش والیبال بسیار مثبت و در راستای ارتقای این ورزش در استان و کشور و همچنین شناسایی استعدادها و پرورش آنها بود که می تواند آینده والیبال ایران را روشن تر کند که در همین جا باید از این اقدام مسئولین فولاد مبارکه کمال تقدیر و تشکر را داشته باشم. در این جلسات، در مورد برنامه های پیشرو بحث و تبادل نظر شد و خوشبختانه اعضای هیأت مدیره باشگاه در آغاز راه توقعات معقولی از تیم والیبال دارند.

در برنامه 3 ساله که برای والیبال سپاهان ترسیم شده، با توجه به اینکه برند سپاهان یک برند شناخته شده و جهانی است. تثبیت جایگاه تیم والیبال این باشگاه در لیگ برتر و کسب مقام در مسابقات کشوری در فصل های آتی و سپس در آسیا و همچنین جلب توجه دوباره مردم استان اصفهان به ورزش والیبال از اهم موضوعات و اهداف استراتژی باشگاه در والیبال است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    2 0
    بازگشت ولاسکو خوب نیست؟!!! ایکیو وا دادی کسی بالاتر از ولاسکو نیست ادای متفکرین رو در نیار به روغن سوزی می افتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس