کد خبر 1069814
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
تومان

مدت هاست که حذف صفر از پول ملی، برای مردم سوالات بسیار زیادی را مطرح کرده و مسئولان در قبال این سوالات پاسخ‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند.

به گزارش مشرق، خبری که این روزها بازار مالی و همچنین مردم را متوجه خود کرده است، حذف چهار صفر از پول ملی است. موضوعی که به نظر می‌رسد با حساب های بانکی عموم سر و کار دارد و هر روز محاسبات مردم را نشانه می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت از وزارت امور اقتصادی و دارایی و شورای عالی بورس درخواست کرد با زبانی ساده و روان مسائل بورس را بیان کنند. رئیس جمهور همچنین حذف چهار صفر از پول ملی را کنترل نقدینگی و تسهیل در محاسبات عنوان کرد.

روحانی بیان کرد: واحد پول ملی ما در نوشتار ریال و در گفتار تومان بود. بسیاری از اشتباهات بانکی هم به خاطر همین مسئله ریال و تومان بود. هم مردم و کارمند بانک دچار اشتباه می‌شود، واحد رسمی پول ملی ما ریال است، اما اصلا در زندگی مردم حضور ندارد. برای اینکه ما ذهن مردم را از محاسبه بی اساس خلاص کنیم و مصر بودم واحد پول ملی تغییر کند تا مردم در زندگی راحت شوند. زیرا تمام معاملات با تومان انجام می‌شود. به طور واقعی ما خواستیم یک مشکل فرهنگی اجتماعی را حل کنیم و محاسبات مردم را تسهیل شود.

رئیس جمهور در پایان اضافه کرد: رقم را کوچک کردیم، تغییر واحد پول ملی هم به لحاظ وجهه بین المللی و در مقایسه پول ملی با مثلا یورو بهتر است. برخی کشورهای آسیای مرکزی هم واحد پولی جدیدی را برای خود ایجاد کردند یا ترکیه چند صفر از پول خود را حذف کردند.

او ضمن بعید دانستن حذف چهار صفر بر تورم و رشد اقتصادی گفت: این اقدام بیشتر کمکی برای تسهیل حسابگری است و مردم را از یک محاسبه اضافی دور می‌کند و گفتار و نوشتار مردم یکسان می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • 1 IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    5 0
    اگر بحای 4 صفر 16 صفر کم می کردند بهتر بود دیگر اختلاسها کلان نبود و می گفتند چیزی که نبود
  • DE ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    9 4
    مهم نیست که تومان چه مزایایی داره. مهم اینه که طبق سابقه دولت آقای روحانی که تا حالا دیدم، با اطمینان و از نظر کارشناسی عرض میکنم که به احتمال قریب به یقین دولت آقای روحانی با این کارش یک راه جدید برای برخی سوءاستفاده های بزرگ باز خواهد کرد که عقل جن هم به بعضیاشون نمیرسه..... مثلا قضیه دلار 4200 تومانی جهانگیری رو یادتون هست؟ کی فکرشو میکرد تبدیل بشه به شاهراه و آزادراه رانتخواری برای یک عده دلارپرست در کشور و 150 هزار میلیارد تومن از سرمایه کشور رو هدر بده؟... حالا در قضیه حذف 4 صفر هم خودتون به تدریج و کم کم در سالهای آینده با تبعاتش مواجه میشین و متوجه میشین که اساسا اهداف اصلی دولت روحانی از اجرای این طرح چی بوده و اساسا با یک تیر میخواد چه نشانهایی رو بزنه. مردم فقط اگر میخواهین از شرّ روحانی و دولتش در امان باشین و دیگه بلای بزرگی به سرتون نازل نشه پس مو به مو تابع ولیّ فقیه باشین و مو به مو حامی و مدافع ولیّ فقیه باشین و دیگه هرگز خطای جمهوریت خودتون رو بر گردن تقوای اسلامیت نظام یعنی بر گردن تقوای ولیّ فقیه سوار نکنین. مگه نشنیدین رهبرتون یعنی ولیّ فقیه گفت قرآن میفرماید « یا ایها النبی اتق الله و لا تطع الکافرین و المنافقین واغلظ علیهم » (معنی این آیه بسیار مهمه و بر عهده خودتون)
  • دیده بان IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    3 1
    اگه واحدپول میشدتومان وخردش میشدریال بهتربودوقابل هضم تر ولی.... قران آخه؟؟؟!! البته بهترین کاراین دولت ومجلس اینه که هیچ کاری نکنن،چون فقط گندمیزنن واین تصمیمات آوازیه که صداش بعدا درمیاد!
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
      0 0
      برای اینکه واحد پول عربستان سعودی ، ریال است . ما خواستیم شبیه یا مقلّد آنها نباشیم . برای همین قران را انتخاب کردیم
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    0 0
    با سلام این کشور با این فرهنگ و پیشینه نمی تواند یک واحد پول زیبا و ملی تدوین کند؟ این چه سلیقه‌ای هستش که کشور رو به عصر قجری برده و تومان و قران را ترویج می دهد و از آن بدتر جدید و قدیم شدن و افزایش احتمال اشتباه است. واقعا برای این کارشناسی متاسفم.
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    0 0
    ممکنه ما مردم از آقای روحانی درخواست کنیم برای راحتی ما کاری انجام ندهند لطفا. ایشان هرکاری برای راحتی ما تا حالا انجام داده به سخت تر شدن شرایط منتهی شده
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    0 0
    والله من با ریال مشکل دارم. در کارتخوان در انتقال پول. اصولا استباهات زیاد رخ می دهد. تومان واحد پول باشد بهتر است یعنی انچه را که فکر می کنم می نویسیم.
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    1 0
    بهتر بود فقط یک صفر کم می کردن و واحد پول میشد تومان
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    0 0
    چه فرقی میکنه خودمون رو که نمیخایم گول بزنیم با این کار مثلا پراید 90 میلیونی میشه 900 هزارتون قیمت یه پراید در عوض حقوق کارگر مثلا 25000000 ریال میشه 2500 تومن قبلا باید 36 ماه حقوق کارگر بدون خورد و خوراک رو میداد یه پراید میخرید حالا هم با حذف 4 صفر همون تعداد ماه باید برا یه پراید هزینه بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس