کد خبر 1069107
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵

به گزارش مشرق، دکتر محسن عباسی، مدرس مدیریت مالی در دانشگاه علامه طباطبایی درباره آینده بورس در کانال تلگرامی نوشت:

▫️ شاید کمتر فرد بورسی فکر می‌کرد روزی رییس‌جمهور کشور در خصوص آمار مشارکت‌کنندگان در عرضه_اولیه صحبتی بکند و با افتخار آن را اعلام کند. شاید کمتر کسی فکر می‌کرد رییس بانک مرکزی، نقدینگی را به سمت بورس هدایت کند.

▫️شاید کمتر کسی فکر می‌کرد مردم سکه و طلا و ارز بفروشند و سرمایه‌ی خود را وارد بورس کنند. اما این اتفاق افتاده و بورس مورد توجه و اقبال عمومی قرار گرفته است.

▫️اما به راستی آینده بورس چه خواهد شد؟ اینکه همه ما به دنبال اهداف عددی شاخص هستیم، ما را از اصلِ موضوع توسعه‌ی افقی بازار_سرمایه بازمی‌دارد.

▫️اکنون دیگر عدد_شاخص بورس مهم نیست. مهم توسعه‌ی بورس و تبدیل شدن آن به یک موضوع_عمومی به جای یک موضوع_تخصصی است. آرام آرام افراد دیگر همه بورس را می‌فهمند. افرادی که دنبال خرید بورس بودند کاهش یافته و دیگر مردم دنبال خرید سهم هستند.

▫️بازار سرمایه پوست‌اندازی کرده است و تا سال‌ها همچنان مورد توجه خواهد بود. عدد شاخص را فراموش کنیم و خود را آماده‌ی بزرگ‌تر شدن بازار کنیم. زیرساخت‌های آموزشی را توسعه دهیم. فرآیند الکترونیکی شدن و سرعت ورود افراد به بورس را بیشتر کنیم. هسته‌ی_معاملات را ارتقا دهیم.

▫️حالا که مردم آمده‌اند، ورود شرکت‌ها را هم راحت‌تر کنیم. حالا دیگر باید آرزوی هر کارآفرین این باشد، که روزی شرکت خود را وارد بورس کند. بورس را تبدیل به رویای جوانان و کارآفرینان کنیم.

▫️منتظر ریزش_بورس نباشید. ریزش شدید بازار شاید دیگر به این زودی اتفاق نیفتد. بازار همیشه دوره‌ی رونق و رکود دارد و این جزو ذات این بازار و لازمه‌ی رشد آن است. اینکه یک سری سهم‌های کوچک حبابی باشند، چیز جدیدی نیست. در بازار چند سال پیش و حتی سال‌های قبل‌تر هم این موضوع وجود داشته است. در هر دوره‌ای از بورس، شما می‌ توانید تعدادی سهام حبابی پیدا کنید!

▫️در حال حاضر بورس از یک بازار کوچک به یک بازار تاثیرگذار در کشور تبدیل شده است. تورم را کنترل می‌کند. بازارهای_موازی دیگر را تعدیل کرده است. مردم را از تب و تاب چک کردن قیمتِ دلار و سکه و حضور در سبزه‌ میدان منصرف کرده است.

▫️اما آیا این پایان راه است؟ به نظر من بورس معادلات سیاسی را هم تغییر خواهد داد. باید منتظر وعده‌های بورسی نامزدهای انتخاباتی در سال آینده باشیم. رضایت عمومی از بورس در سطح بالایی وجود خواهد داشت، که باعث تغییر معادلات_سیاسی داخلی در کشور خواهد شد و حتی می‌تواند در روابط ما با دنیا نیز تاثیرگذار باشد.

▫️دولت‌مردان بعدی، شعار بورس و ثروتمند شدن ایرانی‌ها را سرلوحه‌ی برنامه‌های انتخاباتی خود قرار خواهند داد. یارانه_نقدی که یک ابزار سیاسی بود، کارکرد خود را کاملا از دست خواهد داد. حالا که فروش نفت کاهش پیدا کرده و بورس به کمک دولت آمده است و دولت همه‌ی بازارهای دیگر را به نفع بورس با سخت‌گیری روبرو کرده است. به نظر شما آیا این جرقه فکری در تیم اقتصادی دولت زده نشده است که اگر اوضاع سیاسی و روابط ما با دنیا بهتر شود بورس ما چه خواهد شد؟

▫️به جای تمرکز بر فروش_نفت، سرمایه گذاران را در فضای اعتماد به کشور بیاوریم. بورس را رونق ببخشیم. کار آفرینی را تقویت کنیم. سهام شرکت ‌ها را در بورس‌های بین‌المللی پذیرش کنیم و ما هم واگن بورس تهران را به قطار بین‌المللی بورس‌های دنیا وصل کنیم تا کل اقتصاد مملکت را با رشد همراه کند.

▫️بورس فقط عدد_شاخص نیست که هر روز نظاره‌گر کاهش و یا افزایش آن باشیم. به زودی بورس تبدیل به یک پایگاه قدرتمند سیاسی خواهد شد که  معادلات سیاسی-اقتصادی را در سطح داخلی و بین‌المللی تغییرخواهد داد. به تدریج شاهد صحبت‌های بیشتری از بورس در مقامات بالاتر مدیریتی و حکومتی کشور خواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    48 37
    اینهایی که سهام میخرند مثل پینوکیو به امید ثمر دادن درخت سکه هستند. وقتی از خواب احمقانه بیدار شدند اون وقت ببین چطور در خیابان ها جولان میدهند!
    • یوسف مسلم زاده IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
      47 28
      از مورد خطاب قرادن سهام داران به احمق والفاضی این چنینی متاسفم معلومه چه شخصیتی داری اصلا تو از بورس وسهام معلومه هیچ چی نمی فهمی برو یه کمی مطالعه کن و ادب خودت را بالا ببر
    • مصطفی حیدرزاده IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      24 10
      از طرز حرف زدنت مشخصه دلالی و دلار 19000 تومانی خریدی الان وضعیت روحی مناسبی نداری ... اما همیشه سعی کن در مورد کاری که تخصص نداری نظر ندی...ا.ح.م.ق شمایی که چشم نداری سود مردم و تزریق نقدینگی در بخش تولید رو ببینی...خدا نجاتت بده
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      2 0
      اتفاقا شما درست می گید چون اینهایی که دقیقا قبل از آزاد سازی سهام عدالت وارد بازار بورس شده اند اغلب با برنامه آمده اند و به نظر من رانت اطلاعاتی داشتن و می دونستن که دولت میخواد سهام عدالت رو آزاد کنه اینها اومدن سهام عدالت بیچاره ها رو به ثمن بخس بخرند و مالک شرکت ها و کارخانه های اصلی کشور بشوند و بعد اون کارخانه ها رو تبدیل به چیز دیگر کنند و کشور را به خاک سیاه بنشونند
  • GB ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    47 7
    حریصان امروز _می شوند - مدعی های فردا- مدعیانی که نام خودشون را می گذارند "مال باخته " . گریه و زاری می کنند که خانه خراب شدیم و دولت بیا از بیت المال جبران ضرر کن. مثل کاسین و سکه ثامن و ....
  • محمد IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    48 2
    خیلی جالبه برام برای نوشتن مقاله سواد هم دیگر لازم نیست. این حجم نقدینگی برای رشد 1000% قیمت شركتهای تعطیل و ورشكسته به نظر شما رونق هستش؟ پولی كه مستقیم در جیب سهمداران قبلی میرود و به هیچ عنوان صرف تولید جدید نمیشود چه تاثیری بر اقتصاد مریض ما خواهد گذاشت؟ واقعا توضیح دهید ببینیم سود رفته در جیب سفته بازان چه كمكی به اقتصاد میكند؟ ایا 30 شركت بزرگ ما امسال به اندازه 1/٥ ارزش خود سود میدهند؟ یا باید eps را بر اساس سود جدید بانكی حساب كنیم؟ مقاله كه نه طنز بدی نبود
  • جفی DE ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    58 3
    بنده خدایی که قلم میزنی این همه رشد باید مبنایی داشته باشه این همه افراد ندیده همجور پولی که با جون کندن وارد میکنن نمیدونن بخاطر کسری بودجه دولته بعد شاهد اب شدن سرمایشون شن تو بازم قلم میزنی
    • یوسف IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
      14 44
      ااغا تو نخر مجبور نیستی
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    5 21
    در این مقطع ازمانی رویکرد بازار سرمایه یک فرصت استثنایی است تا سرمایه‌های خرد و کلان را به بازار سرمایه بیاوریم و با عرضه‌های اولیه مناسب شرکت‌های خصوصی و عمومی و تامین سرمایه در گردش این شرکت‌ها موجب جهش تولید؛ کاهش بیکاری و افزایش در آمد های مالیاتی و افزایش صادرات و ... گردید.
  • DE ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    20 0
    مال باختگی و شکست مردم .. آیا تا بحا ل ازین دولت و طرحهایش خیری به مردم رسیده ؟؟ روحانی لازم باشد برای نجات خودش ، پا روی سر و دست و پای مردم میگذارد .
  • US ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    4 0
    ثبت نام در بورس شبیه ثبت نام ماشین و انواع صف هایی بود ک دولت برای مردم تعبیه کرده بود به زودی گریه مردم شاهد خواهیم بود
  • مهرداد IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    21 1
    بورس در کشورهاي دنيا آينه تمام نماي اقتصاد اون کشوره. اما در ايران بازار بورس و ارزش سهم هر شرکت فقط بر مبناي عرضه و تقاضاست. سازمان بورس در کشورهاي ديگه براي هر نوع افزايش غيرعادي سهام يک شرکت مسولان اون رو بازخواست ميکنه و توضيح ميخواد تا مشخص شه آيا افزايش ارزش سهام اون شرکت به دليل توسعه و افزايش توليد بوده يا سفته بازي. اين در حاليست که در ايران سهام شرکت هاي ورشکسته يا تعطيل دهها برابر افزايش پيدا ميکنه !
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    7 3
    مدرک تحصیلی سواد نمی آورد. در این نوشته هم مشهوده. بورس قماربازی است مخصوصا سرمایه تازه واردان در خطر است
    • محمد IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      0 0
      ارزش دلار که پنج برابر شده است مگر پشتوانه ای داشت در مورد سهام هم همینطور است تا حدودی بدون پشتوانه رشد کرده است ولی باید بپذیریم که هنوز کمتر از 5 درصد مردم وارد بورس شده اند و با حرکتی که شروع شده است بورس حرف اول را خو اهد زد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس