کد خبر 1068795
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵
اتباع افغانستانی

چند روزی است خبری مبنی بر به آب انداخته شدن تعدادی از اتباع کشور افغانستان در مرز کشورمان به سرعت انتشار یافته اما واقعیت ماجرا چیست؟

به گزارش مشرق، چند روز پیش خبری به سرعت در رسانه‌های افغانستان منتشر شد و توانست بار دیگر فضای سیاسی و فرهنگی میان دو کشور ایران و افغانستان را تحت‌الشعاع قرار دهد.

متن خبر اینگونه بود:

نیروهای مرزبانی ایران ۵۰ تبعه افغانستان را هنگام عبور از منطقه «تنگه ذوالفقار» ابتدا مورد ضرب و شتم قرار داده و سپس آنها را به آب انداختند.

در ادامه این خبر نیز گفته شده بود که تعدادی از این افراد در آب غرق شده و جان خود را از دست دادند و تعدادی از این افراد نیز توانسته‌اند خود را نجات داده و پیکر برخی همراهان خود را از آب بیرون بکشند.

پس از انتشار این خبر بلافاصله مسئولان افغانستانی پای کار آمده و خواستار پیگیری جدی این موضوع از سوی مقامات کشورمان شدند.

«حنیف اتمر» سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد که هیاتی را برای بررسی این حادثه تعیین کرده و این هیات این موضوع را به صورت جدی بررسی خواهند کرد.

از سوی دیگر مقامات کشورمان در ابتدا با تکذیب این خبر اصل ماجرا را رد کردند اما انتشار فیلمی جدید در رسانه‌های افغانستان که از بازماندگان این حادثه است نشان می‌دهد که موضوع به صورت کلی رد شدنی نیست و چنین موضوعی به وقوع پیوسته است اما یک سوال مهم وجود دارد و آن هم این است که اصل ماجرا چیست و مقصر کیست؟

رسانه‌های وابسته به غرب در افغانستان از همان ابتدا به مانند همیشه به دنبال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود رفتند و این خط را دنبال کردند که نیروهای مرزبانی ایران این اتباع افغانستانی را که به صورت غیرمجاز در حال عبور از مرزهای ایران بودند ابتدا به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و سپس به عمد آنها را به آب انداخته‌اند.

از سوی دیگر موضوعی جدید از سوی برخی مقامات ایرانی مطرح می‌شود و این موضوع به این شرح است که اتباع افغانستانی که به صورت غیرمجاز در حال عبور از مرز مشترک دوکشور بوده‌اند به هنگام مواجهه با نیروهای مرزبانی کشورمان و به قصد فرار خود را به آب انداخته‌اند و متأسفانه برخی از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

تاکنون هیچ یک از این دو روایت به صورت رسمی تایید و تکذیب نشده است اما ذکر چند نکته ضروری می‌نماید:

۱- این وظیفه جدی و مهم دولت و نیروهای نظامی و امنیتی این کشور است تا جلوی عبور غیرقانونی اتباع خود را که به سمت کشورهای مختلف از جمله ایران می‌روند بگیرند و هر اتفاقی که برای این شهروندان در مسیر عبور غیرقانونی حادث می‌شود بخش اعظمی از آن بر عهده دولت افغانستان است زیرا کشورهای مختلف نمی‌توانند نسبت به مرزبانی و مرزداری خود بی‌تفاوت باشند.

۲- نکته بعد متوجه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است. اگر این شهروندان افغانستانی به صورت غیرقانونی در حال عبور از مرز بوده‌اند برای برخورد با آنها ضوابط و قوانین خاصی وجود دارد و ضابطان نظامی وابسته به ناجا به هیچ عنوان حق برخورد شخصی و سلیقه‌ای ندارند. چنانچه فرضیه برخورد فیزیکی با این شهروندان افغانستان و موضوع به آب انداختن آنها تایید شود بی‌شک‌باید بدون هیچ درنگ و مسامحه‌ای تمام نیروهای دخیل در این حادثه را شناسایی وبا شدیدترین نوع برخوردها با آنها رفتار شود و دستگاه قضایی به دوجنبه جرم آنها رسیدگی جدی و قاطعانه کند. سکوت فرماندهان ناجا در این مورد نیز پذیرفتنی نیست و می‌تواند لطمه‌ای جدی بر پیکره روابط میان دو ملت وارد سازد.

۳- مسئولان ایرانی و افغانستانی باید با صداقت تمام نتیجه تحقیقات خود را در اختیار رسانه‌ها قرار داده و جلوی فضاسازی‌های رسانه‌ای مسموم را بگیرند. همانطور که ذکر شد در صورت تایید قصور باید با قاطعیت وجدیت با مقصرین برخورد شود در غیر این صورت مسئولان کشور افغانستان باید به صورت جدی با رسانه‌های معاند در کشورشان برخورد کنند و راه ادامه دشمنی از سوی رسانه‌های وابسته به غرب در کشورشان را بگیرند.

بی‌شک دو ملت ایران و افغانستان منتظر اعلام نتیجه نهایی تحقیقات در این رابطه هستند تا بار دیگر با همدلی راه را بر بدخواهی‌ها ببندند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    11 4
    اینهم مثل قضیه کولبران است اگر کولبر قاچاقچی است دیگه چرا تکریم میشه اگر مهاجر غیر قانونی است دیگه چرا در مدارس بدون شهریه آموزش داده میشه؟!
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    15 7
    یعنی چه واقعاً نیروی مرزبان ما موجب مرگ یک عده بدبخت شده؟ پس چرا تکذیب می کنیم بعد پس چه فرق ما با پایس یونان و آمریکا واقعاً جای تاسف داره همین یک عده مردن به همین سادگی. اون بدبخت از بیچاره گی جلای وطن کرده آخه مگه ما کافریم.
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
      10 10
      حتما تبعه افغان هستی ؟
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      4 0
      به جای جلای وطن کردن مملکت خودشون رو درست کنند، هر روز حمله ی تروریستی، مواد مخدر، هزار تا کثافت کاری.
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    25 18
    مهاجران باید برگردند به کشورشون چه افغانی و چه عراقی هزینه 40 سال حضور افغانی ها در ایران، اگر سالی 8 میلیارد دلار باشد، عدد 320 میلیارد دلار می باشد اگر کسی در سوریه جنگیده به مردم ایران چه ربطی داره!!! طرف یک افغانی بوده و تو سوریه جنگیده، به مردم ایران چه ربطی داره!!! اگر خدمت کردند به ایران، در مقابلش پول گرفتند و بدتر این که بسیاری از این پول ها رو از ایران خارج کردند
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
      6 7
      چقدر پول بدهم حاضری انگشت کوچکت را قطع کنم؟
  • IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    5 0
    مشرق یکم اخبار رو دیر میگیری . موسوی وزارت خارجه کلا همه چی رو تکذیب کرده
  • احمد IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    7 0
    این خبر تحریف شده ما بنا داریم به لطف الهی با دستور رهبری صهیونیستها را در آب بیاندازیم.
  • IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    21 3
    اینهمه خودشان همدیگر را میکشند بعد آمریکا با پهپاد کثل نخودچی کشمش آدم میکشنه ، فقط کافیه اسمی از ایران این وسط بیاد ببین چه طوری رگ غیرتشون باد میکنه ،
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    18 1
    عبور غیرقانونی از مرزها جرم است. این گونه افراد به دلیل عدم مشخص بودن هویت و ناشناخته بودن می توانند هر جنایتی در کشور دیگر انجام دهند
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    5 0
    میخواهید مهاجر غیر قانونی از ایران خارج بشه بهش اجازه استفاده از امکانات رفاهی مثله مترو اتوبوس و ... بگیرین خودشون میرن
  • DE ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    4 7
    خیلی کارخوبی بود خیلی ازموقعیت ها شغلی خوب را افغانها گرفتند
  • RO ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    2 25
    ایران تکذیب زیاد میکنه .مثلا زدن هوا پیمای خودی و.....
  • کوروش IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    6 6
    به ایران قسم،متن یک ایرانی اینجا تو این پیام ها وجود نداره!لعنتی ها به قوم افغان میتازید؟! از این قوم ایرانی تر؟! عجب نفهم های منفعت طلبی! همشون روحیه غربی دارن و اصلا کلا غربی شدن رفته! ایران کشور اقوام و ادیان الهی.پاینده ایران خداحافظ همگان.
    • CA ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
      0 0
      قوم افغانی وجود ندارد افغانستان خودش متشکل از ۳ قوم بزرگ تاجیک هزاره پشتون و همچنین ازبک و بلوچ و ترکمن و خرده اقوام های دیگر است. افغان نام قوم نیست اگر هم باشد بر قوم پشتون اطلاق میشود اگر از خود مردم افغانستان هم بپرسی همین را بهت میگن
  • طلوع فجر IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    0 0
    متن کاملا درست و منصفانه بود، آفرین مشرق نیوز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس