کد خبر 1071320
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵
مصطفی الکاظمی نمایه

نخست وزیر جدید عراق در نخستین موضعگیری ضد آمریکایی خود، اعلام کرد که دولت وی در توافقنامه امنیتی بغداد- و اشنگتن، تجدید نظر خواهد کرد.

به گزارش مشرق، «مصطفی کاظمی» اعلام کرد، دولت وی برای گفت‌وگو با آمریکا جهت تجدید نظر در توافقنامه راهبردی واشنگتن-بغداد به منظور حفظ وحدت و حاکمیت عراق، ستاد بحران تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، نخست وزیر عراق گفت: «تصمیم گرفتیم که یک هسته [ستاد] بحران برای انجام گفت‌وگو با طرف آمریکایی تشکیل دهیم». وی افزود:« این ستاد با آمریکایی‌ها درباره تجدید نظر در توافق ر اهبردی میان واشنگتن-بغداد در راستای حفاظت از وحدت و حاکمیت کشور عراق گفت‌وگو خواهد کرد.»

بیشتر بخوانید:

دستور نخست‌وزیر عراق برای منع تیراندازی در اعتراضات

پایان عبدالمهدی با نخستین فرمان نخست‌وزیر جدید عراق +سند

توافقنامه بغداد –واشنگتن سال ۲۰۰۸ میان طرفین به امضاء رسیده است.

پارلمان عراق ۱۵ دی ماه گذشته طرح خروج نیروهای خارجی ، از جمله نظامیان آمریکایی، از خاک عراق را امضاء کرده است.

کاظمی دیروز در دیدار با سفیر آمریکا نیز تاکید کرد که عراق هرگز نقطه شروع تهدید برای کشورهای همسایه یا دوست، نخواهد بود. به گزارش خبرگزاری فارس، نخست وزیر عراق در این دیدار، بر ضرورت حفظ امنیت منطقه و دور نگه داشتن آن از خطرها تاکید کرد.

اعتراضات خیابانی در چند استان عراق

اعتراضات خیابانی بار دیگر به تعدادی از استان‌های عراق بازگشت. روز شنبه مردم استان «واسط» به خیابان‌ها آمده و کناره‌گیری مقامات محلی این استان را خواستار شده بودند.

به گزارش خبرگزاری فارس، این اعتراضات شب یکشنبه به چند استان جنوبی دیگر نیز سرایت کرد و حتی پیش‌بینی می‌شود که طی روزهای آینده گسترده‌تر هم بشود. شعار معترضان همچون گذشته ،دستگیری و محاکمه سریع مسئولان فاسد و بهبود وضعیت معیشتی است. در همین حال، عده‌ای نیز همچون گذشته دست به اقدامات خرابکارانه زده و تعدادی از ساختمان‌های احزاب را به آتش کشیدند.

در استان واسط، برخی از معترضان ساختمان سابق سازمان «بدر» را به آتش کشیدند. برخی نیز جاده الدیوانیه به نجف را مسدود کردند. در استان کربلا نیز، معترضان در میدان «التربیه» که محل همیشگی اعتراضات است، تجمع کردند. اتحادیه دانشجویان کربلا در بیانیه‌ای اعلام کرد، به دولت تا ماه ژوئن(خرداد) برای اصلاح امور فرصت می‌دهد.

در بغداد هم دیروز اعتراضات آغاز شد و برخی معترضان پل «الجمهوریه» در مرکز بغداد را کاملا مسدود کردند.

در استان بابل هم ده‌ها نفر از معترضان از صبح دیروز در خیابان‌ها حضور یافته‌اند. در استان «کوت» نیز معترضان شعار می‌دادند که مقر تمامی «احزاب سیاسی فاسد» را به آتش خواهند کشید.

در شهر «سماوه» مرکز استان «المثنی»، معترضان به خیابان آمده و در میدان «الغدیر» تجمع کردند و تعدادی لاستیک را در اطراف میدان آتش زدند.

اعتراضات در شهر الناصریه، مرکز استان ذی قار به درگیری با مأموران امنیتی انجامید و نیروهای پلیس مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان شدند.

«عدنان الزرفی» نامزد سابق نخست‌وزیری عراق، در واکنش به آتش کشیده شدن مقر احزاب ، در صفحه توئیتر خود نوشت که «برخی احزاب با اهداف مشکوک» در پشت پرده این اقدامات هستند.

شهر بغداد و ۱۴ استان عراق از اکتبر سال ۲۰۱۹ (مهر گذشته) شاهد اعتراضات علیه ناکارآمدی و فساد بوده و به  استعفای «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر وقت عراق انجامیده است. به گفته کمیساریای حقوق بشر عراق (وابسته به پارلمان)، در جریان این اعتراضات، نزدیک به ۵۵۰ نفرکشته شده اند.

واکنش نخست وزیر

رسانه‌های عراقی اعلام کردند که نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح  این کشور دیروز طی فرمانی، به دستگاه‌های امنیتی دستور داد، تحت هیچ شرایطی به سمت معترضان تیراندازی نکنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، یک مسئول نظامی آگاه در این رابطه به خبرنگاران گفت: «به همه دستگاه‌های امنیت ملی و کشور تاکید شده است که به منظور احترام به حقوق بشر، به دستور مستقیم فرمانده کل، تیراندازی ممنوع است.» این منبع افزود: «این دستور شامل خودداری از تیراندازی تحت هر شرایطی است».

نخست وزیر عراق همچنین، دستور داد تمامی تظاهرکنندگانی که در بازداشت به سر می‌برند و جنایتی مرتکب نشده‌اند، آزاد شوند. علاوه بر آن،  ژنرال «عبدالوهاب الساعدی» که برکناری وی یکی از دلایل آغاز  اعتراضات در عراق بوده، دوباره با حکم  کاظمی، به ریاست سازمان مبارزه با تروریسم عراق منصوب شده است.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ابوعلى IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    30 4
    زياد عجله نكن ! با اين تدبير ميخواد حضور شونو در عراق تمديد كنه . فقط صبر داشته باش !
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      4 2
      ما که اقدام ضد آمریکایی ندیدیم . فعلا حرف از مذاکره زده
  • CA ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    11 3
    ستاد بحران چیه بابا بهشون مستقیم بگه یا گورتون رو گم کنید یا با زور میندازیمتون بیرون چون ببین وقت نیست از همین الان مردم رو دوباره تحریک کردند ریختند توی خیابونها به نظر شما دولت تا چه مدت میتونه با این فشار دوام بیاره! برای همین صریح بایستی این انگل ها رو بندازند بیرون و اگر مقاومت کردند فقط با موشک و تفنگ بندازند بیرون و البته اگر از ایران و حزب الله کمک بخوان میتونند درخواست بدهند و با جان و دل مخلصان ولایت و عاشقان ایران این انگل ها رو نه تنها از عراق بلکه از کل منطقه میندازند بیرون! تف به ذات هر چی انگله نئولیبراله
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    12 3
    یارو آمریکایی تمام عیاره ...تزویر تزویر تزویر....
  • واقع بین IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    2 0
    بعید میدونم
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    12 0
    این کشور درست نمیشه.چون به زور بهم چسبانده شدن.هنوز تو فاز قبیله هستند.هنوز ملت نشدن
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    9 16
    خیلی زر بزنه آمریکا به فناش میده
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    10 1
    اسمش تظاهرات علیه فساده ولی آموزش دیدند و پول گرفتند که مراکز شیعیان را تخریب کنند احزاب شیعه طرفدار ایران و شخصیتهای سیاسی نزدیک به ایران
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      4 2
      باید تمام طرفداران اجنبی ها را کشت و از عراق بیرون ریخت
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    8 1
    همگی سرسپرده آمریکا و عربستان هستند
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      1 1
      باید سرسپرده شما میشدن؟ یه نگاه به اوضاع خودتون بندازید
  • شیعه علی ازنسل آریا IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    9 1
    دیگ یجورایی این به اصطلاح معترضین دارن شورشو درمیارن، یعنی چی تا یکی میاد فرمان دست بگیره زرت میریزن تو خیابون، بابا انصافتونو شکر یکم از عقلتون کاربکشید فرصت بدید، بخدا آدم شک میکنه بهشون که اینها واقعا آبادانی کشورشون بخان! صدام بود داعش بود بالاسرتون خوب بود؟ که همین اعتراضات رو هم خوابشو می‌دیدید، حالاهم که شر اون حرومی ها کم شده آزاد شدن خودشون میخان خودشو باز به ذلت بکشن با کاراشون.. قربونش برم کسی هم انگار اونجا نیست اینهارو از خواب غفلت بیدارکنه! خدا عاقبت شمارو بخیر کنه.. إن شاالله
    • ناشناس IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      4 1
      بهترين نظر ميباشد
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      1 2
      چقد از معترضين داعشين يا سر سپرده؟ هر غلطي دلشون بخواد،‌مي تونن بكنن؟
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      1 1
      با همین کاراشون واسه کشور های همسایه هم معضل شدن.
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    1 2
    ال کاضمی باید مصوب پارنمان عراق مبنی بر خروج امریکا عمل کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس