قایق تندرو سپاه

اگرچه نیروی دریایی امریکا در سالهای اخیر طرح های مختلفی را جهت مهار شناورهای تندرو سپاه بررسی و پیاده کرده، اما باز هم در طراحی نسل جدید ناوهای محافظ خود، اولویت اصلی را به این موضوع اختصاص داده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، نیروی دریایی آمریکا در اقدامی که باعث تعجب کارشناسان مجذوب این کشور شده، پروژه تولید نسل جدید ناوهای محافظ خود را به یک شرکت ایتالیایی واگذار کرده است. فشار بیش از حد به ناوشکن ها و رزم ناو های آمریکایی برای ماموریت های گوناگون و بروز چالش هایی در مناطق آبی کم عمق تر جهان مثل خلیج فارس و تنگه تایوان، آنها را به سمت خرید نسل جدیدی از شناورهای رزمی فرستاده که سفارش مذکور نیز در راستای همین موضوع اجرایی می شود.

بیشتر بخوانید:

ضعف‌های پنهان و آشکار نسل جدید شناورهای آمریکایی در خلیج فارس +عکس

افشای شکست بزرگ نیروی دریایی آمریکا در مقابله با قایق‌های تندرو سپاه/ ناوهای LCS در کمتر از ۱۰ سال بازنشسته می‌شوند +عکس

باید توجه داشت که نیروی دریایی آمریکا به شکلی که امروزه شناخته می شود، حیات خود را از جنگ دوم جهانی آغاز کرد. نبرد در دو اقیانوس، یانکی ها را به سمت استفاده از ناوهای هواپیمابر، رزم ناوها و ناوشکن های بسیار سنگین سوق داد و در طول جنگ سرد نیز همین سیاست از سوی آمریکایی ها دنبال شد. امروزه نیز زیردریایی های اتمی بزرگ، ناوشکن و رزم ناوهای سنگین در کنار در ناوهای هواپیمابر اتمی بخش اعظم توان رزمی نیروی دریایی آمریکا را تشکیل می دهند اما طی سالهای اخیر و با بهره گیری نیروهای مسلح کشورهایی چون ایران از ابزارها و تاکتیک های نامتقارن و متفاوت، برای فرماندهان این نیرو مشخص شد دوره جدید، دوره ای با بازیگران جدید و تاکتیک های متفاوت است و تجهیزات غول پیکر و پرداعای سابق، امکان رویارویی با این نسل جدید از ابزارهای دفاعی را ندارند.

مسئله اینجاست که به اذعان کارشناسان و حتی فرماندهان آمریکایی، شناورهای فعلی این کشور اصولا برای یک نبرد سنگین و مقابله با حجم زیادی از این نوع تهدیدات در فضایی مثل تنگه هرمز یا خلیج فارس طراحی نشده اند. با ورود به قرن جدید، نیروهای مسلح آمریکا در دو منطقه با چالش های جدیدی رو به رو شد؛ یکی منطقه تنگه تایوان و دیگری تنگه هرمز و خلیج فارس. در این فضا، آمریکا با حجم زیادی از پرتابگرهای موشک های کروز زمینی، ناوچه های موشک انداز سریع کوچک و در مورد ایران در خلیج فارس با قایق های مسلح تندرو رو به رو شد.

دو نمونه از شناورهای کلاس LCS

آمریکایی ها پیش از شروع برنامه برای خرید نسل جدید ناوهای محافظ، طرحی مبنی بر توسعه شناورهای LCS را آغاز کردند که به نوعی به فاجعه ختم شده و در نهایت باعث شد آمریکایی ها به سراغ طرح های دیگر برای داشتن یک شناور سبک تر رزمی بروند. مشرق پیش از این در دو گزارش که در بالا تیتر آنها آمده به مشکلات خانواده سری LCS و البته کاندیداهای شرکت در رقابت برای تهیه نسل جدید ناوهای محافظ آمریکایی پرداخته بود.

شرکت Fincantieri با طرح FREMM پیروز رقابت FFG(X)

اما حالا اعلام شده شرکت ایتالیایی Fincantieri با طرحی پایه ناوهای محافظ کلاس FREMM که به صورت مشترک با فرانسه توسعه داده شده در این رقابت برای ساخت شناورهای نسل جدید شرکت کرده بود. در ابتدا نگاهی به مدل اصلی ایتالیایی که در این کشور با عنوان کلاس Bergamini شناخته می شود خواهیم داشت و سپس به سراغ طرح FFG(X) و تغییرات آن نسبت به مدل اصلی خواهیم رفت.

شناورهای ایتالیایی ۶۹۰۰ تن وزن داشته، طول آنها ۱۴۴ متر و عرض شان در حدود ۲۰ متر است. این شناورها در مدل های چند ماموریتی ۱۹۹ نفر و در مدل های خاص جنگ ضد زیردریایی ۲۰۱ نفر خدمه دارند. سیستم پیشران مدل ایتالیایی از ترکیبی از موتورهای دیزل الکتریکی و همچنین موتورهای الکترونیکی است که بخش دیزل الکترونیک با همکاری بین ایتالیا و آمریکا و موتورهای الکترونیکی نیز ساخت ایتالیا است و در کنار آن ۴ ژنراتور دیزل نیز وجود دارد. برد این شناورها در حدود ۱۲۳۰۰ کیلومتر با سرعت متوسط ۲۷ کیلومتر بر ساعت بوده و سرعت نهایی آنها نیز ۵۵ کیلومتر بر ساعت است.

رادار اصلی این شناور مدل Selex MFRA  ساخت ایتالیا است که یک رادار آرایه فازی فعال در باند C است و توان شناسایی اهداف تا فاصله حدود ۴۰۰ کیلومتری و هدایت موشک به سمت آنها را نیز دارد. رادارهای کنترل آتش توپ و جستجوی سطحی این شناور هم ساخت ایتالیا است.

یکی از ناوهای کلاس Bergamini نیروی دریایی ایتالیا

سامانه پرتاب موشک عمودی Sylver ساخت فرانسه برای شلیک موشک های ضد هوایی Aster ۱۵ و Aster ۳۰ با بردهای ۳۵ و ۱۲۰ کیلومتر در این کشتی نصب شده و این شناورها ۱۶ تیر از این دو نوع موشک حمل می کنند. موشک های ضد هوایی به صورت مشترک توسط ایتالیا و فرانسه توسعه پیدا کرده و موشک کروز ضد کشتی و حمله به اهداف زمینی Otomat با برد بیش از ۲۰۰ کیلومتر در مدل های چند منظوره این شناور نصب و در مدل های مخصوص جنگ ضد زیردریایی ۴ تیر موشک ضد زیردریایی MILAS  تعبیه شده است.

در بحث توپها نیز در مدل های چند ماموریتی یک قبضه توپ ۱۲۷ میلی متری ساخت شرکت ایتالیایی Oto Melara به همراه یک توپ ۷۶ میلی متری ساخت همین شرکت نصب شده است. در مدل ۱۲۷ میلی متری از گلوله های هدایت شونده سری Vulcano  استفاده می شود که می تواند اهداف را تا فاصله ۱۲۰ کیلومتر هدف قرار دهد. در مدل ضد زیردریایی نیز ۲ قبضه از توپهای ۷۶ میلی متری ساخت شرکت Oto Melara وجود دارد که می تواند گلوله های هوشمند را تا فاصله ۴۰ کیلومتری پرتاب کند. این شناور در مدل ایتالیایی توان حمل ۲ فروند بالگرد را نیز دارد.

پروژه FFG(X) و توجه ویژه آمریکا به صنایع داخلی

نکته مهم در خصوص این طرح، تاکید آمریکا بر ساخت شناورها در خاک آمریکا توسط شعبه آمریکایی شرکت Fincantieri است که در سواحل دریاچه میشیگان در ایالت ویسکانسن آمریکا قرار دارد. ارزش قرارداد فعلی در حدود ۵.۵ میلیارد دلار بوده و برای طراحی و ساخت ۱۰ شناور است. در طرح اولیه پروژه FFG(X) این گونه برنامه ریزی شده که شناور مورد نظر بایستی توانایی حضور در کنار گروه رزمی ناوهواپیمابر برای ماموریت های حفاظتی، انجام عملیات ضد شناور سطحی، ضد زیردریایی و دفاع هوایی و همچنین عملیات به صورت مستقل را داشته باشد.

از دیگر بحث های مطرح شده به صورت خاص در نیازمندی اخیر نیروی دریایی آمریکا، توان مقابله با حمله دسته جمعی قایق های تندرو است.

نمایه گرافیکی از طرح آینده ناو محافظ نیروی دریایی آمریکا - با تفاوت ها با ناو کلاس Bergamini دقت کنید

مشخصات اعلام شده در خصوص این شناور جدید از این قرار است: طول آن ۱۵۱ عرض آن ۲۰ متر و وزن آن در حدود ۷۵۰۰ تن خواهد بود. مشخصا ظاهر این ناو ها با طرح کلاس Bergamini متفاوت بوده در عین حال از خواص پنهانکاری نیز بهره می برد. این شناور از سیستم پیشران از نوع ترکیبی دیزل الکترونیک و توربین گازی است که در نهایت می توانی نیروی در حدود ۱۲ مگاوات را برای کشتی ایجاد کند. تعداد خدمه در این شناورها در حدود ۲۰۰ نفر خواهد بود. سرعت نهایی این ناوها نیز ۴۸ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

در بخش سیستم های راداری و الکترونیکی و انواع حسگرها با مجموعه ای از سامانه های ساخت آمریکا رو به رو هستیم. رادار اصلی این نسل جدید شناور ها مدل AN/SPY-۶(V)۳ ساخت شرکت ریتهون آمریکا است که راداری آرایه فازی فعال است. سیستم کنترل سیستم های تسلیحاتی و راداری ایجیس نیز کنترل حسگرها و سامانه های تسلیحاتی این شناور را بر عهده دارد.  رادار جستجوی سطحی باند ایکس AN/SPS-۷۳(V)۱۸ از دیگر رادارهای نصب شده بر روی این شناورها خواهد بود.

در بخش سیستم های سونار و جنگ ضد زیردریایی این شناورها به سامانه هایی مثل AN/SLQ-۶۱، AN/SQS-۶۲ و AN/SQQ-۸۹F مجهز خواهد شد. در این شناورهای جنگی پرتابگرهای اژدر نیز نصب خواهد شد که البته هنوز تعداد و نوع اژدرها مشخص نیست.

در بخش تسلیحات شاهد یک تغییر مهم هستیم و آن هم کنار رفتن موشک های معروف کروز ضد کشتی هارپون است. در ناوهای محافظ جدید آمریکایی ۸ تیر موشک کروز ضد کشتی / حمله به اهداف زمینی مدل NSM ساخت نروژ نصب خواهد شد. این موشک با همکاری شرکت آمریکایی ریتهون توسعه پیدا کرده و ۱۸۵ کیلومتر برد، نزدیک به ۰.۹ ماخ سرعت و وزن سرجنگی آن نیز ۱۲۵ کیلوگرم است. این موشک کروز از ترکیب سیستم هدایت اینرسیایی، سامانه جی پی است و تصویر ساز فروسرخ استفاده می کند. برخی صحبت ها از احتمال نصب ۱۶ تیر از این موشک ها روی ناوهای مورد نظر وجود دارد که هنوز تایید نشده است.

موشک کروز NSM

سلاح دیگر این کشتی توپ ۵۷ میلی متری سری MK۱۱۰ ساخت شرکت BAE است. این توپ در تاسیسات این شرکت انگلیسی در آمریکا ساخته خواهد شد. توپ مورد نظر دارای نواخت تیر ۴ گلوله در ثانیه را داشته و برد نهایی آن ۱۷ کیلومتر است. این توپ توان حمل مهمات هوشمند و درگیری با طیف گسترده ای از اهداف از جمله قایق های تندرو، موشک های کروز و پهپادها را نیز دارد که نشان دهنده دغدغه ویژه ارتش آمریکا پیرامون قدرت گیری نسل های جدید شناورهای تندرو سپاه و تلاش برای شکست نخوردن در مقابل آنهاست.

در این شناورها نصب ۳۲ سلول پرتاب عمودی مارک ۴۱ ساخت شرکت لاکهید مارتین انجام خواهد شد و در بخش دفاع نزدیک این شناورها به سیستم موشک انداز RAM مجهز خواهد شد که وظیفه دفاع کوتاه برد را بر عهده خواهد داشت. این شناورها بر اساس مشخصات اعلام شده توان حمل دو فروند بالگرد سی هاوک را دارا بوده و آشیانه لازم برای حمل آنها را نیز خواهند داشت.

اگرچه آمریکا تلاش کرده با ساخت این ناو در داخل خاک خود، موضوع ایجاد اشتغال در داخل آن کشور و شعارهای ترامپ در این حوزه را اجرایی کند، اما در نهایت این پالس به کارشناسان و نیروهای مسلح کشورهای دیگر داده شده که دیگر شرکتها و صنایع نظامی موجود در ایالات متحده، همواره بهترین محصولات و طرح ها را ارائه نمی دهند. دیگر انکه، نوع طراحی و سلاح های پیش بینی شده برای این شناور جدید به گونه ای است که می توان به وضوح، ترس و دغدغه ارتش آمریکا برای پیدا کردن شیوه های مناسب مقابله و رویارویی با قایق های تندرو سپاه پاسدادران را مشاهده کرد.

شاید در تبلیغات و مصاحبه های رسمی فرماندهان و پرسنل نیروی دریایی آمریکا مدام اعلام می شود که این نیرو توان پاسخگویی با هر تهدیدی را دارا بوده و تجهیزاتی چون شناورهای تندرو ایرانی در کسری از ثانیه می توانند توسط این شناورها نابود شوند، اما در صحنه عمل و آنجایی که نیازهای عملیاتی و برنامه های آینده این نیرو طراحی و پیاده می شود، مشخص می شود که در میان تمامی تهدیدات و احتمالات موجود در دنیا، آن چیزی که بیش از هر چیز ذهن ارتش امریکا در حوزه دریایی را مشغول کرده، قدرت نیروهای دریایی کشورمان چه در حوزه سطحی و چه زیرسطحی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 98
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 15
  • F35 US ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    ما فقط 75 تن تسليحات سنگين اعم از آبرامز ها رو بار يه LCAC ميزنيم و مياييم جلو ، ما فقط با يه USS Kearsarge LHD-3 و سه تا LCAC با پشتيباني گرگ هاي خاكستري ( MH-139 ) كل شهر هاي ساحليتونو يه صبح تا ظهر گرفتيم ، واي به روزي كه توربين هاي گازي پرقدرت LCAC ها عليه خاك كشوري روشن شوند . . .
    • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      139 7
      شما به تنهایی میتونید روزی ۲۰۰۰ کشته با کرونا داشته باشید :) جمع کن برو یانکی
    • حیدر صالح IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      172 6
      شما از آینده نامعلوم گفتید اما از گذشته نزدیک بشنوید و عبرت بگیرید! این تفنگ داران دریایی آمریکا که در مقابل نیروی سپاه زانو زده گریه می کردند و شلوار خراب کردند بیاد بیاورید! حتما این تکرار خواهد شد اما این بار با قبلی خیلی فرق خواهد کرد. این بار بخشش دیگر نیست!
    • سوم خرداد IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      71 6
      و وای به روزی که اربابانت مجددا حماقتی کنند...آن موقع انتقام واقعی را به چشم خواهید دید حتی فرصتی برای پشیمانی پیدا نخواهید کرد.
    • امیر IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      55 6
      باز یه گاو ما ما کنان سرشو انداخت پایین شاخشو به رخ ایران کشید یه ذره هم از انسانیت و شعورتون بگید خوب ندارید که ماما میکنید مث گاو گاو شاخ داره درسته ولی تاحالا که شاختونو شکستیم از این به بعدم توکل به خدا و همت مردم سرزمینم پرچم ایران بالاست
    • GB ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      67 6
      عین الاسد چه خبر آمریکایی
    • F4-E IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      62 9
      آمریکا فقط تو بازی ها و فیلم هاش قدرتمنده . آمریکا اگر توان جنگ و شانس پیروزی داشت مدت ها پیش حمله میکرد . شما هم زیاد زور نزن . اگر دوست داری فحش بخوری برو یه وقت بگیر خودت رو نشون روانکاو بده . وقتت رو اینجا تلف نکن .
    • IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      39 4
      داش کارایی ابرامز تو ساحل مثل گیر کردن خر تو باتلاقه و اون lcla خوراک یه موشک معمولیه.اون uss پیت حلبی هم که کلا مالیده .ابراهام لینکلن و b52 تونم که نیومده رفتن چه برسه به این فسقلی ها.اون mh 139 هاتونم خوراک مستقیم سامانه ۱۵ خرداده . داش یادته که ۱۵ خرداد چی شکار کرد.توربینای گازی که هیچ ناوای اتمیتون تو خلیج فارس مثل چوب رو اب برا ایران بیخطره و هزاران موشک و قایق تو ساحل منتظر . شما زیاد زر میزنین مرد باشید یه بار امتحان کنید
    • ایرانی GB ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      39 6
      آمریکایی ها موجودات شگفت انگیزی هستند ... سربازان آمریکایی ها بسیار بسیار گردن کلفت تشریف دارند اما فقط در ویتنام کم آوردند !! اونهم با دادن تلفات ۵۸۰۰۰ نفری .... طفلکی ها واقعا" قدیمی ها راست میگفتن : توبه گرگ مرگه !
    • IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      41 7
      آمریکایی ها دنبال تجهیزات ساخت 2020 هستند ببینند می تونند راهی برای غلبه بر ایران پیدا کنند یا نه بعد این دوست اسکولمون از کشتی زپرتی زنگ زده ساخت 1992 می گه خداوندا به این اسکول ها مغزی عطا بفرما تا فرق بین قطر و ایران را بفهمند شعوری بهشان بده که حداقل یک بار نقشه منطقه را ببینند .
    • IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      21 4
      ای نادان
    • IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      24 5
      خاک بر سرت چیز دیگری به ذهنم نیومد فقط اف سی و پنج نمیری حتما ماسک و دستکش بپوش هوای نییویورک خیلی کثیفه ما به مرگ کرونایی شما راضی نیستیم باید با موشک های ما مثال عین الاسد نفله بشید!
    • ابوعلى IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      22 4
      نخير ؛ انگار تا پنج شيش تا از اون f35 هاتونو نياريم پائين و آتيش نزنيم در مقابل مون سر خم نميكنيد ! منتظر باش ايشالا اون روز و اون لحظه نزديكه.
    • امیر IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      37 2
      باشه! اما فعلا از همون کرونا در بیاین! راستی سمت شهرهای ساحلی ما اومدید پوشک یادتون نره! خخخخ
    • down with usa IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      26 6
      بیچاره عین الاسد بیچاره تفنگداران گریان بیچاره پهباد پیشرفته و ...
    • IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      19 4
      خخخخ دیگه صبح شده
    • رحیم IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      22 4
      شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
    • دوست دارم f35 رو خفه کنم IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      26 4
      بیا ما منتظریم ....... ولی بدان در آنجایی که فکرش را نمیکنی ما نزدیک شما هستیم
    • IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      26 4
      چرا دم در وایسادید پس بده زشت بفرمایید تو ، چایی شیرینی هست ها ،فقط خواستی بیای اون دفعه رو یادت بیاد که زانو زدید بعدم تمبون هاتون رو خیس کردید ، حداقل این دفعه پوشک ببندید نجس مالی نشه زندگیمون ، آها راستی ما کوکاکولا و اینا تو بازداشت نداریم ها فقط چایی نبات با دوغ آبعلی گفتم بدونی چون قراره زمان زیادی اینجا تو انفرادی مهمون ما باشی
    • ایرانی IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      23 3
      تجهیراتتون غنیمت میگیریم و فیلم گریه کردن نظامیان اسیر شده شمارو پخش میکنیم
    • ُS350 IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      19 5
      عزیزم باز هم قرصا تو نخوردی ؟!؟
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      20 5
      ما هم گرگهای خاکستری تون رو تبدیل به طوله سگهای گوگولی مگولی مامانی می کنیم و به دهنشون پوزبند می زنیم.
    • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      22 5
      زرشک
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      25 4
      اگه جرئتشو داشتید وقتی Global Hoack رو زدیم یه کاری میکردین.وقتی عین الاسد را تو سرتون خراب میکردیم گرگ هاي خاكستري ( MH-139 ) و USS Kearsarge LHD-3 و سه تا LCAC تون کجا بودن؟! سگی که بترسد پارس میکند خخخخخخ
    • ایرانی IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      22 4
      بخواب بابا ... اینجا خلیج فارس نه خلیج خوکها ... از اون سربازهایی که خودشون رو خیس کرده بودن و با گریه فهمیدن اینجا کجاست بپرس و رجز نخون
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      20 3
      متوهم ما هم با سه تا خلیج فارس اونها را دود میکنیم میره هوا نشد شش تا موشک جهنم ضرر ده تا موشک حالا بقیه چیزها را نگفتم
    • موبین IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      22 5
      از کل کلمات فارسیت فقط یکیش در مورد حکومت آمریکا درسته اونم کلمه «ما» روزی هزار بار تکرارش کن: مااا ماااا ...
    • حامد GB ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      23 4
      اون روز مثل rq170 سالم بگیریمش یا مثل global hawk بترکونیم؟ حالا اونا مال هوایی هستن که ایران تازه اول کاره
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      23 2
      چاییدی .. :))))))
    • سید IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      41 4
      رهبران بدبخت آمریکا نمی دانند که برنامه ایران برای نابودی آمریکا در خاک آمریکا و توسط ساکنین این کشور - که نمی توان نام ملت را بر ایشان نهاد - در حال شکل گیری است و به دنبال دیوار کشی دور کشورشان هستند! به قول سعدی علیه الرّحمه: خانه از پای بست ویران است/ خواجه در بند نقش ایوان است!
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      16 4
      لطفا توریبن های گازی پرقدرت LCACروشن کنین و برین کاماندو هایی که مثل سگ گرفتنشون توی ونزولا را ازاد کنین ایران پیشکش
    • رضوی نژاد IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      16 4
      یانگی پیر پاتال زنگ زده در تیرانا شما فقط پوشک نیاز دارید!
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      14 6
      آقا مجبوری کامنت بزنی و خودتو تحقیر کنی احمققققققققققق جوری نظر میدی که انگار اربابانت میتونند فقط نظر توخالی میذاری خود سربازان آمریکا از ترس نمیتونند وارد جنگ مستقیم با ایران شوند چند روز پیش نوجوانان آمریکا که خدمت می کردند از ترس جنگ گریه میکردند که عکس و فیلمهاش را هم دیدم بعد هم تو میای میگی ما شهرهای ساحلیتون رو بمباران میکنیم تو غلط میکنی این نظرو میدی تو خودت واسه ما عددی هم نیستی
    • CH ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      13 5
      بچه خونگی سلام :)) میگم ما به سربازاتون قرمه سبزی دادیم گریه می کردن، فکر کن بیان جلو درگیر شن. دو تا چکشون بزنیم الله و اکبر میگن مطمئن باش :)) مُفنگ دارای شما خرجشون دو تا کشیده ی لرستانیه. بزنیم میرن همون خانه ی فسادشون (آم ریکا)
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      17 6
      پس از قاسم سلیمانی دیگر پای امریکایی با امنیت به زمین غرب آسیا نمی رسه- تا سی سال اینده که نسل قاسم سلمانی دیده زنده هست اومدی خاورمیانه هر روز و هر شب استرس مرگ را تجربه خواهید کرد
    • مظلوم IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      13 4
      باز حتما داشتی کارتون سوپر من و هالک و.... میدید که هوا ورت داشت و پیام دادی . برو همون کارتون رو نگاه کنن
    • شاکی IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      11 5
      ما منتظریم
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      11 1
      ابن مفلوک میاد اینجا خواب های شبشو برامون تعریف می کنه
    • یاور IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      9 4
      میگم کرونا بیادا، بگیر بخواب
    • مهرداد IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      8 2
      حرف نزن، بیااگر جرأت داری
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      10 3
      آقای خوش خیال! صحنه واقعیتها در خلیج فارس چیز دیگری است. مجموعه ای از کروزهای با پرتابگر پرتابل، موشکهای سطح به سطح، اژدرهای مافوق صوت، و موشکهای نقطه زن، در کنار نیروهای ساحلی و دریایی ایران، ایستاده اند و هرگونه خسارت اندک به ایران و تاسیسات ساحلی و شهرهای غیرنظامی را با انبوهی از آتش بر سر پایگاههای تروریستهای امریکایی در منطقه و ناوهای پر از گاوشان پاسخ می دهند . دوره بزن در رو تموم شده فوفولی!!
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      1 4
      باور کردم دم دم
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      1 0
      میخوای فیلم ترسیدن و خرابکاری سربازاتون رو منتشر کنم.
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      2 3
      مشکل موتور که آب رقته توش روشن نمیشه خخخخ
    • رامین IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      1 0
      با قدرت ایمان بر و بچ سپاه و بسیج جنگنده های f22 f35و بمب افکنهای b2 و b52 مثه مگس میفتند و ناوهای 300 متری اونا در مقابل قایق های ما پشیزی بیش نیستند چون ما آدمای خیلی خوبی هستیم و اونا بدن
    • شهاب IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
      1 0
      معلوم بود،تو عین الاسد دیدیم سلاح های پیشرفته شما رو ❌❌❌
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    69 70
    کلا کم دارن که دنبال مهار قایقان. تو جنگ گسترده که قایق ها حمله مستقیم نمیکنن مگه انتهاری. بعدش گیریم جلو قایقا رو گرفتن با انواع موشک های کروز و زمین دریا و اژدر ها چه میکنن.
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    81 34
    ایتالیا که هیچ ژاپنی هاهم نمیتونن کمکی به امریکا بکنن‌ . زیاد رودار شدن نسخه جدیدش رو میندازیم به اب
  • US ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    توهمات مشرقیون همچنان ادامه دارد ...
    • IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      18 8
      مغز فندقی اگه توهمه چرا بهت فشار اومد نظر گذاشتی ؟
    • IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      18 8
      کاکو تو جیره خوار یانکی ها هستی برا یک تکه استخوان تا حد سگ خودت را تنزل داده ای کاکو
    • مهدی IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      18 6
      اگه توهم بود خب آمریکا حمله میکرد؟ ها ؟ پس ببند دهنت رِ
  • سلطان پاشا عثمانی US ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    5 57
    خلیج بصره
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      8 3
      جوووووووون
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      36 3
      عثمانی مرده خور چیشده رفتی زیر یوق عرب و خلیج بصره میگی. بدبخت حداقل ایدولوژیت رو حفظ کن
    • US ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      5 3
      خلیج بصره اصطلاح عثمانی ها بود . عربها که میگن خلیج عربی .
    • متین IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      5 3
      آخی عمو جون دنبال آبنبات میگردی چن قرن برو عقب حالا یکم به سمت غرب بپیچ برو تو ناکجاآباد حالا که رسیدی به اونجا بومیا میاد تو خلیج خوک هاشون بهت آبنبات مخصوص میدن
  • IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    10 6
    دانشمند جان اون کشورها یه مجموعه به هم پیوسته هستن. خیلی از این پروژه ها که به دیگران سپرده میشه در مقابل یه پروژه دیگه است که به آمریکایی ها سپرده میشه. بده بستان هست. وقتی مثلا قطعات لپ تاپ اپل تو چین ساخته میشه یعنی اون شرکت از خود اپل پیشرفته تره؟؟؟؟ارزونتر درمیاد. با این چیزا به خودتون دلخوشی ندید.
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      5 2
      درست میگی. این اتفاقا نشان قدرت اونهاست که اینقدر باهم پیوسته هستن. ما چی؟؟
  • US ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    8 8
    قدرتمند ترین نیرو دریایی جهان متعلق به کشور یمنه. فقط یمن
    • US ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      0 6
      آینده ایران
  • IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    23 9
    مرگ بر امریکای تروریست..که ننگ ابدی را با *ترور سردار عزیزمان* برای خودش خرید!ترامپ الاغ سگ هاریست که فقط پارس میکند.. هیچی نیست-قلدرها همیشه محکوم به نابودین-
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    14 19
    یه نگاه به فیلم حمله کامیکازه ها به ناوهای آمریکایی در جنگ دوم جهانی بندازید که هواپیماهای ژاپنی با چه حجم آتشی رو به رو بودند اون هم در هشتاد سال پیش ...بیخود به سلاح و تجهیزات ننازید بهترین پشتوانه مردم هستند که اون رو دارید بخاطر ظلم و ستم از دست میدید
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      12 9
      چند تا از مصادیق ظلم و ستم را بشمار تا معلوم شود علتش چیست و باعثش کیست ؟ والا مردم با فریب معاویه علی را هم تنها گذاشتند و با وحشت افرینی یزید حسین را سربریدند در کشوری که پلیسش برخلاف همه دنیا که لت و پار میکند کمتر از شما نمیتواند به مجرمین بگوید تا متهم به نقض حقوق بشر نشود
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      9 8
      داش وقتی پای صندوق رای جیغ بنفش میزدی و قر میدادی و عشق و حال میخواستی و به امید اینده امیدتو کور کردن و هر جور که خواستن جماعتتون رو گول زدن باید فکر ظلم و ستم حالا میبودی. داش بد رای دادی بقیه هم به شادی حبابی تو گرفتار این جفا و ستم شدن. حالا هم که سوتی دادین میخواین توجیه کنین . از ماست که برماست
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      6 2
      اتفاقا بنده از کسانی بودم که به روحانی رای ندادم ، حضرت علی و معاویه دشمن هم و رو در روی هم بودند نه یکی در راس حکومت و دیگری حکمران ری ! مصادیق ظلم فراوان هست اگر بین مردم باشی
  • صبا IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    15 8
    بعد از ترور بزدلانه سردار بزرگ ایرانی سردار سلیمانی، به دستور امام خامنه ای یانکی ها باید خیلی زود گورشان را از منطقه گم کنند . اگر به زبان خوش نرفتند به زبان خودشان پیام را دریافت خواهند کرد.
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    10 12
    برای امریکا دوتا قایق موتوری چیزی نیست اگه نزدنن میخواستن ججنگ نشه
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      14 8
      عمروعاص:ای معاویه نه به قدرت سربازان خود اعتماد کن نه به تدبیر های من. تنها جهل جماعت است که می تواند علی را شکست دهد
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      5 5
      قایق های تندرو سپاه به کابوس ناوهای امریکا تبدیل شده اند.
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    15 2
    این یعنی تحمیل سبک جنگ به دشمن. در دفاع مقدس هم عراقی ها وقتی فهمیدند پشت میادین مین و سیم خاردارها امنیت ندارند اقدام به ساخت سنگرهای کمین برای حفظ خط اصلی کردند. و انوقت بود که ما طرحی نو ریخیتم حالا با کوچک شدن کشتی های امریکایی هم طرح مقابله با انها را داریم و دشمن اسیب پذیر تر شد
  • رهام حسامی IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    9 5
    از اوال هم دست به دامن بقیه بوده مگر در جنگ با تمام دنیا جنگ نکردیم و پیروز شدیم الان هم تمام دنیا مارا تحریم کردند و پیروز شدیم .تمام دنیا با تسلیحات نظامی فوق مدرن و موشکهای اتمی هم که حمله کنند پیروز نمیشوند چون با موشکها همان اول انها را میزنیم .ایتالیا جرات نمیکند وارد شود .
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    9 2
    بنده توجنگ نوجوون بودم ولی تمام وقایع دفاع مقدس وتمام مناطق جنگی منطقه زیر اتش بود رفتم-بخدا امریکا فقط هارت وهورت میکنه !آنهایی که ازقدرت پوشالی دشمن میترسندبخدا هرچه ایران کوتاه بیاد قدرت نمایی پوشالیش را بیش تر نشون میده فقط وفقط اتحاد مردم-مادربرابر دنیا درجنگ دوام اوردیم واگر که نیروهای بعثی تا پشت رودخونه کرخه امدند فقط به خاطر بنی صدرخاءن ملعون بود..یادم میاد امدند خدمت حضرت امام خمینی (ه)وگفتند پاوه داره سقوط میکنه.حضرت امام فرمودند تا 24 ساعت باید آزاد بشه..حالا هم نه آشتی نه جنگی با هیچ کشوری نداریم ..ولی اگر امریکا بخواهد خدای ناکرده به خاکمان تجاوزکنند -*وای به روزی که رهبر حکم جهادم دهد ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد*.ترس دربرابر انسان فاسدی چون الاغ ترامپ اصلا معنا ندارد-زوردربرابر زور نه ذلت-
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    9 7
    اونوقت اگر با ۲۰۰ تا موشک نیروگاههامون رو زدن چیکار میکنیم؟؟؟
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      6 15
      ماهم میزنیم بخاطر همین غلطی نمیکننن
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      8 3
      می دونی اون زیر ساخت ها طی نزدیک به 70 سال و به تدریج به وجود آمدن و اگر نابود بشن عملا به هفتاد سال پیش بر می گردیم.
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      6 2
      چیو میزنیم؟؟؟ اونا چی از دست میدن ما چی؟؟؟
    • IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      2 5
      اونا اگه یک سنگ به طرف ما پرتاب کنن، ما تل آویو و حیفا رو با خاک یکسان میکنیم و اونوقت آمریکا از غول بی شاخ و دم تبدیل میشه به پیشی ملوسه! همه این عربده کشی یانکیها واسه امنیت اسرائیله، مطمئن باش اگه کاخ سفید رو هم با خاک یکسان کنیم، از ترس اربابان صهیونیستشون هیچ غلط اضافه ای نمیکنن.
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    7 4
    ما از جمهوری اسلامی فقط می خواهیم قیمتها رو ثابت نگه داره همین.
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      2 5
      11:53 حتی اگر ابوبکر البغدادی شد دامادتون؟؟
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      2 5
      11:53 حتی اگر ابوبکر البغدادی شد دامادتون؟
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      8 0
      اگر شماها نباشید دامادمون نمیشه. فعلا شماها داماد همه شدید!!!
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    5 5
    بگو خاک برسر ترامپ.بیشرف اینکه هی نیروهات ازاین وردنیا به انوردنیا بکشونی،گورت گم کن برو احمق تو چکاره ی کشورها هستی ام الفساد منطقه شما خودتون تروریست هستیدمثل پشه همه جا پخشید!افغانسان عربستان وووکثافتا باید سلاحتون فروش بره جنگ نباشه که نمیشه خیکی عوضی-
  • محمد IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    8 7
    امريكا مانند كشتي پر زرق و برق تايتانيك غرق خواهد شد، سازنده كشتي تايتانيك گفته بود حتي خدا هم نمي تواند اين كشتي را غرق كند، اما در اولين سفرش غرق شد.
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    9 5
    مشرق جون این همه پز قایقهارو میدی بگو ببینم این قایقها ساخت کجاست؟؟؟؟ مخصوصا موتورهاش ساخت کجاست؟؟؟
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    6 0
    البته باید به یک نکته هم توجه کرد که این قایقها در شرایطی میتونن مورد استفاده قرار بگیرند که شروع کننده درگیری ما باشیم .اما در صورتی که مثلا عملیاتی مانند حمله به عین الاسد توسط آمریکا صورت بگیره و این کشور واکنش آنی به تهدیدها نشان نداده باشه و شروع عملیات را به زمان موثر به تعویق انداخته باشه طبیعتاً ما با مشکل بزرگی مواجه میشویم چون هواپیماهای اف35 و زیر دریایی های اتمی و بمب افکن های B52 در صورتی که عملیات گسترده ای را برای ازبین بردن آشیانه این قایق ها و پایگاه ها و زیرساخت ها انجام بدهند ما به شدت در شرایط سختی قرار میگیریم.به عنوان مثال اگر آمریکایی ها عملیاتی مانند پرل هاربر را بر علیه نیروی دریایی ما تدارک ببینند برای ما بسیار سنگین تمام خواهد شد چون بی شک نیروی دریایی و قایق و کشتی دیگر چیزی نیست که بتوان آن را در شهرهای زیرزمینی یا دل کوهها یا در عمق خاک کشورمان پنهان کنیم و جنگ افزارهای دریایی همواره در کنار آب قرار دارند و مکان آنها را نمیتوان مخفی کرد بشکل موثری.با توجه به تراکم بالای ناوها و زیردریایی ها و پایگاههایی که آمریکایی ها در کشورهای حوزه خلیج فارس دارند طبیعتاً بودن آنها به خودی خود خطرناک است مخصوصا با توجه به حجم آتش وسیعی که سلاح های پیشرفته آنها میتواند تولید کند.یا در نظر گرفتن این موضوع شاید موثرترین دفاع در برابر آمریکایی ها فقط نبودن آنها در منطقه باشد که آنهم فقط با دوستی با کشورهای منطقه و همچنین اجتناب از دادن شعارهایی که خالی از عمل هستند دست یافتنی میشود.که البته این شعارها هم که برای عده ای حکم نان سر سفره را دارد و روزی آنها از همین شعارهایی که وعده سر خرمن میدهند تامین میشود.با توجه به این مسایل میفهمیم که در واقع این آمریکا نیست که ایران را محاصره و تحریم کرده بلکه این خودمان هستیم که خودمان را با شعارهایی که توان انجامش را نداریم محاصره کرده ایم ،این محاصره برای عده ای تبدیل به خوان نعمت شده و گور بابای بقیه
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      5 5
      نوشته که تشریح و تفسیر ترس است ، و خبری از عنایت خدا ندارد .
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    7 1
    طوری می گید آمریکایی ها دست به دامن ایتالیایی ها شدن که انگار ایتالیا یه کشور عقب افتاده در زمینه ی کشتی سازی است، فرانسه و ایتالیا از کشورهای پیشگام در زمینه ی ساخت ناوهای جنگی از قرون هجده و نوزده میلادی تا قرن حاضر هستن.
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      1 9
      ایتالیا الآن در مقابل یه ویروس ذلیل شده شما از سابقش حرف می زنی ؟
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      3 0
      کشتی سازی به کرونا دقیقا چه ربطی داشت؟
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    4 0
    کشتی های lcs کجاش به فاجعه ختم شد این کشتی ها در برای نبرد ضد مین و ضد زیردریایی بهترین در نوع خود هستند
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    5 0
    یکی از عوامل پیشرفت آمریکا اینه که تعصب روی هیچی ندارند .ممکنه یک چیزی رو از از شرکت انگلیسی و اسراییلی و یا اروپایی بخرن ولی از رقیب آمریکاییش نخرن.هر کشور هرچقدر هم قدرتمند باشه تو همه چی نمیتونه اول باشه.
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    1 5
    می اومد از خودمون می خرید!!
  • پوریا RU ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    2 2
    آمریکاهیچ غلطی نمی توان بکند!!! امام ره
  • ناراضی وضع موجود IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    0 3
    خوب مقاله توضیح نداده که مزیت ناو ایتالیایی برای مقابله به قایق های تندرو چیه سرعتش هم که کمه ۵۵ کیلومتر اگه به سلاح باشه که روی همین ناوهای موجود هم میشه نصب بشه ۶۵۰۰ تن سنگین نیست؟ مقاله ابهام داره!!!!
  • رهام حسامی IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    0 3
    مبحث رادارو رادار ایرانی رادار ها:واژه RAdio Detection And Ranging به معنای کشف هدف به کمک امواج رادیویی شاید اولین پایه ساخت رادار را فیزیکدان آلمانی هنریک هرتز گذاشت این دانشمند با کشف اینکه که امواج رادیویی در اثر برخورد باجسم جامد بازتاب میشود،اصول کار رادار هم به همین شکل است یک رادار ارایه فازی فعال میباشد، این رادار به جنگنده صاعقهادار در فرکانس 442 مگاهرتز و پهنای باند 10 مگاهرتز عمل میکند،بدین ترتیب پس طول موج میشود تقریبا 68 سانتی متر.کل تجهیزات تحلیل و بررسی رادار در همان ساختمان آنتن ها قرار گرفته است قابلیت حمل تسلیحات هوا به زمین و هوا به هوا میدهد.این رادار در باند X کار میکند و دارای ۱۵۰۰ ماژول فرستنده و دریافت کننده استفاده میکند .همچنین رادار به جنگنده توان اسکن 60+/- چپ و راست و ۱۱۰ درجه بالا به پایین میدهد.البته برد رادار بر ضد یک هدف با سطح مقطعی ۱۰ متر 330 تا 385 کیلومتر است.به عنوان مثال رادار میتواند یک جنگنده رپتور را با سطح مقطعی ۰/۰۰۰۱ متربع را در فاصله ۱۸-۲۵ کیلومتری شناسایی کندو اما رادار جدید ایران این رادار بخش فرستده دارای 5928 آنتن فرستده میباشد و بخش گیرنده نیز دارای 19500 آنتن دوقطبی گیرنده میباشد.و سه کامپیوتر وظیفه تحلیل داده های راداری و برنامه ریزی را برعهده دارد. وقطر رادار فرستنده 26.9 متر وقطر رادار گیرنده نیز 57 متر میباشد. رادار 120 درجه در سمت را پوشش میدهد و بردی در حدود 40 هزار تا 41 هزار کیلومتر را در دید خود دارد و به طور کامل مدار زمین آهنگ یا ژئو را زیر پوشش میگیرد.(این توضیح را اضافه کنم که مدار Geo یا ژئو سنیکرون مداری است که تقریبا 35 هزار کیلومتری شروع میشود و بسته به جرم ماهواره ها تا ارتفاع های 42 هزار کیلومتری ادامه دارد در این مدار سرعت حرکت مداری ماهواره با سرعت گردش زمین به دور خود برابر هست در نتیجه ماهواره همیشه در موقعیت ثابتی از زمین قرار گرفته و ماهواره های تلویزیونی ومخابراتی از این نوع است.ر اتاق کامپیوتر 5 رایانه ساخت IBM وظیفه کنترل عملکرد کلی ماموریت را تنظیم میکنند.بخش کنترل آنتن های راداری هم مربوط به سیستم RICE میباشد که از مجموعه کامپیوتری جدایی بهره مند است.بخش ارتباطات سیستم مجهز به دو پایانه توزیع پیام MDT است که هرکدام مجهز به 486 هسته تحلیل اطلاعات یا CPU می باشند ودو پرینتر سرعت متوسط
  • تیپ انقلابی IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    0 0
    امریکا فکنم باید به ترکیه 1000000 عراده پوشک بزرگ سال سفارش بده واسه نیرودریایی امریکت
  • قویدل IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 0
    ترامپ ۱۰۰۰۰۰ عراه پوشک بزرگسال واسه زیردریایی امریکا یادت نره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس