کد خبر 1070029
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
نگاهی به زندگی نامه وزرای دولت جدید عراق

شب گذشته کابینه «مصطفی الکاظمی» در پارلمان عراق رای اعتماد گرفت.

به گزارش مشرق، جلسه رأی اعتماد پارلمان به کابینه مصطفی الکاظمی پس از چند ساعت تأخیر و به‌ریاست محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق آغاز شد و در نهایت نمایندگان به 15 وزیر پیشنهادی وی رأی اعتماد دادند و پنج وزیر هم رأی نگرفتند، در نهایت کابینه الکاظمی رأی اعتماد گرفت.

بیشتر بخوانید:

آمریکا معافیت عراق برای خرید برق از ایران را تمدیدکرد

شرح زندگی نامه وزرای دولت جدید عراق که موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان پارلمان شدند به شکل زیر است.

-«منهل عزیز محمود عبدالرحمن»٬ وزیر صنعت و معدن:

«منهل عزیز محمود عبدالرحمن» متولد 1964 در موصل است. وی تحصیلات خود را در زمینه علوم فیزیک در دانشگاه موصل گذراند و موفق به اخذ مدرک لیسانس شد. برنامه‌ریزی‌های استراتژیک شرکت‌ها و ستادهای بحران از جمله تخصص‌های عمومی وی به شمار می‌رود.

محمود عبدالرحمن 35 سال در زمینه صنعت و تحقیقات (صنایع مکانیک و برق و الکترونیک) فعالیت داشته و دارای گواهی‌های علمی جهانی در زمینه برنامه‌ریزی‌های استراتژیک شرکت‌ها وموسسات و ستاد بحران است. او به عنوان کارشناس صنایع و معادن در زمینه فنی و اجرا فعالیت می‌کرد و مدارک بین‌المللی معتبر در این زمینه دارد.

از جمله سوابق کاری وزیر جدید صنعت و معدن عراق می توان به فعالیت در مرکز تحقیقات به عنوان مدیر کل٬ کار در وزارت صنعت و معدن به عنوان معاون مدیر کل٫ فعالیت در سازمان حقوق بشر و سلامت محیط زیست٬ وی همچنین در پروژه‌های صنعتی مختلف نیز مشارکت داشت.

-«ارکان شهاب احمد کاظم»٬ وزیر ارتباطات:

شهاب کاظم متولد 1977 در بغداد است و مدرک لیسانس مهندسی خود را از دانشگاه مستنصریه اخذ کرد. در زندگی حرفه‌ای خود به عنوان مهندس وزارت ارتباطات در سال 2002 ٬ مدیر مبانی٬ مدیر پروژه‌ها٬ مدیر برنامه‌ریزی٬ معاون مدیر کل شرکت ارتباطات٬ مدیر کل شرکت ارتباطات و اطلاعات و عضو شورای اداره منتخب برای سه دور ه متوالی فعالیت داشته است.

-«عدنان درجال مطر جاسم»٬ وزیر ورزش و جوانان:

عدنان جاسم در سال 1959 در بغداد متولد شد و دارای مدرک لیسانس تربیت‌بدنی است. از جمله فعالیت‌های حرفه‌ای وی می‌توان به مربی حرفه‌ای در باشگاه السیلیه قطر٬ مربی حرفه‌ای در باشگاه العربی قطر٬ مربی حرفه‌ای در باشگاه السد٬ مربی حرفه‌ای در باشگاه الشمال٬ مربی حرفه‌ای نیروی هوایی در سال 1994 ٬ معاون رئیس باشگاه الرشید عراق در سال 1991 تا 1993 ٬ دبیر کل باشگاه فوتبال الاتحاد عراق در سال 1990 تا 1993 ٬ مربی منتخب عراق در سال 1991 تا 1993 و مربی متخب بغداد در سال 1991 اشاره کرد.

وی همچنین در مرکز اولین جام قهرمانی خلیج فارس در عراق در سال 1970 ٬ مرکز اولین جام قهرمانی خلیج فارس در مسقط در سال 1984 فعالیت داشته و قهرمانی‌های زیادی در سطح عربی و آسیایی و نیز بین‌المللی در کارنامه خود دارد.

-«مهدی رشید مهدی جاسم»٬ وزیر منابع آبی:

مهدی جاسم متولد 1967 در بغداد است. وی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی اداره منابع آبی و و لیسانس مهندسی شهری از دانشگاه بغداد است.

از جمله فعالیت‌های حرفه‌ای وی می‌توان به مدیر کل اداره سدها و مخازن از سال 2019 تاکنون٬ رئیس هیئت فنی مذاکرات در خصوص آب‌های مشترک میان عراق و ترکیه و سوریه و ایران از سال 2014 تا 2017 ٬ مدیر کل اداره سدها و مخازن در سال 2015 ٬ عضو کمیته مذاکره در خصوص امور فنی منابع آبی میان عراق و سوریه٬ مسئول برنامه‌ریزی پروژه پمپاژ آب از سال 2000 تا 2003 اشاره کرد.

-«حمید مخلف»٬ وزیر آموزش و پرورش:

حمید مخلف متولد سال 1963 در بغداد است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مطالعات آموزشی از دانشگاه المستنصریه٬ لیسانس زبان انگلیسی از دانشکده آموزش ابن رشید و دیپلم فنی از موسسه موصل است.

مخلف در زندگی حرفه‌ای خود به عنوان مدیر کل آموزش داخلی و خارجی (درحال حاضر)٬ معاون مدیر کل آموزش و پرورش در سالهای 2017 تا 2019 ٬ معاون مدیر کل آموزش و پرورش بغداد از سال 1998 تا 2006 ٬ مدیر دفتر وزارت آموزش و پرورش از سال 1992 تا 1998 ٬ عضو کمیته عالی اجرای پروژه‌های آموزشی با هماهنگی مراکز فرهنگی انگلیس فعالیت داشت.

-«حسن محمد عباس سلمان»٬ وزیر بهداشت و محیط زیست:

عباس سلمان سال 1969 در دیالی متولد شد٬ دارای مدرک دکترای داروسازی بالینی از دانشگاه بغداد است. از جمله فعالیت‌های حرفه‌ای وی می‌توان به معاون مدیر کل موسسه پزشکی از سال 2006 تا 2015 ٬ مدیر بیمارستان آموزشی بغداد٬ مدیر بخش فنی بیمارستان آموزشی بغداد٬ مدیر بخش داروسازی بیمارستان نظامی سابق الرشید٬ عضو کمیته علمی ناظر بر داروسازی در بخش علوم پزشکی مجلس عراق و عضو کمیته عالی مطالعات داروسازی در وزارت بهداشت اشاره کرد.

-«خالد بتال نجم عبدالله»٬ وزیر برنامه‌ریزی:

خالد نجم متولد 1976 در استان الانبار است که مدرک دکترای خود را در زمینه مهندسی شهری از آمریکا است. وی در حال حاضر به عنوان رئیس دانشگاه الانبار فعالیت دارد و پیش از این به عنوان مهندس مشاور و متخصص در تصمیم‌گیری و نظارت بر پروژه‌های زیرساختی٬ رئیس تیم بازسازی دانشگاه الانبار٬ عضو تعدادی از انجمن ها و موسسات حرفه‌ای داخل و خارج عراق٬ رئیس و عضو بیش از 100 کمیته در زمنیه‌های مختلف اداری و علمی و دانشگاهی و رئیس سه کنفرانس جهانی به اضافه چندین کنفرانس داخلی مشغول به کار بود.

-«ناصر حسین بندر حمد»٬ وزیر حمل و نقل:

ناصر حمد متولد 1954 در بغداد و دارای لیسانس علوم هواپیمایی است. منصب کنونی وی مشاور امنیت عمومی شورای وزیران در امور هواپیمایی بوده و پیش از این به عنوان مدیل کل ستاد هواپیمایی شهری عراق٬ رئیس کمیته تاسیس هواپیمای‌های عراق٬ مشاور امور هوایی و دفتر وزیر حمل و نقل٬ مدیر عملیات‌های هواپیمایی آژانس در شرکت خصوط هوایی عراق٬ معاون رئیس شورای اداره شرکت خطوط هوایی عراق بوده و دارای گواهی حمل و نقل هوایی تجاری هواپیما است.

-«نازلین محمد وسو شیخ محمد»٬ وزیر مسکن و بازسازی:

نازلین محمد سال 1959 در اربیل متولد شد و دارای لیسانس مهندسی شهری از دانشگاه سلیمانیه است.

وی در زندگی حرفه‌ای خود به عنوان وزیر شهرداری‌های اقلیم کردستان عراق٬ وزیر مسکن و بازسازی اقلیم کردستان عراق٬ مدیر کل وزارت بازسازی و توسعه اقلیم کردستان و مدیر بازسازی و توسعه در استان اربیل و مهندس ناظر و مدیر پروژه‌های و رئیس بخش‌های مهندسی وزارت بازسازی ومسکن عراق فعالیت داشت.

-«ماجد مهدی حنتوش علی»٬ وزیر برق:

ماجد مهدی متولد سال 1961 در بغداد بوده و دارای مدرک لیسانس مهندسی است. منصب کنونی وی مدیر کل اداره‌های فنی وزارت برق بوده و مدیر کل مدیریت پروژه‌های تولید گاز در وزارت بهداشت٬ مدیر پروژه بازسازی ایستگاه برق در جنوب بغداد فعالیت می‌کرد.

-«جمعه عناد سعدون خطاب»٬ وزیر دفاع:

جمعه عناد متولد سال 1956 است و دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم نظامی و لیسانس مهندسی برق است. از جمله فعالیت‌های حرفه‌ای او می‌توان به عنوان فرمانده نیروهای هوایی در سال 2019 ٬ فرمانده عملیات صلاح الدین در سال 2015 ٬ معاون فرمانده عملیات صلاح‌الدین در سال 2014 ٬ فرمانده پلیس صلاح‌الدین سال 2013 ٬ مهاون فرمانده نیروهای گارد مرزی 2004 ٬ رئیس ستاد گروه پیاده‌نظام در سال 2001 ٬ مربی دانشکده جنگ در سال 1998 اشاره کرد.

-«عثمان علی فرهود مشیر الغانمی»٬ وزیر کشور:

الغانمی در سال 1958 در الدیوانیه متولد شد و دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم نظامی و لیسانس مهندسی برق است که مناصب مختلفی در گروه‌های نظامی داشت و در بازسای ارتش عراق در 2003 نیز مشارکت کرد. سال 205 رئیس ستاد ارتش بود و در همه حملات ضد گروه تکفیری داعش در همه نبردها شرکت داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    5 1
    عراقیها از ما تخصصی تر کار میکنند وزیر اب دارند ..اب خیلی مهمه
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
      3 0
      مزخرف نگو اونا حتی به استاندارد های حکومتی ایران نزدیک هم نیستن. درسته حالم از این دولت حراف روحانی بهم میخوره ولی بعضی قیاس ها و حرف ها خیلی‌ زور داره فاصله نظام سیاسی ایران و عراق به اندازه‌ چندین سال نوریه
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
      0 0
      هاف هاف هاف
  • رضا IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    2 0
    خیلی جالبه! مدارک و و حوزه کاری و تجربیات با نوع وزارت خانه هماهنگی کامل داره. حالا در ایران هر چی آدم اطلاعاتی امنیتی با هر تخصصی (البته بی تخصص) در یک وزارتخونه است.
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    3 0
    جالبه لیسانس برای کار حوزه اجرایی کافیه .. اما تو ایران سر مدرک دانشگاه دکتری تو سرو.کله هم میزنن .. دکتری برای تدریس و.پژوهش خوبه نه کار اجرایی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس