کد خبر 1070092
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
جوشاندن آب

جوشاندن آب در دفعات زیاد باعث تبخیر دوباره و بالارفتن غلظت مواد سمی و خطرناک مانند نیترات می‌شود.

به گزارش مشرق، بسیاری از افراد در زندگی روزمره برای تهیه چای و رقیق کردن شیر خشک نوزاد، آب سردشده کتری را به طور مجدد می‌جوشانند و مصرف می‌کنند.

کارشناسان تغذیه درباره  پرهیز از چنین کاری به دلیل افزایش غلظت نیترات و در معرض خطرقرار گرفتن سلامت مصرف‌کننده هشدار می‌دهند. زیرا بسیاری از افراد آب موجود در کتری و سماور را تعویض نمی‌کنند و در صورت کم شدن آب، تنها کمی بیشتر آب به آن اضافه می‌کنند. که کاری بسیار نادرست است.

شهاب اولیایی، رژیم شناس و متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک  گفت: بیشتر افراد بر این باورند که جوشاندن آب در دفعات زیاد، از نظر تغذیه‌ای وضعیت بهتری پیدا می‌کند. اما باید نسبت به تغییر و تفاوت‌هایی که در اثر جوشاندن آب ایجاد می‌شود آگاه باشیم. در واقع جوشاندن آب در مرحله اول باعث از بین رفتن میکروب‌های موجود می‌شود و تاثیر مثبت این کار حائز اهمیت است.

او در ادامه گفت: زمانی که از آب لوله کشی استفاده می‌کنیم و از نظر بهداشتی ایمن و قابل اطمینان است، موضوع میکروبی آب جایگاهی ندارد. از جمله تغییراتی که در اثر جوشاندن مجدد آب ایجاد می‌شود، می‌توان به افزایش غلظت املاح با فرآیند تبخیر اشاره کرد و این در صورتی است که بعضی از املاح برای سلامتی بدن، مضر محسوب می‌شوند.

 
افزایش غلظت نیترات با جوشاندن مجدد آب

این رژیم شناس و متخصص تغذیه بیان کرد: از جمله عوارض جوشاندن مجدد آب می‌توان به افزایش غلظت نیترات و نیتریت‌ها اشاره کرد که در نهایت به افزایش احتمال ابتلا به انواع سرطان ختم می‌شود. همچنین با جوشاندن چندباره آب، میزان اکسیژن کاهش پیدا می‌کند و در این صورت گوارایی آب کاسته می‌شود. از جمله عوارض این کار می‌توان به حذف بعضی از املاح و مواد معدنی مفید مانند کلسیم و منیزیم اشاره کرد.

شهاب اولیایی در پایان مطرح کرد: بهتر است جوشاندن آب را یک مرتبه در نظر بگیریم. همچنین زمان جوشیدن آب طولانی نباشد تا از کیفیت آن کاسته نشود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    1 4
    خیلی ممنون اشکال نداره بعدتحقیق غربی ها بگیم اهل بیت فرمودن از نوشیدن آب گرم شده با آفتاب خودداری کنیم ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس