فیلمبرداری

با رعایت پروتکل الزامی ستاد ملی مبارزه با کرونا برای فعالیت‌های تولیدی، هیچ فیلم سینمایی نمی‌توان تولید کرد.

به گزارش مشرق، از اواسط اسفندماه تاکنون که فعالیت‌های اجتماعی و همچنین کسب‌وکارها به خاطر شرایط کرونایی کشور با تعطیلی یا محدودیت‌هایی مواجه شده، اهالی سینما هم به موازات سایر کسب‌وکارها بر اساس دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا نسبت به توقف تولیدات سینمایی اقدام کرده‌اند. اواسط اسفندماه «خانه سینما» با تشکیل کارگروهی در بیانیه‌ای  خطاب به اهالی سینما آورده بود: «از کلیه همکاران که در حال تولید پروژه‌های سینمایی یا تلویزیونی هستند می‌خواهیم برای حفظ جان اعضا در سریع‌ترین شکل پروژه‌ها را به‌ طور موقت تا پایان این شرایط تعطیل نمایند. بدیهی است هر گونه ضایعه‌ای که برای ادامه پروژه برای افراد گروه (که به خانواده‌های‌شان نیز منتقل خواهد شد) پیش می‌آید، مسؤولیت حقوقی آن برعهده تهیه‌کنندگان می‌باشد».

اما با از سر گرفتن بسیاری از فعالیت‌ها و کسب‌وکارها در سراسر کشور، سازمان سینمایی هم با صدور بیانیه‌ای خبر از، از سرگیری تولید همه آثار سینمایی با رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد، آن هم در شرایطی که با تاکید مسؤولان وزارت بهداشت و درمان کشور هنوز به مرحله کنترل کامل ویروس کرونا نرسیده‌ایم و در واقع وضعیت خطرناک این ویروس نسبت به 2 ماه گذشته تفاوت چندانی نکرده است.
سازمان سینمایی در اطلاعیه خود آورده است: «پیرو اطلاعیه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر امکان آغاز فعالیت‌های تولیدی کشور با رعایت ضوابط بهداشتی اعلام‌شده ستاد و با توجه به آغاز فعالیت آثار نیمه‌تمام دارای مجوز از این سازمان، به ‌آگاهی متقاضیان دریافت پروانه ساخت می‌رساند که فعالیت شوراهای بررسی و صدور پروانه ساخت، بزودی آغاز خواهد شد و متقاضیان جدید می‌توانند مدارک مورد نیاز را در سامانه سازمان سینمایی بارگذاری کنند ضروری است کلیه فعالیت‌ها بر اساس ضوابط اعلام‌شده ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره واحدهای تولیدی انجام پذیرد و مسؤولیت رعایت این ضوابط با تهیه‌کنندگان است.
ایجاد شرایط برای رعایت دستورالعمل‌ها اعم از موارد مربوط به رفت‌وآمد گروه و فاصله‌گذاری حین فعالیت در زمره حقوق همکاران هر پروژه است که اطمینان داریم تهیه‌کنندگان محترم نسبت به اجرای آنها اهتمام لازم را خواهند داشت. ضمنا در صورتی‌ که ضوابط یادشده رعایت نشود، هر یک از همکاران می‌توانند مراتب را برای رسیدگی فوری به اداره کل نظارت بر تولید یا خانه سینما اطلاع دهند تا ضمن رسیدگی، تصمیم درباره ادامه یا توقف فعالیت پروژه مورد نظر صورت پذیرد».
این اطلاعیه شاید در ظاهر اقدامی عادی جلوه کند اما از دو جهت قابل تامل است؛ یکی آنکه ادامه توقف پروژه‌های سینمایی به ‌خاطر حفظ جان هنرمندان از 2 جنبه منطقی به نظر می‌رسید؛ یکی آنکه سینماها همچنان تعطیل است و دوم، از سال 97  تاکنون فیلم‌های بسیاری در صف اکران مانده‌اند و ادامه توقف فعالیت‌های آثار سینمایی با تکیه بر حفظ جان هنرمندان هیچ لطمه جدیدی به صنعت سینمای کشور وارد نمی‌کند.
این درست است که با تعطیلی پروژه‌های سینمایی، بسیاری از عوامل تولید آثار ضمن بیکار شدن با مشکلات مالی فراوانی در این ایام روبه‌رو شده‌اند اما نباید به قیمت بازی با جان عوامل، این فعالیت‌ها از سر گرفته شود، بلکه از وظایف ذاتی سازمان سینمایی است که با تعطیلی پروژه‌ها، از هنرمندان آسیب‌دیده در این ایام حمایت کند.
اما نکته اساسی در اطلاعیه سازمان سینمایی درباره از سرگیری تولیدات سینمایی کشور به‌ این موضوع بازمی‌گردد که سازمان سینمایی در این اطلاعیه به صراحت گفته است با توجه به آغاز فعالیت‌های تولیدی کشور و ضوابط تدوین شده آن توسط ستاد مبارزه با کرونا این تصمیم گرفته شده است اما مهم‌ترین ابهام درباره چرایی صدور این اطلاعیه آنجاست که عملا با رعایت پروتکل الزامی ستاد ملی مبارزه با کرونا برای فعالیت‌های تولیدی، هیچ فیلم سینمایی نمی‌توان تولید کرد که در ادامه برای روشن‌تر شدن این موضوع تنها بخشی از ضوابط این پروتکل از نظرتان می‌گذرد:
«از آنجا که محل‌های کسب‌وکار می‌تواند سبب انتقال بیماری شود و از طرفی حفظ سلامت نیروی کار از اهمیت بالایی برخوردار است، لازم است مقررات ویژه‌ای از طریق فاصله‌گذاری اجتماعی علاوه بر رعایت اصول بهداشتی لحاظ شود که رعایت این موارد الزامی است: تغییر شرایط محیط کار به صورتی که برای انجام کار فاصله ایمن 1 تا 2 متر لحاظ شود. همچنین برای برپایی جلسات در صورت امکان از ویدئوکنفرانس‌ حتی برای کارکنانی که داخل یک ساختمان کار می‌کنند، استفاده شود و در صورتی که مواجهه چهره به چهره ناگزیر باشد، حداقل زمان ممکن و حداکثر فاصله 1 تا 2 متر رعایت شود و همچنین در هر شیفت حداقل شاغلان حضور داشته باشند».

حال با این تفاسیر اگر قرار بر این باشد که تهیه‌کنندگان پروژه‌های سینمایی برای از سرگیری تولیدات آثار سینمایی خود بندهای الزامی پروتکل ستاد ملی مبارزه با کرونا برای امور تولیدی را رعایت کنند، با توجه به ساختار مراحل تصویربرداری عملا هیچ‌گونه فاصله‌گذاری‌ای را نمی‌توانند رعایت کنند و نهایت کار این است که عوامل پشت صحنه ماسک بزنند تا هر طور شده بگویند نکات بهداشتی را رعایت می‌کنیم.
بیشتر بخوانید:
در هر صورت اینجاست که نقش نظارتی ستاد ملی مبارزه با کرونا اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند و این ستاد باید با اعزام بازرس سر صحنه فیلمبرداری پروژه‌ها، بر چگونگی رعایت پروتکل الزامی توسط تهیه‌کننده پروژه نظارت داشته باشد تا یک وقت تمام کردن یک پروژه سینمایی، به قیمت جان چند انسان بی‌گناه تمام نشود.
در پایان این گزارش، بد نیست نگاهی بیندازیم به جزئیات ثبت اطلاعات فعالان سینمایی آسیب‌دیده از کرونا که چند روز پیش با اعلام فراخوانی از سوی وزارت ارشاد انجام شد و با پایان گرفتن مهلت ثبت‌نام 4 روزه در سامانه درخواست حمایت سینماگران برای جبران بخشی از خسارات ناشی از کرونا، در مجموع 3645 نفر اطلاعات خودشان را ثبت کردند و درخواست خسارت کرده‌اند که قرار است بررسی‌ها با اولویت افراد ضعیف‌تر و آسیب‌دیده بیشتر ناشی از بیماری کرونا و بر اساس اطلاعات دریافتی انجام شود تا در نهایت با مطابقت اطلاعات خانه سینما و صندوق اعتباری هنر، بسته‌های مختلف برای گروه‌های مختلف تعریف شود. حال باید منتظر ماند و دید وعده‌های وزارت ارشاد در راستای حمایت از سینماگران آسیب دیده از کرونا چه سرانجامی پیدا خواهد کرد.
منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس