کد خبر 1068937
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
ماجرای کارت های هدیه ای که آب رفت!/دستفروشان 500 هزار تومان بیشتر کاسب نشدند

مسؤولان شهرداری تهران به دستفروشان وعده دادند که برای جبران هزینه های معیشتی شان در ایام کرونا کارت های هدیه یک میلیون تومانی به آنها می دهند اما افزایش تعداد دستفروشان باعث شده این کارتها آب رفته و در برخی مناطق فقط 500 هزار تومان به دستفروشان برسد.

به گزارش مشرق، 30 بهمن ماه که اولین بار از سوی وزارت بهداشت شیوع کرونا در کشور اعلام شد و مشخص شد در شهر قم آزمایش دو نفر مثبت بوده است کسی فکرش را هم نمی کرد که بیش از 75 روز از ادامه آن بگذرد و همچنان هم پایان شیوع آن مشخص نباشد.

کرونا خیلی زود جای خود را در میان شهرهای کشور باز کرد و دیگر نقطه ای در کشور نبود که یا ردی از ابتلا به آن نباشد یا حداقل احتمال طغیان این ویروس منحوس در آن داده نشود.

بیشتر بخوانید:

به سرعت پروتکل های درمانی و پیشگیری از شیوع گسترده این بیماری در کشور از سوی وزارت بهداشت و سایر نهادهای مسؤول تدوین شد و یکی یکی به دستگاه‌ها و سازمانهای متولی ابلاغ شد.

در گام‌های نخست تلاش شد تا رفت و آمدهای مردم به مراکز تجمعی نظیر سینماها، تالارهای پذیرایی، باشگاه‌های ورزشی و خلاصه محیط هایی که می توانست بخش زیادی از مردم را در خود جای بدهد محدود شود.

محدود شدن فعالیت دستفروشان

در گام بعدی تلاش شد تا جلوی یک سری از فعالیت های مردم در شهر گرفته شود و این بار مقرر شد تا از فعالیت دستفروشان در مترو، اتوبوس و حاشیه خیابان ها جلوگیری شود.

دستفروشانی که خود را آماده کرده بودند تا در آخرین روزهای اسفند ماه فعالیت خود را به حداکثر ممکن برسانند و اصطلاحا این ایام بره کشان آنها بود دست از پا درازتر به گوشه خانه های شان رفتند.

اما این پایان ماجرا نبود زیرا بالاخره این قشر از جامعه باید برای خانواده خود کسب روزی می کردند و نمی توانستند مثل بخشی از جامعه که قشر مرفه به حساب می آیند چند صبای در خانه بمانند و از پس اندازشان ارتزاق کنند زیرا به طور کلی در میان این قشر پس انداز معنا ندارد.

نامه حناچی به فتاح برای اخذ کمک

دستفروشان نا امید از گذران زندگی بودند که پای یک نامه نگاری مهم به میان آمد که می توانست دل دستفروشان را خوش کند و به زندگی آنها در شب عید رنگ و لعابی هرچند حداقلی ببخشد.

زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در آخرین روزهای اسفند ماه درباره موضوع ارائه کمک‌های معیشتی به دستفروشان پایتخت به دلیل شیوع کرونا گفت: پیروز حناچی شهردار تهران نامه‌ای در این زمینه به پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان ارسال کرد که خوشبختانه این موضوع با موافقت بنیاد مستضعفان همراه شد.

وی افزود: حدود ۴ هزار دستفروش پایتخت مبلغی حدود یک میلیون تومان به عنوان کمک معیشت دریافت می‌کنند که این کمک از طریق ارائه کارت های هدیه انجام و توزیع آن توسط شهرداری تهران خواهد بود.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: توزیع کارت‌های هدیه بلافاصله پس از ارسال از سوی بنیاد مستضعفان به شهرداری، طی فردا و پس فردا آغاز خواهد شد.

کارتهای هدیه در آخرین روزهای اسفند به دست دستفروشان رسید

این وعده مسؤولان در واپسین ساعتهای آخرین روزهای سال گذشته محقق شد . کارت ها به دست دستفروشان رسید هرچند که دیر بود و شاید کم کارآمد اما از هیچ چیز بهتر بود.

در همان روزها عده ای از دستفروشان مدعی شدند که این کارتهای هدیه به آنها نرسیده است و از لیست دستفروشان جا افتاده اند.

موضوعی که مسؤولان شهرداری تهران آن را نفی نکرده و مدعی شدند بانک‌های اطلاعاتی در خصوص دستفروشان کامل نبوده و این طبیعی است که شاید عده اندکی از آنها جا مانده باشند.

پرداخت نوبت دوم در روزهای پایانی فروردین

هنوز یک ماه از پخش دور اول کارتهای هدیه نگذشته بود که بار دیگر زهرا نژاد بهرام  گفت: با رایزنی های انجام گرفته مقرر شده است تا در آخرین روزهای فروردین نوبت دیگری کارتهای هدیه بین دستفروشان توزیع شود.

زهرا نژاد بهرام گفته بود که در این دوره نیز فقط دستفروشان از این کارتها بهره مند نشده بلکه زنان سرپرست خانوار در مناطق فقیرنشین، کارگران فصلی و خلاصه بخشی از جامعه که نیازمندان واقعی باشند از این کارتها بهره مند خواهند شد.

کارتهایی که آب رفت

سرانجام آخرین روزهای فروردین رسید و کارتهای هدیه ارائه شده از سوی بنیاد مستضعفان میان مناطق شهرداری تهران توزیع شد تا براساس لیست های استخراج شده به دست نیازمندان و افراد واجد شرایط برسد.

اما این همه ماجرا نبود زیرا به محض پایان توزیع کارتهای هدیه تعدادی از دستفروشان تماس برقرار کرده و به موضوعی مهم اشاره کردند.

علی دستفروش 42 ساله که در بازار روزی در خاوران فعال بوده است گفت: بعد از پیگیری های بی شمار سرانجام به ما کارت هدیه دادند اما رقم این کارت 500 هزار تومان بود.

وی ادامه داد: چندین بار در رسانه ها اعلام شده بود که کارت هدیه یک میلیون تومانی به ما می دهند اما در هنگام دریافت کارت اعلام شد که کارتها 500 هزار تومانی است.

کارتها در حضور نماینده بازرسی و حراست و شهرداری منطقه توزیع می شود

این موضوع در ابتدا این شائبه را پیش آورد که شاید تخلفی صورت گرفته و در برخی از نواحی و مناطق بدون منطق و خودسرانه اقدام به کاستن از رقم کارتهای هدیه کرده اند.

از این رو در تماسی با مسؤولان شرکت شهربان و حریم بان موضوع را جویا شدیم که عنوان کردند در زمینه توزیع کارتهای هدیه باید از سه مرجع نمایندگانی حضور داشته باشند.

از سوی این مسؤولان عنوان شد که نماینده حراست شهرداری تهران، نماینده بازرسی شهرداری تهران و نماینده شهردار هر منطقه باید در زمان توزیع کارتها حضور داشته باشند.

همچنین عنوان شد که باید به دریافت کنندگان کارتها گفته شود مبلغ کارت چقدر بوده و از آنها مشخصات کامل شناسنامه‌ای اخذ شده و امضا گرفته شود و سپس این لیست ها به شهرداری مرکز ارجاع داده شود.

مجدد به سراغ چند نفر از دستفروشان گلایه مند رفتیم و از آنها پرسیدیم که آیا این تشریفات قانونی در هنگام ارائه کارتها رعایت شده است یا خیر.

همه دستفروشان عنوان کردند که در زمان تحویل کارتها نمایندگان اعلام شده حضور داشته اند و هر دستفروشی که کارت را گرفته است در کنار امضای وی قید شده است که رقم کارت 500 هزار تومان بوده است.

منابع محدود بوده است

به سراغ زهرا صدر اعظم نوری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران رفتیم و از وی هم در این خصوص پرس و جو کردیم که گفت: ما لیستی 150 هزار نفره از دستفروشان و کارگران فصلی و زنانا بی سرپرست خانوار تهیه کردیم و به وزارت رفاه ارائه دادیم.

وی افزود: این طبیعی است که پس از دریافت کارتهای هدیه از سوی شهرداری تهران و در هنگام توزیع کارتها مشخص شود که در یک منطقه یا چند منطقه به خصوص تعداد دستفروشان بیشتر از لیست های اولیه باشد.

نوری گفت: در این حالت بهترین اقدام این است که مبلغ کارتها کمتر شود تا به جمع بیشتری از دستفروشان و افراد نیازمند کمک هزینه معیشتی تعلق بگیرد و این نمی تواند موضوع نگران کننده ای باشد.

شهرداری باید پاسخگوی سازو و کار انتخاب شده باشد

برای بررسی چرایی این اتفاق به سراغ حجت نظری یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران رفتیم و از وی در این خصوص پرسیدیم که گفت: ما هم به درستی شاخص های پرداخت را نمی دانیم.

نظری ادامه داد: شهرداری تهران مکلف شد این کار را انجام دهد و ساز و کارش را باید خودش تعیین می کرد اما حتما باید به شورای شهر تهران پاسخ بدهد که چه ساز و کاری را به چه دلیلی انتخاب کرده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما منتظر این هستیم که شهرداری تهران بیاید و به اعضای شورای شهر تهران بگوید که اولاً چه مبلغی هزینه شده ثانیاً به چه کسانی داده شده ثالثاً به هر کس چقدر داده شده است و نهایتا شاخص های اینکه به چه کسی پول بدهند یا ندهند چه بوده است.

در پاره ای از موارد شهرداران مناطق حتی از منابع منطقه هم هزینه کرده اند

زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران هم در خصوص این موضوع گفت: من به طور دقیق دلیل این اقدام را نمی دانم اما باید چند مثال را ذکر کنم.

وی ادامه داد: در دور اول توزیع کارتهای هدیه کمک معیشتی با شهردار منطقه 17 تماسی داشتم و از وی درباره نحوه توزیع کارتها سوال پرسیدم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهردار منطقه 17 عنوان کرد که مبلغی که به وی تحویل داده شده است به گونه ای است که اگر قرار باشد به همه دستفروشان منطقه کمکی بشود باید کارتهای 300 هزار تومانی به آنها بدهد.

وی افزود: از شهردار خواهش کردیم تا از سایر منابع خود این رقم را حداقل به 500 هزار تومان برساند تا بخش اندکی از مشکلات دستفروشان را بتواند حل کند.

نژاد بهرام گفت: از این رو من می دانم که تعداد دستفروشان در مرحله پرداخت کارتهای هدیه بیش از آن چیزی بوده است که در لیست های اولیه به دست آمده بیشتر بوده و همین امر باعث شده تا مدیران مناطق مجبور به کاهش رقم کارتها و افزایش تعداد دریافت کنندگان بگیرند.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: مطمئن باشید این 500 هزار تومان ها برای شهرداری تهران پولی نیست و خدای نکرده اینگونه نیست که بخواهند از حق دستفروشان خورده و در جای دیگری هزینه کنند.

به طور قطع وقتی قرار است به طیفی از نیازمندان جامعه کمکی شود و بسته معیشتی به آنها تعلق بگیرد هر چه تعداد افراد در برگرفته شده بیشتر باشد بهتر است اما در این میان دو نکته را نباید فراموش کرد.

نکته اول آن است که این مبلغ آنقدر کاهش نیابد که دیگر درد هیچ کسی را دوا نکند.

نکته دوم هم این است که باز هم در اینجا ضرورت تهیه لیست های هویتی از دستفروشان و افراد نیازمند خودنمایی می کند که شاید این اتفاق تلنگری برای شهرداری تهران باشد تا از این پس در تهیه لیست های مربوط به افراد نیازمند دقت بیشتری کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس