کد خبر 1070960
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
ترامپ نمایه

پایگاه خبری بیزنس اینسایدر نوشت شاید دولت ترامپ بتواند بازمانده برجام را به نابودی بکشاند، اما قطعاً از آن طریق نمی‌تواند بر ایران غلبه کند.

به گزارش مشرق، وبگاه خبری بیزنس اینسایدر در مطلبی به قلم «دانیل آر.دپتریس» کارشناس برجسته امور دفاعی، با ‌اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر آنکه دولت ترامپ با استناد به برجام قصد دارد تحریم‌های ضدایرانی را به صورت یکجانبه علیه تهران بازگرداند، افزود این استدلال بسیار غیر قابل باور است و به نظر می‌رسد «دولت ترامپ تمایل دارد برای اعمال فشار به ایران، همچنان شیوه‌ای شکست‌خورده را دنبال کند.»

بیشتر بخوانید:

ادعای پامپئو: با خروج از برجام، آمریکایی‌ها در صلح بیشتری هستند

استفاده آمریکا از همه گزینه‌ها برای تمدید تحریم تسلیحاتی

بیزنس اینسایدر با ‌اشاره به تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران می‌نویسد کار تا آنجا پیش رفته است که «وزارت دفاع آمریکا آماده می‌شود از تفسیر حقوقیِ معیوب برای این منظور استفاده کند.»

این وبگاه خبری آمریکایی به خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام‌ اشاره کرد و افزود «قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که به برجام رسمیت بخشید، فروش یا انتقال برخی سلاح‌ها را به ایران تا پنج سال منع کرده است... کاخ سفید پیش‌نویس قطعنامه‌ای را بین اعضای شورای امنیت توزیع کرده است تا بر اساس آن مدت این تحریم نامحدود شود، تلاشی که چین و روسیه با قاطعیت آن را نمی‌پذیرند. به نوشته نیویورک تایمز، دولت ترامپ تلاش می‌کند این‌گونه به روسیه و چین پاسخ دهد که آمریکا از اولین امضاءکنندگان برجام بوده و می‌تواند به صورت یکجانبه تمام تحریم‌های ضدایرانی از جمله تحریم‌های تسلیحاتی را علیه آن بازگرداند. شاید این تاکتیک دولت ترامپ در نابودی بازمانده برجام موفق باشد، اما راهکار «فرتوت» واشنگتن در قبال ایران همچنان نتایج یکسان توخالی درپی خواهد داشت.»

در این مطلب آمده است: «کاخ سفید در سال ۲۰۱۸ که از توافق برجام خارج شد، اعلام کرد تنها فشارهای بیشتر اقتصادی و نظامی است که دولت ایران را مجبور می‌کند رفتار خود را در عرصه سیاست خارجی تغییر دهد. فهرست ۱۲گانه از آرزوهای مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا شامل همه چیز می‌شد، از خروج ایران از سوریه تا تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم. اما کمتر از شش ماه بعد، پومپئو به صورت محرمانه تصریح کرد بار شدید تحریم‌ها است که نهایتاً ایران را به تغییر رفتار مجبور خواهد کرد. و از نظر «برایان هوک» مسئول آمریکا در امور ایران، هدف از سیاست فشار حداکثری بازگرداندن تهران به میز مذاکره است. اما استراتژی دولت ترامپ را می‌توان به سادگی، شکست نامید...»

نویسنده با بیان آنکه فشارهای اقتصادی برای ایران مشکلاتی ایجاد کرده است افزود هیچ یک از این فشارها به تغییر رفتار ایران منجر نشده است. «در حقیقت راهکار فقط تنبیه – و نه تشویق- نسبت به آنچه که ترامپ، پومپئو، هوک و جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، پیش‌بینی کرده بودند، نتایج کاملاً عکس داشته است. ایرانی‌ها به جای آنکه در قبال این فشار زانو زده و بر اساس شروط واشنگتن مذاکرات جدید را با آنها آغاز کنند، به فشار حداکثری با مقاومت حداکثری پاسخ داده‌اند.»

بیزنس اینسایدر آورده است: «ایران در دهه گذشته، هم‌اکنون قطعاً رفتار پرخاشجویانه‌تری دارد. تنها در سال گذشته، گفته می‌شود با موشک کروز به تأسیسات نفتی عربستان حمله کرد، گروه‌های نیابتی خود را در عراق بر آن واداشت که به نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های عراق حمله کنند. کشتی‌های خارجی را (درخلیج‌فارس) چندین هفته توقیف کرد و برای نخستین بار در تاریخ ۴۱ ساله جمهوری اسلامی، در پاسخ به اقدام آمریکا در ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، مستقیماً با موشک به نظامیان آمریکایی حمله کرد... و اخیراً هم ناوهای آمریکایی را در خلیج‌ فارس به مدت یک ساعت محاصره کرد...»

به نوشته این وبگاه خبری، آخرین چیزی که آمریکا در بحبوحه شیوع جهانی کرونا به آن نیاز دارد، «یک جنگ احمقانه دیگر در خاورمیانه» است. منافع مرتبط با امنیت ملی آمریکا به حمایت از مردم آمریکا از تروریسم فراملیتی، تضمین وجود نفت کافی در بازارهای جهانی و جلوگیری از گیر افتادن ارتش آمریکا در مناقشات بین قدرت‌های بزرگ منطقه محدود است.

به گزارش الف، در این مطلب آمده است: «سیاست فشار حداکثری سبب شده است، دست‌یابی به این منافع دشوارتر شود. و احتمال بروز جنگ را بسیار بیشتر کرده است. واقعیت ثابت کرده است طرفداران فشار حداکثری از زمان تصویب این استراتژی، به تعداد نامحدود ‌اشتباه کرده‌اند. رئیس‌جمهور ترامپ نباید دیگر به نصایح آنها گوش کند، باید آمریکا را به توافق هسته‌ای بازگرداند و از آن به عنوان مبنایی برای مذاکرات بیشتر با ایرانی‌ها در آینده استفاده کند، و کانال‌های مذاکراتی نظامی-نظامی برقرار کند تا از تبدیل حوادث به بحران، جلوگیری شود.»

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • صادق IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    33 4
    ایران در تک تک مواضع خود موفق خواهد شد.
    • یاری IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      10 22
      اره داریم با پوست و گوشت و استخوان حسش میکنیم. سقوط قیمت دلار هم مقابل ریال که تقریبا یک صد هزارم شده و قرار 4 صفر پول امریکا رو بردارن به همین دلیله .!!!!نادانی هم حدی داره
    • علی IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      12 8
      24 میلیون رای با خوش خیالی تمام به کدخدا شناس اعظم !دادین حالا به تلخی ته برجامش رسیدین متلک میندازی . آدم دنیاش هم بخواد آباد باشه با ذلت چیزی جز صدقه وخفت نصیبش نمیشه.
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    21 4
    آمریکا به این نتیجه رسیده است با حریفی قدر و سرسخت پنجه در پنجه گذاشته است نه می تواند کوتاه بیاید که به معنای شکست است نه می تواند ادامه دهد چون پیروز نخواهد شد .ایران باید با آمریکا مثل یک کشتی گیر برنده روی تشت حملات بی محابا حریف را برای جلوگیری از شکست کنترل و مدیریت کند تا سوت پایان بازی زده شود
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      5 3
      10:55 یاد مثال ارَه افتادم که رفته تو پای امریکا نه راه پس داره نه پیش ! خخخخخ
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      2 5
      واقعا جدي ميگي يا داري شوخي ميكني
  • CA ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    9 4
    مشکل ایران و آمریکا در تضاد صد درصدی دیدگاه نسبت به جهان هست. ایران در جهت ضد برده داری مطلق حرکت میکند آمریکا در جهت برده داری مطلق. دیدگاه ایران توسعه رشد محور هست دیدگاه آمریکا توسعه ناپایدار و تلف کننده منابع! خب مشخصا میخواهد آنها برای ایران مشکل تراشی کند ولی در صورتی که ایران بطور مستقیم با آمریکا کاری ندارد و نمیخواهد هم داشته باشد ولی در صورتی که رفتارش را در مورد ایران تغییر ندهد تمامی نیروهایش را در این منطقه از دست خواهد داد!
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    8 2
    مرگ بر امریکا طاغوت زمانه
  • متین IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    8 7
    ما در هر صورت پیروز هستیم چون وعده خدا حق است ،همین حالا هم پیروز میدان ایران عزیز است آنهم به رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دورود بر تمام مبارزان راه حق
  • علیرضا IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    0 0
    امروز ما بر امریکا باج نمی دهیم خداوند ظالم را نابود می کند و ما هم می توانیم امروز امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
  • حسین IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    ماهمه آماده هستیم امریکابدانداگربخادطرف ایران سربازبیاره اول توفکرتابوت باشه چون طرف ماچوب کمه نمیشه تابوت درست کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس